Literatuur: chat en algemene vraagjes

Ik moet zeggen dat het wel kriebelt om een e-reader te kopen voor bepaalde boeken. Mijn boekenkast begint uit te puilen en dan ga ik keuzes moeten maken welke boeken ik fysiek wil hebben en welke niet. Of ik kan gewoon naar de bibliotheek gaan. Dat is een luxeprobleem. Bib en e-books zijn economisch wel zeer aantrekkelijk.

Een leesdip heb ik tot hiertoe niet gehad en ik voel ongemak als ik een dag niet kan lezen. Dat gebeurt nu en dan op héél drukke dagen waar ik 's avonds gewoon moe ben, maar ik kan ze op een jaar tijd vermoedelijk op 1 hand tellen. Ik had schrik dat ik niet veel kon lezen met een klein kind in huis maar dat valt eigenlijk best allemaal goed mee. Veel mensen hebben dan juist een leesdip en ik hoor daar niet bij. :coolbrows:

Sommige boeken schuif ik wel naar achter omdat je er echt "in" wil duiken en meerdere uren ongestoord wil lezen. Zo droom ik ervan om Finnegan's Wake van James Joyce te lezen of de hele Proustsaga, maar dat vraagt een hoge mate aan toewijding waar ik nu nog niet aan kan voldoen. Enfin, ik kan er wel aan beginnen maar dat gaat niet in optimale leesomstandigheden gebeuren. De meest "wakkere" momenten van de dag gebruik ik om me met mijn dochter bezig te houden, te werken, sociaal te zijn, aan huishouden te doen, ... en wat er overschiet gebruik ik om te lezen. Ik merk nu al dat sommige "zware" werken moeilijker te verteren zijn en dat ik vaak vergeet wie wie is en dat ik soms ook de narratieve weg kwijt ben en op een bepaald punt helemaal niet meer mee ben met het verhaal. En dat is best vervelend, want dan heb je de keuze om helemaal opnieuw te beginnen - maar daar heb ik geen zin in - of gewoon verder te gaan - op automatische piloot en in de vergetelheid - of te stoppen - en dat is opgeven. Pale Fire van Nabokov staat zo op mij te wachten maar ik weet nog dat Ada best een taaie noot was om te kraken met een klein kind in huis. Enfin, het is hit or miss, want Duivels van Dostojevski ging er wel vlotjes in.
Pale Fire is het beste boek dat ik dit jaar al heb gelezen, en hoort tot mijn top allertijden. Het is complex, maar niet gecompliceerd en een stuk toegankelijker dan bijvoorbeeld Ada. Voor mij was het puur genieten.
 
Misschien moet er eens een Beyondgaming groepke op Goodreads worden gemaakt. Ik heb de indruk dat de genres die hier worden gelezen meer aansluiten bij mijn smaak dan wat mijn huidige Goodreads vriendjes lezen.
Is hier eigenlijk ooit een vervolg aan gegeven? Anders wil ik wel een groepje aanmaken :)

Edit: Of misschien wilt iemand anders een groepje aanmaken, der zitten precies nogal wat creatieve vragen bij waar ik geen idee bij heb wat in te vullen. :unsure:
 
Is hier eigenlijk ooit een vervolg aan gegeven? Anders wil ik wel een groepje aanmaken :)

Edit: Of misschien wilt iemand anders een groepje aanmaken, der zitten precies nogal wat creatieve vragen bij waar ik geen idee bij heb wat in te vullen. :unsure:
Nog niks mee gebeurd denk ik, maak gerust aan :)
 
Iemand nog een suggestie voor een goede audible?
Net die van allen carr 'how to stop drinking alcohol' achter de rug. Was best wel goed ingesproken en interessant.
 
Iemand nog een suggestie voor een goede audible?
Net die van allen carr 'how to stop drinking alcohol' achter de rug. Was best wel goed ingesproken en interessant.
@Buon luistert wel eens naar audiobooks, maar weet niet of hij ook audible gebruikt.
Sorry dat ik blijf taggen Buon, dat is de prijs die je betaalt als mijn onvrijwillig gekozen expert ter zake ! :p

The Power of the Dog - Thomas Savage

Na dat ik de Netflix film had gezien, wilde ik het boek wel eens lezen.
Doordat ik het verhaal al kende en al bekend was met de personages, kon ik meer uit het boek halen dan ik had kunnen doen als ik de voorkennis niet had gehad. Bepaalde beschrijving hadden ineens veel meer betekenis.
Dit boek bracht mij terug naar mijn literatuur studies en het kriebelde wel een beetje om een potlood te nemen en vanalles te onderlijnen en annoteren.

Het boek las goed weg en Savage kan moeiteloos sfeer creëren. Enkel het einde, de manier waarop de climax beschreven wordt, vond ik net iets te dramatisch en een beetje gevoelloos. Misschien dat dit wel de bedoeling was, maar ik bleef een beetje op mijn honger zitten over hoe bepaalde personages zijn omgegaan met de gebeurtenissen.

Ik lees sinds na de universiteit eigenlijk amper nog klassiekers/literaire werken. Misschien dat ik dat toch eens terug wat meer in dat genre moet gaan lezen.

De editie die ik heb gelezen had ook een boeiend essay over het boek en het leven van de schrijver.
Ik wist niet dat je ook literatuur hebt gestudeerd! Welke talen/waar? :)
 
Ik wist niet dat je ook literatuur hebt gestudeerd! Welke talen/waar? :)

Ja, wel niet afgemaakt door een hoop omstandigheden en omdat ik ook heel slecht was in blokken.
Ik heb Engels/Nederlands gedaan in Antwerpen en dan overgeschakeld naar Engels/Zweeds in Gent omdat Nederlands mij eigenlijk toch niet zo lag en ik wel een erome interesse had in Scandinavië. Totaal drie jaar gedaan, maar zonder diploma.
 
De ziel van Parijs staat hier sinds Kerst in de boekenkast, klaar om aan te beginnen.
Nu zag ik dat daar ook een podcast van is, iemand het boek al gelezen en/of de podcast beluisterd?
 
Net icarus gezien op Netflix, die docu is mind-blowing gewoon... In de docu wordt er vaak verwezen naar het boek 1984, alom gekend hier zoiezo, en het is ook een boek dat een collega mij enige tijd geleden heeft aangeraden om te lezen. Het moet al van het middelbaar geleden zijn dat ik nog eens een volwaardig boek heb vastgenomen en uitgelezen. Erg vind ik het zelf...

Maar nu mijn vraagje, lees ik best de originele, of de vertaling van dit boek?

Alle tips zijn welkom: waarom niet, of juist wel...

Thanks in advance
 
Net icarus gezien op Netflix, die docu is mind-blowing gewoon... In de docu wordt er vaak verwezen naar het boek 1984, alom gekend hier zoiezo, en het is ook een boek dat een collega mij enige tijd geleden heeft aangeraden om te lezen. Het moet al van het middelbaar geleden zijn dat ik nog eens een volwaardig boek heb vastgenomen en uitgelezen. Erg vind ik het zelf...

Maar nu mijn vraagje, lees ik best de originele, of de vertaling van dit boek?

Alle tips zijn welkom: waarom niet, of juist wel...

Thanks in advance
Hangt volledig van je eigen taalbeheersing af. Ik zou het in het origineel proberen (blader desnoods eerst eens door de eerste bladzijden in een bibboek of zo); gaat dat je niet af, kan je nog naar een vertaling switchen. Niets mis mee trouwens.
 
Leuk idee, maar privacy zou er wel eens voor kunnen zorgen dat mensen niet joinen.
Klopt, maar daar is weinig aan te doen vrees ik. Ofwel moet je uw profiel niet aan Facebook linken en anoniem aanmaken, ofwel accepteer je dat. Het is uiteindelijk ook geen verplichting, maar gewoon een platform om je boekenkast te delen als je wil :)
 
Wat zijn zoal de "mooiere" boeken om in uw kast te zetten?
Heb momenteel enkel paperbacks in mijn boekenkast steken, waarvan een groot deel penguin classics, maar op termijn wil ik toch wel mooiere (semi-)lederen/stoffen edities aankopen
Liefst wel allemaal in dezelfde stijl natuurlijk.

Iemand een idee van uitgevers die een mooie collectie aanbieden? Waar kan je dit zoal vinden in België zonder via een webshop te moeten gaan?
 
Wat zijn zoal de "mooiere" boeken om in uw kast te zetten?
Heb momenteel enkel paperbacks in mijn boekenkast steken, waarvan een groot deel penguin classics, maar op termijn wil ik toch wel mooiere (semi-)lederen/stoffen edities aankopen
Liefst wel allemaal in dezelfde stijl natuurlijk.

Iemand een idee van uitgevers die een mooie collectie aanbieden? Waar kan je dit zoal vinden in België zonder via een webshop te moeten gaan?
Penguin heeft een hele hoop verschillende uitgaves, de Penguin clothbound classics kunnen misschien iets voor u zijn. Een ruime selectie van een hoop klassieke boeken en ze zijn normaal relatief makkelijk te vinden.

89df0fd0d210b8a0e69b3a343eadc7b8.jpg


Ik heb zelf eigenlijk amper “mooie” boeken. Ik heb lang een rare afkeer van hardcover boeken gehad en keek vaak gewoon naar de prijs om keuzes te maken. Liever twee doodgewone paperbacks van €12 dan één heel mooie hardcover van €24. Ik heb onlangs wel voor het eerst wat meer uitgegeven voor heel mooie hardcovers van de Wolf Hall trilogie van Wolf Hall omdat ik ze opnieuw wou lezen in het Engels. Afgeronde reeksen (vooral bij fantasy precies) krijgen meestal een mooie verzamelende uitgave.

Hillarymantel1_1000x.jpg
 
Het is ook wel mogelijk om boeken opnieuw te laten binden en er zelf een ontwerp voor te (laten) maken, maar dat kost natuurlijk wat.

Van Oorschot heeft in 2020 een hardcover van De Broers Karamazov uitgegeven, die ga ik misschien nog wel eens in huis halen of gewoon op mijn kerstlijstje zetten. Na 14 leesbeurten is de softcover wat beduimeld geworden.

Eind oktober, begin november begin ik er weer aan.
 
Voor zij die graag hun digitale boekenkast delen: Goodreads BG
Momenteel staat het op manueel toevoegen van leden. Geen idee hoe hoog het spam join gehalte op Goodreads is.

Ik heb de groep verandert naar secret. Normaal kan je de groep nu enkel vinden met de rechtstreekse link en is het ook niet meer zo gemakkelijk om je account op Goodreads door externen te koppelen aan je account hier (aangezien zij het niet meer kunnen zien dat je in die groep zit).
 
Terug
Bovenaan