Lente en zomer 2022

Gohja, er zijn geen extremen geweest de laatste tijd, dus qua temperatuur vind ik het draaglijk. De droogte is een veel groter probleem, maar als we geluk hebben, komt dat komende week goed.
Ja, daar heb je gelijk in. Laten we hopen op wat matige neerslag die over een langere duur valt, in plaats van alles op heel korte tijd. Maar ik heb weinig zicht op wat ik moet verwachten komende week. Ik vind het wat springerig, dus ik denk dat er regionaal veel gaat vallen en dan elders een stuk minder.

Gohja, er zijn geen extremen geweest de laatste tijd, dus qua temperatuur vind ik het draaglijk. De droogte is een veel groter probleem, maar als we geluk hebben, komt dat komende week goed.
Daar gaan we toch serieus wat geluk voor moeten hebben alleer alles terug goed komt.

Hier was het verjaardagsfeest van de kleine met de grootouders. Mijn vrouw zal weer mogen horen dat ik weer eens geen manieren had.

Ze konden niet rap genoeg buiten zijn.
aach schoonfamilie, dan doe je natuurlijk altijd nog eens extra je best

om ze zo snel mogelijk buiten te krijgen

Maar bij onweer zijn het altijd stevige plensbuien en dat is net wat we niet nodig hebben, want dan vloeit alles weer weg.
Als er 5 mm malse regen valt en 5 mm stortbui, dan blijft er meer over van die 'malse regen'.
Maar als er 5 mm malse regen valt, of 50 mm stortbui, dan gaat er sowieso meer de grond in van die 50 mm. Maar bovendien zijn mijn regenwaterputten (15000 liter) dan terug gevuld. Dan kan ik bij wijze van spreken die regenwaterputten nadien over de tuin uitsproeien, dat is goed voor bijna 10 mm per m²...

Dus neen, ik wil de stortbui van 50 mm

Als er 5 mm malse regen valt en 5 mm stortbui, dan blijft er meer over van die 'malse regen'.
Maar als er 5 mm malse regen valt, of 50 mm stortbui, dan gaat er sowieso meer de grond in van die 50 mm. Maar bovendien zijn mijn regenwaterputten (15000 liter) dan terug gevuld. Dan kan ik bij wijze van spreken die regenwaterputten nadien over de tuin uitsproeien, dat is goed voor bijna 10 mm per m²...

Dus neen, ik wil de stortbui van 50 mm
Voor het vullen van uwe waterput is die stortbui inderdaad beter, de rest zijn gewoon gissingen. De grond is nu zo hard dat de kans groot is dat er van die 50 mm stortbui amper 3 mm de grond on zal gaan.

Het is mogelijk "maar" de app van het KMI maar de voorspelling is op dit moment kurkdroog tot donderdag. Echt ongelooflijk dit.

De voorbije dagen: heerlijk!
Overvolle terrasjes tot een stuk in de nacht, fantastisch zwemweer, kinderen van de buren amuseren zich kapot met hun buitenzwembadjes en waterspeelgoed, ik kan terug buiten douchen (hoe zalig is dat?), ...

Zoals eerder gezegd: dit mag blijven duren... Volgend jaar graag 3 maanden aan een stuk 25 a 30 graden!

Ik heb meer last van straatlawaai, van de vuilkar die al heel vroeg komt ‘s morgens en van die dingen dan van de warmte zelf.
Hahaha... Idem!
Als ik er al aan denk dat we binnen 3 maanden al niet meer buiten kunnen zonder jas... daar word ik al helemaal depressief van... 😡

De voorbije dagen: heerlijk!
Overvolle terrasjes tot een stuk in de nacht, fantastisch zwemweer, kinderen van de buren amuseren zich kapot met hun buitenzwembadjes en waterspeelgoed, ik kan terug buiten douchen (hoe zalig is dat?), ...

Zoals eerder gezegd: dit mag blijven duren... Volgend jaar graag 3 maanden aan een stuk 25 a 30 graden!
Nee bedankt, 25 graden nog mee akkoord maar zoals de voorbije paar dagen 30+ is niets anders dan ovenlucht als je buiten komt en slapen als een kreng.
Met 25 graden overdag en pakweg 14-15 s'nachts kan je ook nog tierenlieren op terrasjes en zwemmen en al die zooi zonder al de nadelen van hoe het vandaag of gisteren is.

Voor maanden aan een stuk 30 of meer moet je hier evolueren naar USA maatstaven qua airco gebruik etc maar dat gebeurd hier toch niet.
Om nog maar te zwijgen dat met weer van 25-30 graden iets als regen weinig tot nooit op het menu staat en daar hebben we nu al een heel groot gebrek aan, dus 3 maanden nee bedankt.

Vannacht in de verte gerommel in de lucht gehoord en wat bliksems gezien. Maar voor de rest droog gebleven hier tot nu toe. Nu bewolkt en minima van 20°C vanochtend.

Benieuwd of er vandaag wat regen gaat vallen, maar dat zal wel niet zoals gewoonlijk :sarcastic:

De bomen beginnen nu toch wel in snel tempo gele bladeren te krijgen en te verliezen, straat ligt hier ook al vol eikels. Het lijkt wel herfst op sommige plaatsen. Nog een paar van deze zomers en lentes en de meeste bomensoorten zijn verdwenen, net zoals sparren en dennen die al sinds een aantal jaar massaal aan het afsterven zijn.

Laatst bewerkt:
Los van het feit dat de voorbije dagen op zich nog wel relatief draaglijk waren dankzij de droge hitte en koele nachten is het hek sinds gisteren wel van de dam. Zon is weg (dus geen vrolijk vakantiegevoel meer) en het begint ook steeds vochtiger en plakkeriger te worden. De hitte heeft zich ook gesetteld in de huizen dus veel verkoeling is er niet meer te vinden te komende drie dagen (waarin het nog steeds tegen de 30 gaat worden, maar dan veel vochtiger). Zet je raam open en het voelt alsof je in het gemeentelijk zwembad slaapt. Walgelijk weer.

Los van de onaangename hitte vind ik het buiten ook gewoon een beetje beanstigend worden. Zoals @Malan zegt zie ik al veel bomen geel worden, hier in de tuinen in de omgeving is zowat alles dood of aan het sterven, en gisteren vond iemand in de buurt nog een eekhoorn die aan het bezwijken was van de hitte/droogte die naar een natuurhulpcentrum werd gedaan. Daar zien ze ook veel meer dieren binnen gebracht worden dan normaal trouwens.

Deze temperaturen en droogte zijn gewoon niet normaal en ons land is daar niet klaar voor qua infrastructuur en natuur, wat voor catastrofale gevolgen kan zorgen. Kijk gewoon eens uit het raam en je ziet al heel goed wat voor schade er al is aangericht aan de natuur. Of wandel eens binnen in een gemiddelde serviceflat of een gemiddeld zorgcentrum, het is daar soms niet uit de houden van de hitte, en die mensen kunnen niet heel de nacht op een terrasje gaan zitten bijvoorbeeld.

De lijst met negatieve gevolgen van dit soort zomer is veel langer dan die met positieve gevolgen, dus vind ik het persoonlijk wel een beetje misplaatst om te vragen naar weken van dit. Da's nog iets anders dan gewoon zeggen dat men van dit weer geniet, trouwens. Doe maar. Geniet maar.

Geef mij persoonlijk maar normale zomers (~23 graden met af en toe een regendag en uitschieters van een dag of twee). Voor extremer weer zal ik wel op reis gaan, in plaats van te hopen dat dat hier de norm wordt met alle gevolgen vandien.

Los van het feit dat de voorbije dagen op zich nog wel relatief draaglijk waren dankzij de droge hitte en koele nachten is het hek sinds gisteren wel van de dam. Zon is weg (dus geen vrolijk vakantiegevoel meer) en het begint ook steeds vochtiger en plakkeriger te worden. De hitte heeft zich ook gesetteld in de huizen dus veel verkoeling is er niet meer te vinden te komende drie dagen (waarin het nog steeds tegen de 30 gaat worden, maar dan veel vochtiger). Zet je raam open en het voelt alsof je in het gemeentelijk zwembad slaapt. Walgelijk weer.

Los van de onaangename hitte vind ik het buiten ook gewoon een beetje beanstigend worden. Zoals @Malan zegt zie ik al veel bomen geel worden, hier in de tuinen in de omgeving is zowat alles dood of aan het sterven, en gisteren vond iemand in de buurt nog een eekhoorn die aan het bezwijken was van de hitte/droogte die naar een natuurhulpcentrum werd gedaan. Daar zien ze ook veel meer dieren binnen gebracht worden dan normaal trouwens.

Deze temperaturen en droogte zijn gewoon niet normaal en ons land is daar niet klaar voor qua infrastructuur en natuur, wat voor catastrofale gevolgen kan zorgen. Kijk gewoon eens uit het raam en je ziet al heel goed wat voor schade er al is aangericht aan de natuur. Of wandel eens binnen in een gemiddelde serviceflat of een gemiddeld zorgcentrum, het is daar soms niet uit de houden van de hitte, en die mensen kunnen niet heel de nacht op een terrasje gaan zitten bijvoorbeeld.

De lijst met negatieve gevolgen van dit soort zomer is veel langer dan die met positieve gevolgen, dus vind ik het persoonlijk wel een beetje misplaatst om te vragen naar weken van dit. Da's nog iets anders dan gewoon zeggen dat men van dit weer geniet, trouwens. Doe maar. Geniet maar.

Geef mij persoonlijk maar normale zomers (~23 graden met af en toe een regendag en uitschieters van een dag of twee). Voor extremer weer zal ik wel op reis gaan, in plaats van te hopen dat dat hier de norm wordt met alle gevolgen vandien.
Op zich was de voorbije week "mooi Belgisch zomerweer" en wordt het nu het klassiekere vochtig warm dat we wel vaker zien. Maar de verzameling van al die dagen is toch echt ongezien, met op veel plaatsen geen druppel regen voor weken. De natuur snakt gewoon naar regen, en overal zie je allerhande planten en dieren die het niet veel langer gaan kunnen trekken. Ook hier in de tuin lijkt het wel herfst, waar ik enkele nieuwere aanplantingen noodgedwongen in leven moet houden met leidingwater, gezien mijn waterput leeg is.

Ondertussen lijkt dit de zoveelste dag te worden waarop voorspellingen van neerslag uiteindelijk op niets uitdraaien.

De klimaatverandering is er gewoon, en al die reacties van "mooi zomerweer, meer van dat" of "vroeger was het ook warm" zijn voor mij een beetje hetzelfde als de ogen sluiten. Dan spreken we nog niet over mensen die spreken van een kwakkelzomer.

De klimaatverandering is er gewoon, en al die reacties van "mooi zomerweer, meer van dat" of "vroeger was het ook warm" zijn voor mij een beetje hetzelfde als de ogen sluiten. Dan spreken we nog niet over mensen die spreken van een kwakkelzomer.
De boomers die dit vertellen zijn gewoon dement. Ja, we hadden ook warme dagen, maar die droogte, neen.

Dan is mijn pa nog niet dement :p. In zijn 71-jarig bestaan, met een grote moestuin, heeft die de laatste jaren toch ook niet zo positief bekeken.

Voorts zie ik sommigen veel zaken opsommen waarvan ik mij afvraag waarom ze bij 25°C niet kunnen maar bij 30°C wel.

Is toch heel vreemd zo paar zeer warme dagen zonder een afsluitende storm.

Het massaal sterven van bomen en bijkomende bosbranden gaat gans de opwarming nog versnellen.
Naar de toekomst toe ziet het er niet zo goed uit.

Bijna een week nu heb ik elke nacht een ventilator moeten laten draaien, anders was slapen te moeilijk.
De stroom is een keer uitgevallen tijdens de nacht. Paar minuten erna was ik al wakker omdat het te warm werd zonder de luchtcirculatie.

Bijna een week nu heb ik elke nacht een ventilator moeten laten draaien, anders was slapen te moeilijk.
De stroom is een keer uitgevallen tijdens de nacht. Paar minuten erna was ik al wakker omdat het te warm werd zonder de luchtcirculatie.
Met een hoogzwangere vrouw naast mij denk ik dat we al ongeveer elke nacht de voorbije 6 weken ofzo met de ventilator aan hebben geslapen.

Terug
Bovenaan