Momenteel met de verwachtingen voor de rest van de maand ingecalculeerd de 2e plaats voor warmste zomer ooit virtueel. Dit is op basis van verwachtingen waarin we de 25°C als maximumtemperatuur na 16 augustus geen enkele keer meer halen. Dus mocht er nog een warme periode komen in de slotperiode, dan gaat het record er vrijwel zeker aan.
Ik heb geen zicht op wat de toestand is in België, of er meer nodig ik, of er juist dichterbij zitten. De warmste zomer is ook hier 2018 met 19.8°C. In Juli hier in Ukkel 19.6°C gemiddeld tov 18.5°C in De Bilt. In juni 17.7°C tegenover 17.08°C in De Bilt in Nederland. Volgens mij lopen we tot dusver in augustus wel al fors voor op Nederland (kijkend naar waarnemingen op KMI), dus ik denk dat de toestand hier vergelijkbaar is, dat mits er een warme periode nog aankomt, het record van 2018 in gevaar zal komen.
Droogste zomer kan niet meer, want in juni viel te veel neerslag, en de komende dagen mogelijk lokaal/regionaal ook veel. In 1921 viel trouwens bizar weinig regen toen in de zomer.
Zonnigste zomer staat op naam van 1947 met 820 uur. Juni en juli zijn tezamen goed voor 515.3 uur. Voorlopig hebben we in augustus 149.5 uur zonneschijn (ongeveer). Daarmee komen we virtueel op ongeveer afgerond 675 uur. Ik denk dat in theorie 145 uur halen in de rest van augustus wel kan maar met de huidige verwachtingen zal dat toch moeilijk worden. Zonnigste, tweede zonnigste en derde zonnigste liggen dicht bijeen, alle drie over 810 uur. Maar daarna toch een vrij groot gat naar 755 uur. Daarvoor hebben we nog 80 uur zonneschijn nodig, dat zou moeten lukken, en dan is het de zonnigste zomer sinds 1976, dus in bijna 50 jaar. De zonnigste zomer sinds 1976 is 2003 met 739 uren zon. En dan moeten we nog erbij vermelden dat we ook al de derde zonnigste lente achter de rug hebben.