Literatuur: chat en algemene vraagjes

exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
Ik had een redelijk "algemeen" vraagje en vond niet direct een plaats om dat te stellen, dus bij deze stel ik een algemene vraagjes thread voor in het Literatuur subforum. Mijn idee was dat dit hier ook voor wat algemene boeken chitchat kan dienen!

Om te starten: ik twijfel om de Harry Potter reeks te beginnen lezen in het Nederlands of Engels, ik dacht aan Engels omdat het origineel is (ik lees normaal zo goed als enkel Nederlands) maar bedacht me dat het wel tof is dat de kinderen de boeken binnen afzienbare tijd ook zouden kunnen lezen.
Tweede vraag daarrond: aanraders qua versies (speciale uitgaves bijvoorbeeld)?
 
Eigenlijk zijn die boeken een goeie manier voor jonge adolescenten om te starten met Engelse boeken lezen, zeker omdat ze ook de films hebben om naar terug te grijpen mocht het in het begin toch nog taalkundig uitdagend zijn. :)

Dus ik zou ook voor het origineel gaan als je grotendeels omwille van je kinderen voor de vertaling zou kiezen.
 
Altijd raar gevonden dat in het Nederlands alles vertaald is. Als je de boeken in het Duits leest houden ze gewoon de Engelse naam.
De boeken bouwen ook mooi op qua moeilijkheid van taal.
 
En tegen dat ze oud genoeg zijn om die te lezen, is Engels sowieso hun voertaal in het dagelijks leven.
 
De Nederlandse vertalingen van die boeken (van Wiebe Buddingh als ik mij niet vergis) zijn eigenlijk echt prima hoor, maar het Engels is zodanig vlot leesbaar dat ik het ook gewoon bij de originele versie zou houden. Het is inderdaad een heel goede manier om Engelse leesvaardigheid te trainen, en de Nederlands hebben als extra nadeel dat het verwarrend ten opzichte van de films.

Samen met Harry mogen opgroeien is sowieso één van de meest verrijkende cadeaus die je je kind kan geven imo.
 
De Nederlandse vertalingen van die boeken (van Wiebe Buddingh als ik mij niet vergis) zijn eigenlijk echt prima hoor, maar het Engels is zodanig vlot leesbaar dat ik het ook gewoon bij de originele versie zou houden. Het is inderdaad een heel goede manier om Engelse leesvaardigheid te trainen, en de Nederlands hebben als extra nadeel dat het verwarrend ten opzichte van de films.

Samen met Harry mogen opgroeien is sowieso één van de meest verrijkende cadeaus die je je kind kan geven imo.
Ik was zelf nét iets te laat om zelf in die Harry hausse mee te drijven, maar ik hoop het mee te kunnen geven met mijn dochter. Ze verslindt momenteel boeken, al moet je dat helaas wel letterlijk nemen. :unsure:
 
Merci voor de tips, ik had sowieso nog een bon van 10 euro van de Standaard Boekhandel, dus heb het eerste boek meteen besteld (in het Engels). Bijkomend voordeel, 8 euro goedkoper dan de Nederlandse vertaling :unsure:.
 
In raad ook Engels aan. En qua edities zijn de geïllustreerde zo mooi.
Je hebt de editie geïllustreerd door Jim Kay. Hiervan zijn de eerste vier uit. En dan hebt je ook nog de editie geïllustreerd door Minalima.
Ik heb beide edities maar ik ben een grote Harry Potter fan 😅.
 
Het is wel jammer als je het origineel niet kan vinden (in de bibliotheek in mijn geval). Je vindt veel gemakkelijker de vertalingen lijkt het wel. :/ Ben er zelf ook op beginnen letten dat sommige vertalingen inderdaad "raar" zijn en lastiger om te begrijpen. Soms moet ik het meerdere keren lezen voor ik het echt begrijp.
 
Hoe kiezen jullie het volgende boek om te lezen?

Ik heb quasi altijd een stapel ongelezen boeken klaar liggen.
Deze bestaan uit boeken die variëren door de impuls van het moment waarop ik ze kocht.
Zo kan er iets over WOII tussen liggen die ik graag wou lezen, maar blijft hij toch opnieuw stof vatten als het moment komt om een nieuw boek te starten.
Ergens geeft dit dan ook keuzestress, want er is zoveel om te lezen en nooit genoeg tijd :laugh:
 
Ik ben een echte mood lezer. Ik heb een veel te grote stapel (stapels 😅) met ongelezen boeken. Soms weet ik direct wat ik wil lezen en soms kan ik een half uur of langer voor mijn boekenkast staan voor ik besluit wat ik wil lezen. Bovendien begin ik soms een boek om het na een paar pagina's weer weg te zetten. Niet omdat het slecht is, maar omdat ik er omdat moment toch geen zin in heb.

Ik lees momenteel een dik fantasy boek met verschillende perspectieven en waarin toch wel wat geweld in komt. Mijn volgende boek zal hoogstwaarschijnlijk iets een korter boek zijn als afwisseling. Ik lees heel graag crime en thrillers als tussendoortjes al ben ik wel kieskeurig in dit genre en vind ik het moeilijk om hier boeken in te kopen. 😅.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Ik probeer af te wisselen tussen talen & periodes. Dus als ik net een Engelstalige klassieker heb gelezen, probeer ik daarna een meer hedendaags boek of een boek in een andere taal te nemen. Als ik twijfel tussen een paar boeken, dan durf ik wel eens de eerste pagina van alle contenders te lezen en op basis daarvan te kiezen welke als eerste aan de beurt komt.

Ik heb sowieso altijd wel een 10-tal boeken op mijn to-read stapel klaarliggen, die keuze vind ik zalig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Ik wissel fictie en non-fictie af, dat houdt het interessant voor mij. Niet neurotisch hoor, als ik zin heb in nog fictie na een fictieboek lees ik dat gewoon. Ik heb een hele stapel ongelezen boeken liggen (ook overal en nergens 😅) en daar kies ik dan uit. Of er komt een nieuw boek uit en dat kruipt even voor (altijd schuldgevoelens).
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Varieert vaak. Soms intuïtief als ik het echt niet weet, soms weet ik na 10 blz. al wat mijn volgende boek zal zijn en recent las ik in de DS Letteren een ode aan Leven en Lot van Vasili Grossman en De Welwillenden van Jonathan Littell en die wil ik graag herlezen en mogelijk kan dat wel eens sneller gebeuren dan gepland. Momenteel een "snelle hap" met een Tom Clancy, een "blockbuster" technothriller met zero psychologische diepgang en dan kan mijn honger naar een vette psychologische Rus wel wat groeien. :unsure:

Als schrijvers lijstjes publiceren van boeken dat ze aanraden neig ik die soms ook wel te volgen. En dit prachtige forum natuurlijk ook. Replay van Ken Grimwood dat @GemaneDude onlangs las lijkt me ook héél interessant, want die "infinite time loops" zijn ook wel mijn ding waar ik vaak en gretig over filosofeer.
 
Welke app/site gebruiken jullie om jullie collectie bij te houden? Zowel voor fysieke als digitale boeken, waarbij je lijstjes kan maken (te lezen, te kopen, ...), etc. Ik vermoed dat goodreads dit wel kan, maar misschien zijn er andere interessante alternatieven?
 
Welke app/site gebruiken jullie om jullie collectie bij te houden? Zowel voor fysieke als digitale boeken, waarbij je lijstjes kan maken (te lezen, te kopen, ...), etc. Ik vermoed dat goodreads dit wel kan, maar misschien zijn er andere interessante alternatieven?
Ik blijf zweren bij goodreads. Je kan zoveel 'shelves' maken als je wil (read, want-to-read, currently reading zijn standaard ingebouwd, maar je kan schappen per genre, 'to buy', etc. zelf bijmaken. Je kan een boek op meer dan 1 schap zetten).
 
Ik heb net ook een goodreads account aangemaakt door de peer pressure hier. Nu al die boeken ingeven :unsure:

Om ook nog op de vraag van @Pion te antwoorden: ik heb nog een vijftigtal boeken in mijn kast die ik nog niet gelezen heb. Om de zoveel tijd maak ik daaruit een soort shortlist van 5-10 boeken die ik op korte termijn wil lezen. Het is makkelijker om dan daaruit te kiezen dan uit de hele hoop. Vaak probeer ik dan ook Nederlands en Engels af te wisselen of fictie en non-fictie. Maar dat is maar een hulpmiddel, kan evengoed zijn dat ik die shortlist links laat liggen als ik ineens iets anders meteen wil lezen.
 
Ik heb net ook een goodreads account aangemaakt door de peer pressure hier. Nu al die boeken ingeven :unsure:

Om ook nog op de vraag van @Pion te antwoorden: ik heb nog een vijftigtal boeken in mijn kast die ik nog niet gelezen heb. Om de zoveel tijd maak ik daaruit een soort shortlist van 5-10 boeken die ik op korte termijn wil lezen. Het is makkelijker om dan daaruit te kiezen dan uit de hele hoop. Vaak probeer ik dan ook Nederlands en Engels af te wisselen of fictie en non-fictie. Maar dat is maar een hulpmiddel, kan evengoed zijn dat ik die shortlist links laat liggen als ik ineens iets anders meteen wil lezen.
Zelfde aanpak hier! :smile:

Bedankt voor de feedback @coldplayke @Voidski. Dan meer eens aan de slag en mijn wishlist en (gelukkig bescheiden) collectie ingeven... :smurf:
 
Terug
Bovenaan