Lente en zomer 2022

Lakigigar

Well-known member
Nieuwe thread.


Eerste decaderecord in Nederland er al aan, waarbij de eerste 10 dagen van maart de zonnigste zijn. Oude record uit 1976 is 72,4 uur maar dat wordt vandaag al gebroken, terwijl er morgen nog wat zon bijkomt. Ik weet niet hoe het zit met Ukkel. Maar als ik kijk naar site van KMI zitten we hier ook al aan 64 uur, met morgen en overmorgen dus ook veel zon in de verwachting, dus mogelijk komen we hier ook wel aan 84-85 uur zonneschijn in de eerste tien dagen.

62287e5384c99.png


62287ebc9f3e9.png


Maandag en dinsdag zou het al wat zachter kunnen worden.

Tot en met 8 maart is 2022 al de 6e warmste, 11e zonnigste en 15e natste jaar tot op dit moment. Maar regionaal zijn er wel verschillen.

In het westen is 2022 in januari en februari zonniger en droger dan normaal verlopen. In het oosten juist natter en vooral in januari een stuk minder zonnig.

In Ukkel is sinds 25 februari geen neerslag v. betekenis meer gevallen. Zaterdag en zondag zijn er kleine neerslagkansen, maar heel veel zal er niet vallen. En dat zou dan de start moeten zijn van een week die zeker overdag al wat aangenaam met momenten zou moeten aanvoelen, met vrij veel zon en al iets zachtere temperaturen dan bvb. deze week.

Goed voor de energiefactuur en het gemoed. En ook het moment om op je vrije dag het gras al eens af te rijden. Ik denk dat dit een ideaal moment is.
 
Laatst bewerkt:
Hoe lang gaat de zon nog schijnen, Laki?
Had ik het voorhand geweten, ik had verdomme eind januari al een autoflower gezaaid. :unsure:
 
Hoe lang gaat de zon nog schijnen, Laki?
Had ik het voorhand geweten, ik had verdomme eind januari al een autoflower gezaaid. :unsure:
Komende dagen ietsje minder (een klein weekenddipje met wat meer bewolking en misschien lichte regen maar niet zoveel), maar in loop van volgende week keert de zon met volle kracht terug. Mogelijk wordt het het weekend erna terug wat kouder.

Veel nattigheid in Zuid-Frankrijk ook dit weekend, vooral in de Languedoc en Provence

622a24eee54d0.png

Nat ook in het Iberisch schiereiland en noorden van Marokko komende week. Delen van Spanje, Frankrijk en Marokko (hoewel niet binnen EU) worden de natste plaatsen van Europa de komende week (en weekend).

622a384161f48.jpg

Op 30 km van Athene een leuk sneeuwtapijt. In de hogere suburbs van Athene valt er sneeuw. In de binnenstad blijft dat beperkt tot natte sneeuw. De koudeprik die het oosten van Europa treft, gaat richting Zuidoost-Europa (balkanveeg)

622a3ab24f54c.jpg

Natte (en koele) zomer in Oosten van Australie (New South Wales en Queensland) ook.

622a1f059eb04.png


Nog wat statistiekjes qua temperatuur in Australie van deze zomer (hier dus winter)

EvXLGcaVEAIEUZQ


EvXQflDVkAIAvtT


EvXWUCCVkAEObPU

Reden zou La Nina zijn.

FMuZsINagAAVpaK


Voor Brisbane en Sydney recordnat trouwens. Maar denk dat het merendeel van de regenval dus zelfs buiten de zomer is gevallen, want het is al maart (equivalent voor september hier).
 
622b5358d4a3b.png


622b50bcd1969.png


Flink wat saharazand die vanuit Afrika naar hier komt volgende week.

622b0952745f8.png


Ondanks de toenemende wisselvalligheid van komende week, blijven we wel on track voor een zeer zonnige maart, waarbij in De Bilt in Nederland on track om het maartrecord als het ware te verpulveren.
 
622ccfee64a8c.png


Extreem natte run voor het Iberisch schiereiland en lokaal ook door relief in Languedoc-Roussilon of Frans-Catalonië. Ook delen v. Marokko mogen zich opmaken voor heel wat regen.

622ccf9cbaf1f.png


Voorlopig nog relatief droog de komende 12 dagen maar ik denk dat de hoeveelheid een klein beetje is toegenomen maar wel redelijk onzeker. Dat kan met gemak minder zijn dan 15 mm.

Voor de zon zit je hier wel vrij goed, maar hoe meer naar het oosten en noordoosten v. Europa hoe beter (en dus niet het zuiden).

622c5fee6c1b8.png


Qua reeks van zeer zonnige dagen (zonnig voor meer dan 80% van de dag) heeft maart al direct een mooie reeks te pakken. In De Bilt met 10 dagen (2 maart tot 11 maart, ik denk in Ukkel 1 dagje minder dus tot 10 maart). Dat is de derde langste reeks ooit waargenomen op 26 juni t/e/m 8 juli 1976 en 16 t/e/m 26 februari 2003 na.

Om maar aan te tonen hoe uniek deze 9-10 zonnige dagen die we gehad hebben wel niet waren.


Eerste decaderecord in Nederland er al aan, waarbij de eerste 10 dagen van maart de zonnigste zijn. Oude record uit 1976 is 72,4 uur maar dat wordt vandaag al gebroken, terwijl er morgen nog wat zon bijkomt.

Qua reeks van zeer zonnige dagen (zonnig voor meer dan 80% van de dag) heeft maart al direct een mooie reeks te pakken. In De Bilt met 10 dagen (2 maart tot 11 maart, ik denk in Ukkel 1 dagje minder dus tot 10 maart). Dat is de derde langste reeks ooit waargenomen op 26 juni t/e/m 8 juli 1976 en 16 t/e/m 26 februari 2003 na.

Jammer dat het weer geen geheugen heeft, want dit zijn alweer twee leuke jaren die vermeld worden... De zomer van 1976 is de derde warmste ooit waargenomen (in een ouder klimaat dan nog) en de zomer van 2003 is de 2e warmste ooit waargenomen. 2018 heeft voorlopig het goud in België. Helaas biedt het weer van vroeger geen garanties voor nu, en heeft patronen bestuderen en bekijken weinig zin wat betreft ons vaak wisselvallig weer, maar het is een leuke en hoopvolle anekdote (en de zonuren die we al gehad hebben, pakken ze ons ook niet af natuurlijk).

622bb20f6dc42.png


En op de korte termijn zit het ook wel goed met de zon na het weekenddipje (en deels de maandag).
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij was vandaag een stuk zonniger dan verwacht, ook hier. Enkel de laatste uurtjes in Ukkel wat minder. In Nederland bijna de hele dag dacht ik, terwijl veel meer bewolking verwacht. Dat helpt natuurlijk wel als je op records jaagt qua zonneschijnduur. Woensdag lijkt zonnig te worden, en zowel vrijdag als het weekend lijkt ook mooi te worden voorlopig. De andere dagen kunnen oké voorlopen als het een beetje meezit.

Waar deze week wat warmte in de bovenlucht meereist naar hier, zou het kunnen dat de week na komende week wat meer koudere lucht vanuit het oosten ons kan bereiken, maar ook dat zou voor een rustig: droog en overwegend zonnig weertype moeten leiden.


622df49a05c8f.jpeg


Minder goed weer dan weer in het zuiden van Frankrijk. Ook wel wat sneeuwval in Centraal Massief. Voor het mooie weer moet je nu niet naar het zuiden gaan. Warmste temperaturen in heel Europees vasteland waren vandaag gewoon in Nederland (of lokaal in uiterste zuiden v. Spanje).
 
Laatst bewerkt:
Wanneer ik kijk naar de verwachting van Calpe, het mekka voor de wielertoeristen (volgende week lijkt echt slecht te worden daar), lijkt het hier beter mee te vallen. Stel dat je net een weekje in Calpe zou zitten dan zou het dik kunnen tegenvallen.
Vannacht regen en dinsdag een mindere dag, voor de rest droog. We mogen niet klagen. Voor dit weekend werd er ook vrij slecht weer voorspeld en uiteindelijk viel het ook nog mee.
 
Wanneer ik kijk naar de verwachting van Calpe, het mekka voor de wielertoeristen (volgende week lijkt echt slecht te worden daar), lijkt het hier beter mee te vallen. Stel dat je net een weekje in Calpe zou zitten dan zou het dik kunnen tegenvallen.
Vannacht regen en dinsdag een mindere dag, voor de rest droog. We mogen niet klagen. Voor dit weekend werd er ook vrij slecht weer voorspeld en uiteindelijk viel het ook nog mee.
Dat zou inderdaad gewoon dikke pech zijn.

8kqtek1.png


Calpe is niet echt de place to be. Anderzijds zijn voor de mediterraanse gebieden de wintermaanden het natst. De regen moet wel op een bepaald moment vallen, anders zou het een woestijnklimaat zijn en geen mediterraans klimaat. Vaak is het wel zo dat het iets beter of gematigder is dan hier, maar uiteindelijk heb je ook garantie op goed weer daar, en al zeker off-season.


In delen van het Centraal Massief blijkbaar 1 meter sneeuw, lokaal zelfs 1 meter en een half.


Hier de omstandigheden rond de brug van Millau.

De koers naar de zon werd voor één keer de koers naar de regen (Parijs-Nice dus)

FNvyHO2UYAEARYB


Griekenland verbrak vandaag het kouderecord voor maart met -28.8°C in Vathistalos op 1700 meter oogte. Nooit werd een koudere temperatuur waargenomen in Griekenland in maart. In Athene temperaturen rond het vriespunt.

FNgcLikWYAIK2gV


Hier de luchtmassa's op dit moment.

FNgcL__WUBELcIU


En jetstream


Sneeuwpret ook in Turkije.


En dat heeft blijkbaar sommigen verrast.

FNlpqZOXoAU7Shv


Ook in Irak sneeuw!
 
Laatst bewerkt:
Is nog wel vaker gebeurd hoor dat Parijs-Nice eindigde in de regen.
Ja, je hebt daar gelijk in maar ik bedoel het als wijze van spreken, ik ga niet alle edities gaan overlopen wat het weer was in het verleden. Maar het noemt wel "de koers naar de zon", en dat was het dus dit jaar totaal niet. En dit jaar starten ze ook met uitzonderlijk goed weer natuurlijk. Nice was trouwens nog oké vergeleken met de Languedoc

FNvWHLFWQAMFxDP


Lokaal zelfs 450 mm in de laatste 72 uur. Dat is de helft van wat er hier in een jaar valt. Meerdere locaties met bijna 300 mm. En bijna de hele Languedoc Roussilon over 100 mm.
 
Mijn auto was nog niet zo lang geleden gewassen en de ruiten zijn weeral smerig, zo te zien is er met de regen gisteren heel wat saharazand meegekomen.
 
Zeer krachtig hogedrukgebied boven ons dit weekend, dus een stabiel weertype en ook zeer zonnig voor dit weekend. Voor erna lijkt daar geen verandering bij te komen, want het hogedrukgebied krijgt direct steun door een Azooruitloper. Tot nu toe is in Ukkel 0.1 mm regen gevallen. Het wordt even tricky morgenochtend en misschien donderdag maar veel meer dan lichte neerslag zal er niet vallen. Goed mogelijk dat we op weg zijn voor een kurkdroge maand.

Het record voor droogste maartmaand staat op dit moment op 4mm (1993). Ik denk dat het een optie is dat we dat gaan verbreken, mits er niet eind maart plots nog een paar regendagen op het menu komen te staan. De zonnigste maartmaand in Ukkel is 1931 met 214 uren zonneschijn. Op dit moment (zonder maandag meegerekend) zitten we op ongeveer 105 uur denk ik hier. Met de huidige verwachtingen is het record verbreken een optie. We zitten voor op koers gezien de dagen ook al beginnen te lengen en we al de helft hebben met 13 vd 30 dagen gerekend.

622ee868438be.jpg


Zeer hoge luchtdruk (rood = hoger dan normaal). Dit is voor zaterdag

622ee868b0507.jpg


En dit is tot wat het leidt (grijs is wolken cover, en dat is dan nog een ochtendbeeld dus meer lage bewolking), blauw (en groen, geel, rood) is neerslag. Alles met paarse tinten dan eerder sneeuw. In het Middelandse Zee valt er wat regen (vooral dan buien), en door het zeewater wat gestimuleerd. Regensystemen uit het westen kunnen niet door Europa, dus moeten een andere weg vinden naar het oosten of ter plaatse uitregenen. De deur is toe in Europa.
 
Laatst bewerkt:
Mijn auto was nog niet zo lang geleden gewassen en de ruiten zijn weeral smerig, zo te zien is er met de regen gisteren heel wat saharazand meegekomen.
Prijs je nog gelukkig dat je niet in Spanje woont.


Dit is bij Murcia en Alicante (en dus ook dicht bij Calpe).

Wat foto's

In Algerije
FN03bHeXsAckQDD


En Spanje weer

FN01oxxWYAoEEBk


FN01oxtX0Ao8RfB


Recordhoeveelheid sneeuw op hoogte in Libanon waargenomen.


Voor maartse buien zal je een vliegticketje naar Sevilla moeten boeken.
 
Laatst bewerkt:
6230ad250e6f5.png


Heel slechte luchtkwaliteit in Spanje, een stuk slechter dan in Tsjaad, India, Bangladesh en China door de woestijnzand in de lucht.

6230b01ec44aa.jpg


Saharazand nu ook gearriveerd in de Alpen.

6230c13e3189c.jpg


6230b01f7974d.jpg


6230b02082a6c.jpg


6230b022a06dc.jpg


6230b02310db1.jpg

6230756ebcb3d.png


Morgenavond zand hier! Voor het westen zal dit wellicht spectaculaire zonsondergangen geven, dus trek er maar op uit morgen met de camera!

Ook in de Franse Pyreneeën, het zuiden van Duitsland en Zwitserland Saharazandproblemen.

FN5mDgSWQAYHTva


Zelfs de satellietbeelden spreken boekdelen.

Sneeuw bereikt ook Palestina en Jordanie nu. Ook Oost-Jeruzalem heeft sneeuwval gehad vandaag

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan