Lente en zomer 2022

Wat klimaatdata van deze zomer. West-Vlaanderen heeft nu al meer zonne-uren gehad dan normaal op een jaar met 1850/1900 uren zonneschijn wat bijna evenveel is als in Torrevieja.

De zomer in West-Vlaanderen was zelfs zonniger en droger dan die van Torrevieja

Beitem (Roeselare) KMI (data meteociel) met 1 dag data tekort 908,6u zon in de zomermaanden. Torrevieja deze zomer 888,2u zon.

Neerslag Jabbeke 237,8mm 2022 vs Torrevieja 245,7mm. In Roeselare-Beitem KMI viel er tot en met vandaag 235,1mm.

Torrevieja ligt ietsje ten zuiden van Alicante, Calpe en Benidorm, al tegen Murcia aan.

Bedankt voor deze cijfers, want ik had ook de indruk dat het hier verdomd droger en zonniger is dan in sommige Zuiderse badplaatsen :p
(Ben van Brugge en ik weet niet meer hoe regen eruit ziet)
 
Iemand die al zijn verlof wil boeken voor volgend jaar in het zonnige zuid-west vlaanderen? Anders stel ik wel mijn huis beschikbaar. (Voor 6 tot 8 personen aan 2500 euro per week)
 
Bedankt voor deze cijfers, want ik had ook de indruk dat het hier verdomd droger en zonniger is dan in sommige Zuiderse badplaatsen :p
(Ben van Brugge en ik weet niet meer hoe regen eruit ziet)
Ik vraag me eigenlijk af of de klagers tijdens deze zomer ook zouden klagen als ze de afgelopen drie maand in Benidorm zouden geweest zijn. :p
 
Idd, dit is echt de mooiste zomer die we in jaren gehad hebben.
In de toekomst hopelijk meer van dat.
Volgend jaar nog een zomer zoals dit = alle bossen en natuurgebieden naar de verdoemenis wensen. De schade gaat dit jaar nog enigszins meevallen omdat we van een goede grondwaterstand gestart zijn, maar bij een klimatologisch normale herfst en winter, zitten we volgend voorjaar met een enorm deficit.

Het gaat dan trouwens ook niet over de natuur alleen. Economisch is er ook heel wat schade
  • Er worden op dit ogenblik meerdere kerncentrales in Frankrijk afgeschakeld of gemoduleerd omdat er onvoldoende koelwater is (je leest ook de Standaard, je hebt dat dus .waarschijnlijk ook gelezen)
  • Door de lage grondwaterstanden wordt verzilting van het grondwater een steeds groter probleem, in die mate dat die verzilting al meetbaar wordt in het Albertkanaal, op de plek waar 40% van ons drinkwater wordt gewonnen (bron Patrick Willems).
  • Verkeer per schip is op heel wat plaatsen onmogelijk (Rijn)
  • In Frankrijk zijn in bepaalde regio's bedrijven stilgelegd omdat er onvoldoende koelwater is. terwijl Frankrijk een veel grotere waterbeschikbaarheid heeft dan ons land. Dat scenario is dus ook bij ons mogelijk
  • De oogst van maïs, aardappelen en graan is in grote delen van Europa rampzalig .
Dus nog eens zo'n zomer wensen, is gewoon kortzichtig.
 
Hoho, 10 minuten geregend gisterenavond. De regenput zit weer bijna vol.
Hier in Leuven gisterennamiddag ook heel even geregend, maar er viel nauwelijks iets uit. Nu voorspellen ze redelijk wat regen naar het einde van de week toe, maar het zou me niet verbazen als ze dat nog gaan bijstellen. Wel positief is dat het aangenamer loopweer gaat zijn, ik heb al lang niet meer in de regen gelopen.
 
Als het is om te lopen heb ik ook liever regen dan hitte. Bij het fietsen is het omgekeerd, fietsen in de regen is een vuiligheid en gevaarlijker om te vallen.
 
Toch redelijk wat verschillen in neerslag tussen Europese en Amerikaanse model.

y4DUQ24.jpeg


csj6Uxs.jpg
 
Er zou hier vanaf 17 uur 80%(!) kans zijn op regen en onweer. Ben benieuwd...

EDIT: intussen is het al verlaagd naar 60%. 🙄
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gelieve op punten in te gaan in plaats van uitentreuren je mening te herhalen, daar heeft niemand wat aan..
Volgend jaar nog een zomer zoals dit = alle bossen en natuurgebieden naar de verdoemenis wensen. De schade gaat dit jaar nog enigszins meevallen omdat we van een goede grondwaterstand gestart zijn, maar bij een klimatologisch normale herfst en winter, zitten we volgend voorjaar met een enorm deficit.

Het gaat dan trouwens ook niet over de natuur alleen. Economisch is er ook heel wat schade
  • Er worden op dit ogenblik meerdere kerncentrales in Frankrijk afgeschakeld of gemoduleerd omdat er onvoldoende koelwater is (je leest ook de Standaard, je hebt dat dus .waarschijnlijk ook gelezen)
  • Door de lage grondwaterstanden wordt verzilting van het grondwater een steeds groter probleem, in die mate dat die verzilting al meetbaar wordt in het Albertkanaal, op de plek waar 40% van ons drinkwater wordt gewonnen (bron Patrick Willems).
  • Verkeer per schip is op heel wat plaatsen onmogelijk (Rijn)
  • In Frankrijk zijn in bepaalde regio's bedrijven stilgelegd omdat er onvoldoende koelwater is. terwijl Frankrijk een veel grotere waterbeschikbaarheid heeft dan ons land. Dat scenario is dus ook bij ons mogelijk
  • De oogst van maïs, aardappelen en graan is in grote delen van Europa rampzalig .
Dus nog eens zo'n zomer wensen, is gewoon kortzichtig.
Hier gaan we weer.
De zomer is perfect zo. Mag élk jaar opnieuw zo zijn.
En dat is MIJN mening en verlangen. De punten die jij aanhaalt zullen die niet veranderen.

Dus als je denkt dat die dingen mijn mening zullen veranderen, dan ben JIJ de kortzichtige.
 
In een forumgedeelte "Natuur, Wetenschap en Technologie" lijkt het me weinig zinvol om te spreken over "Welk weertype ben jij?". De ene ziet graag zon, de andere heeft graag kou en de andere ziet graag de blaadjes vallen of de bloesem ontspruiten. Je kan wel objectief vaststellen dat de zomer heel zonnig en warm en droog is geweest en, ook al heb je het graag zonnig en warm en droog, tevens vaststellen dat de droogte toch een zorgerlijk feit is.

Het weer is er niet om ons te plezieren of te ergeren. Het is wat het is en we moeten er mee leren omgaan.
 
Hier gaan we weer.
De zomer is perfect zo. Mag élk jaar opnieuw zo zijn.
En dat is MIJN mening en verlangen. De punten die jij aanhaalt zullen die niet veranderen.

Dus als je denkt dat die dingen mijn mening zullen veranderen, dan ben JIJ de kortzichtige.
Hier gaan we weer. Wat jouw mening is, weten we ondertussen wel al hoor.
 
Terug
Bovenaan