Literatuur: chat en algemene vraagjes

Ik heb net ook een goodreads account aangemaakt door de peer pressure hier. Nu al die boeken ingeven :unsure:

Om ook nog op de vraag van @Pion te antwoorden: ik heb nog een vijftigtal boeken in mijn kast die ik nog niet gelezen heb. Om de zoveel tijd maak ik daaruit een soort shortlist van 5-10 boeken die ik op korte termijn wil lezen. Het is makkelijker om dan daaruit te kiezen dan uit de hele hoop. Vaak probeer ik dan ook Nederlands en Engels af te wisselen of fictie en non-fictie. Maar dat is maar een hulpmiddel, kan evengoed zijn dat ik die shortlist links laat liggen als ik ineens iets anders meteen wil lezen.
Tip: je kan via de app je boeken scannen, dan vind je meteen de juiste editie ook en moet je niet alles manueel ingeven. :)
 
Ik gebruikte Goodreads tot een paar jaar geleden. Ik ben ermee gestopt in een periode waar ik veel stress had en dat ik enkel las voor die challenge.

Nu ben ik begin dit jaar terug begonnen met bij te houden wat ik las maar dan via StoryGraph. Ik vond de grafiekjes over wat soort dingen je leest erg leuk. Ik vind de suggestie die de app geeft ook veel beter dan die van Goodreads. Je kan ook boeken filteren met bepaalde tags en zelf instellen wat voor suggesties je niet wilt krijgen.
Ik heb ook heel mijn Goodreads bibliotheek er aan toegevoegd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Ik gebruikte Goodreads tot een paar jaar geleden. Ik ben ermee gestopt in een periode waar ik veel stress had en dat ik enkel las voor die challenge.

Nu ben ik begin dit jaar terug begonnen met bij te houden wat ik las maar dan via StoryGraph. Ik vond de grafiekjes over wat soort dingen je leest erg leuk. Ik vind de suggestie die de app geeft ook veel beter dan die van Goodreads. Je kan ook boeken filteren met bepaalde tags en zelf instellen wat voor suggesties je niet wilt krijgen.
Ik heb ook heel mijn Goodreads bibliotheek er aan toegevoegd.
Aan die jaarlijkse challenge doe ik ook niet mee. Ik zie als lezer niet het punt van een kwantitatieve goal te zetten op aantal gelezen boeken. Kwalitatieve goals lijken me dan een stuk betekenisvoller.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Nee inderdaad, de challenge hoeft voor mij ook niet. Ik had er ook stress voor om het doel te halen. Nu stel ik hem gewoon in op 1 boek en ben ik er dus meteen van af.
Storygraph heb ik ook eens verkend, maar niemand uit mijn kring zit daar op.
Zien wat je vrienden lezen en reviewen op Goodreads is een van de voordelen daar.
Meer en meer mensen vinden ook hun weg naar Goodreads. Zelfs al blijft boeken lezen toch een niche bezigheid bij mijn leeftijdsgenoten (die ik ken natuurlijk).
 
Ik gebruik het gewoon om de boeken bij te houden die ik heb gelezen, ik schrijf er ook altijd een korte revieuw bij voor mezelf zodat als mensen mijn mening vragen ik die gewoon kan kopiëren :unsure:
Gebruik het ook om een lange to-read lijst aan te leggen, anders vergeet ik welke boeken ik nog wil lezen.
 
Ik gebruik het gewoon om de boeken bij te houden die ik heb gelezen, ik schrijf er ook altijd een korte revieuw bij voor mezelf zodat als mensen mijn mening vragen ik die gewoon kan kopiëren :unsure:
Gebruik het ook om een lange to-read lijst aan te leggen, anders vergeet ik welke boeken ik nog wil lezen.
Ik ken het. :D

Dit is nadat ik er onlangs een heleboel van heb afgegooid weer:

Screenshot_20220413-142440.png
 
Ik zou ook graag een catalogus willen aanmaken, want ik heb er wel wat (750 boeken schat ik). Is die Goodreads-app een aanrader? Titel, auteur, uitgeverij, uitgavejaar, ... volstaat volgens mij wel.
 
Goodreads bevat ook mijn boekenkast, zoals de meesten hier. Momenteel nog 264 boeken te lezen van de 561+ in bezit. De site heeft een paar minpunten, sommige edities moet je zelf nog aanvullen en je kan geen twee dezelfde boeken inbrengen. Ik heb een aantal boeken in verschillende talen en je kan maar een "uniek" boek hebben.
De VRT heeft ook een site langzullenwelezen waar je een boekenkast kan aanmaken.

De leeslijst bepaal ik zelf, maar varieert niet zo veel en bevat momenteel vier reeksen.
 
Ik zou ook graag een catalogus willen aanmaken, want ik heb er wel wat (750 boeken schat ik). Is die Goodreads-app een aanrader? Titel, auteur, uitgeverij, uitgavejaar, ... volstaat volgens mij wel.
Zeker, je kan gewoon de barcode scannen omde boeken in te lezen als je dat zou willen.
Doe ik wel vaker als ik bv. in de Standaard Boekhandel rondloop, rap even app erbij pakken, scannen en in de juiste shelve plaatsen, duurt 3sec.
 
Tip: je kan via de app je boeken scannen, dan vind je meteen de juiste editie ook en moet je niet alles manueel ingeven. :)
Het scannen werkt voor geen hol bij mij. Vaak herkent hij het boek niet, soms geeft de app een ander boek (bv voor Tender Is The Night van Fitzgerald gaf de app The Curious Case of Benjamin Button aan).

Ik dacht dat dit makkelijk zou zijn en snel zou gaan. GE HEBT ME ER IN GELUISD COLDPLAYKE!
 
Het scannen werkt voor geen hol bij mij. Vaak herkent hij het boek niet, soms geeft de app een ander boek (bv voor Tender Is The Night van Fitzgerald gaf de app The Curious Case of Benjamin Button aan).

Ik dacht dat dit makkelijk zou zijn en snel zou gaan. GE HEBT ME ER IN GELUISD COLDPLAYKE!
Jammer en raar, bij mij heeft dat al altijd gewerkt. :S
 
Michael J Sullivan - Avempartha (Riyria Revelations #2)

In tegenstelling tot het eerste boek was dit een stuk minder genietbaar. Zelfde personages maar een nieuw plot en dat was gewoon een gans cliche op zich en kon gewoon weinig boeien. Enkele nieuwe personages die niet geloofwaardig zijn en de verhaalstijl die heel simplistisch blijft, droegen ook niets bij. Ik kan echt niet begrijpen waarom dit boek zo'n goeie recensies krijgt van collega's op goodreads die ik standaard altijd respecteer en bijtreed. Dit voelde voor mij aan als een zwakke Terry Brooks-versie.

Michael J Sullivan - Nyphton Rising (Riyria Revelations #3)

Ondanks het mindere review toch blijven doorlezen. Eerst en vooral omdat collega's op goodreads die ik volg, aangeven dat het beter wordt met elk boek, ten tweede omdat ze op mijn leeslijst staan en ten derde omdat het dunne boeken zijn en ik wat achter begon te geraken op mijn leesdoel voor dit jaar. Als ik dan op een week tijd een 5-tal boeken van 300 pagina's er door kan jagen, dan voel ik me minder een mislukking. Al zou ik er wel mee stoppen als dit boek geen verbetering brengt.
Gelukkig voor mij was dit boek inderdaad beter. Een stuk beter. Het plot wordt weer een gigantisch stuk interessanter. Het begint wederom vooral rond (militaire) actie en politiek te draaien. En intriges. Ondanks de (sorry voor de herhaling) simplistische schrijfstijl, weet Sullivan het toch boeiend en aangenaam te brengen, met enkele interessante plot twists en ontwikkelingen doorheen het verhaal. Er begint ook een duidelijk overkoepelend plot zichtbaar te worden en ik raak stilletjesaan zeer benieuwd hoe bepaalde dingen nu juist in mekaar steken.
Is er ergens een thread waar mensen hun goodreads delen? Ik vind het moeilijk om mensen te volgen op Goodreads precies.
 
Is er ergens een thread waar mensen hun goodreads delen? Ik vind het moeilijk om mensen te volgen op Goodreads precies.

Niet dat ik weet. Ik heb 1 iemand hier weten te vinden omdat hij krak dezelfde recencies in het Engels hier plaatste en ik nieuwsgierig was, maar voor de rest volg ik niemand van hier op goodreads.
Wat ik doe, is de recensies bekijken bij de boeken die ik gelezen heb en als mensen een goeie recensie schrijven en ik in hun geschiedenis zie dat ze wel vaker een soortgelijke mening als de mijne hebben, dan volg ik hun.
 
Bart Van Loo heeft de heruitgave van Boerenpsalm van Felix Timmermans van een fraai voorwoord voorzien en Koen Broucke heeft de uitgave voorzien van fraaie schilderwerkskens. Stoute schoenen aangetrokken en Bart via Insta gestuurd dat hij ook maar eens Ernest Van der Hallen moet checken, want dat is ook een boeiende Lierse schrijver die in dezelfde Pelgrimgenootschap zat waarvan Timmermans een van de oprichters was. "Merci voor de tip", zei hij. Erkenning! :fingerguns:
 
Welke podcast? Ze hebben dan toch al zeker één gast met goeie smaak, ik heb na 2666 nog 6 of 7 andere boeken van Bolaño gelezen. Niet altijd even goed (meestal wel!) maar het is wel cool om te zien dat hij op relatief korte tijd een soort Bolañoverse gecreëerd heeft waar al zijn boeken via personages of thema's gelinkt zijn.

Infinite Jest is uiteraard het beste boek voor het begin van de 21ste eeuw ;) Behalve hun lengte en de post-modernisme stempel hebben de twee boeken wel niet zoveel gemeen. IJ handelt ook wel over zware thema's maar is een veel meer menselijk boek vind ik. IJ maakte bij mij ook een klik waarna het leven vrij vlot ging maar 2666 vind ik een moeilijker boek. Enerzijds door het verschil in stijl tussen de delen en de chaotische manier van schrijven van Bolaño. Maar anderzijds is het ook een behoorlijk donker en zwaar boek met veel meer symboliek waar je je hoofd continu wel bij moet houden. Zeker het vierde deel (The Part About The Crimes) is... Niet echt ontspannende lectuur. Maar wel enorm krachtig! Ik zou nog heel veel over 2666 kunnen neerpennen :)

Eigenlijk heeft 2666 wel wat gemeen met De Welwillenden, zeker het afschuwwekkende vierde deel waar de Mexicaanse vrouwenmoorden op de voorgrond geplaatst worden. Heb je ooit van The Powers of Horror van Julia Kristeva gehoord? Dat is een essay over de theorie van abjectie. Volgens haar is het abjecte "our reaction (horror, vomit) to a threatened breakdown in meaning caused by the loss of the distinction between subject and object or between self and other." Je zal meteen wel weten hoe dat op Aue slaat. Het abjecte is ook een belangrijk onderdeel van 2666.
De podcast heet History of Literature (van Jacke Wilson). De afleveringen met special guest Mike Kim (of Mike Palindrome zoals hij daar heet) vind ik het tofst. :)
 
Heeft iemand hier National Geographic magazine? Valt dat mee qua kwaliteit?
Nederlandstalige of Engelstalige versie?

Ben op zoek naar een 'geen-scherm' ontspanning en ik lees wel graag over natuur, geschiedenis enzovoort
 
Terug
Bovenaan