SomeDude
Banned
We kunnen hier wel discussiëren over ambtenaren en werknemer maar eigenlijk zouden we beter gewoon CEO worden en een luxeleventje hebben zonder een klop te moeten doen
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De bron is het salariskompas van jobat, net zoals in het artikel dat de discussie hier ettelijke pagina's geleden aangewakkerd heeft en waarvan telkens de cijfers gebruikt werden. Dus als je het goedkeurt als bron voor A, moet het ook voor B. Sommigen hebben van in het begin aangegeven dat die bron veel te weinig details en methodiek geeft.
Alles hangt er vanaf of ADV meegerekend wordt of niet. Ik vermoed van wel bij jobat, dat men gewoon alle dagen verlof optelt. Dus wettelijk + ADV + extra.
Als ik dan in het brutoloon-topic kijk, zie ik op de laatste 10 pagina's volgende aantallen: 37, 36, 32, 31, 45+, 37.
Die bron is min of meer dezelfde als waarmee de liberale prof van de UGent hier aangehaald werd als bron dat ambtenaren meer verdienen dan loontrekkenden, door enkel en alleen naar brutoloon te kijken, namelijk het salariskompas van Jobat, dat overigens niet per se een representatieve staalname is, want het is gebaseerd op mensen die hun enquête invullen... gaan we werkelijk nu deze bron wél bekritiseren en vorige keer niet?
En gewoon de laatste 3 profielen uit de brutoloonthread genomen zonder te kijken naar ADV dagen: respectievelijk 25, 24 en 25 verlofdagen (onderhandelde extra verlofdagen of anciënniteitsdagen zijn immers ook verlofdagen). Dus als je een gemiddelde neemt tussen enerzijds dat aantal, en het aantal van de "best mogelijke" dat voor ambtenaren hier in rekening gebracht wordt (bv. 35 voor Vlaanderen, 30 voor pakweg een stad als Hasselt) dan zal je gemiddeld wel aan 28 geraken zeker?
EDIT: the_fox outfoxed me![]()
Maar ADV is verlof. Dat is extralegaal verlof. Waarom zou je dat niet meerekenen?Een bruto loon is makkelijk af te lezen, verlofdagen niet - zoals je zelf aangeeft wordt verlof en ADV hier nogal eens door elkaar gehaald - waardoor ik vermoed dat er best wat mensen zijn die dat verkeerd invullen.
Als je ziet dat bvb. @cege en @SlashDotDash nog niet aan 28 dagen geraken: sectoren met veel vakantie en top -profielen, om aan dat gemiddelde van 28 te geraken moet je er ook hebben die daar serieus boven zitten, die mis ik.
Maar ADV is verlof. Dat is extralegaal verlof. Waarom zou je dat niet meerekenen?
Wat is het praktische verschil tussen 36u contract & 38u werken met extra ADV dagen en 38u contract & 38u werken met extra verlofdagen?
Maar dat is wat gerommel in de marge hé, het doet er uiteindelijk niet toe wat er in je contract staat. Wel wat het uiteindelijke resultaat is. En dat is uren werken + verlofdagen. Inclusief ADV dus en andere extra dagen. Dat is het enige dat je kan vergelijken.Het antwoord zit in je vraag: je moet 36h werken maar werkt 38h: je werkt dus te veel, vandaar de compensatie. Dat is dus geen verlof. Maar dat contract van 36h is ook al een uitzondering - meer gangbaar is 38h en 40h werken. Er zijn er zelfs waar 32h een voltijdse week is.
Bepaalde sectoren bedrijven hebben gigantisch veel ADV dagen: denk maar aan NMBS, Banken, ...
Inderdaad, bij de overheid moet je een pak minder uren per jaar werken.Wel wat het uiteindelijke resultaat is. En dat is uren werken
Een bruto loon is makkelijk af te lezen, verlofdagen niet - zoals je zelf aangeeft wordt verlof en ADV hier nogal eens door elkaar gehaald - waardoor ik vermoed dat er best wat mensen zijn die dat verkeerd invullen.
Als je ziet dat bvb. @cege en @SlashDotDash nog niet aan 28 dagen geraken: sectoren met veel vakantie en top -profielen, om aan dat gemiddelde van 28 te geraken moet je er ook hebben die daar serieus boven zitten, die mis ik.
Aangezien jij en @KnightOfCydonia het niet willen heb ik het maar zelf gedaan.Jij komt wel af met Vlaamse ambtenaren altijd, wat er maar 29.517 zijn...
Dus nu is het cherry picken wat niet mag?
| Vlaamse overheid | Politie | Stad Halle | PC 200 | PC 310 | |
| Werkuren per jaar | 1976 | 1976 | 1950 | 1976 | 1820 |
| Vakantiedagen | 1710 | 1732,8 | 1725 | 1824 | 1680 |
| Feestdagen | 1603,6 | 1618,8 | 1620 | 1748 | 1575 |
| Verschil | 144,4 | 129,2 | 128 | 0 | 173 |
| Verschil in dagen | 19 | 17 | 17,06666667 | 24,71428571 |
Maar dat is wat gerommel in de marge hé, het doet er uiteindelijk niet toe wat er in je contract staat. Wel wat het uiteindelijke resultaat is. En dat is uren werken + verlofdagen. Inclusief ADV dus en andere extra dagen. Dat is het enige dat je kan vergelijken.
Dat is wederom dezelfde discussie van paar dagen terug hé. ADV dagen niet meetellen is even nutteloos als enkel bruto-loon vergelijken. Want dan hou je geen rekening met extralegale voordelen. En ADV dagen zijn net dat, extralegale vakantiedagen.
Ik heb 36 verlofdagen per jaar. 20 wettelijke, 12 ADV en 4 seniority days... Lijkt me ruim genoeg.
Ik verdien zelfs genoeg om elke zomer 1 mnd onbetaal verlof te pakken (ouderschapsverlof).
Ik snap de obsessie met ADV meetellen of niet niet. Of je nu 38 39 of 40h officieel werkt, je zult evenveel werken. Ik heb nog nooit mijn uren geteld in mijn leven. Dat kunnen er ergens tussen de 35 en 45 per week zijn, wsch eerder aan de bovenkant. Als ze me plots zeggen 'je moet maar 39h werken en we gaan 6 ADV dagen afpakken', dan ga ik in realiteit evenveel werk hebben en evenveel uren draaien. Alleen 6d minder verlof hebben...
Het is gevaarlijk om te zwaaien met 'die heeft veel verlof'. Ik heb liever 40h werkweek en compensatiedagen die ik zelf kan inzetten dan een werkweek van 38h en 12 verlofdagen minder. Die 2h per week kan ik er wel bijnemen. 12 verlofdagen opgeven, no way.
Ik zou zelfs meer durven zeggen. Tijdens mijn sollicitatie ronde kwamen ze soms af met debiliteiten als 'je zit in PC huppeldepup' en dan doen ze alsof dat weet ik veel wat is en ze je daarom crap betalen. Blijkt dat zo'n 35 of 36h CAO te zijn, krijg je dus '10% minder dan de concurrentie, maar wel weinig werken'. En de wettelijke 20d verlof. Dat is gewoon verkapte cheapness. Want 3x raden of die echt allemaal stoppen om 16h s avonds in hun 35h week...
Mijn madam heeft een 37h PC en 40h werkweek. Die heeft een camion vol met ADV dagen...
Een forum vol Vlamingen hé: Altijd maar klagen dat de ander het veel beter heeft, uw eigen voordelen niet willen zien en ook niks aan de eigen situatie willen doen als men malcontent is. Met een sausje van "alles is de schuld van de ander" erover.Het punt is dat iedereen altijd vergelijkt met een ander.
Ik ben ambtenaar en kan niet klagen. Ik verdien deftig geld en de werkdruk valt mee.
Maar in mijn omgeving ken ik mensen die veel minder hard moeten werken en véél meer verdienen.
Maar ik ken er ook die veel harder werken en minder verdienen.
Punt.
Aan mij stoort het niets dat er personen het heel goed hebben. Maar het kan niet de bedoeling zijn dat een job voor de overheid veel beter is dan een job in de privé.Een forum vol Vlamingen hé: Altijd maar klagen dat de ander het veel beter heeft,
Aangezien jij en @KnightOfCydonia het niet willen heb ik het maar zelf gedaan.
Vlaamse overheid Politie Stad Halle PC 200 PC 310 Werkuren per jaar 1976 1976 1950 1976 1820 Vakantiedagen 1710 1732,8 1725 1824 1680 Feestdagen 1603,6 1618,8 1620 1748 1575 Verschil 144,4 129,2 128 0 173 Verschil in dagen 19 17 17,06666667 24,71428571
Bij de overheid zijn er inderdaad verschillen, maar bijna elke keer moet je minder uren werken voor een full time.
Als je zoals @Silence er 40 doet, maakt dit niets uit. Want dat is zoals in de privé er ADV dagen voor krijgen.
Vergelijkingen zijn altijd lastig in deze, mensen die voor de overheid werken staren zich doorgaans blind op hét extralegale voordeel bij uitstek: de wagen terwijl ze zeer waardevolle voordelen nauwelijks vermelden of zelfs niet eens bij stilstaan dat het een voordeel is. Mensen in de privé staren zich dan weer blind op bruto loon en pensioen.
Met die voordelen die niet in al die officiële lijstjes zitten bedoel ik o.a.
Op een voordeel als een wagen kan snel een prijs geplakt worden, op veel van bovenstaande voordelen niet - maar dat betekend niet dat ze waardeloos zijn natuurlijk.
- Vastgelegde opslag van 2% voor vele jaren
- De mogelijkheid om 1350 betaalde ziektedagen op te sparen en de daaraan gekoppelde veel sterkere bescherming, wie uit is op misbruik kan daar handig op inspelen.
- Bepaalde afdelingen hebben ook de mogelijkheid om 495 verlofdagen (11 per jaar) op te sparen
- Overheden beschikken niet zelden over de meest toegankelijke en gegeerde werkplaatsen inzake openbaar vervoer
- Thuiswerk is er goed ingeburgerd
- Hier en daar zijn er baaldagen, betaald sociaal verlof, onbetaald sociaal verlof + sterk engagement work/life balance
- De meeste hebben een personeelsfeest, een sportdag en/of teambuilding
- De sterkste vakbonden, meestal ook vrij goed toegankelijk
- Doorgaans kan je ook stellen dat wie niet te veel buiten de lijntjes kleurt ook wel een job voor het leven heeft
- Mogelijkheden om opleidingen te volgen en ook door te groeien, wisselen tussen diverse diensten en locaties
- Geen last van mogelijks faillissement werkgever of grote sanering (of toch veel minder)
- Ik weet niet hoe dat zit met hospitalisatieverzekering maar ik ken wel mensen waarbij dit gratis tot het einde van hun leven is (statutair ambtenaar - maar dat kan nu anders zijn)
- Vaak de mogelijkheid om dicht bij huis te werken
Leuke anekdote: bij een niet nader genoemde Vlaamse instelling moest het personeelsbestand onder een bepaalde drempel krijgen tegen eind 2024, men heeft vastgesteld dat dit niet lukte en is creatief aan de slag gegaan: werknemers krijgen hun ontslag eind dit jaar en worden op 1 januari 2025 terug aangenomen.
Wat voor een manier van discussie voeren is dit nu? Jij haalde het punt aan en wou dan niet eens de cijfers aanleveren. Dan vroeg je niet eens dat iemand anders het zou berekenen maar zei je letterlijk dit:Aangezien jij en @KnightOfCydonia het niet willen heb ik het maar zelf gedaan
En dan wijs je naar ons dat we het niet wouden doen?Reken maar zelf uit.

En ga je nog inhoudelijk antwoorden of blijven feiten ontwijken?Wat voor een manier van discussie voeren is dit nu? Jij haalde het punt aan en wou dan niet eens de cijfers aanleveren. Dan vroeg je niet eens dat iemand anders het zou berekenen maar zei je letterlijk dit:
En dan wijs je naar ons dat we het niet wouden doen?![]()
Volgens de meesten hier zijn dat verlofdagen.werk overigens evenzeer 40h, maar ADV-dagen zijn geen verlofdagen, dat is een ander potje.
Corrigeer eerst je tabel en geef er wat uitleg bij, want die klopt voor geen meter en/of is geheel onduidelijk.En ga je nog inhoudelijk antwoorden of blijven feiten ontwijken?

Ja maar heel veel fouten in je inhoud.Inhoudelijk genoeg?![]()
.