Lente en zomer 2022

Naarmate de termijn vordert mildert het altijd wel, het meest extreme verdwijnt wel. Al is zeer hete lucht nooit ver weg, en vooral dat weekend nog steeds kans op 1 of 2 zeer hete dagen. Maar we spreken nog steeds over 9 of 10 dagen vooruit.
 
M.a.w. alle ramen openzetten de volgende nachten of nu (hier 17°C) en de moment dat alles begint te stijgen, alle rolluiken omlaag of ramen verduisteren en niet buitenkomen voor enkele dagen :cry:.
 
vandaag toch van 25 naar 23 graden Celsius gegaan binnenshuis , ook goed gelucht dus geen muffe kamers meer. Hopelijk zo nog enkele dagen.
 
Langdurig warm/aangenaam als ik ECMWF bekijk zonder extreme temperaturen. Kan erger :)
Bij GFS wel een hittegolf en zit er nog een 37'er in (plaatselijk 39°C).
 
Het extreme gaat er wel wat uit, al kan je het nog niet uitsluiten. Maakt niet echt uit, zal nog altijd mooi zijn en toch beter tussen 25 en 35°C dan veertigers.

Kurkdroge pluim dus amper neerslag v. betekenis komende periode (al kan dat op termijn weer veranderen). Vanaf dinsdag begint een zeer mooie periode.
 
Klopt , die veertigers zijn leuk voor de recordsfetisjisten, maar ik denk niet dat er iemand voor zijn plezier even gaat een toertje lopen in dat weer. Bij 25-30°C buiten kan je nog iets doen. Eens 1 dag 40°C is spannend en sensationeel, maar als dat een week duurt is het nieuwe er snel af.
Die 40°C lijntjes zitten nog altijd in het ensemble overigens.
 

FXByBQNX0AEpQu1



Wow.
 
Surrealistisch weer wat GFS uit de hoge hoed tovert:
0zvXkbx.png


27°C op 850HPa, op +-1500m , aan de grond tot 43-44°C.

AbsQC7s.png


Maar ook volgens het Europese model zeer warm volgend weekend:
3BzMwwM.png
 
Wat, ik dacht dat die optie uit de kaarten was verdwenen.

Voor zondag en maandag. Zelfs 47°C in Frankrijk. En 46°C in Normandie.

7VkqrU1.png


Jr3wWPG.png
 

Knokke, bijvoorbeeld aanstaande woensdag.
De één gaat voor amper 19 graden, terwijl de andere nog gaat voor 25 of 27 graden.
Voor een dagje strand 🏖 toch wel groot verschil…, maar hoe komt het dat ze zo grote verschillen hebben onderling?
 

Knokke, bijvoorbeeld aanstaande woensdag.
De één gaat voor amper 19 graden, terwijl de andere nog gaat voor 25 of 27 graden.
Voor een dagje strand 🏖 toch wel groot verschil…, maar hoe komt het dat ze zo grote verschillen hebben onderling?
Ander model met een andere resolutie wellicht, met het ene model een plot waarbij Knokke grotendeels in de zee ligt, en een ander model dat Knokke grotendeels op het land houdt. Als de resolutie preciezer is, dan worden de vierkanten anders getekend.

KMI gebruikt vooral hun eigen weermodel ALARO. Dat model wordt quasi enkel en alleen gebruikt door KMI, dus KMI zal altijd afwijken op dat vlak. Buienradar.be is een Nederlandse organisatie/site, en de meeste weersites/weerapps van dat kaliber gebruiken het Amerikaanse model GFS dat zeer publiek beschikbaar en toegankelijk is.

Resolutie van beide modellen zal vervolgens verschillen en de werkwijze in het berekenen van temperaturen aan de kust zal ook verschillen. Bijvoorbeeld in welke mate men rekening houdt met het "koeleffect" aan de zee, overberekend, onderberekend enzovoort. Elk model heeft wel zijn "flaws".
 
Laatst bewerkt:
Virtueel ook nog deze horrornacht gezien. Een zeer extreem lid (nl. 19 van het GFS ENS)

LoyjHHf.png


We beginnen de maandag met 44°C als maximumtemperatuur ergens in Vl.. In het binnenland tussen 42°C en 44°C.

Maar dan volgt de nacht, en die is eigenlijk nog extremer

q5xCsrK.png


11u s'avonds, 36°C nog in het westen. Bijna overal in Vl. nog tropisch.

vCQ3HVO.png


2u s'nachts, 34°C nog waar ik woon.. Bijna overal over 32°C in Vlaanderen.

mhO9MTN.png


5u s'nachts, nog steeds tropisch in het grootste deel van Vlaanderen, grootste deel 31°C, plaatselijk 32°C.

BvUzPrl.png


8u s'morgens warmt het dan terug wat op. Tussen 32°C en 34°c in het centrum.

K6eSPa1.png


De dag nadien opnieuw heet, met centrum en oosten max. 42°C.

Maar de grote vraag is dan nu: "is dat de eerste virtuele tropische nacht". Een nacht waarbij de temperatuur niet onder de 30 duikt, dus een minimumtemperatuur over 30°C?

In 2019:
In Ukkel is de temperatuur afgelopen nacht niet gedaald onder 23,7 graden. Het was daarmee de warmste nacht van dit jaar. Het record staat op 24,4 graden, 4 juli 2015.

Dus warmste nacht in Ukkel staat voorlopig op 24.4°C.

TzUmrrj.png


Dezelfde run komt dan nog eens met dit unicum voor Zweden, daar de eerste keer 40°C.

62c9738286174.png


En deze zag ik ook nog... Volgens mij is GFS te schuitig met die maxima... kan toch niet. 52°C in Zuidwest Frankrijk is knettergek.

Natuurlijk, het zijn de extreemste scenario's dat ik er selectief uitneem die ik tegenkom, dus hou daar rekening mee. Wat Sneeuwstorm deelde, was wel de hoofdrun, verder (en mijn vorige post), maar daarin wel één van de heetste opties/berekeningen.

De kans is dus veel groter dat het zo een vaart niet loopt, maar de potentie is wel aanwezig. Het is nog altijd 7-8-9 dagen ver, komende dagen zal er wel meer duidelijkheid komen.

Ik denk dat GFS bij de heetste scenario's wat overdrijft, kan toch bijna niet anders.
 
Laatst bewerkt:
De avondrun komt binnen. Je zou denken, het zal wel milderen. Neen, het is gewoon een nog hetere run. 44°C voor zondag en 46°C (!) voor maandag.

tsRoxGn.png


5hYlvho.png
 
Lijkt me toch dat er een fout in die berekening zit. Of is dat dan het effect van zo'n "heat dome" waar ze soms al eens over spreken in de VS? Beetje een Death Valley scenario waarbij hete lucht gevangen zit en blijft opwarmen.

Realistisch lijkt me, dat in zo'n scenario, de Noordzee toch gaat een matigend effect hebben op de temperatuur. Het is niet dat we hier zijn afgeschermd van zee-invloed door een gebergte, Vlaanderen is quasi een vlakte. En door het immense contrast in temperatuur (stel dat het water van de Noordzee 20°C is, gaat er toch al snel een zeebries komen, die de warmte wegblaast). Of gaat dat onweer geven. Computersimulaties kunnen wel 46°C voorspellen, meestal is er dan toch iets dat roet in het eten doet in ons klimaat.
 
Laatst bewerkt:
Verderop in de run is het echt heel Europa. Elk record uit centraal Europa en Oost-Europa virtueel eraan voor de moeite. Natuurlijk kijken we dan nog verder.

Ik denk ook aan berekeningsfouten of "heat dome". Maar vorig jaar was er ook zo een situatie in Canada waarbij men 50° haalde in het zuidwesten v. Canada. Niet helemaal hetzelfde door vallei-effect en heat dome trapped door gebergte, maar de records daar waren ook verpulverd.
 
Er gaan echt tienduizenden doden vallen als dat uitkomt in de Benelux alleen al. Mogelijk stroomuitval , schade aan het wegdek en andere infrastructuur die niet voorzien is op een dergelijke temperatuur. Ik vraag mij af hoe ge u daar nog kunt op wapenen als je in een appartement woont zonder airco. Als de temperatuur 's nachts ook niet meer onder de 28°C gaat. Met minima onder de 20°C kunt ge uw huis nog altijd wat laten afkoelen 's nachts. Dat zijn maatschappij ontwrichtende toestanden, heel de economie ligt dan dagen plat want je kan nog onmogelijk verder werken daarin (zonder airco).
 
UQ8UHPv.png


Zal ook wel wat afzwakken. Want het gebied met 20°C te warm dan normaal in de bovenlucht, is klein en bevindt zich recht over ons land, en met 216 uur van ons verwijderd, komt dat nooit letterlijk uit.

62c9ad851872f.png


Normaal moet dat 9°C of 10°C zijn. Natuurlijk verschilt en golft dat, maar dit zijn luchtmassa's die eigenlijk zelden in Europa voorkomen, enkel in het uiterste zuiden v. Europa en zelfs daar zeldzaam.

Ter vergelijking, toen we in 2019 40°C haalden, was dat slechts 24°C in de bovenlucht. Hier is dat 29°C.

62c9afcbd8299.png


Om in te kaderen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan