Literatuur: chat en algemene vraagjes

Ik heb de groep verandert naar secret. Normaal kan je de groep nu enkel vinden met de rechtstreekse link en is het ook niet meer zo gemakkelijk om je account op Goodreads door externen te koppelen aan je account hier (aangezien zij het niet meer kunnen zien dat je in die groep zit).
Werkt niet, als ik op de link klik, staat er "Sorry, that group is secret"
 
Werkt niet, als ik op de link klik, staat er "Sorry, that group is secret"
Voidski is zo aardig geweest me medemoderator van de groep te maken. Je kan deze link gebruiken (werkt 30 dagen):


Als je op "ask to join" klikt, zal je weer een melding krijgen dat het niet gaat omdat het een secret group is, maar die request komt dan wel degelijk aan en zal worden goedgekeurd. :)

Ik zal die link to join nog eens in een sticky zetten op dit forum. Die moet dan 1x per maand worden bijgewerkt, maar dat lukt nog wel.
 
Ik had na een paar maanden stilte nog eens contact opgenomen met mijn vroegere manager, die sinds begin dit jaar op pensioen is.

We schrijven voornamelijk over en weer over boeken. En dan raadt ze mij een boek aan, niet wetende dat dat mijn favoriete boek allertijden is. ;_;
Screenshot_20221114-165228.png


Het zal moeilijk zijn haar ooit als manager te overtreffen!
 
Ik had na een paar maanden stilte nog eens contact opgenomen met mijn vroegere manager, die sinds begin dit jaar op pensioen is.

We schrijven voornamelijk over en weer over boeken. En dan raadt ze mij een boek aan, niet wetende dat dat mijn favoriete boek allertijden is. ;_;
Bekijk bijlage 15119

Het zal moeilijk zijn haar ooit als manager te overtreffen!

Dat heb ik dus niet hé, collega's met wie ik over boeken kan praten. Hopelijk komt er toch ooit eentje aangewaaid.
 
Dat heb ik dus niet hé, collega's met wie ik over boeken kan praten. Hopelijk komt er toch ooit eentje aangewaaid.
Ik heb dat in het algemeen niet. Buiten mijn vader maar dat is nu ook niet het grootste tettergat. Al die cultuurbarbaren in mijn sociale kring 🙈
 
Zijn er boeken die dit jaar gepubliceerd worden waar jullie naar uitkijken?

Het is zelden dat ik weet heb van wat er gepubliceerd gaat worden, tenzij ik het op social media tegen kom. Tegenwoordig hou ik zelf niet meer bij wanneer een vervolg op iets dat ik lees gepubliceerd wordt 😅.
 
Kan er iemand mij boeken over wereldvisies van de toekomst aanbevelen? Een beetje in de slag van George Orwell 1984
Je hebt de klassieke dystopische romans zoals Fahrenheit 451, Brave New World, Do Androids Dream of Electric Sheep, Slaughterhouse-Five, ...

Die boeken zijn intussen wel al wat ouder waardoor het toekomstbeeld dat ze ophangen zich nu eigenlijk al in ons verleden afspelen (maar ja, dat is bij 1984 ook zo :D).

Wat de meer hedendaagse romans betreft, zijn er nog grote namen zoals The Handmaid's Tale, The Road, Never Let Me Go, ...
 
Kan er iemand mij boeken over wereldvisies van de toekomst aanbevelen? Een beetje in de slag van George Orwell 1984
Earth Abides van George R. Stewart. Dat boek is van 1949 maar het voelt meestal niet oudbollig aan. Je moet er wel het wereldbeeld van toen bijnemen maar de man was wat dat betreft wel een stuk voor op zijn tijd. Wel niet de dictatuurtoestanden van 1984, eerder hoe een nieuwe samenleving wordt opgebouwd na een ramp.
 
Eerder vandaag de film "All Quiet on the Western Front" gezien, en ondanks dat het allesbehalve de eerste oorlogsfilm is die ik gezien heb, heeft hij me toch meer aangegrepen dan de anderen. Blijkbaar gebaseerd op een boek van een soldaat destijds, die ook nog andere boeken geschreven heeft, allemaal met hetzelfde thema. En de boeken krijgen heel goeie commentaren, ook op Goodreads bv (en ook voor de Netflix verfilming).
Een aantal van die man zijn boeken staan vrij goedkoop op Amazon, dus sinds een aantal minuten eigenaar van de volgende e-boeken:
- All Quiet on the Western Front
- The Road Back
- Three Comrades

Iemand bekend met de man zijn boeken?
 
Eerder vandaag de film "All Quiet on the Western Front" gezien, en ondanks dat het allesbehalve de eerste oorlogsfilm is die ik gezien heb, heeft hij me toch meer aangegrepen dan de anderen. Blijkbaar gebaseerd op een boek van een soldaat destijds, die ook nog andere boeken geschreven heeft, allemaal met hetzelfde thema. En de boeken krijgen heel goeie commentaren, ook op Goodreads bv (en ook voor de Netflix verfilming).
Een aantal van die man zijn boeken staan vrij goedkoop op Amazon, dus sinds een aantal minuten eigenaar van de volgende e-boeken:
- All Quiet on the Western Front
- The Road Back
- Three Comrades

Iemand bekend met de man zijn boeken?
Remarque? Uiteraard! Ik heb Im Westen Nichts Neues gelezen, een van mijn lievelingsboeken in het Duits. Even beklijvend als de film.

Verder heb ik ook zijn Arc de Triomphe gelezen, maar die was minder memorabel (is ook niet echt een bekend werk van hem).
 
Remarque? Uiteraard! Ik heb Im Westen Nichts Neues gelezen, een van mijn lievelingsboeken in het Duits. Even beklijvend als de film.

Verder heb ik ook zijn Arc de Triomphe gelezen, maar die was minder memorabel (is ook niet echt een bekend werk van hem).

Haha, zie net dat ik in mijn hele lap tekst geen enkele keer die man zijn naam heb vermeld. Ja, ik bedoelde Remarque inderdaad.
Ik zag op Wiki dat Arc de Triomphe destijds ook een bestseller was, maar die was te duur op Amazon om te kopen. 10 euro voor een boek van een dood persoon is me wat teveel.
 
Eerder vandaag de film "All Quiet on the Western Front" gezien, en ondanks dat het allesbehalve de eerste oorlogsfilm is die ik gezien heb, heeft hij me toch meer aangegrepen dan de anderen. Blijkbaar gebaseerd op een boek van een soldaat destijds, die ook nog andere boeken geschreven heeft, allemaal met hetzelfde thema. En de boeken krijgen heel goeie commentaren, ook op Goodreads bv (en ook voor de Netflix verfilming).
Een aantal van die man zijn boeken staan vrij goedkoop op Amazon, dus sinds een aantal minuten eigenaar van de volgende e-boeken:
- All Quiet on the Western Front
- The Road Back
- Three Comrades

Iemand bekend met de man zijn boeken?
Een ideologische tegenhanger van Remarque is Ernst Jünger die met In Stahlgewittern (ook in NL en ENG beschikbaar) ook een beklijvend boek over WO I heeft geschreven. Die heeft een stuk meer frontervaring gehad dan Remarque en heeft ook de hoogste onderscheiding gekregen voor zijn krijgshandelingen. Kwatongen beweren dat hij oorlog verheerlijkt, maar zo zie ik het toch niet. Er is wel een zekere mate van esthetisering, maar hij schuwt de gruwel niet en maakt zich ook niet schuldig aan patriottische goedpraterij. Luitenant Sturm is ook een interessant werk.

Die man is 102 jaar geworden en heeft nog een zeer uiteenlopend oeuvre bijeen geschreven, waaronder experimenten met LSD, verre reizen, science fiction en detectiveverhalen. Zijn dagboeken die hij bijeenschreef in het bezette Parijs als officier vind ik echter het beste.
 
Gewoon eventjes in het "chat" topic vermelden dat er nu ook een "auteur" prefix is, wil je dus wat babbelen over je favoriete (of een andere) auteur, kan je die prefix gebruiken!
 
Is het een idee om misschien eens een soort boekenclub te doen? Waar je een boek kan nomineren en er iedere x aantal tijd een boek wordt gelezen "door iedereen" en daarna in specifieke thread besproken kan worden? A la album of the week ofzo.

Is misschien eerder iets voor jaren 50 huisvrouwen of mensen met teveel tijd maar zou mij wel helpen om eens wat andere types / genres te lezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: C11
Terug
Bovenaan