Los van het feit dat de voorbije dagen op zich nog wel relatief draaglijk waren dankzij de droge hitte en koele nachten is het hek sinds gisteren wel van de dam. Zon is weg (dus geen vrolijk vakantiegevoel meer) en het begint ook steeds vochtiger en plakkeriger te worden. De hitte heeft zich ook gesetteld in de huizen dus veel verkoeling is er niet meer te vinden te komende drie dagen (waarin het nog steeds tegen de 30 gaat worden, maar dan veel vochtiger). Zet je raam open en het voelt alsof je in het gemeentelijk zwembad slaapt. Walgelijk weer.
Los van de onaangename hitte vind ik het buiten ook gewoon een beetje beanstigend worden. Zoals
@Malan zegt zie ik al veel bomen geel worden, hier in de tuinen in de omgeving is zowat alles dood of aan het sterven, en gisteren vond iemand in de buurt nog een eekhoorn die aan het bezwijken was van de hitte/droogte die naar een natuurhulpcentrum werd gedaan. Daar zien ze ook veel meer dieren binnen gebracht worden dan normaal trouwens.
Deze temperaturen en droogte zijn gewoon niet normaal en ons land is daar niet klaar voor qua infrastructuur en natuur, wat voor catastrofale gevolgen kan zorgen. Kijk gewoon eens uit het raam en je ziet al heel goed wat voor schade er al is aangericht aan de natuur. Of wandel eens binnen in een gemiddelde serviceflat of een gemiddeld zorgcentrum, het is daar soms niet uit de houden van de hitte, en die mensen kunnen niet heel de nacht op een terrasje gaan zitten bijvoorbeeld.
De lijst met negatieve gevolgen van dit soort zomer is veel langer dan die met positieve gevolgen, dus vind ik het persoonlijk wel een beetje misplaatst om te vragen naar weken van dit. Da's nog iets anders dan gewoon zeggen dat men van dit weer geniet, trouwens. Doe maar. Geniet maar.
Geef mij persoonlijk maar normale zomers (~23 graden met af en toe een regendag en uitschieters van een dag of twee). Voor extremer weer zal ik wel op reis gaan, in plaats van te hopen dat dat hier de norm wordt met alle gevolgen vandien.