Lente en zomer 2022

korte vraag als 'leek'; hoe komt het eigenlijk dat het warmst punt van de dag tegenwoordig eerder 's avonds valt of in de zeer late namiddag. Ik dacht altijd dat rond de middag of kort erna dit was wanneer de zon het hoogst staat. Maar afgelopen 30'ers in juli en voorspellingen van deze week blijft de dagtemp stijgen tot 17-18-19u om dan pas wat te zakken.
De aardoppervlakte wordt verder opgewarmd doorheen de dag, die hitte accumuleert zich en dat resulteert in een warmere namiddag.

Info artikel DS:

Wie op een heldere dag langs een oude zonnewijzer wandelt en er de tijd op afleest, zal merken dat de ‘zonnetijd’ niet strookt met wat het horloge of de smartphone aangeeft. Terwijl het op een zonnewijzer 12 uur is als de zon ‘in het zenit staat’, lopen onze klokken – toch diegene die de Midden-Europese zomertijd volgen – ruim anderhalf uur voor. Momenteel bereikt de zon haar hoogste punt (boven Brussel) rond 13.45 uur. Is dat dan het warmste moment van de dag?

Nee, want dat moment komt nóg wat later, is te horen bij het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI) in Ukkel. ‘De warmste periode van de dag is de late namiddag’, zegt Pascal Mormal, klimatoloog bij het KMI. Tussen de piek van de bestraling door de zon – de zogeheten zonne-irradiantie – en die van de temperatuur zitten doorgaans ettelijke uren. Die vertraging is volgens Mormal een gevolg van de thermische respons van het aardoppervlak (zowel land als water) op de invallende zonnestraling.

‘Als de zon het hoogst staat, is de hoeveelheid straling het grootst’, zegt hij. ‘Maar op dat moment is de bodem nog volop bezig op te warmen. Pas als die “op temperatuur” is, begint ook hij warmte af te staan aan de lucht, waardoor de omgevingstemperatuur verder kan stijgen.’

Het punt waarop de ondergrond ‘thermisch verzadigd’ is en de lucht erboven begint op te warmen, hangt af van het type bodem. En voornamelijk van de mate waarin die bodem water kan vasthouden – water is door zijn grote warmtecapaciteit een zeer sterke warmtebuffer. Daardoor voelt een zandstrand (dat nauwelijks water vasthoudt) vaak zo heet aan. En daardoor is het in de zanderige Kempen dezer dagen nóg warmer dan in de rest van Vlaanderen.

Door de droogte dit jaar lijkt het verschil tussen binnenland en de Kempen kleiner te zijn geworden. Soms worden de hoogste temperaturen zelfs in Chièvres gemeten bijvoorbeeld, omdat je daar nog iets dichter in de aanvoer van de warme lucht zit.

korte vraag als 'leek'; hoe komt het eigenlijk dat het warmst punt van de dag tegenwoordig eerder 's avonds valt of in de zeer late namiddag. Ik dacht altijd dat rond de middag of kort erna dit was wanneer de zon het hoogst staat. Maar afgelopen 30'ers in juli en voorspellingen van deze week blijft de dagtemp stijgen tot 17-18-19u om dan pas wat te zakken.
Ik denk dat dat meestal al het geval is. Waarschijnlijk te maken ook met dat de dagen langer zijn in de zomer dan in de winter. In de winter is het soms al donker om 6 uur. Dat speelt ook een rol. In de zomer wordt het thermische hoogtepunt later op de dag bereikt daardoor.

Simpelweg om de redenen die Avondland aanhaalt, het duurt gewoon even om het aardoppervlak en de lucht op te warmen.
Maar soms kan het rond 13-14u toch warmer aanvoelen in de zon dan om 17u, vind ik. En 's morgens is de relatieve luchtvochtigheid dikwijls veel hoger ook dan in de namiddag.

De zon staat momenteel pas op zijn hoogste punt rond 14u. Zitten dan ook +-2u naast onze tijdzone. Dus eigenlijk zou die 17u nog maar 15u zijn.
Dat in combinatie met was Avondland zegt zou ik dan denken. Of is die denkwijze een beetje kort door de bocht?

De zon staat momenteel pas op zijn hoogste punt rond 14u. Zitten dan ook +-2u naast onze tijdzone. Dus eigenlijk zou die 17u nog maar 15u zijn.
Dat in combinatie met was Avondland zegt zou ik dan denken. Of is die denkwijze een beetje kort door de bocht?
Ja, dat klopt. Het is eigenlijk maar iets voor 14u "middag" hier.

Wat een heerlijke tijd is dit toch! We leven precies in Spanje 😎 ‘s nachts hebben we ook geen enkel probleem door onze airco

Laat dit nog maar een hele maand duren !

Wat een heerlijke tijd is dit toch! We leven precies in Spanje 😎 ‘s nachts hebben we ook geen enkel probleem door onze airco

Idem, buiten heerlijke temperaturen, thuis binnen airco. Mag tot eind september duren van mij :D

Idem, buiten heerlijke temperaturen, thuis binnen airco. Mag tot eind september duren van mij :D

Een maand?! Tot eind september?! :oink:
Vandaag valt het nog mee, maar de komende dagen wordt het puffen en zweten tot en met.
25°C in de schaduw is meer dan genoeg en af en toe eens een regendag. Vooral de droogte begint echt wel een serieus probleem te worden.

Echt? Zitten leuteren dat het echt aangenaam is die warme temperaturen en er dan los weg bij vermelden dat het goed is binnen met de airco? Zo te zien hebben er hier wel wat last van een zonneslag. Misschien moeten de temperaturen wat lager liggen zodat ge geen airco nodig hebt.

vandaag cava nog, maar vermoed dat vanaf donderdag het toch teveel gaat zijn.
nu al een beetje last van namiddag sloomheid, dat is iets dat op die warme dagen extra hard aankomt.

Één noobvraag: onze boven is 1 grote ruimte met 2 veluxen. 's Nachts staan die wagewijd open zodat de warmte kan ontsnappen. Maar laat ik deze overdag best open staan of helemaal dicht? Ik zou denken dicht om de koelte in huis te houden maar dan kan de opbouwende warmte ook moeilijker weg.

Één noobvraag: onze boven is 1 grote ruimte met 2 veluxen. 's Nachts staan die wagewijd open zodat de warmte kan ontsnappen. Maar laat ik deze overdag best open staan of helemaal dicht? Ik zou denken dicht om de koelte in huis te houden maar dan kan de opbouwende warmte ook moeilijker weg.
Onder een dak warmt het sowieso al sneller op, zeker als er geen zonwering voorzien is. Volgens mij zal het met open of gesloten veluxen weinig verschil maken in dat geval.

Echt? Zitten leuteren dat het echt aangenaam is die warme temperaturen en er dan los weg bij vermelden dat het goed is binnen met de airco? Zo te zien hebben er hier wel wat last van een zonneslag. Misschien moeten de temperaturen wat lager liggen zodat ge geen airco nodig hebt.
Buiten hou ik daarvan hoor. In de tuin zitten, aperitiefje, wat buiten werken als ik thuiswerk (weliswaar in de schaduw), wat in het (zeer bescheiden opzet-) zwembad plonsen…

Binnen haat ik dat kleffe gevoel. Beneden zou ik het nog kunnen verdragen, maar slapen gaat zoveel beter bij 20-21 graden en een veel lagere luchtvochtigheid.

Allez, twee usual suspects om wat tegendraads te doen. Wie had het kunnen denken.
Maar allez. Het is een afwijkende mening en weer direct ‘tegendraads’. Ik hou van warmte, de zon en hete zomers. Ik zit alleen niet graag in een oververhitte woning. Mag het?

Eens regenen mag het trouwens zeker doen, absoluut. Regenwaterput is net weer leeg, kost me geld nu om de WC door te spoelen, auto te wassen en de was te doen. Anders is dat gratis…

Van mij mag het jaarlijks zo’n warme zomer zijn. Kou in de winter moet ik dan weer niet hebben :D

Maar allez. Het is een afwijkende mening en weer direct ‘tegendraads’. Ik hou van warmte, de zon en hete zomers. Ik zit alleen niet graag in een oververhitte woning. Mag het?

Eens regenen mag het trouwens zeker doen, absoluut. Regenwaterput is net weer leeg, kost me geld nu om de WC door te spoelen, auto te wassen en de was te doen. Anders is dat gratis…

Van mij mag het jaarlijks zo’n warme zomer zijn. Kou in de winter moet ik dan weer niet hebben :D
Idem, had ik geen vrouw en kinderen gehad dan was ik naar het zuiden getrokken. Alleen die enorme wind is wel ergerlijk. Boven de 33 is teveel. Dan kan ik er ook niet meer van genieten. Maar alles tussen de 25 en 33 heb ik geen problemen mee.

En ja het gras in de Sahara ziet er wss beter uit dan het mijne nu en mijn regenput heb ik al 10x mogen bijvullen met stadswater. Maar dat neem ik er dan maar bij.

Airco heb ik niet en moet ik ook niet hebben want ik kan daar niet goed tegen.

Op mijn werk hebben we rolluiken en lijkt me zeker een even goeie investering als airco. Toen het 39 graden was dan was het daar nog altijd echt aangenaam. Het nadeel is dat je wel in het donker zit dan.

En het milieu.. Ik heb nog nooit zoveel mensen met de fiets weten gaan werken als dit jaar. Ik inclusief. Natuurlijk hebben de brandstofprijzen er ook mee te maken, maar als het regent gaan ze toch met de auto gaan.

Laatst bewerkt:
Het is ook te zien wat je doet. 30°C kan ik wel verdragen, maar bijvoorbeeld niet als ik in mijn tuin moet werken ofzo. Fietsen in >30°C gaat wel, zolang je je tempo aanpast aan de hitte en genoeg drinkt. Vooral dat laatste is belangrijk, want zonder drinken houd ik het nog geen uur uit in zulk weer.

Buiten hou ik daarvan hoor. In de tuin zitten, aperitiefje, wat buiten werken als ik thuiswerk (weliswaar in de schaduw), wat in het (zeer bescheiden opzet-) zwembad plonsen…

Binnen haat ik dat kleffe gevoel. Beneden zou ik het nog kunnen verdragen, maar slapen gaat zoveel beter bij 20-21 graden en een veel lagere luchtvochtigheid.
Zo vochtig is de lucht toch niet nu het amper geregend heeft? Hier is het al weken rond de 50-55 percent relatieve luchtvochtigheid binnen. Als je dan nog een ventilatiesysteem moest hebben, kan ik me voorstellen dat die nog een heel stuk lager ligt.

Terug
Bovenaan