Loontrekkende vs ambtenaar

Neen want ze werken ook geen 40h bij de overheid...
Bij de banken ook niet, maar PC310 heeft via hun CAO mooi de 35u week gekregen. Als ze dus 37u werken, hebben ze ook 8 ADV dagen. Bovenop hun 24 dagen (waar ook al paar extra's inzitten zoals 2 bank holidays).
Als ze evenveel als een ambtenaar bij de Vlaamse Overheid zouden werken (38u dus), komen ze aan 13,76 ADV dagen of 37,76 in totaal!

Privé is ook niet overal gelijk hé ;)

Nee ze krijgen dienstvrijstelling (idem op 1e schooldag mogen ze later beginnen zonder verlof te nemen)
Bij ons is dat op vrijdagavond na 18u, vorig werk was dat op een zaterdag
Nieuwjaarsreceptie hebben wij zelfs niet en heb ik ook nog nooit gehad tijdens de werkuren
Ok, zal dan niet overal hetzelfde zijn.

Idem voor de privé. Ik zei niet dat het overal in de privé zo was, enkel dat het ook in de privé gebeurt en niet eigen is aan de overheid.

Je neemt natuurlijk de "beste" set eruit, mijn moeder was contractueel ambtenaar op laag niveau bij de gemeente op het einde van haar carrière (50/50 privé/overheid uiteindelijk) en dat was véél, véél slechter. Ook geen 35 verlofdagen hoor, gewoon standaard 20 met nog een paar anciënniteitsdagen denk ik.

Dat lijstje is ook zeer "subjectief", als je als ambtenaar/leerkracht € 20 forfaitair krijgt voor je internetvergoeding, en iemand uit de privé krijgt een volledig abonnement (€ 50+) dan is dat enkel in naam hetzelfde voordeel. Vandaar mijn opmerking: herreken alles, voor mijn part ook verlofdagen hoor. Maar HLN-niveau en achter paywalll.

De "kritiek" in dit verhaal komt van een Gentse professor, die méér dan 35 vakantiedagen heeft overigens (9 weken) als academisch/lesgevend personeel, dus genoeg jobs buiten klassieke ambtenaren met meer verlofdagen. Je moet niet altijd willen nivelleren naar de "slechtste" jobs natuurlijk. Check de brutoloonthread hier gerust met mensen die succesvol ook meer verlofdagen onderhandelen.

Die IT'ers bij de Vlaamse overheid zijn in de praktijk wel "consultant"-achtige profielen ingehuurd via organisaties zoals Vlaanderen Connect, en die verdienen meer dan ambtenaren overigens, met minstens evenveel verlofdagen als de dienst waar ze geplaatst worden. Weliswaar géén statutair pensioen, wél een groepsverzekering die dat meer dan compenseert.
Het vet gedeelte is niet correct, Vlaanderen Connect heeft een eigen arbeidsregelement met ook afwijkende verlofdagen (28 bij voltijdse tewerkstelling).

Voor de rest akkoord :)

Bij de banken ook niet, maar PC310 heeft via hun CAO mooi de 35u week gekregen. Als ze dus 37u werken, hebben ze ook 8 ADV dagen. Bovenop hun 24 dagen (waar ook al paar extra's inzitten zoals 2 bank holidays).
Als ze evenveel als een ambtenaar bij de Vlaamse Overheid zouden werken (38u dus), komen ze aan 13,76 ADV dagen of 37,76 in totaal!

Privé is ook niet overal gelijk hé ;)
Is natuurlijk ook wel niet voor iedereen, mijn pa was kaderlid bij de bank en dat was geen 35u werkweek hoor, eerder 55 en zonder compensatie

Vorige werkgever bij mij was dat zelfde: standaard 36u met 9 adv-dagen en al de rest te recupereren overuren. Maar van zodra je kader was (alle levels boven mij al dus dat was vrij snel) dan kon je niet meer recupereren

We gaan eens een quizvraag stellen:

- hoeveel verlofdagen heeft een leerkracht, all -in

En waar kan je dat cijfer terugvinden, mijn ex - collega werkt er nu een kleine 2 maand en zelfs op de school kunnen ze hem dat niet zeggen.

We gaan eens een quizvraag stellen:

- hoeveel verlofdagen heeft een leerkracht, all -in

En waar kan je dat cijfer terugvinden, mijn ex - collega werkt er nu een kleine 2 maand en zelfs op de school kunnen ze hem dat niet zeggen.
Hangt er vanaf aan wie je het vraagt zeker?
De ene leerkracht zal zeggen dat ze elke vakantieperiode werken en de andere hangt achterover. De waarheid ligt ergens tussenin.

Federaal ambtenaar hier en ik heb gewoon een 40uren week hoor
Federaal ook, 40u week is niet mogelijk voor ons, in praktijk werk ik er gemiddeld 45, 26 verlofdagen + dagen tussen kerst en nieuwjaar en dat is het.
Ik ken ambtenaren met 1000 euro nettopremies en ambtenaren zonder nettopremies, met en zonder maaltijdcheques, met AVD en zonder, ... De realiteit is wel wat anders dan populisten doen uitschijnen...

Nee ze krijgen dienstvrijstelling (idem op 1e schooldag mogen ze later beginnen zonder verlof te nemen)
Nog nooit van gehoord voor de 1ste schooldag. Veel mensen mogen wel hun startuur kiezen omwille van glijdende uren (binnen de perken) dus ke kan later starten maar dat is geen dienstvrijstelling.
Dat dat op ene specifieke dienst oogluikend wordtbtoegestaan != overheid
In de privé bestaat vaak ook wel iets zoals glijdende uren.

Sinterklaasfeest is ook zoiets dat bij de ene wel en de andere niet georganiseerd wordt (bij ons vroeger en dan was er in de namiddag dienstvrijstelling als je eraan deelnam, maar bon als dat dan "het grote verschil" met de prive moet voorstellen...)

Verder zijn er wel degelijk verschillen tussen federale, vlaamse, gemeente, etc
Als federale ambtenaar heb ik 24 verlofdagen + 12 flexdagen (die ook verminderen bij langdurige afwezigheid of deeltijds werken en die eigenlijk overeenkomen met adv in de prive, het gaat in principe over recuperatie van overuren), vrij tussen kerst en nieuw (ter compensatie van verlofdagen in het weekend) en meestal 2, max 3, brugdagen. Dat is volgens mij vaak iets meer dan in de privé maar ook geen spectaculaire verschillen (voor hogere functies).
Ik krijg ook mijn internetabonnement niet terugbetaald (wel telewerkvergoeding maar geen idee hoe dat juist in de privé wel/niet verloond wordt)

Verder vind ik het nogal nietszeggend om zo'n algemene vergelijking te maken. Er zijn profielen die beter verdienen bij de overheid, er zijn profielen die beter verdienen in de privé. Ge gaat het ene dus meer vinden in de overheid en vice versa.

Vind die mensen die blijven beweren dat ambtenaren overbetaald worden toch altijd zo zwakzinnig.
Ja, pas afgestudeerde masters hebben een mooi nettoloon bij de overheid (+/- 2500€). Maar als je het totale pakket van wat vele pas afgestudeerde masters in de privé hebben, is dat helemaal niet meer zo wauw. 2500€ netto met amper extra voordelen vs. een minimum brutoloon (wat nog altijd minstens 2000 netto is) maar dan wel nog een mobiliteitsbudget van pakweg 700€, onkostenvergoeding, etc.
Ohja, het ambtenarenpensioen ligt hoger. Maarja, welke serieuze mens ligt er nu wakker van dat 'em op z'n 75 ofzo een stukske meer heeft. Ik niet in ieder geval. Ik vertrouw vooral op de 4e pensioenpijler om tijdens m'n pensioen goed te leven, niet op deze imploderende overheid.

Statutairen mogen ze daarentegen wel beginnen uitfaseren. Is totaal niet meer van deze tijd en zorgt ook dat er veel te weinig geswitcht wordt tussen jobs. Er bestaat tegenwoordig wel interne mobiliteit (enfin, het kan in theorie, in de praktijk is switchen van job moeilijk) en je kan ervaring uit de privé laten valoriseren, maar de realiteit is nog steeds quasi altijd dat wanneer mensen vastbenoemd worden ze op dezelfde stoel blijven zitten tot hun pensioen. Sommige FOD's (zoals de FOD Economie) zijn al tamelijk competitief in de zin dat er al redelijk wat 'wisselwerking' met de privé is, maar andere FOD's zoals zeker Financiën bestaan echt nog grotendeels uit de stereotype ambtenaren.
Ik zou zelf nooit statutair willen zijn gewoon omdat ik geen zin heb een stage te doorlopen en steeds de indruk te moeten geven dat ik 20 jaar op die stoel wil blijven zitten. Geef mij dan maar véél liever contractueel met een deftige tweede pijler, iets wat ik bij de NBB nu ook heb. En als ik de job beu ben of iets totaal anders wil doen, dan ben ik gewoon weg zonder dat ik heel die tralala van "Eindeloopbaan" en shit moet doorlopen. Maar bon, ik ben misschien een stuk minder risico-avers dan de gemiddelde mens...

Statutairen mogen ze daarentegen wel beginnen uitfaseren. Is totaal niet meer van deze tijd en zorgt ook dat er veel te weinig geswitcht wordt tussen jobs. Er bestaat tegenwoordig wel interne mobiliteit (enfin, het kan in theorie, in de praktijk is switchen van job moeilijk) en je kan ervaring uit de privé laten valoriseren, maar de realiteit is nog steeds quasi altijd dat wanneer mensen vastbenoemd worden ze op dezelfde stoel blijven zitten tot hun pensioen. Sommige FOD's (zoals de FOD Economie) zijn al tamelijk competitief in de zin dat er al redelijk wat 'wisselwerking' met de privé is, maar andere FOD's zoals zeker Financiën bestaan echt nog grotendeels uit de stereotype ambtenaren.
Ik zou zelf nooit statutair willen zijn gewoon omdat ik geen zin heb een stage te doorlopen en steeds de indruk te moeten geven dat ik 20 jaar op die stoel wil blijven zitten. Geef mij dan maar véél liever contractueel met een deftige tweede pijler, iets wat ik bij de NBB nu ook heb. En als ik de job beu ben of iets totaal anders wil doen, dan ben ik gewoon weg zonder dat ik heel die tralala van "Eindeloopbaan" en shit moet doorlopen. Maar bon, ik ben misschien een stuk minder risico-avers dan de gemiddelde mens...
Dit 100% inderdaad.
Er is geen reden meer om die verschillende statuten te behouden, er moet naar een geharmoniseerd stelsel gegaan worden. Dat maakt flexibiliteit makkelijker en biedt meer rechtszekerheid voor iedereen. Nu kan je met gemengde carrieres bv. nergens het minimumpensioen hebben als je pech hebt bv.

Voor gezagsfuncties kan men perfect wettelijke ontslagbescherming regelen ongeacht het statuut, dus dat is een non argument vind ik persoonlijk. De overheid mag geen oneerlijke concurrent zijn voor de privésector. Zelfde statuut laat competitieve lonen toe.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan