Lente en zomer 2022

Hier, zuid Limburg, was het vorige nacht (woensdag op donderdag) toch wel vollen bak wat de regen betreft. Wat onweer betreft was het dan weer de nacht daarvoor (dinsdag op woensdag) vollen bak.
 
In Hasselt ook goed geregend, gisterenmiddag al eigenlijk. Sommige puttekes van de riolering kregen het al niet meer geslikt in de straat hier.
 
Vandaag ziet het er toch eerder herfst uit dan zomer
Nog enkel de bladeren die van de bomen moeten vallen. Vreemd genoeg zag ik in augustus meer bladeren van de bomen vallen door de droogte, dan nu.
 
Hier op verschillende plaatsen terug wateroverlast omdat de riolering het niet aan kan. Veel geleerd sinds de overstromingen in 2021.
 
De laatste dagen toch al wat regen. Zou dit voldoende zijn om (het ergste van) een droogtecrisis te voorkomen?
Aan de hoeveelheden die ik er hier in west-vlaanderen gehad heb geloof ik dat wel. Maar je weet natuurlijk niet wat de rest van het land gekregen heeft kwa hoeveelheid?
 
Het zal wel voor wat beterschap gezorgd hebben, maar we hebben toch nog wel ietsje meer nodig dan dit, voor een langdurige periode. Natuurlijk loopt de zomer stilaan op zijn eind, maar we gaan toch een vrij natte winter nodig hebben om een buffer te hebben voor volgende zomer als die weer droog zal verlopen.

Woensdag volledig omgeslagen met een paar dagen geleden, en als we verder kijken lijken we volgend weekend in een noordelijke stroming terecht te komen.

631c34f64f7b6.png
 
Laatst bewerkt:
De laatste dagen toch al wat regen. Zou dit voldoende zijn om (het ergste van) een droogtecrisis te voorkomen?
Aan de hoeveelheden die ik er hier in west-vlaanderen gehad heb geloof ik dat wel. Maar je weet natuurlijk niet wat de rest van het land gekregen heeft kwa hoeveelheid?
Voor wat betreft onze waterlopen heeft het voldoende geregend om dat niveau terug op te krikken.
Hier heeft het nu 20-25 mm geregend. Ik ben vandaag in de tuin aan 't werken, de eerste 10 cm van de grond zijn vochtig, daaronder is alles kurk, kurk droog.
We hebben een deficit van 250 mm regen of zo. Ik dacht dat Nestorius een 50 mm regen had gehad, dus die moet nog 4 x dat volume binnenkrijgen. Wij (Oost-Brabant) staan nog meer in 't krijt.
 
Ik ging vandaag heel de dag in de tuin werken, maar de weergoden beslissen er anders over.
Ik heb een eerste stuk quasi volledig kunnen afwerken (voortuin), en heb daar een 30-tal planten aangeplant. Maar toen begon het echt te regenen.
Ik zou volgens KMI en buienradar regen hebben van nu tot 14h00 😍 😍 😍
 
Voor wat betreft onze waterlopen heeft het voldoende geregend om dat niveau terug op te krikken.
Hier heeft het nu 20-25 mm geregend. Ik ben vandaag in de tuin aan 't werken, de eerste 10 cm van de grond zijn vochtig, daaronder is alles kurk, kurk droog.
We hebben een deficit van 250 mm regen of zo. Ik dacht dat Nestorius een 50 mm regen had gehad, dus die moet nog 4 x dat volume binnenkrijgen. Wij (Oost-Brabant) staan nog meer in 't krijt.
BG-style: het is ondertussen al een 75mm :coolbrows::coolbrows:.

Maar als je inderdaad in de grond schept zit je nog maar met een 20 cm die eigenlijk goed vochtig is, dieper is het nog altijd droog. Ik heb vorige week nog een buis in de grond moeten steken bij een vriend en heb zelfs met de kraan moeten zitten schrapen om er toch maar door te raken. Het is echt niet normaal hoe droog de grond is. Maar voor de watervoorziening geloof ik wel dat er geen problemen zullen komen.
 
Het zal wel voor wat beterschap gezorgd hebben, maar we hebben toch nog wel ietsje meer nodig dan dit, voor een langdurige periode. Natuurlijk loopt de zomer stilaan op zijn eind, maar we gaan toch een vrij natte winter nodig hebben om een buffer te hebben voor volgende zomer als die weer droog zal verlopen.

Woensdag volledig omgeslagen met een paar dagen geleden, en als we verder kijken lijken we volgend weekend in een noordelijke stroming terecht te komen.

631c34f64f7b6.png
Die 30°C die op de kaarten stond voor midden volgende week is toch verdwenen. Maandag zal de beste dag zijn met 25°C.
Misschien maar normaal ook want het is september. Nu woensdag mogelijk de slechtste dag met 17-19°C als Tmax :)
Gisteren heb ik zelfs een trui moeten aantrekken binnen.

Straks ook een toerke lopen. Zal nog net voor de regen zijn denk ik.
 
BG-style: het is ondertussen al een 75mm :coolbrows::coolbrows:.

Maar als je inderdaad in de grond schept zit je nog maar met een 20 cm die eigenlijk goed vochtig is, dieper is het nog altijd droog. Ik heb vorige week nog een buis in de grond moeten steken bij een vriend en heb zelfs met de kraan moeten zitten schrapen om er toch maar door te raken. Het is echt niet normaal hoe droog de grond is. Maar voor de watervoorziening geloof ik wel dat er geen problemen zullen komen.
Dat zal niet op 1, 2, 3 weggaan. Er is de afgelopen week wel wat water uit de lucht gevallen, maar je hebt dat voor een meer langdurige periode nodig en met meer regelmaat. Maar we zijn wel op de goede weg.
 
Hier al de hele voormiddag aan het regenen. En soms langdurig veel dat er valt. Ideaal.

Als ik op de buienradar van KMI kijk liggen we hier mooi in het midden van die regenzone die al een tijdje overtrekt. Zou pas rond 14.30u minder worden of stoppen.

HA2KJnN.jpg


In het westen en zuiden krijgen ze precies veel minder of niets.
 
Hier al de hele voormiddag aan het regenen. En soms langdurig veel dat er valt. Ideaal.

Als ik op de buienradar van KMI kijk liggen we hier mooi in het midden van die regenzone die al een tijdje overtrekt. Zou pas rond 14.30u minder worden of stoppen.

HA2KJnN.jpg


In het westen en zuiden krijgen ze precies veel minder of niets.

Hier geen druppel gehad rond het ieperse. Gisteren wel bijna heel de dag.
 
Terug
Bovenaan