Literatuur: chat en algemene vraagjes

Ik zou graag eens een Oorlogsroman lezen, mag engels zijn. Aanraders?
niet persé over wo2

Het eerste boek waar ik aan denk is The Book Thief van Markus Zusak. Speelt zich af tijdens wereld oorlog 2.

Conny Iggulden heeft een reeks geschreven die rond/tijdens de rozenoorlog (war of the roses) plaats vindt. Ik heb lang geleden deel één van gelezen en ik weer er niet veel meer van, maar ik herinner mij nog wel wat ik het boek erg goed vond.

Ik lees niet echt veel boeken die plaats vinden tijdens een historische oorlog dus ik denk niet dat ik je verder kan helpen.

Maar over wat deel van de oorlog zou het liefste willen lezen? Soldaten, rebellen/het verzet, hoe mensen leven tijden de oorlog etc...
 
Het eerste boek waar ik aan denk is The Book Thief van Markus Zusak. Speelt zich af tijdens wereld oorlog 2.

Conny Iggulden heeft een reeks geschreven die rond/tijdens de rozenoorlog (war of the roses) plaats vindt. Ik heb lang geleden deel één van gelezen en ik weer er niet veel meer van, maar ik herinner mij nog wel wat ik het boek erg goed vond.

Ik lees niet echt veel boeken die plaats vinden tijdens een historische oorlog dus ik denk niet dat ik je verder kan helpen.

Maar over wat deel van de oorlog zou het liefste willen lezen? Soldaten, rebellen/het verzet, hoe mensen leven tijden de oorlog etc...
Na wat googlen kom ik uit op boeken van Chris Ryan
 
Ik zou graag eens een Oorlogsroman lezen, mag engels zijn. Aanraders?
niet persé over wo2

HhhH - Laurent Binet
Deze raad ik zeer sterk aan. Echt een pareltje.
(WO 2)
Samen met Remarque een must read.

Usual suspects:

Band of Brothers - Stephen Ambrose (wo2)
Matterhon - Marlantes (Vietnam)

Beetje atypisch:

Munich - Robert Harris (wo2 aanloop)
Maus - Spiegelman (holocaust graphic novel, sterke aandader)

Bernard Cornwell in het algemeen. Je kan kiezen uit bv de bekende slag bij Azincourt, een reeks over de honderd jarige oorlog, de boeken waarop Last Kingdom reeks is gebasseerd tot de Sharpe reeks met Britse musketeers. Verwacht je aan goeie actiescenes.

Dit zijn allemaal boeken die onder het vlagje roman vallen. Als je non fictie wilt, kan er een hele reeks aan toegevoegd worden.
 
Mijn aanrader is het beste boek over WO2 want één van de beste boeken ooit:
Joseph Heller - Catch 22

Wat me ook nog te binnen schiet:
Anthony Doerr - All The Light You Cannot See (WO2)
Kurt Vonnegut - Slaughterhouse Five (WO2)
Ernest Hemingway - For Whom The Bell Tolls (Spaanse Burgeroorlog)
Richard Flanagan - The Narrow Road to the Deep North (krijgsgevangenen in Burma tijdens WO2)
Norman Mailer - The Naked and the Dead (WO2 geloof ik? Heel lang geleden ooit gelezen)

En ik sta @Pion ook nog bij, HhhH van Laurent Binet is geweldig maar wel nogal meta.
 
Mijn aanrader is het beste boek over WO2 want één van de beste boeken ooit:
Joseph Heller - Catch 22

Wat me ook nog te binnen schiet:
Anthony Doerr - All The Light You Cannot See (WO2)
Kurt Vonnegut - Slaughterhouse Five (WO2)
Ernest Hemingway - For Whom The Bell Tolls (Spaanse Burgeroorlog)
Richard Flanagan - The Narrow Road to the Deep North (krijgsgevangenen in Burma tijdens WO2)
Norman Mailer - The Naked and the Dead (WO2 geloof ik? Heel lang geleden ooit gelezen)

En ik sta @Pion ook nog bij, HhhH van Laurent Binet is geweldig maar wel nogal meta.
Catch 22 had ik ook nog aan gedacht, maar die raad ik niet zo snel aan aan mensen die nog niet zo veel gelezen hebben. :)
 
Catch 22 had ik ook nog aan gedacht, maar die raad ik niet zo snel aan aan mensen die nog niet zo veel gelezen hebben. :)
Mja het is natuurlijk een hele opgave om eerst nog Catch 1 tem 21 te lezen.

Van dat lijstje zou ik vooral die van Hemingway niet meteen aanraden omdat ik vond dat die echt niet vlot geschreven is, daar heb ik me zelf nogal moeten door worstelen. Die van Doerr en Flanagan zijn dan een pak vlotter om te lezen.

Een alternatief voor die Hemingway over de Spaanse Burgeroorlog zou Homage to Catalonia van George Orwell kunnen zijn. Zelf nog niet gelezen maar schijnt heel goed te zijn.
 
Ben op zoek naar een goed boek om mee te nemen op reis naar centraal Azië.
Iemand ideeën?

Ik dacht al aan 'War and Peace' van Tolstoy, maar zou graag het fysieke boek kopen en deze lijkt mogelijks te zwaar (letterlijk) om mee te sleuren 😅

Andere optie was Sylvain Tesson (sneeuwpanter), maar ik lees het liefst in het Engels en vind daar geen paperback versie van precies :unsure:
 
Ben op zoek naar een goed boek om mee te nemen op reis naar centraal Azië.
Iemand ideeën?

Ik dacht al aan 'War and Peace' van Tolstoy, maar zou graag het fysieke boek kopen en deze lijkt mogelijks te zwaar (letterlijk) om mee te sleuren 😅

Andere optie was Sylvain Tesson (sneeuwpanter), maar ik lees het liefst in het Engels en vind daar geen paperback versie van precies :unsure:
Oorlog en vrede is gratis als epub beschikbaar via gutenbergproject. Wat ik soms doe bij oude boeken is ze gratis op mijn kobo lezen, en nadien als ik ze echt in mijn kast wil hebben staan, tik ik een fysiek exemplaar op de kop. Zoiets kan je eventueel ook doen om je bagage te beperken? Voordeel is dan dat je er nog wat andere boeken bij op kan zetten voor mocht Tolstoy tegenvallen. :p
 
Oorlog en vrede is gratis als epub beschikbaar via gutenbergproject. Wat ik soms doe bij oude boeken is ze gratis op mijn kobo lezen, en nadien als ik ze echt in mijn kast wil hebben staan, tik ik een fysiek exemplaar op de kop. Zoiets kan je eventueel ook doen om je bagage te beperken? Voordeel is dan dat je er nog wat andere boeken bij op kan zetten voor mocht Tolstoy tegenvallen. :p

Ja maar het is een vrij avontuurlijke reis, dus heb dan altijd schrik om mijn Kindle mee te nemen...

Ondertussen 'The Trial' van Kafka en 'Sirens of Titan' van Vonnegut besteld :)
Beiden niet al te dik, die eerste wil ik al lang lezen, die tweede heb ik heel lang geleden ooit als ebook gelezen en ik herinner mij enkel dat ik hem goed vond.
 
Ben op zoek naar een goed boek om mee te nemen op reis naar centraal Azië.
Iemand ideeën?

Ik dacht al aan 'War and Peace' van Tolstoy, maar zou graag het fysieke boek kopen en deze lijkt mogelijks te zwaar (letterlijk) om mee te sleuren 😅

Andere optie was Sylvain Tesson (sneeuwpanter), maar ik lees het liefst in het Engels en vind daar geen paperback versie van precies :unsure:
The Silk Roads van Peter Frankopan! En die Tesson gaat over Tibet.
 
The Silk Roads van Peter Frankopan! En die Tesson gaat over Tibet.
Ja dat van Tesson wist ik. Hij heeft blijkbaar ook een boek waarin hij gedurende maanden alleen in een hut in Siberië zit.
Die was ik aan het overwegen, maar de reviews zijn gemengd :)

edit: dat boek dat jij voorstelt ziet er wel fascinerend uit, maar is ook 650 pagina's dik :unsure:
 
Ja dat van Tesson wist ik. Hij heeft blijkbaar ook een boek waarin hij gedurende maanden alleen in een hut in Siberië zit.
Die was ik aan het overwegen, maar de reviews zijn gemengd :)

edit: dat boek dat jij voorstelt ziet er wel fascinerend uit, maar is ook 650 pagina's dik :unsure:
... maar jij wou aanvankelijk een boek van 1200 pagina's meenemen. :unsure:

Een held van onze tijd van Lermontov is ook goed, al speelt die zich wel in de Kaukasus af. Toch een beetje "the great Game"-gevoel.
 
Heel mooie post, @shellshock. Boeken zijn toch de max, zeker als ze zoals bij u lange periodes van uw leven kleuren. En als het eenmaal klikt, is er toch niks beter dan u in een boek(enreeks) te verliezen. Ferme prestatie!

Ik ben zelf niet zo’n fantasylezer en ga me niet snel aan WoT wagen, maar door de lengte van uw post heb ik toch al een beetje de ervaring ervan mee gekregen, denk ik.
Ik was daarstraks wat door mijn goodreads stats aan het kuieren.

1659805072287.png


Het kon niet duidelijker zijn welke 3 jaren ik in een dal zat. De laatste weken heb ik het redelijk druk op mijn werk, maar ik haal nu weer zoveel energie uit lezen dat ik er zelfs na een lange dag toch naar uitkijk om mij met een boek in slaap te lezen.

Het blijft een van de belangrijkste redenen voor mij om toch een groot deel van mijn boeken nog fysiek aan te kopen en in mijn boekenkast te zetten. Ik ben iemand die nauwelijks foto's maakt, dus ik haal vaker herinneringen op aan leuke uitstappen door op mijn boeken hier in de kast terug te blikken die ik toen onderweg met de trein was aan het lezen, of ergens op vakantie boven had gehaald.

Als er ooit terug "0" op de teller staat, ga ik toch sneller aan de alarmbel trekken. :S
 
Zo zie je maar hoe belangrijk het is om te blijven doen waar je energie uit haalt, ook al heb je die niet. Het is dan ook niet evident om op moeilijke momenten in te zien hoeveel deugd je hebt van de hobby's en interesses die je tijdens goede periodes als vanzelfsprekend ziet.
Voor mij persoonlijk is literatuur een uitlaatklep en vorm van escapisme. Hoe goed ik mij voel, kan, maar niet altijd, afgeleid worden uit de genres die ik lees.
Ik zal bijvoorbeeld in mindere periodes snel grijpen naar fantasy. In een compleet andere wereld zijn de zorgen van de real deal eventjes echt veraf. Maar aan de andere kant kan ook net de schoonheid van een classic zoals Gatsby helpen om terug een roze bril op te zetten en te genieten van wat kunst en de wereld te bieden heeft.

So we beat on, boats against the current, borne back ceaselessly into the past.
 
Ik was daarstraks wat door mijn goodreads stats aan het kuieren.

Bekijk bijlage 12050

Het kon niet duidelijker zijn welke 3 jaren ik in een dal zat. De laatste weken heb ik het redelijk druk op mijn werk, maar ik haal nu weer zoveel energie uit lezen dat ik er zelfs na een lange dag toch naar uitkijk om mij met een boek in slaap te lezen.

Het blijft een van de belangrijkste redenen voor mij om toch een groot deel van mijn boeken nog fysiek aan te kopen en in mijn boekenkast te zetten. Ik ben iemand die nauwelijks foto's maakt, dus ik haal vaker herinneringen op aan leuke uitstappen door op mijn boeken hier in de kast terug te blikken die ik toen onderweg met de trein was aan het lezen, of ergens op vakantie boven had gehaald.

Als er ooit terug "0" op de teller staat, ga ik toch sneller aan de alarmbel trekken. :S
Ik moet zeggen dat het wel kriebelt om een e-reader te kopen voor bepaalde boeken. Mijn boekenkast begint uit te puilen en dan ga ik keuzes moeten maken welke boeken ik fysiek wil hebben en welke niet. Of ik kan gewoon naar de bibliotheek gaan. Dat is een luxeprobleem. Bib en e-books zijn economisch wel zeer aantrekkelijk.

Een leesdip heb ik tot hiertoe niet gehad en ik voel ongemak als ik een dag niet kan lezen. Dat gebeurt nu en dan op héél drukke dagen waar ik 's avonds gewoon moe ben, maar ik kan ze op een jaar tijd vermoedelijk op 1 hand tellen. Ik had schrik dat ik niet veel kon lezen met een klein kind in huis maar dat valt eigenlijk best allemaal goed mee. Veel mensen hebben dan juist een leesdip en ik hoor daar niet bij. :coolbrows:

Sommige boeken schuif ik wel naar achter omdat je er echt "in" wil duiken en meerdere uren ongestoord wil lezen. Zo droom ik ervan om Finnegan's Wake van James Joyce te lezen of de hele Proustsaga, maar dat vraagt een hoge mate aan toewijding waar ik nu nog niet aan kan voldoen. Enfin, ik kan er wel aan beginnen maar dat gaat niet in optimale leesomstandigheden gebeuren. De meest "wakkere" momenten van de dag gebruik ik om me met mijn dochter bezig te houden, te werken, sociaal te zijn, aan huishouden te doen, ... en wat er overschiet gebruik ik om te lezen. Ik merk nu al dat sommige "zware" werken moeilijker te verteren zijn en dat ik vaak vergeet wie wie is en dat ik soms ook de narratieve weg kwijt ben en op een bepaald punt helemaal niet meer mee ben met het verhaal. En dat is best vervelend, want dan heb je de keuze om helemaal opnieuw te beginnen - maar daar heb ik geen zin in - of gewoon verder te gaan - op automatische piloot en in de vergetelheid - of te stoppen - en dat is opgeven. Pale Fire van Nabokov staat zo op mij te wachten maar ik weet nog dat Ada best een taaie noot was om te kraken met een klein kind in huis. Enfin, het is hit or miss, want Duivels van Dostojevski ging er wel vlotjes in.
 
Terug
Bovenaan