Lente en zomer 2022

De boomers die dit vertellen zijn gewoon dement. Ja, we hadden ook warme dagen, maar die droogte, neen.
Eigenlijk is het toch simpel, jaar na jaar worden records gebroken dus nee, vroeger was het niet zo warm of zo droog want dan zou het record op dat jaar staan.

Eigenlijk is het toch simpel, jaar na jaar worden records gebroken dus nee, vroeger was het niet zo warm of zo droog want dan zou het record op dat jaar staan.
We leven in het post-truth tijdperk hé, waar een mening al snel op dezelfde hoogte wordt geplaatst als verifieerbare feite. Dat zie je echt in alles.

Misschien zijn hun hersens gewoon gekookt?

Ik krijg het schijt van al die idioten die gewoon basiscijfers ontkennen. Mensen die zo'n dingen tegen mij vertellen, maak ik met plezier belachelijk.

62f9fa64bbe3b.PNG

62f9fa5305994.PNG

Momenteel met de verwachtingen voor de rest van de maand ingecalculeerd de 2e plaats voor warmste zomer ooit virtueel. Dit is op basis van verwachtingen waarin we de 25°C als maximumtemperatuur na 16 augustus geen enkele keer meer halen. Dus mocht er nog een warme periode komen in de slotperiode, dan gaat het record er vrijwel zeker aan.

Ik heb geen zicht op wat de toestand is in België, of er meer nodig ik, of er juist dichterbij zitten. De warmste zomer is ook hier 2018 met 19.8°C. In Juli hier in Ukkel 19.6°C gemiddeld tov 18.5°C in De Bilt. In juni 17.7°C tegenover 17.08°C in De Bilt in Nederland. Volgens mij lopen we tot dusver in augustus wel al fors voor op Nederland (kijkend naar waarnemingen op KMI), dus ik denk dat de toestand hier vergelijkbaar is, dat mits er een warme periode nog aankomt, het record van 2018 in gevaar zal komen.

Droogste zomer kan niet meer, want in juni viel te veel neerslag, en de komende dagen mogelijk lokaal/regionaal ook veel. In 1921 viel trouwens bizar weinig regen toen in de zomer.

Zonnigste zomer staat op naam van 1947 met 820 uur. Juni en juli zijn tezamen goed voor 515.3 uur. Voorlopig hebben we in augustus 149.5 uur zonneschijn (ongeveer). Daarmee komen we virtueel op ongeveer afgerond 675 uur. Ik denk dat in theorie 145 uur halen in de rest van augustus wel kan maar met de huidige verwachtingen zal dat toch moeilijk worden. Zonnigste, tweede zonnigste en derde zonnigste liggen dicht bijeen, alle drie over 810 uur. Maar daarna toch een vrij groot gat naar 755 uur. Daarvoor hebben we nog 80 uur zonneschijn nodig, dat zou moeten lukken, en dan is het de zonnigste zomer sinds 1976, dus in bijna 50 jaar. De zonnigste zomer sinds 1976 is 2003 met 739 uren zon. En dan moeten we nog erbij vermelden dat we ook al de derde zonnigste lente achter de rug hebben.

Laatst bewerkt:
Bijna een week nu heb ik elke nacht een ventilator moeten laten draaien, anders was slapen te moeilijk.
De stroom is een keer uitgevallen tijdens de nacht. Paar minuten erna was ik al wakker omdat het te warm werd zonder de luchtcirculatie.
Tip: zet airco. Het kost wat, maar het is de investering dubbel en dik waard. Mijn leefruimtes lijken vandaag op de frigo afdelingen in een Colruyt.

62f9fa64bbe3b.PNG

62f9fa5305994.PNG

Momenteel met de verwachtingen voor de rest van de maand ingecalculeerd de 2e plaats voor warmste zomer ooit virtueel. Dit is op basis van verwachtingen waarin we de 25°C als maximumtemperatuur na 16 augustus geen enkele keer meer halen. Dus mocht er nog een warme periode komen in de slotperiode, dan gaat het record er vrijwel zeker aan.

Ik heb geen zicht op wat de toestand is in België, of er meer nodig ik, of er juist dichterbij zitten. De warmste zomer is ook hier 2018 met 19.8°C. In Juli hier in Ukkel 19.6°C gemiddeld tov 18.5°C in De Bilt. In juni 17.7°C tegenover 17.08°C in De Bilt in Nederland. Volgens mij lopen we tot dusver in augustus wel al fors voor op Nederland (kijkend naar waarnemingen op KMI), dus ik denk dat de toestand hier vergelijkbaar is, dat mits er een warme periode nog aankomt, het record van 2018 in gevaar zal komen.

Droogste zomer kan niet meer, want in juni viel te veel neerslag, en de komende dagen mogelijk lokaal/regionaal ook veel. In 1921 viel trouwens bizar weinig regen toen in de zomer.

Zonnigste zomer staat op naam van 1947 met 820 uur. Juni en juli zijn tezamen goed voor 515.3 uur. Voorlopig hebben we in augustus 149.5 uur zonneschijn (ongeveer). Daarmee komen we virtueel op ongeveer afgerond 675 uur. Ik denk dat in theorie 145 uur halen in de rest van augustus wel kan maar met de huidige verwachtingen zal dat toch moeilijk worden. Zonnigste, tweede zonnigste en derde zonnigste liggen dicht bijeen, alle drie over 810 uur. Maar daarna toch een vrij groot gat naar 755 uur. Daarvoor hebben we nog 80 uur zonneschijn nodig, dat zou moeten lukken, en dan is het de zonnigste zomer sinds 1976, dus in bijna 50 jaar. De zonnigste zomer sinds 1976 is 2003 met 739 uren zon. En dan moeten we nog erbij vermelden dat we ook al de derde zonnigste lente achter de rug hebben.
Je moet vooral het volledig plaatje bekijken,

Ukkel
juni 2022 was 2°C warmer dan de gemiddelde juni temperatuur van 1950-2000
juli 2022 was 3°C warmer dan de gemiddelde juli temperatuur van 1950-2000
aug 2022 gaat 3-4°C warmer zijn dan de gemiddelde augustus temperatuur van 1950-2000

Ukkel - neerslag
Voor wat droogte betreft: alleen 1976 was droger.
Maar er zal ongeveer 200mm minder regen gevallen dan in een gemiddeld jaar van 1950-2000

En dat dus met een temperatuur die een stuk hoger ligt, dus extra impact op de uitdroging

Iedereen die beweert dat wij niets gewoon zijn en dat het vroeger even warm was, is gewoon een seniele otter of iemand met het IQ van een goudvis.

Hier absoluut niks en lijk er op dit moment ook niet aan te komen. Ik denk dat het hier nooit meer gaat regenen.
Hier was er plots regen voorspeld voor 15u maar kennelijk is de wind gedraaid ofzo dus weer naar 0. Ik weet dat het natuurlijk onnozel is om altijd de app te checken, maar toch opmerkelijk om te zien. Enkele dagen terug ging het zogezegd stortregenen vandaag.

Je moet vooral het volledig plaatje bekijken,

Ukkel
juni 2022 was 2°C warmer dan de gemiddelde juni temperatuur van 1950-2000
juli 2022 was 3°C warmer dan de gemiddelde juli temperatuur van 1950-2000
aug 2022 gaat 3-4°C warmer zijn dan de gemiddelde augustus temperatuur van 1950-2000

Ukkel - neerslag
Voor wat droogte betreft: alleen 1976 was droger.
Maar er zal ongeveer 200mm minder regen gevallen dan in een gemiddeld jaar van 1950-2000

En dat dus met een temperatuur die een stuk hoger ligt, dus extra impact op de uitdroging

Iedereen die beweert dat wij niets gewoon zijn en dat het vroeger even warm was, is gewoon een seniele otter of iemand met het IQ van een goudvis.
Ik geef je geen ongelijk hoor, maar mijn data suggereert toch ook. Zelfs al wordt het niet de warmste zomer ooit, als het de tweede warmste zomer ooit wordt (na 2018) is het nog altijd een veel te warme zomer. Idem voor gewoon 'maar' een top 10 plaats wat nu al quasi een garantie is.

Qua neerslag was juli trouwens ook zeer droog, de droogste in heel lange tijd. De neerslagtekort ligt ook zeer hoog. Los van de temperatuur die een stuk hoger ligt, zijn we nog altijd op weg richting een droge zomer, misschien niet de droogste. Maar zoals je zegt met de hogere temperatuur en feit dat de neerslag vaak op korte tijd intens en de bodem na droogte die al niet meer goed opneemt, zorgt dat ook wel voor problemen.

Wat je ook van data geeft, eigenlijk suggereert alles dat dit een absurde zomer is. "In mijne tijd was het anders hoor..." type berichten zijn dan ook quatsch, hoe je het draait of keert. En zelfs al was 1976 uniek, dan moeten we nu wel zeggen dat 1976-type zomers vandaag de standaard lijken te worden gezien over de laatste zes jaar, en dat een groter oppervlak getroffen wordt door vergelijkbaar weer. 1976 was vrij regionaal in West-Europa, nu gaat het om een groter oppervlakte, en worden meer regio's binnen Europa (en wereldwijd) getroffen door hitte.

1976 heeft het 1540-effect in dat de zomers die volgden eigenlijk barslecht waren. 77, 78, 79, 80 en 81 waren allemaal veel kouder dan normaal, zelfs voor het toenmalige gemiddelde, en die vijf zomers behoren alle vijf stuk voor stuk tot de somberste zomers ooit waargenomen in Ukkel. 1977 zelfs de op één na somberste ooit, enkel de zomer van 1888 was met 2 uur minder nog somberder. Sinds 1976 zijn 1977, 1978, 1979 en 1980 de vier koelste zomers waargenomen in Ukkel. En 1981 op een gedeelde vijfde plaats samen met 1987. Dat allemaal zal de legende van 1976 wel versterken, want leef je in 1979 dan zal je zeggen: "ja, drie jaar geleden, dat was nogal eens een zomer. En nu zo een trieste bedoening, zeg". Dat speelt een grote rol in die perceptie van 1976.

Zomers zoals die van eind jaren '70 zijn in het huidige klimaat gewoon zelfs ondenkbaar.

Laatst bewerkt:
En toch, zijn er in het verleden nog extreem droge jaren geweest: in 1921 viel er in Ukkel slechts 406mm neerslag. Dat is minder dan de helft van normaal. In 1976 viel er 540mm neerslag, dat jaar was bekend voor zijn zeer warme en droge zomer.
Momenteel zit Ukkel aan 363mm dit jaar, dus dat zou willen zeggen dat er dit jaar moet minder dan 43mm vallen om het droogste jaar te krijgen sinds het begin van de metingen. Wat weinig waarschijnlijk is. We zitten nog 177mm onder het totaal van 1976. 2 maanden met veel regen in het najaar en we kunnen daar snel boven zitten.
Nu spreek ik enkel over onze contreien, niet over heel Europa.

In 1921 viel er slechts 43mm tijdens de periode juni-juli-augustus! Minder dan de helft van wat er dit jaar in juni alleen gevallen is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan