Lente en zomer 2022

Idem, had ik geen vrouw en kinderen gehad dan was ik naar het zuiden getrokken. Alleen die enorme wind is wel ergerlijk. Boven de 33 is teveel. Dan kan ik er ook niet meer van genieten. Maar alles tussen de 25 en 33 heb ik geen problemen mee.

En ja het gras in de Sahara ziet er wss beter uit dan het mijne nu en mijn regenput heb ik al 10x mogen bijvullen met stadswater. Maar dat neem ik er dan maar bij.

Airco heb ik niet en moet ik ook niet hebben want ik kan daar niet goed tegen.

Op mijn werk hebben we rolluiken en lijkt me zeker een even goeie investering als airco. Toen het 39 graden was dan was het daar nog altijd echt aangenaam. Het nadeel is dat je wel in het donker zit dan.

En het milieu.. Ik heb nog nooit zoveel mensen met de fiets weten gaan werken als dit jaar. Ik inclusief. Natuurlijk hebben de brandstofprijzen er ook mee te maken, maar als het regent gaan ze toch met de auto gaan.
Veel hangt af van de vochtigheid en de activiteit…

Citytrip bij een vochtige 32 graden in NYC —> afzien.

Chillen aan het zwembad bij een droge 40+ graden in Las Vegas: laat maar komen.

Maar ook om te wandelen: 30 en vochtig doet me meer ‘last’ dan 40 en droog.

Maar binnen (thuis, kantoor, auto) wil ik fris. Dus: airco, American style (standje ‘LO’).

Zo vochtig is de lucht toch niet nu het amper geregend heeft? Hier is het al weken rond de 50-55 percent relatieve luchtvochtigheid binnen. Als je dan nog een ventilatiesysteem moest hebben, kan ik me voorstellen dat die nog een heel stuk lager ligt.

Zit binnen rond 55-60% en op de slaapkamer loopt dat hard op (deuren en ramen toe, moet pikdonker zijn). Richting 80%. Slaap nu met de airco aan, constante 20 graden en vochtigheid rond 30%.

Zit binnen rond 55-60% en op de slaapkamer loopt dat hard op (deuren en ramen toe, moet pikdonker zijn). Richting 80%. Slaap nu met de airco aan, constante 20 graden en vochtigheid rond 30%.
80 percent is extreem hoog (maar wel normaal als je geen ventilatiesysteem hebt en ramen dicht houdt in een slaapkamer) en 30 percent weer extreem laag. Beiden lijken mij niet comfortabel te zijn. :p

Wat een heerlijke tijd is dit toch! We leven precies in Spanje 😎 ‘s nachts hebben we ook geen enkel probleem door onze airco

Laat dit nog maar een hele maand duren !

Idem, buiten heerlijke temperaturen, thuis binnen airco. Mag tot eind september duren van mij :D

Maar allez. Het is een afwijkende mening en weer direct ‘tegendraads’. Ik hou van warmte, de zon en hete zomers. Ik zit alleen niet graag in een oververhitte woning. Mag het?

Eens regenen mag het trouwens zeker doen, absoluut. Regenwaterput is net weer leeg, kost me geld nu om de WC door te spoelen, auto te wassen en de was te doen. Anders is dat gratis…

Van mij mag het jaarlijks zo’n warme zomer zijn. Kou in de winter moet ik dan weer niet hebben :D

Idem. Mag blijven duren tot eind september! Eindelijk terug wat tropische dagen die min of meer wat vakantiegevoel kunnen brengen. Maandag en dinsdag waren eigenlijk fris aan de kust. De redders stonden zelfs met hun fleece trui aan, met de kap over het hoofd tegen de koude wind.

Ben zelfs al flink aan het balen dat het blijkbaar maandag al terug om zeep is, verdorie.
Had nu toch op z'n minst mogen duren tot eind augustus...

Nu hinten de modellen toch wel dat de warmte niet zo eenvoudig verdreven zal worden na volgend weekend. Zowel bij GFS als EC blijft het laag ten zuidwesten van ons treuzelen waardoor we mogelijk een verlenging krijgen met enkele dagen.

Wel neemt de kans toe op wat onstabiele warmte in de week die na deze week en weekend volgt, maar dat valt nog af te wachten of dat ook daadwerkelijk leidt tot substantiële neerslag of onweerskansen.

Bij 80% RV zit ge toch te baden in uw eigen zweet?
Niet letterlijk, maar mijn hoofdkussen is bijvoorbeeld wel klam 's ochtends en dat heb ik niet met de airco aan...

Er zit een mode op dat toestel 'sleep' waarbij toestel heel zachtjes draait, het aangenaam is om te slapen en de airco op een hele nacht maar een 4-5 kWh verbruikt...

Het is me ook al opgevallen (logisch waarschijnlijk) dat meer binnenunits inschakelen procentueel minder per unit gaat verbruiken dan er maar 1 aanzetten. Al is een dag zoals vandaag, 30+ graden en je wil 22 beneden en 20 boven, wel een recept om er 40 kWh door te jagen op een dag. Gelukkig dan gecoverd door zonnepanelen en batterij.

Omdat we volgende week op verlof vertrekken (Duitsland) hoop ik nu wel dat het niet heel die week onstabiel/regenachtig gaat zijn.
:unsure:
Anderzijds is het wel beter zo dan een hittegolf natuurlijk. Aan zee zijn de temperaturen nu goed en is het zonnig (23 °C). Ideaal. Moest het volgende week ook zo zijn... Het is niet bepaald leuk om op maandag, dinsdag én woensdag dan ineens een regenwolk te zien. Niet als je dan juist op verlof bent. :unsure:

Ik weet dat regen (hard) nodig is, maar als je net dan (voor de eerste keer dit jaar) op vakantie vertrekt is dat nu éénmaal nooit leuk. :unsure:

Laatst bewerkt door een moderator:
eps_pluim_cape_06350.png

Met echt hoge cape waardes komen ze niet af, dus dat is al minder voor eventueel zware onweerskansen.

62f36b5d0e10c.png

De temperatuurpluim. De twee zwaarste runs gaan voor een verlenging, maar nog onzeker.

Gemiddelde van de pluim in het rood aangegeven bovenaan de pluim.

MvpWCBK.png

De neerslagkansen hier vormgegeven, maar de twee zwaarste runs (rood en blauwe lijn) hebben er niet echt veel zin in volgende week. Verwaarloosbare hoeveelheden dus voorlopig, maar dat kan wel nog evolueren tot meer. Maar het kan ook evolueren tot helemaal niets.

Zoals ik al verwachtte en vreesde, verdwijnt de kans op iets of wat van neerslag alweer als sneeuw voor de zon.

Toch eens wat gaan sparen voor een regenwaterput. Of meerdere. :unsure: Aan het weer kan je niets doen, maar op vlak van temperatuur vind ik het wel een relatief aangename zomer buiten die ene piek van 39,5°C - maar het mag écht wel eens gaan regenen.

Ideale zou zijn dat ik meer dan 10.000 liter regenwater heb...
Deze zomer voor de eerste keer ooit leeg. Ik heb veel dakoppervlakte dus bij een deftige regenbui vang ik veel water op, en vaak zitten die putten in de winter overvol. Ik zou dan meer moeten kunnen bufferen.
ALS ik de kost doe, dan ga ik er meteen zwaar over en steek ik 40.000 liter ofzo. Dan kan ik daarmee gewoon een jaar verder, en zit ik ideaal tegen lange, warme, droge zomers...

Dit gaat een zeer zonnig jaar worden ook. Gegevens uit België zijn wat moeilijker toegankelijk (en veel rekenwerk), maar in Nederland

62f371f973507.png

na de tweede zonnigste lente

62f36bf9ea194.jpg

en voorlopig op 1 in de zomer. En dan moet de hittegolf nog beginnen. Wetende dat de lente en de zomer de langste maanden hebben, gaat dit sowieso een zeer zonnig jaar worden.

@Lakigigar : die pluim is voor regio midden Nederland zie ik. Vermoedelijk een graad of meer erbij dan voor België.
De twee andere zijn voor regio zuid, maar over de temperatuur heb je gelijk. Sowieso zijn er voor België geen pluimen, dus gebruik ik bijna altijd regio Zuid (dat is quasi bij Antwerpen dus). Maar nu is het blijkbaar regio midden (omdat ik ze van weerwoord heb gehaald).

GFS heeft wel pluimen, maar de EC pluim zijn de beste en die zijn niet beschikbaar voor België of zijn er gewoon niet. Ik heb ze ook nog niet voor andere landen gezien. Op Britse fora gebruiken ze ook de Nederlandse pluimen soms (vooral dan in de winter), terwijl het verschil met daar toch een stukje groter is. Blijkbaar toch een heel specifiek Nederlands iets. Ik vind sowieso Nederland erg goed voor makkelijk vinden van data of statistieken, is bijna overal veel moeilijker dan in Nederland.

Laatst bewerkt:
Ja jongens, genieten echt dit weer. Dit mag zeker nog tot eind augustus (of zelfs eind september!) duren hoor! Anders was het maar een kutzomer:

Het wordt te warm: Dodentocht voor het eerst in 53 jaar ingekort
Vanaf morgen code rood voor brandgevaar in heel Vlaanderen
Huizen afgebrand door bosbrand in zuidwesten van Frankrijk: duizenden mensen geëvacueerd
"Nooit eerder zoveel verzwakte dieren binnengebracht als afgelopen week": Dierenopvangcentra bezorgd over hittegolf
Puffen in zorginstellingen voor mensen met beperking en bejaarden: koeling is te duur
Ook visvijvers in Zonhoven in problemen door droogte: "Al bijna 400 kilogram aan vis verloren"
Neerslagtekort in Vlaanderen ligt opnieuw historisch hoog: "Veel meer aan de hand dan te weinig regenval"
De langdurige hitte kruipt onder ons vel: welke gevolgen heeft dat op onze (mentale) gezondheid?

We hebben dat nu echt wel nodig want juli was zwaar knudde:

Met in Ukkel een gemiddelde temperatuur van 19,6 graden tegen 18,7 graden was de zevende maand van het jaar bijna een graad te warm. De maand was ook zeer zonnig met 276 uur tegen 203 normaal. Verder viel er bijna geen neerslag.
Op 19 juli steeg de temperatuur in Ukkel naar 38,1 graden. Dat was de op één na warmste dag sinds het begin van de waarnemingen in Ukkel in 1892.
Juli 2022 is wereldwijd een van drie warmste julimaanden ooit gemeten, records genoteerd in (West-)Europa
Droogste julimaand sinds 1885
Het was de op één na zonnigste julimaand van de afgelopen dertig jaar.

Serieus, iedereen is anders dus als je van dit weer geniet, doe dan gerust, maar van die comments als 'eindelijk een echt zomergevoel' of 'het was tot nu toe maar een kwakkelzomer' begrijp ik toch wel echt niet. Dat eerste is dan nog subjectief maar dat tweede klopt gewoon langs geen kanten. We wonen hier nog altijd in België, niet in het Spaanse binnenland. Als je dan enkel 30+ graden aan de kust als een goeie zomerdag beschouwt dan schort er iets aan je verwachtingen, niet aan het weer dat we tot nu toe hebben gehad.

Ik wil hier niemand zeggen wat voor weer ze moeten prefereren, en ga vooral lekker genieten van de hitte (om dan daarna zoals sommigen de hele nacht in de airco te slapen; zo veel hou je dan toch ook niet van deze temperaturen zou ik zo zeggen) maar normaal of 'welkom' is dit toch allesbehalve zou ik zo denken. Dat is niet enkel mijn mening: de statistieken en data zeggen genoeg.

Ik ga er verder niet op reageren want ik word een beetje down van deze bijna apocalyptische droogte en warmte, dus doe gerust verder voor de rest (en opnieuw: geniet er vooral van als dit je weer is) maar enige zin voor realiteit mag ook nog wel hoor.

Niet letterlijk, maar mijn hoofdkussen is bijvoorbeeld wel klam 's ochtends en dat heb ik niet met de airco aan...

Er zit een mode op dat toestel 'sleep' waarbij toestel heel zachtjes draait, het aangenaam is om te slapen en de airco op een hele nacht maar een 4-5 kWh verbruikt...

Het is me ook al opgevallen (logisch waarschijnlijk) dat meer binnenunits inschakelen procentueel minder per unit gaat verbruiken dan er maar 1 aanzetten. Al is een dag zoals vandaag, 30+ graden en je wil 22 beneden en 20 boven, wel een recept om er 40 kWh door te jagen op een dag. Gelukkig dan gecoverd door zonnepanelen en batterij.
Ik hoop voor jou dat je een typefout gemaakt hebt, want 40kWh op een dag is wel gigantisch veel. (24 euro aan de huidige prijzen)
Dat zou betekenen dat de airco gedurende 24u continu 1666 watt verbruikt. Als dat het geval is moet je dringend de installatie laten nakijken.

Ik zit bijvoorbeeld nog maar aan 32kWh in totaal deze zomer. Heel 2020 was 140kWh.

Ja jongens, genieten echt dit weer. Dit mag zeker nog tot eind augustus (of zelfs eind september!) duren hoor! Anders was het maar een kutzomer:

We hebben dat nu echt wel nodig want juli was zwaar knudde:

Serieus, iedereen is anders dus als je van dit weer geniet, doe dan gerust, maar van die comments als 'eindelijk een echt zomergevoel' of 'het was tot nu toe maar een kwakkelzomer' begrijp ik toch wel echt niet. Dat eerste is dan nog subjectief maar dat tweede klopt gewoon langs geen kanten. We wonen hier nog altijd in België, niet in het Spaanse binnenland. Als je dan enkel 30+ graden aan de kust als een goeie zomerdag beschouwt dan schort er iets aan je verwachtingen, niet aan het weer dat we tot nu toe hebben gehad.

Ik wil hier niemand zeggen wat voor weer ze moeten prefereren, en ga vooral lekker genieten van de hitte (om dan daarna zoals sommigen de hele nacht in de airco te slapen; zo veel hou je dan toch ook niet van deze temperaturen zou ik zo zeggen) maar normaal of 'welkom' is dit toch allesbehalve zou ik zo denken. Dat is niet enkel mijn mening: de statistieken en data zeggen genoeg.

Ik ga er verder niet op reageren want ik word een beetje down van deze bijna apocalyptische droogte en warmte, dus doe gerust verder voor de rest (en opnieuw: geniet er vooral van als dit je weer is) maar enige zin voor realiteit mag ook nog wel hoor.
Het mag wel eens regenen voor de natuur en de boeren, maar voorlopig heb ik zelf nog niet echt last van dit weer. Als ik moet kiezen tussen de kutzomer van vorig jaar en dit weer, dan toch liever dit. Maar als het tot eind september zo droog blijft ga ik me toch wel lichtjes zorgen beginnen te maken.
En airco is idd niet zo vervuilend wanneer het (grotendeels) wordt gecompenseerd met zonnepanelen.

Wat beweerd wordt over het effect van de "langdurige" hitte en het effect op onze mentale gezondheid, dat lijkt me toch dik overdreven. De vorige zomer was volgens mij veel deprimerender dan dit weer. We hebben ook nog geen lange periodes gehad met warm weer, nu is het de eerste hittegolf.

Laatst bewerkt:
Ik hoop voor jou dat je een typefout gemaakt hebt, want 40kWh op een dag is wel gigantisch veel. (24 euro aan de huidige prijzen)
Dat zou betekenen dat de airco gedurende 24u continu 1666 watt verbruikt. Als dat het geval is moet je dringend de installatie laten nakijken.

Ik zit bijvoorbeeld nog maar aan 32kWh in totaal deze zomer. Heel 2020 was 140kWh.
Die 40 kWh is mijn dagverbruik dan, en niet enkel de airco.

Mijn dagverbruik varieert van 9,5 kWh (ik ben op reis - hoog sluimerverbruik, I know) tot 18 kWh (wasmachine, veel TV's aan, droogkast, koken, strijken, ...) en occasioneel zelfs een boven 20 kWh (uitzonderlijk) ZONDER airco.
Dus, realistisch gezien zal de airco voor zo'n 25 kWh verantwoordelijk zijn. En ja, da's airco van in de voormiddag tot laat 's avonds (en eigenlijk ook al vanaf 0u die dag), en wetende dat ik 1) een multisplit heb met 4 binnenunits en 2) de airco's gewoon op de koudste stand stonden en dat niet konden ophalen gezien de enorme hitte ('s avonds heb ik ze wel minder hard doen 'werken' en ook de airco beneden uitgeschakeld, dat is degene die het meeste gebruikt), lijkt me dat mee te vallen...
Een normale dag met airco draait rond 23 - 28 kWh zie ik hier.

Jaarverbruik zit rond 6000-6500 kWh VOOR de installatie van airco (en zonnepanelen). Ik verwacht nu rond 7000-7500 kWh uit te komen.

Toch nog maar eens reageren, ook al ging ik het niet doen, aangezien je het punt van mijn post mist en eigenlijk enkel reageert met jouw meningen. Ik zeg nog duidelijk dat men vooral moet genieten als men dit weer leuk vindt, maar dat we niet moeten doen alsof deze droogte en temperaturen 'normaal' of 'welkom' (in het kader van de natuur, de droogte enzovoorts; belangrijkere dingen dan de mening van individuen dus) zijn in het algemeen. Dat zijn ze zeer zeker niet.

Het mag wel eens regenen voor de natuur en de boeren, maar voorlopig heb ik zelf nog niet echt last van dit weer.
Als ik moet kiezen tussen de kutzomer van vorig jaar en dit weer, dan toch liever dit.
Maar als het tot eind september zo droog blijft ga ik me toch wel lichtjes zorgen beginnen te maken.
Wat beweerd wordt over het effect van de "langdurige" hitte en het effect op onze mentale gezondheid, dat lijkt me toch dik overdreven.
De vorige zomer was volgens mij veel deprimerender dan dit weer.
We hebben ook nog geen lange periodes gehad met warm weer, nu is het de eerste hittegolf.

Opnieuw: geniet jij maar van dit weer als dat is wat je fijn vindt. Feit blijft wel dat deze zomer al reeds bovengemiddeld was qua 'zomerfactoren' (temperatuur, zonneschijn, droogte) en dat deze rothitte en droogte alles behalve normaal is voor dit land. Op van die dingen als 'dat lijkt me...' reageer ik trouwens niet. Mooi dat dat voor jou niet zo lijkt, maar erg onderbouwd is dat niet. Zoek gewoon eens op 'hitte impact mentaal welzijn' en je zal al hopen meer onderbouwde zaken vinden dan een 'dat lijkt me' mening van iemand op een forum. Idem voor bijvoorbeeld die droogte: fijn dat jij je nog geen zorgen maakt, anderen doen dat al wel.

Nog snel: niets tegen airco trouwens. Zet maar op als dat je beter doet voelen. Ik vind het gewoon nogal wringen wanneer mensen hier komen posten dat ze zulke hitte zalig vinden om dan in dezelfde post met schijnbaar een zekere trots te verkondigen dat ze terwijl volop de airco laten draaien. Zo zalig vind je die hitte dan ook niet, als je de airco heelder nachten moet laten draaien om te slapen of om het binnen 'tolereerbaar' te houden.

[Edit] Ik wil hier trouwens niet in een discussie verzeild raken over hoe leuk of welkom dit weer is. Dat is subjectief. Wat minder subjectief is, is het feit dat de zomer al bovengemiddeld was, en dat we daar nu nog een enorme schep bovenop gaan doen. En dat deze droogte en deze temperaturen alles behalve normaal of welkom zijn. Dat is maar wat ik wilde aantonen. Opnieuw: we leven hier niet in Zuid-Frankrijk of weet ik veel.

Laatst bewerkt:
Hier aan zee in de zond zeker warm genoeg maar ok, de noordwind maakt het idd soms fris, tegen de 4 b, tegen einde van de week minder wind.
Maar liever hier dan nu int waasland te moeten zitten.

Terug
Bovenaan