Lente en zomer 2022

eps_pluim_tt_06350.png

Pluim is toch wel ontzettend heet op langere termijn. Het gemiddelde gaat nu al naar 35° voor komende zondag en maandag.
Kansen op een 40 plusser stijgen aanzienlijk.
 
Op yr is de hitte verdwenen. Nog 32 graden voor het weekend, gisteren stond daar ook een 38. Hopelijk is het waar 🙂
 
Op yr is de hitte verdwenen. Nog 32 graden voor het weekend, gisteren stond daar ook een 38. Hopelijk is het waar 🙂
yr.no gebruikt ECMWF output voor hun berekeningen. Als de laatste EC run wat minder is, zal yr.no minder zijn. Meeste weersites gebruiken GFS waardoor yr.no soms afwijkt. Ik gebruik de site zelf ook omdat de temperatuurkaartjes van ECMWF minder toegankelijk zijn dan GFS en ik al naar kachelmanwetter moet surfen om die te zien. Bij yr.no zie ik direct de temperatuur van de EC uitvoer voor een bepaalde locatie voor 1 of 2 weken dacht ik.

62caf2676f1e9.png


ICON (het duitse detailmodel) ook 39°C voor zondag. Maandag dan misschien een graadje warmer. De absolute piek van de hitte zit trouwens iets ten westen van ons (Bretagne en Engeland dus).

62cab95d3562d.jpg


De hitte komt ergens vandaan natuurlijk. Heel erg hete week voor Andalusië in Zuid-Spanje. Het hitterecord voor Spanje staat op 47.3°C. Het Europees record is 48.8°C (Athene).
 
Als ik de temperaturen zie die mijn weerapp aangeeft voor de komende 2 weken :help:
Geen enkele dag inde de 25°, meestal dicht tegen de 30°, volgend weekend tot 36° ....
(En dan nog afwachten wat na die 2 weken komt)

Dan had ik liever die eerste voorspelling, 1 of 2 dagen richting de 40°, maar dan de rest wel een stukje minder.
 
62ca922da79cd.png


EC pluim van deze morgen voor regio zuid-Nederland, 20% kans op over 40°C en ook nog iets over 10% op de dinsdag. Over 80% op zondag voor temperaturen over 30°C en over 40% voor temperaturen voor over 35°C.

De extreme hitte blijft erin zitten in GFS, vooral deze middag was weer een snoeihete run, met zowel op ma als di daar 45°C. Avondrun is tikkeltje milder, maar nog steeds halen we de 40°C.

62caaabb0ae1e.png


62caabd3c73b9.png
 
Brits model gaat ook voor full hit. Geen temperatuurkaartjes want die zijn er niet, maar dit is ook heet en zeker 40°C virtueel, wellicht tussen 42°C en 44°C hier?

62cb0e0299b28.png
 
Brits model gaat ook voor full hit. Geen temperatuurkaartjes want die zijn er niet, maar dit is ook heet en zeker 40°C virtueel, wellicht tussen 42°C en 44°C hier?

Het wordt alsmaar extremer heb ik de indruk.. Het enge is dat het toch wel binnen de betrouwbare termijn begint te komen en dat alle modellen het er wel min of meer mee eens zijn dat het heet kan worden..
 
Brits model gaat ook voor full hit. Geen temperatuurkaartjes want die zijn er niet, maar dit is ook heet en zeker 40°C virtueel, wellicht tussen 42°C en 44°C hier?

62cb0e0299b28.png
UKMO geeft 35°C bij die kaart. Wellicht door bewolking maar dat zijn de details die dan uiteindelijk gaan bepalen of het die dag 35°C wordt of 40°C.
 
ECMWF loopt binnen:

Zondag begin van het hitte offensief. Kan al 35°C geven bij helder weer.
4GgelcJ.png


Maandag 22°C op 850HPa, dus ongeveer 37-38°C bij helder weer.
lEc6mrz.png


Dinsdag zou de warmste dag worden, met 24°C op 850HPa, en dan zou een 40°C kunnen gehaald worden bij helder weer.
9jlmczd.png
 
62cb1eabf15bd_thumb_medium.jpg


Afwijking tegenover normaal. 12-graden grens ligt over Vlaanderen hoewel de (extreme) hitte ons hier maar net bereikt (al is dat "de maandag" waarover we spreken, niet de dinsdag.)
 
Hoe moet ik zo'n pluim nu weer juist interpreteren? Heb het vroeger al eens ergens gelezen maar weet het niet goed meer.

De groene lijntjes (leden) zijn de verschillende weermodellen? Dan een lijn voor gemiddelde en mediaan.
En wat zijn de oper. en controle lijnen dan weer?
 
Wat een irritante topic is dit geworden. Telkens de meest extreme scenario's opzoeken op middellange termijn uit sensatie of aandachtshoererij of nog wat anders?
Is dit een of ander HLN-artikel geworden?
Of gewoon omdat de opers dat consequent berekenden en die berekeningen ongezien zijn in ons klimaat. Het is meer dan waarschijnlijk een voorproefje op wat ons de komende jaren/decennia effectief te wachten staat.
Bij al die berichten staat ook steeds dat de kans dat dit specifiek uikomt zeer klein is. Ik zie dus geen enkel probleem met het posten van die kaarten en pluimen.
 
Of gewoon omdat de opers dat consequent berekenden en die berekeningen ongezien zijn in ons klimaat. Het is meer dan waarschijnlijk een voorproefje op wat ons de komende jaren/decennia effectief te wachten staat.
Bij al die berichten staat ook steeds dat de kans dat dit specifiek uikomt zeer klein is. Ik zie dus geen enkel probleem met het posten van die kaarten en pluimen.
En dat baseer je op de tinteling in je kleine teen of een bepaalde aarsplooi?

Dat men dan een topic opent met 'extreme weersfenomenen' of 'doomsday: the weather channel'.
Een even straffe uitspraak als zeggen dat het wel 40 gaat worden.

Eigenlijk gewoon faliekant onjuist. Ook al kan je gelijk hebben,
op dit moment valt daar gewoon niets zinnigs over te zeggen.
Als er zelfs nu nog niets zinnigs over te zeggen valt, waarom zit je hier dan al pagina's en wekenlang te posten over extreme scenario's met dagtemperaturen van +45 graden?
 
Wekenlang? Het is pas de laatste week dat er dergelijke berekeningen naar voor komen.
Vroeger zag je nooit 40-45 graden verschijnen in de berekeningen, dat op zich is ongewoon.

Ik denk overigens niet dat die 40 graden gaat gehaald worden, de kans dat dat gebeurt is minder dan 5%. Maar in Frankrijk is die kans al veel groter, en dat is daar ook niet zo normaal. Vroeger kwamen zulke temperaturen alleen voor tijdens hittegolven in Zuid-Europa.

Als er iets speciaal staat te gebeuren op meteorlogisch gebied (hitte, onweer) dan wordt het hier gepost, als het alle dagen 20-25 graden is dan valt daar nu eenmaal niet zo veel over te vertellen.
 
Wekenlang? Het is pas de laatste week dat er dergelijke berekeningen naar voor komen.
Vroeger zag je nooit 40-45 graden verschijnen in de berekeningen, dat op zich is ongewoon.

Ik denk overigens niet dat die 40 graden gaat gehaald worden, de kans dat dat gebeurt is minder dan 5%
Wekenlang is licht overdreven. Maar pagina 11, op 3 juli is de 1e post erover. En ja, aan eens een post zo stoor ik me ook niet. Maar toch, voor zaterdag 16/7 44 graden voorspellen en een week later voorspelt het KMI 25 graden voor dezelfde dag. Ja jongens, is dat de bedoeling?

Het gaat er intussen wel stilaan over. Jullie hoeven niet aan cherrypicking van cijfers te doen om toch maar hier iets te kunnen roepen over 40 of 45 graden. 35 graden is al warm genoeg hoor.
 
Terug
Bovenaan