Vreemd dat BG vol IT'ers zit die vinden dat de overheid een topstatuut heeft waar iedereen jaloers op mag zijn en diezelfde overheid schreeuwt om IT'ers. Ik zie een topmatch, allen welkom hoor.
denk dat we beter eens een topic openen om op al de freelancers te bashen.
Ik ben Iter bij de overheid en als ik morgen beslis freelancer te worden gaat mijn loon x2 om hetzelfde werk te doen. ( system engineer dagtarief van 600 euro) = dikke 6000 euro netto per maand. nu heb ik de helft, moet ik zelf een auto bekostigen enz ( pakweg ook 600 euro netto per maand zolang die afgeschreven wordt)
-dikke bmw op de zaak
-dikke gaming desktop op de zaak ( want ja we hebben allemaal een rtx 4090 nodig voor te experimenteren met AI hé)
-parking aan mijzelf verhuren,
-frisdrank, koffie, koeken, kuisvrouw op de zaak,
-deel van de hypotheek in de zaak
-al het it materiaal/ netwerk materiaal op de zaak,
-gaan eten op de zaak
- moto op de zaak....
Vroeg of laat zal ik ook wel de carriereswitch maken. 3 van mijn 4 beste vrienden hebben dat ook gedaan de voorbije jaren en die zwemmen nu in het geld en de luxe.
De werkdruk is helemaal niet anders als IT freelancer dan in loondienst... Ik hoor vaak zelf het tegenover gestelde. Ze moeten dubbel betaald worden na de uren en in het weekend dus ze pakken zoveel mogelijk intern personeel voor die jobkes want dat is goedkoper. Geen enkel van die mannen klopt overuren en als ze dat al eens doen, zijn dat gewoon doorbetaalde uren.
Boekhouding is op 5 minuten gedaan. Dat is 1 factuur per maand ...