Lente en zomer 2022

De infernoleden blijven er voorlopig inzitten.

62c33014d4466.png


Dit lid moet bijna het meest extreme scenario denkbaar zijn dat mogelijk is. Dit lid gaat voor vier dagen op een rij veertig graden, en één of twee nachten die tropisch verlopen, dus met een minimumtemperatuur van 30°C. Kijk en huiver.

Volgens dit lid 7 vrijdag de eerste keer 30+, zaterdag tussen 37 en 39°C in dit scenario in het binnenland, lokaal al 40°C.

LeBGchX.png


zondag dan 44°C als max ergens in het land bij Kortrijk, en wijdverspreid in Vlaanderen/Henegouwen 41°C.

AHLmGZP.png


De maandag dan opnieuw over 40°C en als max 42°C.

LCnOxdm.png


Maar dan ook nog eens die nachten, maandagavond 2u s'nachts: en nog 32°C in Noord-Frankrijk, aan de Waals/Frans-Vlaamse grens 30°C nog. Brussel ook 30°C.


b7YasgG.png


Om 8u s'morgens bijna overal 27°C, met 29°C als max tussen Brussel en Gent (en ook bij Rijsel).

UZcLHUt.png


En dan weer een infernotemperatuurkaart met 44°C als max en over 42°C bijna overal in het binnenland.

qUcuTIc.png


En de nacht nadien alweer plaatselijk 30°C en elders ook gewoon bloedheet.

rCPUiHf.png


Ook belachelijke kaarten voor Frankrijk trouwens. 46°C Angers, Le Mans, Evreux/Rouen. Het is het westen/noordwesten, niet de cote d'azur he.

___

Goed, de hoofdmodellen laten het voorlopig niet zo extreem worden, hoewel het potentieel er zeker in blijft. Het is gewoon nog zeer ver.
 
Laatst bewerkt:
Ook al is de kans dat dit uitkomt zéér klein, je wordt toch bang van zo’n kaarten. Zeker omdat we nog niet lang geleden de 40 graden al eens gepasseerd zijn.
 
Als de modellen 10 keer met dit soort situaties afkomen, is er natuurlijk wel kans dat het eens zal raak zijn. Ik kan tegen 30°C maar 40+°C is toch een beetje te veel van het goede. Die bijna 43°C in Biarritz eerder dit jaar vond ik al redelijk absurd. Zelfs voor Zuid-Frankrijk is 40°C geen gebruikelijke temperatuur. Ik associeer zulke temperaturen eerder met Zuid-Spanje.
 
62c34ca95a318.png


Ook een unicum, voor de eerste keer ooit (dat ik me herinner), een 50°C in de schaalverdeling, dus één lid komt met minimum 42,5°C hier.

Dit is een ander model, dus niet GFS maar het Europese model (ECMWF) met 50 leden.

62c351dadcdeb.png


Blijkbaar dus lid 17, met een maximumtemperatuur van 42°C. Maar ik vind het gewoon vreemd dat EC daar nu ook mee afkomt (althans als een optie in het ensemble). Het is nog 14 dagen ver weg (het weekend waarover we spreken 11-12 dagen).
 
62c3f491d60db.png


Gemiddelde van de ochtendpluim skyrocket op termijn naar 30°C (dat is enorm hoog, zeker voor die termijn). Ik heb dat zelfs nog nooit in een pluim gezien, laat staan 10 dagen op voorhand, en al zeker niet wanneer de komende dagen tussen 20°C en 25°C verlopen.

62c3c138d2027.png


De pubrun van gisteren had ik nog niet gezien.

62c37335148ad.png


T850 van 27°C. Normaal gezien kan je daar dus 18°C bijtellen als maximumpotentieel.

Het zijn geen flukes, het komt steeds gewoon maar terug en terug.
 
Laatst bewerkt:
Dat er iets staat te gebeuren lijkt mij duidelijk, maar waar precies, hoe lang en hoe warm lijkt mij onduidelijk. Ik denk persoonlijk dat de scherpe kantjes naarmate de termijn vordert er wel uit zullen gaan, maar een influx van zeer hete lucht lijkt wel over Europa te gaan bewegen op die termijn, en als het goed valt zal/kan dat tot hitte leiden hier.

Het best is om naar te trend te kijken, en die trend is aanhoudend droog, aanhoudend warm (als we 25°C als warm definiëren) en rond dat weekend heet of hete lucht nabij.
 
Ja bizar waar sommige modellen mee afkomen. Vroeger zag je zelfs geen 40+ temperaturen in modelruns verschijnen. De kans op een hittegolf binnen 1-2 weken lijkt wel vrij groot te zijn.
 
62c46ce79968c.png


Weer een gruwelkaart. Wel maar één dagje.

Warmte gaat dan richting oosten.

62c4727ef089c.png


Ook bizarre kaarten voor Oekraine (Hongarije, Krim).

62c4727f074ca.png


En Zuidoost-Europa. (Po-vallei, Turkije, Servie, Hongarije).
 
Even opgezocht. Die kaart voor Oekraine is niet normaal. Warmste temperatuur ooit gemeten in Oekraïne is 42°C, maar dat was in het westen. In Kiev 40°C.

Ook voor Hongarije opgezocht. In Hongarije is dat 41.9°C. In Servie was dat 44.9°C, maar dat is normaal in het zuiden of centrum. Roemenie zou ook een record zijn als ze een station in het westen hebben. In Kroatie is dat 42.8°C. Natuurlijk ik weet niet hoeveel weerstations die landen hebben, en we spreken over 20 juli, dat is heel ver vooruit.

Maar gewoon absurd dat die kaarten berekend worden, en dan consistent (keer op keer opnieuw) op die termijn.

62c47200a411c.png


Dat roze/paars is eigenlijk gewoon niet normaal voor die regio. Maar Midden-Oosten ook virtueel snoei/bloedheet. Daar zitten ze tegen de 50 aan (Syrie/Irak/Turkije). En Noorden van Afrika is ook moordend heet (en bijna continu). Wanneer de lucht van die kant komt is het dan gewoon prijs.

Eigenlijk is dit zelfs nog een vrij zonale kaart.
 
Als het bij 1 dag 40 graden blijft is dat op zich toch niks erg. 35 of 40 graden, dat is beide gewoon te warm.
 
62c49d7b01a93.png


De Europese pluim voor Nederland-Zuid dus mogelijk in Vlaanderen even of zelfs ietsje warmer, en daar dinsdag al de eerste keer 30°C volgens de zwaarste runs. Opnieuw de 50°C in de schaal door enkele uitbijters op vooral zaterdag, dus minstens 1 lid weer over 42.5°C.

62c49d784896a.png


In kanspercentages en dat is een makkelijkere grafiek om te lezen, blijft de kans op 40°C onder 10% (8% denk ik op de zondag), met op za/zo/ma en wo kansen. Maar vooral temperaturen over 35°C iets over 40% op de zondag. Het gemiddelde op zondag 17 juli ligt zelfs op 33°C. Over 30°C dus nog steeds tropisch tussen 70 en 75% en we spreken over 10 dagen vooruit. Voor aanstaande dinsdag ligt de kans op 30 graden (en meer) op 40%.

62c49df6b9d34.png


Tenslotte kurkdroge pluim ook (zie schaal met mm neerslag links).
 
Laatst bewerkt:
@Lakigigar
Ik heb de indruk dat het veel waait dit jaar. Als de temperaturen aangenaam zijn, staat er altijd wel een onaangename wind. Zijn dat mijn gedachten of is dat nu effectief zo? En hoe komt dat?
 
@Lakigigar
Ik heb de indruk dat het veel waait dit jaar. Als de temperaturen aangenaam zijn, staat er altijd wel een onaangename wind. Zijn dat mijn gedachten of is dat nu effectief zo? En hoe komt dat?
Is idd zo. Merk ik goed met de fiets en het komt ieder jaar precies erger. 2 jaar geleden veel windkracht 3,vorig jaar 4 en dit jaar zitten we altijd aan 5. Ons klimaat is precies zuiders aan het worden. Daar heb je ook zoveel wind.
 
Vandaag was er alleszins veel wind. Gemiddeld gesproken over heel dit jaar gezien tot nu toe is er niet meer wind dan normaal (kan je zien op de website van het KMI voor Ukkel), dus ik weet niet waar die perceptie vandaan komt dat er dit jaar meer wind zou zijn dan andere jaren. Ik heb dit nog mensen horen zeggen.

Aan de Middellandse Zee kan er soms veel wind staan, dat heb ik ook al ondervonden toen ik daar met mijn fiets rondreed. Ik heb ook de indruk dat ons klimaat meer zoals midden-Frankrijk wordt in de zomer, en midden-Frankrijk meer zoals Zuid-Frankrijk vroeger, enfin, logisch als alles opwarmt, de warmte schuift gewoon meer op naar het noorden ...

Gewoon het feit alleen al dat sommige berekeningen in de ensembles met 40+ temperaturen afkomen is toch verontrustend, pakweg 10 jaar geleden zag je dat nooit. Ik heb toen 1 keer geweten dat het KMI mogelijk 39-40°C voorspelde en dat het op een sisser uitdraaide en niet eens de 35°C haalden door bewolking en buien 's ochtends. De kans dat we 40°C gaan halen de komende 1-2 weken , is minder dan 10%, maar toch, zoiets hoort hier iets te zijn dat 1 keer gebeurt in 100+ jaar ofzo (als alles perfect valt , dat gebeurt ook bijna nooit). Als computerberekeningen daar mee afkomen is het mogelijk, maar wilt het nog niet zeggen dat het ook zo gaat uitkomen.
 
Laatst bewerkt:
@Lakigigar
Ik heb de indruk dat het veel waait dit jaar. Als de temperaturen aangenaam zijn, staat er altijd wel een onaangename wind. Zijn dat mijn gedachten of is dat nu effectief zo? En hoe komt dat?
Geen idee, maar ik heb die perceptie eigenlijk ook al gehad dit jaar. Februari was trouwens wel een winderige maand. Maar verder denk ik wel dat het aan onze perceptie ligt. Misschien is de wind wat harder tijdens de zgn. mooiweerdagen?

Aan de andere kant, misschien ligt hier de verklaring, zouden situaties zoals vandaag helemaal geen mooi weer met zich mogen meebrengen. Mij viel dat we met westenwinden, noordenwinden, noordwestenwinden de laatste dagen en weken toch eigenlijk aangenaam weer hebben. Dat zou 20 jaar geleden ook geen waar geweest zijn.
 
62c5bcd400c65.jpg


Nog altijd een scenario dat blijft in de runs zitten (10 dagen vooruit, Amerikaans hoofdmodel).

62c5ee9f1c1f0.png


Dit lid gaat voor een historische vierdaagse tussen zo en wo. Polen zou ook 40°C in dit scenario hebben. Dat is nog maar 1 keer gebeurd in de geschiedenis, in 1921.

62c5ef3773256.png


Meer op kortere termijn (of middellange) (deze keer Europees model), dinsdag en woensdag al kans op 30 graden. In principe kan dat donderdag ook maar het gemiddelde ligt lager, vanaf vrijdag begint deel 2 dan, maar dat is nog ver vooruit.

EDIT:

Zag in de avondrun 47°C voor Hongarije. GFS lijkt mij toch soms te overdrijven.

G3nwT8Z.png
 
Laatst bewerkt:
Bij alle lange termijn voorspellingen worden de temperaturen voor dat weekend wel steeds hoger.
Enkele dagen geleden zaten die nog gemiddeld rond de 27°, nu is dat al opgelopen tot zo'n 33°. Als dat zo elke dag blijft stijgen, dan gaan we die 40° nog halen ook.


Iets wat me nu trouwens opvalt, voor deze nacht hadden ze een minimum temperatuur van rond de 10° gegeven, hier is het nu 17° en ik denk niet dat het nog veel gaat zakken.
 
Terug
Bovenaan