Lente en zomer 2022

Ik wens je het van harte toe.
Is hier net gestart, echt fikse hoosbui (ik zie al 2-3 mm in de pluviometer na 5 minuten). Dit is voldoende om weer een week verder te komen hier, en woensdag zou het in heel 't land stevig regenen (10 mm)
Ik hoop voor het het ganse land. En zeker voor hier in west vlaanderen. Het is ongelofelijk hoe droog het hier is. Voor mijn eigen tuin valt het nog altijd goed mee (gezien ik 4 regenputten heb van 20000l en nog 2 van 15) maar zelfs hier heb ik maar een halve regenput meer over.

Ik hoop voor het het ganse land. En zeker voor hier in west vlaanderen. Het is ongelofelijk hoe droog het hier is. Voor mijn eigen tuin valt het nog altijd goed mee (gezien ik 4 regenputten heb van 20000l en nog 2 van 15) maar zelfs hier heb ik maar een halve regenput meer over.
Ik hoop echt ook dat het overal flink regent de komende dagen. Wat mij betreft mag het volgende week (dan heb ik verlof) heel de week door regenen. Je zou me niet horen klagen

In 1921 viel er slechts 43mm tijdens de periode juni-juli-augustus! Minder dan de helft van wat er dit jaar in juni alleen gevallen is.
Het verschil is dat als 1921 vandaag op herhaling zou gaan het de koelste zomer zou zijn sinds 2011. Toen was het echter de tweede warmste sinds 1868, en dus een prachtige zomer voor die tijd. Ik denk gewoon dat als er neerslag valt in de zomer, dat dat nu gewoon veel meer op kortere tijd is.

Als we kijken naar de zomer met de minste neerslagdagen, dan komt 2018 naar boven met maar 20 neerslagdagen. In 1921 waren er 30 dagen waar er neerslag werd gemeten in de zomer. In Ukkel zitten we voorlopig aan 22 neerslagdagen. Met neerslagdag telt een dag waar er een drup motregen valt, natuurlijk ook mee. En dat houdt geen rekening met lokale verschillen, maar dat is voor totale neerslag ook zo.

Kijken naar neerslag alleen kan een vertekend beeld geven soms.

*En in 1921 denk ik niet dat er al een begrip was zoals terrasjesweer. Sociologisch was de tijd compleet anders. Arbeidsrechten waren toen compleet anders, en de mensen waren allang blij dat de groten oorlog gedaan was, en de Spaanse Griep voorbij was. En ik denk dat de droogte toen ook al voor problemen zorgde. In Rusland leidde het tot een hongersnood, nadat de burgeroorlog er ook nog steeds gaande was, en dat na al een periode met problemen (Spaanse griep, Eerste fase van WO1).

Over 1921 praat natuurlijk niemand meer, omdat het minder gekend is omdat de mensen die toen de tijd bewust meemaakten vandaag gestorven zijn. Vandaag zou je 101 zijn als je geboren was in 1921. Ook over 1947 wordt nauwelijks nog gepraat. 1976 zit echter in het collectieve geheugen van de babyboomers. Maar ik denk ook dat 1976 de eerste grote zomer was in de samenleving waar we naartoe zouden evolueren, waarbij andere waardes in eerdere zomers nog gehanteerd werden. Zie het als de eerste grote post-mei '68 zomer.

Laatst bewerkt:
Heb jij 110.000 liter regenwater???

Heb jij 110.000 liter regenwater???
Ja. Ik heb dan ook een loods met 800 vierkante meter dakoppervlakte. Ik heb ook nog een waterkelder van 60kubiek met vertraagde uitloop om bij hevige regenval water te bufferen. Dat was een vereiste bij mijn bouwvergunning. Ik ging eerst 3 van die 4 putten gebruiken maar toen hadden we een oude (mest)kelder gevonden hadden heb ik ze gewoon gehouden voor wateropslag.

Laatst bewerkt:
Je moet ook historische data in zijn context bekijken, normvervaging treedt al heel snel op, ook los van het weer als je met historische bronnen rekening houdt. Niet vergeten dat onze grootouders en overgrootouders wellicht de generatie zijn die tot nu toe de grootste verandering in hun leven hebben waargenomen op hun leven dan bijna elke generatie voordien. Een menselijk brein moet dat ook nog kunnen vatten. En we leven ook al langer dan vroeger. Een mens geboren in 1210 die het geluk had om pas te sterven in 1280 zal op het einde van zijn leven weinig verandering gezien hebben in het leven, in vergelijking met generaties die nu leven. Alles evolueert nu veel sneller, zelfs het weer en klimaat door onze impact (van diezelfde evoluties soms).

Je beseft toch dat dat net zorgt voor meer warmte in de atmosfeer?

@ugar zijn bui is bijna bij mij :love:
Donder gehoord, grijze wolken zien opdoemen, veel neerslag op komst volgens de app. Tot het zo ver moest zijn, alle regen verdwenen.
Als het naast Leuven passeert zal het voor u ook noppes worden :tongue:

Donder gehoord, grijze wolken zien opdoemen, veel neerslag op komst volgens de app. Tot het zo ver moest zijn, alle regen verdwenen.
Als het naast Leuven passeert zal het voor u ook noppes worden :tongue:
Het heeft wat geregend maar idd moest nog paar kilometer meer naar het oosten voor de meeste regen

Ola het begint hier te regenen. Ik ga gewoon buiten blijven liggen in mijn ligzetel. Al vrees ik dat het maar flauw zal zijn als ik de wolken bekijk.

En toch, zijn er in het verleden nog extreem droge jaren geweest: in 1921 viel er in Ukkel slechts 406mm neerslag. Dat is minder dan de helft van normaal. In 1976 viel er 540mm neerslag, dat jaar was bekend voor zijn zeer warme en droge zomer.
Dit is ook mijn gevoel, zo uitzonderlijk is een warme/droge zomer nu ook niet, maar met al die heisa die je in de media ziet rond klimaatverandering menen sommigen een link te zien met elk weerfenomeen dat in die lijn ligt.

EEN droge/hete zomer is niet uitzonderlijk. Vrijwel elk jaar temperatuurrecords breken, boven het gemiddelde zitten qua temperatuur, en een droogte die al bijna twee maand duurt is wel degelijk wel uitzonderlijk. Maar er is niks aan de hand natuurlijk, want sinds het begin van de metingen meer dan honderd jaar geleden waren er nog twee of drie zomers die vergelijkbaar waren met wat we nu meemaken...

Negeer dan ook maar ineens dat dat toen heel gelokaliseerde fenomenen waren en het nu gaat over weerfenomenen die zich over heel Europa/de wereld tonen en bijna elke zomer terugkomen, en dat dat wel degelijk uitzonderlijk is wanneer je alles bij elkaar bekijkt. Maar goed. Niks aan de hand. Business as usual. Don't Look Up.

Kijk naar de data, en niet naar 'het gevoel'.

Nog wel semi gerelateerd want ook over die zomer in de jaren '70 en waarom die vergelijking niet nuttig is: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/07/19/check-zomer-1976/

Laatst bewerkt:
Hier voorlopig nog steeds droog. In Veurne/De Panne blijkbaar wel een bui. En lokaal/regionaal in het oosten ook wat neerslag, lokaal gepaardgaand met een donderslag, maar over het algemeen lijkt het allemaal toch niet zoveel soeps. Natuurlijk wel rekening houden dat de natuur op dit moment geen grote hoeveelheden water kan verwerken. Te veel is dus ook niet goed.

Dit is ook mijn gevoel, zo uitzonderlijk is een warme/droge zomer nu ook niet, maar met al die heisa die je in de media ziet rond klimaatverandering menen sommigen een link te zien met elk weerfenomeen dat in die lijn ligt.
We weten al langer dat jij niet vatbaar bent voor feiten. @Sneeuwstorm haalt twee jaar uit de voorbije 100 jaar aan voor wat betreft de neerslag. Dat is dus gewoon uitermate uitzonderlijk wanneer je daar bij in de buurt komt, zeker wanneer je kijkt naar de statistische spreiding van die waarden, en wanneer je kijkt naar de neerslag van juni, juli en augustus.
Wat betreft de temperatuur is er geen discussie mogelijk, deze zomer gaat naar alle waarschijnlijkheid 3 graden warmer zijn dan de gemiddelde zomer uit de periode 1950-2000.
De combinatie van een redelijk droog jaar met de extreem hoge temperaturen is dus gewoon uitzonderlijk en wat jij daar dan over denkt doet er niet toe, dit zijn feiten.

En de huidige weersituatie in Europa is gewoon een gevolg van de klimaatverandering, met name de verzwakking van de straalstromen door de hogere temperaturen in het Noorden.
Let wel ik probeer je niet te overtuigen, ik weet dat dat niet lukt. Jij bent voor reden, wetenschap en de werkelijkheid niet vatbaar.

We weten al langer dat jij niet vatbaar bent voor feiten. @Sneeuwstorm haalt twee jaar uit de voorbije 100 jaar aan voor wat betreft de neerslag. Dat is dus gewoon uitermate uitzonderlijk wanneer je daar bij in de buurt komt, zeker wanneer je kijkt naar de statistische spreiding van die waarden, en wanneer je kijkt naar de neerslag van juni, juli en augustus.
Wat betreft de temperatuur is er geen discussie mogelijk, deze zomer gaat naar alle waarschijnlijkheid 3 graden warmer zijn dan de gemiddelde zomer uit de periode 1950-2000.
De combinatie van een redelijk droog jaar met de extreem hoge temperaturen is dus gewoon uitzonderlijk en wat jij daar dan over denkt doet er niet toe, dit zijn feiten.
Ik ontken nergens dat deze zomer warmer (of droger) is dan gemiddeld, ik merk enkel op dat er tegenwoordig veel meer heisa rond wordt gemaakt, iets wat vroeger veel minder voorkwam. Nu staan de kranten bol met doemberichten als het een paar dagen warmer wordt, zo'n big deal is dat nu ook weer niet. Van mij mag gerust elke zomer zo zijn zoals ze dit jaar is (of nog warmer), hier heb je veel meer aan dan een hele zomer lang regen of kwakkelweer.

Terug
Bovenaan