Lente en zomer 2022

Meer stabiele hitte deze keer, dan de kortere , meer extreme hitte-uitbraakjes die we eerder gehad hebben. Veel meer kans op een hittegolf nu dan die keer toen we 38 graden haalden in juli.

Hoe moet je de groene 'leden' eigenlijk interpreteren?
Op 16/08 zit daar een uitschieter boven de 40, terwijl mediaan en controle er ruim onder blijven?
De groene leden zijn eigenlijk alle mogelijke opties uit de 50 verschillende modellen (binnen één model). Zij wijzen eerder op de range of possibilities, dus wat er mogelijk is, of welke opties het meeste steun krijgen in het ensemble, wat vooral van nut is bij aantonen v. onzekerheid op termijn. Het is het geheel dat van tel is.

De gestippelde lijn is het gemiddelde van al die lijntjes (en de paarse lijn de mediaan).

De groene leden zijn eigenlijk alle mogelijke opties uit de 50 verschillende modellen (binnen één model). Zij wijzen eerder op de range of possibilities, dus wat er mogelijk is, of welke opties het meeste steun krijgen in het ensemble, wat vooral van nut is bij aantonen v. onzekerheid op termijn. Het is het geheel dat van tel is.

De gestippelde lijn is het gemiddelde van al die lijntjes (en de paarse lijn de mediaan).
Tnx voor de duidelijke uitleg!

62f0c876166aa.png

Mogelijk na maandag (maandag zelf ook onzeker) gedaan met de warmte, maar het is nog ver.

De mogelijke afkoeling lijkt niet vergezeld te worden van noemenswaardig onweer of regenval helaas.
Er lijkt toch een stevige hittegolf aan te komen, met 6 opeenvolgende dagen >30°C

Ik ben geen fan van warmte, maar het is toch dat gebrek aan neerslag dat echt problematisch begint te worden. Het KMI geeft wel wat mogelijkheid op neerslag na deze week, maar die was er de voorbije maand ook vaak.

Laatst bewerkt:
Omdat het toch al vroeger donker wordt zal de nachtelijke temperatuur mogelijk wat beter meevallen, goed nieuws voor de nachtrust! Maar ik kijk intussen toch wel al uit naar de nazomer en herfst. En neerslag. Veel neerslag. Niet in één keer, maar geleidelijk aan gedurende enkele weken. Vooral 's nachts dan, graag. :unsure:

Hopelijk niet te heet volgende week, want dan vertrekken we - eindelijk - op verlof, maar de temperaturen zien er voorlopig beter uit.

Omdat het toch al vroeger donker wordt zal de nachtelijke temperatuur mogelijk wat beter meevallen, goed nieuws voor de nachtrust! Maar ik kijk intussen toch wel al uit naar de nazomer en herfst. En neerslag. Veel neerslag. Niet in één keer, maar geleidelijk aan gedurende enkele weken. Vooral 's nachts dan, graag. :unsure:
Bwa, dat viel toch serieus tegen 2 jaar geleden hoor... Toen hadden we rond deze periode ook een hittegolf die bijna 2 weken duurde. De nachtrust was toen een hel (vooral tijdens die 2e week waarbij je echt begint te snakken naar eens wat verkoeling).

Vanmorgen was het behoorlijk fris: het was 9°C toen ik naar mijn werk vertrok. Ik zie dat later deze week de minima toch oplopen richting 17-18°C , dat zijn zeer hoge minima eigenlijk. In stedelijke omgevingen kan dat dan nog iets warmer zijn, en op het platteland zal dat eerder rond de 15°C zijn.

Minima die niet onder 20°C gaan zijn hier echt uitzonderlijk, maar in grote steden komt dat wel meer voor. Zelfs toen het in juli 38°C werd overdag, was het minimum iets van een 15-16°C hier. En in Ukkel is het toen niet onder de 20°C geweest.

Laatst bewerkt:
Ik ben geen fan van warmte, maar het is toch dat gebrek aan neerslag dat echt problematisch begint te worden. Het KMI geeft wel wat mogelijkheid op neerslag na deze week, maar die was er de voorbije maand ook vaak.
Als we al die mogelijkheden die toen voorspeld werden effectief gehad hebben dan ging het er volgens mij nu redelijk anders uit gezien hebben. Ik ben in ieder geval blij dat ik 3 jaar terug toch de kost gedaan heb om een serieuze hoeveelheid water te kunnen op slaan maar toch is sproeien niet hetzelfde als een goeie regenbui naar mijn ervaring.

Miezeren moet het, voor dagen aan een stuk

Komt er dan ook eindelijk wat neerslag? Of is dat nog moeilijker te voorspellen? :)
Moeilijker te voorspellen

maar gezien er tot en met zaterdag al zeker geen neerslag vallen, zullen de kansen sowieso stijgen, zelfs al zijn ze 2% per dag. Dat is nog altijd beter dan 0% kans. Maar het is te ver weg om echt te zeggen hoeveel kans. Maar tot en met zaterdag zeker droog, daarna zien we nog wel.

Het valt me op dat er bijna geen onweer meer is. Eerder van frisse wind ipv warmte onweer om de afkoeling te starten

korte vraag als 'leek'; hoe komt het eigenlijk dat het warmst punt van de dag tegenwoordig eerder 's avonds valt of in de zeer late namiddag. Ik dacht altijd dat rond de middag of kort erna dit was wanneer de zon het hoogst staat. Maar afgelopen 30'ers in juli en voorspellingen van deze week blijft de dagtemp stijgen tot 17-18-19u om dan pas wat te zakken.

korte vraag als 'leek'; hoe komt het eigenlijk dat het warmst punt van de dag tegenwoordig eerder 's avonds valt of in de zeer late namiddag. Ik dacht altijd dat rond de middag of kort erna dit was wanneer de zon het hoogst staat. Maar afgelopen 30'ers in juli en voorspellingen van deze week blijft de dagtemp stijgen tot 17-18-19u om dan pas wat te zakken.
Ja, ook al vaak gemerkt en de voorbije jaren ook.

Terug
Bovenaan