Lente en zomer 2022

Afwachten, mijn gevoel zegt dat het zullen plaatselijke buien zijn, waarbij op de ene plek er veel water valt en op de meeste andere plekken bijna niks.
 

Morgen komt er een definitieve update als de maand eindigt.

ik heb geen zicht over de neerslagkansen, zaterdag zijn er kansen.

630fb0ec0edde.jpg


Tot 10 september valt het allemaal nog wel mee, de meeste neerslag lijkt ons toch hier net te mijden maar plaatselijk dan misschien wel weer best wel wat neerslag. De e onzekerheid neemt wel exponentieel toe, vind ik door de rare systemen op de Atlantische Oceaan. Details gaan een heel grote impact hebben.
 
FbldZB3XgAE5EJg


Eerste tropische systeem sinds 3 juli vandaag gevormd en vrij noordelijk op de Atlantische Oceaan trouwens. Het is een tropische storm op dit moment, en zal volgens de verwachtingen in de komende dagen een orkaan worden, de eerste v/h seizoen. Mogelijk zal het systeem op één of andere manier ons weer beïnvloeden, maar voorlopig lijkt het ongeveer ter plaatse te trappelen.
 
Danielle sterkt behoorlijk aan en zou morgen al een orkaan kunnen zijn. Voorlopig beweegt het niet zoveel maar het zit in een gunstige locatie om snel aan te sterken. Voorlopig is de verwachting dat het systeem zal aansterken tot een categorie 2 dit weekend.

ovrQpkD.png


Qua traject vrij veel onzekerheid nog. In eerste instantie dus weinig beweging, maar nadien kan het na zich noordoostwaarts te verplaatsen richting het noorden gaan (dus richting Groenland) of richting het oosten, en dus richting Europa toe. Tegen dat punt zou het al om restanten kunnen gaan.

Een ander systeem met een 70% kans om zich te vormen in de komende 5 dagen (waarvan 50% kans de komende 48 dagen) zou ook een rol kunnen spelen.

8Pvljec.png


Dit systeem moet zich nog vormen, maar zorgt voor extra onzekerheid omdat het bij aansterking en vorming ook richting het noordoosten zou kunnen bewegen, en bij de modellen die dit insinueren zou dit systeem een impact hebben op bovenvermelde systeem (Danielle), met nl. heb al enkele modellen die het Fujiwara effect suggereerden, waarbij de systemen elkaar beïnvloeden.

Dit zorgt natuurlijk voor extra onzekerheid, omdat het vrij ver vooruit is, maar ook al een impact speelt in de modellen, omdat dat ook een impact zal hebben op het traject van die systemen dat dan weer een impact heeft op alle andere systemen in de Atlantische Oceaan en het geldende weertype in Europa. Dus zelfs al hebben die systemen totaal geen impact op ons weer, zullen ze sowieso de weerverwachtingen sterk onzekerder maken.

TpGNFNQ.png


In eerste instantie is de vraag of Danielle een impact zal hebben op de depressie die ten westen van ons lijkt te gaan trappelen, en maar niet echt wilt doorschuiven, en wat dus een impact zal hebben op de te verwachten neerslag, maar ook wat het doet met het hogedrukgordel.

R1KZUQi.png


En dan later dit (dit is natuurlijk wel te ver, 204 uur vooruit). Maar restanten van Danielle zouden hier dan interactie aangaan met de andere virtuele tropische cycloon. Maar dat alleen al (of de mogelijkheid die in de kaarten gesuggereerd wordt, wijst al zeker op één ding: en dat is dat je niet verder moet kijken dan vijf dagen vooruit op dit moment, want dat heeft geen zin).

unknown.png


Zeewatertemperatuur is verder warmer dan normaal (en dus gunstiger) voor de vorming van die cyclonen zo noordelijk, zeker op die breedtegraad. En ook qua windschering is het vrij gunstig op die locatie.
 
KMI voorspelt nu toch een duidelijke kentering in het weerbeeld. In het Oosten van het land zaterdag veel regen sinds voorspelling maandag (12 mm). En volgende week heel de week kans op neerslag. Je hoort mij niet klagen🤓
We kunnen de titel van dit topic ook stilaan veranderen in "De volgende week gaat regen illusie thread" 🤡
 
6311efac37715.png


Op grote schaal veel buitjes. Ik denk trouwens dat dit beeld wat voorzien is voor morgennamiddag (wat je nu in west-Frankrijk ziet).
 
Hier (ijzervallei) is het nu al een half u serieus aan 't regenen. Hopelijk de aanzet voor enkele natte weken. Zal net wel tegenvallen voor de bouwwerken hier, maar toch ben ik dus enorm blij om water te zien vallen. :D
 
Hier ook beginnen regenen.

Danielle aangesterkt tot een orkaan. Momenteel niet duidelijk wat het op lange(re) termijn zal doen, wat voor de nodige onzekerheid zorgt op lange(re) termijn voor ons weer.
 
Laatst bewerkt:
Hier wat regen gehad maar geen al te grote hoeveelheden. Een kleine 5l maar beter dat dan niets.

Hier ook een half uurtje, natuurlijk net dat half uurtje dat ik op de fiets zat komende van het werk.

Geen probleem, ik doe mijn regenkleren aan die standaard in mijn zak zitten. Uiteraard niet mee (begin van de zomer eens uitgehaald en sindsdien niet er aan gedacht / de noodzaak gevoeld om ze terug te plaatsen). In mijn hemdje, jeansbroek en tegen wind nat tot op mijn onderbroek. Ma bon, twas nog altijd warm en eigenlijk wel leuk. Ik was al tevreden dat het niet deze ochtend was toen ik vertrok naar het werk.
 
Wat klimaatdata van deze zomer. West-Vlaanderen heeft nu al meer zonne-uren gehad dan normaal op een jaar met 1850/1900 uren zonneschijn wat bijna evenveel is als in Torrevieja.

De zomer in West-Vlaanderen was zelfs zonniger en droger dan die van Torrevieja

Beitem (Roeselare) KMI (data meteociel) met 1 dag data tekort 908,6u zon in de zomermaanden. Torrevieja deze zomer 888,2u zon.

Neerslag Jabbeke 237,8mm 2022 vs Torrevieja 245,7mm. In Roeselare-Beitem KMI viel er tot en met vandaag 235,1mm.

Torrevieja ligt ietsje ten zuiden van Alicante, Calpe en Benidorm, al tegen Murcia aan.
 
Het zou fijn zijn als het morgen (straks aangezien we al 5h gepasseerd zijn) droog blijft in de voerstreek, straks is er daar een bbq van het werk en dat is toch wel fijner als het droog is dak bij regen.
 
Laat maar komen! Nog genieten van de herfst voor we de bitterste winter sinds mensenheugenis mogen meemaken. Niet wat de koude betreft, wel sociale onrust, absurde energieprijzen en wie weet politici die uit de ramen vliegen.
 
Zoals @Lakigigar al postte, zorgt die storm Danielle voor nog meer onzekerheid dan er al was. Ben eens benieuwd of er effectief (veel) regen gaat vallen vandaag en de komende week. Of het zal heel lokaal zijn. Van die eerste voorspellingen voor vandaag blijft er ook niet zo veel meer over. De minder hoge temperaturen (< 25° C) die eerst voor dit weekend waren voorzien zijn ondertussen ook alweer opgeschoven naar woensdag.
 
Zoals @Lakigigar al postte, zorgt die storm Danielle voor nog meer onzekerheid dan er al was. Ben eens benieuwd of er effectief (veel) regen gaat vallen vandaag en de komende week. Of het zal heel lokaal zijn. Van die eerste voorspellingen voor vandaag blijft er ook niet zo veel meer over. De minder hoge temperaturen (< 25° C) die eerst voor dit weekend waren voorzien zijn ondertussen ook alweer opgeschoven naar woensdag.
GFS geeft nog steeds heel veel regen op woe + do + vr + za
 
Terug
Bovenaan