Lente en zomer 2022

Ziet er hier in Z-O Brussel (regio Ter Kameren) uit dat het sebiet wel is lelijk zou kunnen doen.
Stevige windstoten, dreigende lucht en donder op de achtergrond. I love it.
 
In een forumgedeelte "Natuur, Wetenschap en Technologie" lijkt het me weinig zinvol om te spreken over "Welk weertype ben jij?". De ene ziet graag zon, de andere heeft graag kou en de andere ziet graag de blaadjes vallen of de bloesem ontspruiten. Je kan wel objectief vaststellen dat de zomer heel zonnig en warm en droog is geweest en, ook al heb je het graag zonnig en warm en droog, tevens vaststellen dat de droogte toch een zorgerlijk feit is.

Het weer is er niet om ons te plezieren of te ergeren. Het is wat het is en we moeten er mee leren omgaan.

Ik vind dit een verstandige bijdrage en je zou dit topic inderdaad louter wetenschappelijk kunnen houden (wat misschien initieel ook zo bedoeld was).

In de praktijk hebben we vastgesteld dat elkeen de voorbije weken zijn persoonlijk "weertype" hier heeft kenbaar gemaakt, waarbij sommigen aangeven dat ze er kunnen van genieten (en zelfs veel meer willen) en anderen dat ze het niet kunnen verdragen. Meningen die volledig los staan van een objectieve vaststelling dat er een zorgelijke evolutie gaande is.

Het is dan ook bijzonder jammer dat diegenen die er wél van kunnen genieten en uitspraken doen over een persoonlijk welzijn of welbevinden, onmiddellijk bestempeld worden als kortzichtig, debiel, egoïstisch, zelfzuchtig, triestig, ... (om maar de exacte terminologie te gebruiken).

Mocht, puur hypothetisch weliswaar, de klimaatopwarming een goede zaak zijn voor natuur en onze planeet, dan vraag ik mij echt af of al diegenen die hebben aangegeven dat ze niet konden genieten van dit weer (en dat lijkt een meerderheid te zijn) ook gestigmatiseerd zouden worden als een imbeciel?
 
Toch redelijk wat verschillen in neerslag tussen Europese en Amerikaanse model.

y4DUQ24.jpeg


csj6Uxs.jpg
Valt nog mee, schaalverdeling die anders is bij GFS (door een hoge uitschieter) zorgt voor misleiding.
 
Er zou hier vanaf 17 uur 80%(!) kans zijn op regen en onweer. Ben benieuwd...

EDIT: intussen is het al verlaagd naar 60%. 🙄
En is er iets gevallen? :p

Hier een klein halfuurtje wat geregend met erg veel wind. Denk dat we wat van dat onweer rond Brussel hebben mee gehad. Temperatuur zakte snel van 31° C naar 23° C. Ondertussen gestopt.
 
En is er iets gevallen? :p

Hier een klein halfuurtje wat geregend met erg veel wind. Denk dat we wat van dat onweer rond Brussel hebben mee gehad. Temperatuur zakte snel van 31° C naar 23° C. Ondertussen gestopt.
Er is inderdaad iets gevallen, maar het was een kleine bui. Nu weet ik het niet, maar ik denk wel dat er meer op komst is, want de hemel is dichtgetrokken.
 
In de praktijk hebben we vastgesteld dat elkeen de voorbije weken zijn persoonlijk "weertype" hier heeft kenbaar gemaakt, waarbij sommigen aangeven dat ze er kunnen van genieten (en zelfs veel meer willen) en anderen dat ze het niet kunnen verdragen. Meningen die volledig los staan van een objectieve vaststelling dat er een zorgelijke evolutie gaande is.
Neen, er zijn mensen die hebben gezegd dat ze hopen dat het elk jaar zo warm was (jij zelf dat je hoopte dat het nog warmer zou worden), en er zijn mensen die hebben gewezen op de gevolgen van jouw wens.
Warmer weer is per definitie minder regen (want de lucht kan meer water opnemen). En ook per definitie grotere en zwaardere onweders.
Het is dan ook bijzonder jammer dat diegenen die er wél van kunnen genieten en uitspraken doen over een persoonlijk welzijn of welbevinden, onmiddellijk bestempeld worden als kortzichtig, debiel, egoïstisch, zelfzuchtig, triestig, ... (om maar de exacte terminologie te gebruiken).
Er zijn idd mensen die meer denken over de lange termijngevolgen van jouw wensen. Wat ik omschrijf (cfr vorige pagina) zijn gewoon feiten, geen hypotheses of gevoelens. En wanneer jij een situatie wenst die dat bestendigt, en die de voedselvoorziening en beschikbaarheid van drinkwater in gevaar brengt, dan kan je moeilijk verwachten dat ik veel begrip ga hebben voor jouw visie. Dus ja, ik vind dat toch wel enigszins kortzichtig. En ik ben daarin niet alleen, blijkbaar.
Mocht, puur hypothetisch weliswaar, de klimaatopwarming een goede zaak zijn voor natuur en onze planeet, dan vraag ik mij echt af of al diegenen die hebben aangegeven dat ze niet konden genieten van dit weer (en dat lijkt een meerderheid te zijn) ook gestigmatiseerd zouden worden als een imbeciel?
Maar dat is dus niet het geval, ik heb op de vorige pagina nog een rits financiële gevolgen van deze situatie opgegeven.
Er zijn trouwens heel wat mensen die gewoon afzien van deze warmte.
 
Wat ik omschrijf (cfr vorige pagina) zijn gewoon feiten, geen hypotheses of gevoelens. En wanneer jij een situatie wenst die dat bestendigt, en die de voedselvoorziening en beschikbaarheid van drinkwater in gevaar brengt, dan kan je moeilijk verwachten dat ik veel begrip ga hebben voor jouw visie.

Daarom dat ik vorige week in dit topic ook heb toegegeven dat het waarschijnlijk verkeerd was om het persoonlijk welbevinden los te zien van de consequenties die jij (en anderen) hier aanhalen.

Maar dat neemt niet weg dat elkeen een voorkeur heeft voor een bepaald weertype. Zoals je schrijft zijn er velen die afzien van de warmte, zoals er ook velen zijn die afzien van vrieskou (en hetzelfde voor genieten en alles wat er tussenligt).
Maar ook al heb je een voorkeur voor een extremer weerbeeld, dan maakt nog niet dat je daardoor in het leven staat als een gevoelloze debiel met oogkleppen op.

Door de klimaatverandering krijgen we ook veranderde winters; in bepaalde regio's worden ze eerder zachter, maar in andere regio's net extremer.
Maar ook daar zal je vaststellen dat er velen zijn die kunnen genieten van het extreme, doordat ze bijvoorbeeld langer bepaalde wintersporten kunnen uitvoeren (of in betere omstandigheden).
Niet nodig om te zeggen dat dan totaal mijn ding niet is, maar alle respect voor diegenen die daar wel van kunnen genieten.

En het zal misschien niet verbazen, maar het kantelmoment dat we nu beleven (regen, onweer, ...) maakt mij bijzonder somber en het is bij mij nu al terug verlangen naar lente volgend jaar...
 
We zijn weer vertrokken. Veel geflits daarnet, af en toe een donderslag en nu goed aan het doorregenen.
 
Terug
Bovenaan