Schandalig. Dat een overheid zo durft in te zetten op een aangename werk-privé balans! Gelukkig dat de privé werknemers wel nog in een burn-out wil duwen.
Aan de andere kant, puur rationeel bekeken, kan je stellen dat als maatschappij je niet de slechtste werknemers wenst maar ook niet de top performers. Dat gewoon de average mensen dan ook goed genoeg zijn.
Ook kan je stellen dat als hierdoor de lonen average zijn, dat dit ook nog wel mensen zal aantrekken. Als je dan zegt van kijk we bieden bepaalde andere voordelen dan zou je kunnen argumenteren dat het de moeite is om iets onder het gemiddelde te gaan betalen.
Waarna je daarna dan kan argumenteren dat, het een sociaal experiment is, waarbij je de mensen lager op de totempaal iets meer gunt dat gefinancierd wordt door de mensen die hoger op te totempaal staan waardoor de toplaag dan ook nog wat minder verdient. En door andere secundaire redenen (meer vrijheid, minder controle, etc...).
Dat zou een valabele piste zijn. Maar dan moet je ook leven met de consequenties van die keuze. Topprofielen, uitgezonderd de ideologen of..., ga je dan niet aantrekken. Je gaat dan moeten tevreden zijn met de average joe, en met de gedragingen van de jan met de pet.
Of je daar happy van gaat worden... laat ik in het midden.
Dacht ook dat dit een beetje het principe was in het verleden voor de copernicus omwenteling. Waar men daarna besloten heeft om te professionaliseren. Al zou je dus kunnen proberen te evolueren richting een meer mengvorm tussen beiden. Omdat zelfs nu je die profielen gewoon niet aangetrokken krijgt.
Neen. Ik werk in de consultancy en moet mijn uren boeken, tot op de minuut. Als ik een werkweek wil van 38 uur, dan moet ik 2 uur verlof inboeken. Letterlijk. En strikt genomen hoort dit eigenlijk ook zo.
Dit is niet de norm. Dus als je naar het toilet gaat of hier op het forum zit dan heb je die uren afgeboekt van uw project ?
De wijze die ik heb gezien in de privé is. We hebben een lopend project. We hebben een nieuw project. Ik kan nog niet boeken op dat nieuw project. Prik uw uren al maar in op dat lopend project. Dat er dan over het aantal uren gegaan wordt, meh, daar wordt toch niet naar gekeken. behalve bij een rechtzaak en dan filteren we dat er wel uit als niet recupereerbare uren (want algemene post management, vuilbak, ...)
Wordt ook regelmatig gedaan bij ons. Wie zijn deel van de gezinstaken op zich wil nemen en af en toe de kinderen op tijd van school wil halen, die kan bijna niet anders dan elke week een aantal uur verlof te nemen. Dat er werkgevers zijn (in mijn eigen ervaring is dit vooral bij de overheid) waarbij er laconiek wordt omgegaan met werkuren is nog geen vrijgeleide om dit als "de norm" te gaan beschouwen.
Opnieuw, ik ken er ja in de privé, waar het enige dat ze doen is gewoon van x tot y boeken op project x. Of gewoon de volledige dag met dan een lichte vermelding van x, y en z gedaan. Zonder dat iemand hen kruisigt dat ze voor iets dat 2 uur duurt dan 8 uur hebben gelogd. Waarbij ze dan hun gezinstaken ergens tussendoor gedaan hebben en dan smorgens of savonds of zo dit dan goedmaken.
Maar zoals jij het effectief voorstelt, zo ben ik in mijn contactenkring het nog nergens tegengekomen. Ik kan mij dan ook perfect inbeelden dat er mensen zijn die er vertrekken.
Allez toch niet in de bediendenomgeving. In de productie waar het draait om aantal stuks kom je een verwaterde versie tegen. Maar op de minuut... neen.
Enige uitzondering waar het effectief op de seconde was, die ik ooit ben tegengekomen, is bij het betreden van bepaalde zones (of toegang tot systemen). Maar dat is dan gewoon een log en heeft dat een andere functie.