Lente en zomer 2022

Amerikaans weermodel komt met wat misschien wel de heetste kaart ooit is voor ons land.
Uiteraard is dit op de zeer lange termijn en is de kans dat dit uitkomt quasi onbestaande. Maar vroeger werden dit soort waarden nooit berekend.
Te gek voor woorden; rond de 44 graden in het westen van het land.

62c132d23c45a.png
lekker
 
Het officieel weerbericht geeft voor die datum nog altijd "maar" 29° aan. In hoeverre zijn zo'n doemsimulaties eigenlijk betrouwbaar?

Ondertussen zelfs maar 24-25 meer volgens het KMI.
 
Het officieel weerbericht geeft voor die datum nog altijd "maar" 29° aan. In hoeverre zijn zo'n doemsimulaties eigenlijk betrouwbaar?

Ondertussen zelfs maar 24-25 meer volgens het KMI.
27-28 volgens "the weather chanel" dat ik op mij gsm heb.

Meer moet dat voor mij ook niet zijn, meer dan genoeg zo.
 
27-28 volgens "the weather chanel" dat ik op mij gsm heb.

Meer moet dat voor mij ook niet zijn, meer dan genoeg zo.
Idd. Een weekje of twee zo rond de 25-28 overdag sla ik ook wel niet af. Die 20-21 van nu is zo net te min om alles overdag eens open te zetten en het huis te verluchten. Dat gaat enkel op de piek van die 21°, of je huis koelt af. En erg zomers voelt het voor mij ook niet aan. Na een kutzomer als vorig jaar, wil ik eerlijk gezegd wel nog eens een zomer met mooie temperaturen.
 
Dat is toch wel echt muggenziften. Als het buiten 18 graden is en heel u huis heeft 23 graden dan koelt het toch amper af. Dat temperatuursverschil is veel te klein.
 
Amerikaans weermodel komt met wat misschien wel de heetste kaart ooit is voor ons land.
6eeRFFw.png


Ieper zelfs 45°C net (even in detail gekeken). Eens gekeken wat de situatie op hoogte was. 26°C in Vlaanderen op 1500 m hoogte ongeveer, wat onder perfecte omstandigheden in de zomer met maximaal aantal zonuren je 18 graden aan de grond mag tellen. Of de omstandigheden perfect zijn, weet ik niet. Voorgeschiedenis speelt daar ook wel een rol in. En of de zon de hele dag schijnt, wat in dit geval zo lijkt te zijn.

Gezien de lage dauwpunten zou het hier om kurkdroge lucht gaan (volgens mij extreem lage luchtvochtigheid), waardoor het "virtueel" hier zou meevallen denk ik.

Tot 29°C op 1.5 km hoogte die zich strekt tot Parijs, dus in theorie kan je daar zelfs nog 3 of 4°C bijtellen mocht die 29°C onder die omstandigheden boven ons land hangen, dan kan je in theorie zelfs 48°C of 49°C in Ieper hebben.

Nouja, normaal bij dit soort zaken naarmate de datum dichterbij komt mildert dat altijd wel, en gezien dit voor 2 weken vooruit is, kan er nog heel veel veranderen.

mFQ4mDd.png


Dit is al een "perfect storm" scenario, wat je duidelijk ziet aan de Europese kaart met België vol in de vuurlinie van een hete Afrikaanse tong/plume.

Grappig genoeg zoals in juni ook al het geval was, met koude, onstabiele en wisselvallige lucht niet eens zo ver weg.

aYKjpwV.png



UfvfR2c.png


Voor Frankrijk en Iberisch schiereiland ook virtueel een bloedhete kaart.

Kijk vooral naar hoe wijdverspreid de veertigers zijn, zowel in Iberiê als Frankrijk, met ook regionaal/lokaal in Italië/Engeland.
 
Laatst bewerkt:
62c2d89c6cc39.png


Toch wel meer steun voor een mogelijke enorme piek voor die periode (wat je ziet aan de lijntjes die omhoog schieten). Ter verduidelijking: dit zijn 30 verschillende lijntjes die elk een ander scenario aangeven om aan te tonen hoe veel steun er is voor een bepaald scenario en hoeveel onzekerheid. Onderaan zie je de neerslag (wat getoetst wordt aan de schaal aan de rechterkant, dus neerslag (mm). Helemaal onderaan zie je de datum (z is Greenwich time)

Links zie je 850 hPa temperatuur, dus temperatuur op 1,5 km hoogte met de lijntjes vanboven daar aan worden getoetst. De dikke rode lijn is het langjarige gemiddelde, de andere lijntjes zijn de 30 verschillende lijntjes met de dikke witte lijn het gemiddelde, de dikke groene lijn de zwaarste model met de meeste rekenkracht en de dikke blauwe lijn ook een zwaarder model met meer rekenkracht. Rechts vanboven zie je de meeste lijntjes boven en soms zelfs fors boven het langjarige model uitschieten en vaak in stijgende lijn.

62c2a332a875b.GIF


Ook opvallend is de verdroging van de pluimen. Weinig neerslag v. betekenis voorlopig in de verwachting, maar dat kan veranderen (hoe verder we kijken).


62c2dae8747db.png


Het infernoscenario zoals hier (in één van de leden) is een scenario en wellicht het meest extreme scenario dat voor "extreme hitte" zou zorgen. Maar daarvoor moet de timing, richting en zwaarte van de ultieme hitte allemaal goed vallen. Maar dat er zeer warme lucht zich lijkt te ontwikkelen en onze richting lijkt uit te komen lijkt meer steun te krijgen.

Wel is er vrij koude lucht opnieuw ten noordwesten van ons. In Schotland bvb. zie je de 5°C lijn op 1.5 km hoogte, bij ons zitten we over 25°C. Gezien verschillen in bewolking ook zou dat tot vreemde situaties kunnen leiden waar het daar 25°C/30°C kouder kan zijn dan hier (in theorie). Natuurlijk, we spreken over 13 dagen vooruit en dit is één v/d scenario's.

In feite is het nog te ver vooruit, en kan je enkel op die termijn spreken over een trend. De trend is heet en droog, maar dat kan evenzeer nog veranderen. Gewoon te ver vooruit nog.
 
Laatst bewerkt:
toch wat extra zonnewering opgesteld hier vandaag, ook al woon ik hier nog maar een maandje of 3, zijn het wel de heetste maanden. momenteel 25 graden binnen, rolluiken overal al weken dicht buiten op verluchtingsmomenten in het midden van de nacht. zal blij zijn in een open bebouwing te wonen.
 
toch wat extra zonnewering opgesteld hier vandaag, ook al woon ik hier nog maar een maandje of 3, zijn het wel de heetste maanden. momenteel 25 graden binnen, rolluiken overal al weken dicht buiten op verluchtingsmomenten in het midden van de nacht. zal blij zijn in een open bebouwing te wonen.
Want in een open bebouwing valt er geen licht door de ramen?
 
Want in een open bebouwing valt er geen licht door de ramen?
jawel, het licht stoort mij niet meteen, er zijn rolluiken overal. maar ik neem aan dat een open bebouwing vlugger kan afkoelen dan een appartement 1ste verdieping. ik krijg hier geen warmte weg, hopelijk dan wel. allez, tenzij ik compleet verkeerd zit.
 
Wel is er vrij koude lucht opnieuw ten noordwesten van ons. In Schotland bvb. zie je de 5°C lijn op 1.5 km hoogte, bij ons zitten we over 25°C. Gezien verschillen in bewolking ook zou dat tot vreemde situaties kunnen leiden waar het daar 25°C/30°C kouder kan zijn dan hier (in theorie). Natuurlijk, we spreken over 13 dagen vooruit en dit is één v/d scenario's.
Is dat ook geen recept voor zware onweders? Die grote temperatuurverschillen?
 
jawel, het licht stoort mij niet meteen, er zijn rolluiken overal. maar ik neem aan dat een open bebouwing vlugger kan afkoelen dan een appartement 1ste verdieping. ik krijg hier geen warmte weg, hopelijk dan wel. allez, tenzij ik compleet verkeerd zit.
neenee ge hebt gelijk. Oververhitting is echt een probleem in appartementen die geen gevel rondomrond hebben. (enkel voor en achterkant)
 
Is dat ook geen recept voor zware onweders? Die grote temperatuurverschillen?
Was t me ook al aan afvragen aangezien we een dikke week geleden met dezelfde kaarten zaten, op korte afstand grote temperatuursverschillen maar daar zaten toen niet meteen zware onweders bij als ik me goed herinner.
 
Terug
Bovenaan