Bordspelreview: Time's Up: Harry Potter

Partyspellen blijven ondanks de coronacrisis jaar na jaar groeien aan populariteit. Time’s Up is een absolute klassieker in het genre, maar nu is er een nieuwe variant opgedoken: Time’s Up: Harry Potter. Het origineel stond garant voor slappe lachbuien waar je amper uit geraakte, stressmomentjes gevolgd door een triomfantelijke fistbump als je een ronde goed wist te overleven en hilarische momenten waar je achteraf nog even over kon doorpraten. Het is misschien al duidelijk: ik ben absoluut fan van de originele editie. Harry Potter ben ik door de jaren heen ook beginnen appreciëren, dus ik was erg benieuwd wat dit nieuwe spel in petto had.

Het is een van die typische spellen die bovengehaald worden als enkele koppels het samen gezellig maken. Je speelt Time’s Up met minstens twee duo’s en doet het eigenlijk altijd goed, het maakt niks uit of je jezelf als boardgamer beschouwt of niet. Zelfs bij vrienden die doorgaans hun neus ophalen voor klassieke bordspellen, is Time’s Up altijd een succes geweest. Normaal probeer je in verschillende rondes met verschillende spelregels bestaande of fictieve personen te raden. Je zou denken dat een dergelijk spel in Harry Potter-thema zich op dat vlak te hard zou beperken, maar het concept werd hier uitgebreid: we zoeken deze keer niet enkel naar personages, maar naar werkelijk alles dat ook maar een beetje relevant is in de wereld van Harry Potter. Bereid je maar voor om zonder woorden een bliksemschicht uit te beelden in deze Time's Up: Harry Potter .

Time's up 2.jpg


Woordjes raden

De spelregels zijn erg simpel en je kunt snel aan de slag. Toch moeten er erg afgelijnde afspraken gemaakt worden om later discussies te vermijden. Time’s Up wordt gespeeld over drie rondes waarin steeds dezelfde kaartjes terugkeren en dat is in deze editie niet anders. Voor het spel echt start, worden dertig kaartjes evenredig verdeeld tussen alle spelers. Elke speler bekijkt zijn kaarten en beslist welke hij in het spel wil houden. Vind je een kaart te moeilijk, dan mag je deze inruilen voor een nieuwe kaart. Op deze kaarten staat iets dat te maken heeft met Harry Potter. Als elke speler tevreden is met zijn stapeltje kaarten, worden alle dertig kaarten samen geschud en vormen deze de algemene trekstapel. Vervolgens start de eerste van drie rondes. De tijd wordt ingezet door de zandloper en binnen de tijdslimiet moet een team zoveel mogelijk kaarten raden. Een speler trekt een kaart en probeert te beschrijven wat hij leest. Enkele belangrijke beperkingen: je mag geen delen van het woord uitspreken of rijmwoorden gebruiken. Het woord in een andere taal uitspreken of het woord spellen mag uiteraard ook niet. Verder mag je zeggen wat je wil en de andere speler mag blijven raden.

De wereld van Harry Potter is zodanig uitgebreid en doorspekt met allerlei kleine details dat er een volwaardig Time’s Up-spel rond gebouwd kon worden


Als je een woord juist geraden hebt, leg je het kaartje aan de kant. Zolang de tijd loopt, probeer je op die manier zoveel mogelijk kaartjes te verzamelen. Het andere team doet daarna hetzelfde met de resterende kaarten. Zo wordt er gewisseld tussen de teams tot alle dertig kaarten geraden zijn. Daarna worden dezelfde kaarten opnieuw geschud en start een nieuwe ronde. Deze is al een stuk moeilijker, maar het is belangrijk dat je woorden uit een voorgaande ronde hebt proberen onthouden. Je mag nu per kaart slechts één woord uitspreken en er mag maar één keer geraden worden. Bij een foute gok moet je naar de volgende kaart gaan. De derde ronde is al helemaal moeilijk en levert meestal de grappigste taferelen op. De speler die aan het woord is, moet de kaart uitbeelden en mag niet spreken. Hij mag wel neuriën en geluiden maken. Elke geraden kaart levert een punt op en na drie rondes is het spel voorbij en worden de punten geteld.

Time's up 3.png


Voor echte fans en gematigde liefhebbers

Time’s Up: Harry Potter heeft geen nieuwe spelregels gekregen, en heeft dat ook niet nodig. De regels zijn perfect toe te passen op alle bekende en minder bekende personages, voorwerpen en concepten. En daarin zit meteen het grootste onderscheid ten opzichte van de gewone Time’s Up. Zoals in het begin aangehaald, zul je hier goed moeten nadenken over hoe je sommige dingen zult moeten uitbeelden. De kaarten zijn in drie moeilijkheidsniveaus opgedeeld. Maar ook bij de gemakkelijkste woorden moet je soms outside the box denken. Enkele voorbeelden: grot, teleportatie, vloek, vergadering… Eerlijk gezegd, sommige woorden vind ik zelfs veel te vaag. Op het moeilijkste niveau is het soms al helemaal absurd. Toegegeven, ik ben geen Harry Potter-nerd. Ik heb alle films gezien en daar bleef het bij. Ik ben niet opgegroeid met de boeken. Het lijkt mij wel amusant om eens toe te kijken hoe de grootste Harry Potter-fans het uitvechten op het hoogste niveau. Dan passeren er woorden als beauxbatons, kieuwwier, Foppe en terzieler. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat deze woorden betekenen, laat staan dat ik weet hoe ik ze moet beschrijven of uitbeelden.

Heel de vriendengroep was daar wel eensgezind over, dus we zijn niet verder gegaan dan niveau twee, nog net doenbaar. Het kan er ook wel mee te maken hebben dat ik amper woorden ken in de Nederlandse vertaling. De films heb ik gezien met Engelse ondertitels, dus ik heb nooit iets van de vertalingen meegekregen. Dit maakt dat het spel wel wat taalafhankelijk is. Harry Potter maakte bij veel mensen deel uit van hun jeugd, en velen hebben de boeken in het Nederlands gelezen. Zij zullen dus minder problemen hebben met die woorden. Maar anderzijds ken ik ook mensen die verkiezen om de boeken in hun originele taal te lezen. Ondanks dit kleine gebrek (dat is niet eens een gebrek van het spel, maar een gevolg van vertalingen) spelen we dit spel heel graag en gaan we daarom zelf een Engelse vertaling voorzien op alle kaartjes, zodat we een ‘tweetalige’ versie hebben. Je hoeft trouwens niet echt vertrouwd te zijn met Harry Potter om dit spel te kunnen spelen. Het eerste niveau is laagdrempelig en algemeen genoeg zodat iedereen er zijn ding mee kan doen. De allergrootste fans zullen echter gerustgesteld zijn om te weten dat zij hun handen vol zullen hebben met het moeilijkste niveau.

Time's up.jpg

Conclusie

Ik ben ervan overtuigd dat ook deze versie van Time’s Up weer een succesverhaal wordt. Deze spellenreeks behoort tot de absolute top van de partygames en deze versie hoeft niet onder te doen voor het basisspel. Qua spelregels voegt dit niks nieuws toe, maar dat is ook niet nodig. De wereld van Harry Potter is zodanig uitgebreid en doorspekt met allerlei kleine details dat er een volwaardig Time’s Up-spel rond gebouwd kon worden. Een leuke twist aan deze versie is dat je niet langer beperkt wordt tot het raden van personages, maar gewoon alles dat ergens een link heeft met Harry Potter. Ik heb nog steeds een kleine voorkeur voor de gewone Time’s Up, maar ik zal steeds met het grootste plezier deze variant bovenhalen als iemand er zin in heeft. Hou je van leuke spelletjes op een gezellige avond en heb je enige interesse in Harry Potter? Dan is Time's Up: Harry Potter gewoon verplichte kost.

Pro

  • Time's Up behoort tot de top van party-spellen
  • Uitgelegd en speelklaar in enkele minuten
  • Hilarisch
  • Geslaagde variant

Con

  • Nederlandse vertaling zorgt voor verwarring
  • Sommige woorden toch nét te vaag
8

Over

Uitgever

  1. Repos Production
 
Terug
Bovenaan