Knock-outfase (1/8 finales tem finale)

De perceptie tav Lukaku had ook anders kunnen zijn natuurlijk. Als 2 van die 3 (of zelfs alledrie) goals geteld hadden, had dat al een heel ander beeld gegeven. Maar je merkte toch dat hij het moeilijk had en dat hij niet topfit leek. Je bent ook maar zo goed als je laatste wedstrijd zeker, en die was niet goed natuurlijk.

Wat de coaches betreft, moeten we dat ook niet gaan over-analyseren. Ik zou niet weten waarom het niet met een buitenlandse coach zou kunnen lukken. Welke Belgische coach had er dan meer uitgehaald dan Martinez in 2018? Feit blijft dat wij weinig succesvolle Belgische coaches hebben die het gewoon zijn om op het hoogste niveau te presteren. Hopelijk groeien er de komende jaren toch een aantal door.

Dus of de volgende coach nu een Belg of een buitenlander is, maakt mij niet zoveel uit. De mayonaise moet gewoon pakken.

De perceptie tav Lukaku had ook anders kunnen zijn natuurlijk. Als 2 van die 3 (of zelfs alledrie) goals geteld hadden, had dat al een heel ander beeld gegeven. Maar je merkte toch dat hij het moeilijk had en dat hij niet topfit leek. Je bent ook maar zo goed als je laatste wedstrijd zeker, en die was niet goed natuurlijk.
Ik vond het eerlijk gezegd echt zielig voor hem.

Wel opvallend dat de 3 toplanden in de laatste matchen nu telkens met een gelukje alsnog winnen, zowel Engeland, Frankrijk als Portugal hadden het niet onder de markt tegen op papier mindere tegenstanders.

Italië-Zwitserland was anders maar die kern van Italië is nauwelijks sterker (of zelfs helemaal niet) dus eigenlijk nog geen echte verrassing in de KOs.

Was er gisteren bij in Dusseldorf. Geweldig dagje met veel sfeer voor en tijdens de wedstrijd. Average Rob was tof, de fan walk lange tijd één groot zangfeest en ook tijdens de saaie, maar spannende wedstrijd toch ook veelvuldig massaal het team vocaal gesteund (de Fransen waren toch veel stiller).

Qua match, tja. Schaakspel met weinig echt kansen aan beide kanten en beide teams erg voorzichtig. Frankrijk was wel veelal de betere ploeg met het initiatief, maar toch veel geluk hoe ze met zo een lullig doelpunt in het slot alsnog de match beslissen. Verder had Frankrijk veel afstandsschoten en België minder maar eigenlijk iets betere kansen (in ieder geval van veel dichterbij). Eerlijk gezegd vind ik het niet onlogisch dat Frankrijk baas is als je naar beide teams kijkt. Het is geen 2018 meer. Ik vond Doku echt wel sterk gisteren, verloor eigenlijk niet veel ballen en zette mooi Lukaku op weg naar een kans vanuit een scherpe hoek. Gaf ook meteen al Griezmann en Rabiot een geel karton. Lukaku was een absolute ramp gisteren, niets lukte, volkomen nutteloos. Zo wordt het lastig natuurlijk. Al bij al was dit wel een verdienstelijke match gisteren van de Duivels. Je kan dan wel zeggen dat ze te voorzichtig speelden, maar ik moet het nog maar zien of aanvallender zoveel beter was of dat we er dan eerder 3/4 om de oren kregen (we zullen het nooit weten). Dan kreeg je weer geheid te horen dat we te naïef speelden. Vind de mediacommentaren toch te hard over gisteren. Was een voorzichtig schaakspel dat je evengoed had kunnen winnen ondanks dat je (niet geheel onlogisch) iets onderlag in het spel.

Qua EK, was het natuurlijk te weinig. Een degelijke match tegen Slovakije (in ieder geval véél meer kansen dan de Engelsen in de 8e finale), een goede match tegen Roemenië (wederom met zéér veel kansen), een te voorzichtige match tegen Oekraïne (helaas teveel met de uitschakeling in het achterhoofd). En net daardoor komt de (op voorhand plausibele) exit tegen Frankrijk te snel. Ik lees ook geregeld dat het niet beter was dan Qatar. Mwoa, weggespeeld worden door Canada en Marokko en slechts een halve goede match tegen Kroatië (met helaas te weinig efficiëntie) was m.i. toch nog minder (weliswaar tegen iets sterkere tegenstanders).

Ik vind het zelf zeker logisch dat we het spel aan Frankrijk lieten en was daar zelfs blij mee. Want op die manier konden we eindelijk eens iets anders proberen dan eindeloos de bal breed en terug leggen, trachten te domineren, zoekend naar een gaatje in de verdediging om dan tegen een (laat) tegendoelpunt aan te lopen waarna de tegenstander de boel nog meer op slot zet.

Alleen, in deze wedstrijd was het gewoon heel erg duidelijk dat enkelen ofwel totaal niet in de match zaten ofwel compleet zonder durf speelden.

Lukaku, Carrasco en Theate hadden altijd gewisseld moeten worden (of in het geval van Theate verschoven worden naar de CV positie). Van Theate kwam op die linkerflank nu eens helemaal niks, integendeel zelfs. Lukaku heeft denk ik op de ganse match 1 goede aanname gehad en stond voor de rest vooral veel te sloffen, niet moeilijk natuurlijk als je jezelf telkens eerst uit die achterzak van Saliba moet wringen. Carrasco was gewoon telkens te traag en niet scherp genoeg, er zit duidelijk (woestijn)zand in die zijn roestige motor. Heeft 2x een dikke kans de nek omgewrongen gewoon omdat hij compleet afgebot is geraakt in eerst de Chinese competitie en dan de zandbak.

Maar hey, het zijn favorietjes van de coach, die gaan we toch niet wisselen zeker? Ah nee, we halen dan Openda eruit voor een ander favorietje, een verdedigend dan nog. Niet dat Openda sterk was, maar er kwam van hem op zijn minst inzet en snelheid, iets wat we van Lukaku helemaal niet gezien hebben deze en de vorige wedstrijd.

En dat dan CdK op het einde eindelijk toch eens 3 min mag meedoen wanneer het kalf al verdronken is, is compleet van de put gerukt en lijkt zelfs een soort pestwissel van Tedesco. Komaan zeg, welke coach doet dat nu? Breng dan Trossard, Tielemans of Bakayoko mee in met Lukebakio op dat moment, maar nee, een speler die een dik seizoen heeft gedraaid bij de EL winnaar en nr4 uit Italië elke wedstrijd laten vastroesten op de bank terwijl ge geen goal gescoord krijgt, de voorkeur blijven geven aan je lievelingetjes die op een (veel) lager niveau spelen of geen deuk in een pak boter trappen, maar die speler dan nog 3 minuten "gunnen" in deze wedstrijd? Ik had echt als CdK zijnde gezegd dat hij ze kon kussen. Ik snap niet dat daar zo weinig spel rond wordt gemaakt in de pers.

Deze coach is een absolute schande voor onze Duivels. Ja, de spelers moeten het doen op het veld, maar als het daar niet loopt is het aan de coach om in te grijpen. En die weigerde dat pertinent of deed het compleet verkeerd.

En nu zullen we naar het WK gaan zonder KDB (die gaat stoppen, dat voel je zo) en zonder Lukaku (idem vermoed ik), hoewel beide toch naar de zandbak gaan trekken en het alleen maar slechter zal gaan, én zonder de beste keeper ter wereld (hoewel Casteels hier niets te verwijten valt, integendeel, hij deed het goed). En met jonge spelers die onze toekomst zouden moeten zijn die hij compleet heeft genegeerd of mismeesterd heeft de voorbije periode. En het nog maar de vraag is of hij ze nu eindelijk wel gaat gebruiken.

Echt gedegouteerd door deze huizenhoge prutser, ik kan het niet ander beschrijven.

Ik vond het gisteren wel leuk dat Slovenië zo hard faalde in de strafschoppenreeks.

Die waren ook (weeral) aan het spelen voor een gelijkspel en penalties. Alsof ze dachten "wij hebben de beste keeper dus wji gaan voor penalties". Wanneer ze dan het deksel op de neus krijgen, geeft me dat voldoening :unsure:

Ik supporter ook gewoon voor Portugal over een paar dagen, hoor. Begrijp niet waarom je anti Bobby zou zijn, het is ook niet zijn schuld dat de bond hem niet sneller buiten gesmeten heeft. Portugal speelt ook veel leuker voetbal dan Frankrijk, al missen ze nog de vonk vooraan.

Ik ben benieuwd wie er de volgende toernooien in de spits zal staan? Lukaku wordt een dagje ouder en zwaarder. België heeft behoefte aan een behendige spits.

Ik vond het gisteren wel leuk dat Slovenië zo hard faalde in de strafschoppenreeks.

Die waren ook (weeral) aan het spelen voor een gelijkspel en penalties. Alsof ze dachten "wij hebben de beste keeper dus wji gaan voor penalties". Wanneer ze dan het deksel op de neus krijgen, geeft me dat voldoening :unsure:

Ik supporter ook gewoon voor Portugal over een paar dagen, hoor. Begrijp niet waarom je anti Bobby zou zijn, het is ook niet zijn schuld dat de bond hem niet sneller buiten gesmeten heeft. Portugal speelt ook veel leuker voetbal dan Frankrijk, al missen ze nog de vonk vooraan.
Uiteindelijk lijkt het erop dat we toch een laatste 8 landen krijgen met in ieder geval de toplanden (Ik verwacht Nederland en Oostenrijk door vanavond) waardoor je toch een mooi schema krijgt.

Lijkt me toch echt leuker dan Slovenië of Slowakije bij de laatste 8, al heb ik wel heel veel respect voor die ploegen.

Ik vind het zelf zeker logisch dat we het spel aan Frankrijk lieten en was daar zelfs blij mee. Want op die manier konden we eindelijk eens iets anders proberen dan eindeloos de bal breed en terug leggen, trachten te domineren, zoekend naar een gaatje in de verdediging om dan tegen een (laat) tegendoelpunt aan te lopen waarna de tegenstander de boel nog meer op slot zet.

Alleen, in deze wedstrijd was het gewoon heel erg duidelijk dat enkelen ofwel totaal niet in de match zaten ofwel compleet zonder durf speelden.

Lukaku, Carrasco en Theate hadden altijd gewisseld moeten worden (of in het geval van Theate verschoven worden naar de CV positie). Van Theate kwam op die linkerflank nu eens helemaal niks, integendeel zelfs. Lukaku heeft denk ik op de ganse match 1 goede aanname gehad en stond voor de rest vooral veel te sloffen, niet moeilijk natuurlijk als je jezelf telkens eerst uit die achterzak van Saliba moet wringen. Carrasco was gewoon telkens te traag en niet scherp genoeg, er zit duidelijk (woestijn)zand in die zijn roestige motor. Heeft 2x een dikke kans de nek omgewrongen gewoon omdat hij compleet afgebot is geraakt in eerst de Chinese competitie en dan de zandbak.

Maar hey, het zijn favorietjes van de coach, die gaan we toch niet wisselen zeker? Ah nee, we halen dan Openda eruit voor een ander favorietje, een verdedigend dan nog. Niet dat Openda sterk was, maar er kwam van hem op zijn minst inzet en snelheid, iets wat we van Lukaku helemaal niet gezien hebben deze en de vorige wedstrijd.

En dat dan CdK op het einde eindelijk toch eens 3 min mag meedoen wanneer het kalf al verdronken is, is compleet van de put gerukt en lijkt zelfs een soort pestwissel van Tedesco. Komaan zeg, welke coach doet dat nu? Breng dan Trossard, Tielemans of Bakayoko mee in met Lukebakio op dat moment, maar nee, een speler die een dik seizoen heeft gedraaid bij de EL winnaar en nr4 uit Italië elke wedstrijd laten vastroesten op de bank terwijl ge geen goal gescoord krijgt, de voorkeur blijven geven aan je lievelingetjes die op een (veel) lager niveau spelen of geen deuk in een pak boter trappen, maar die speler dan nog 3 minuten "gunnen" in deze wedstrijd? Ik had echt als CdK zijnde gezegd dat hij ze kon kussen. Ik snap niet dat daar zo weinig spel rond wordt gemaakt in de pers.

Deze coach is een absolute schande voor onze Duivels. Ja, de spelers moeten het doen op het veld, maar als het daar niet loopt is het aan de coach om in te grijpen. En die weigerde dat pertinent of deed het compleet verkeerd.

En nu zullen we naar het WK gaan zonder KDB (die gaat stoppen, dat voel je zo) en zonder Lukaku (idem vermoed ik), hoewel beide toch naar de zandbak gaan trekken en het alleen maar slechter zal gaan, én zonder de beste keeper ter wereld (hoewel Casteels hier niets te verwijten valt, integendeel, hij deed het goed). En met jonge spelers die onze toekomst zouden moeten zijn die hij compleet heeft genegeerd of mismeesterd heeft de voorbije periode. En het nog maar de vraag is of hij ze nu eindelijk wel gaat gebruiken.

Echt gedegouteerd door deze huizenhoge prutser, ik kan het niet ander beschrijven.
Wel eens hoor met alles hierboven. Tedesco maakte in ieder geval wederom geen goede beurt.

Ik zie KDB en Lukaku nog wel doorgaan tot het WK 2026 (en ik hoop het ook). Hebben nog net de leeftijd dan.

Dat is wel gewoon een feit ja. Ik denk echt dat men onderschat hoe belangrijk het is dat je als bondscoach ook een stuk culturele binding met een ploeg hebt. De ploeg hangt al niet van homogeniteit aan elkaar, dan is het heel belangrijk om als coach dat wel te promoten. In plaats van zoals Martinez of Tedesco als een soort veredelde Engelssprekende clubcoach te werk te gaan.

Dit inderdaad. Voor clubvoetbal lijkt me zo'n zakelijke boekhoudersmentaliteit geen ramp en vaak wellicht eerder een voordeel. Maar bij interlandvoetbal zit dat toch anders. Ik denk dat als je als bondscoach op persoonlijk vlak kan 'bonden' met de spelers (doordat je ook van 'hier' bent) en hen daardoor een soort van 'patriottistische vechtspirit' kan bijbrengen, iets is dat zeer belangrijk is. Uiteraard zal ook niet elke Belgische coach dat kunnen, maar toch veel sneller dan zo één of andere Spanjaard of Duitser die doet alsof dat 'em hier een KMO aan het leiden is.

Dat is idd nog zoiets onbegrijpelijk. De Cuyper was gewoon de smaakmaker van die 2 oefenwedstrijden, en dan krijgt die jongen letterlijk 0 minuten speeltijd op het EK. Die keuze voor Carrasco op LB tegen Slovakije was het eerste teken aan de wand dat Tedesco telkens de verkeerde keuzes ging maken.

Ik begrijp dat je Theate zet tegen ploegen als Frankrijk. Maar tegen de ploegen in de poulefase zag je toch dat er weinig tot geen aanvallende impulsen waren van hem.
Dan nog zeg, er wordt altijd gedaan alsof De Cuyper gewoon niet kan verdedigen, wat gewoon niet waar is natuurlijk. En tis niet dat Theate niet ook soms gewoon simpel in de wind gezet wordt.

Mijn punt is dat ik Lukaku ook in die matchen niet zo heel bijzonder vond. Tijd voor vers bloed.
Ik vond Lukaku voetballend gewoon goed in de overige 3 matchen, maar qua efficiëntie toch te weinig (mist tegen Slovakije en Oekraïne toch enkele grote kansen weer). Maar, zoals al gezegd, gisteren was echt een ramp. Was superzwak.

Dit inderdaad. Voor clubvoetbal lijkt me zo'n zakelijke boekhoudersmentaliteit geen ramp en vaak wellicht eerder een voordeel. Maar bij interlandvoetbal zit dat toch anders. Ik denk dat als je als bondscoach op persoonlijk vlak kan 'bonden' met de spelers (doordat je ook van 'hier' bent) en hen daardoor een soort van 'patriottistische vechtspirit' kan bijbrengen, iets is dat zeer belangrijk is. Uiteraard zal ook niet elke Belgische coach dat kunnen (want welke Belg is er überhaupt 'fier' op z'n land 😂), maar toch veel sneller dan zo één of andere Spanjaard of Duitser die doet alsof dat 'em hier een KMO aan het leiden is.
Ik ben het met je eens. Het gebrek aan nationale eenheid in België speelt zeker een rol in hoe spelers zich verbinden met de nationale ploeg. Er zijn veel redenen waarom België geen sterke nationale eenheid heeft, wat jouw punt over de rol van de bondscoach versterkt.

Als ik zie hoe De Bruyne lauw reageert na weer eens een knullige uitschakeling op een groot toernooi dan lijkt dat echt nergens op. Dat geldt eigenlijk voor elk toernooi de laatste 10 jaar. De Belgen kijken elkaar eens aan, schudden handjes met de tegenstander en gaan op vakantie. Slovenen en Slowaken liggen jankend op het veld nadat ze er uit liggen.

Mijn punt is dat ik Lukaku ook in die matchen niet zo heel bijzonder vond. Tijd voor vers bloed.
Mijn punt is dat de statistieken niet geheel in lijn liggen met die perceptie. Zoals Archaos terecht aangeeft: zonder VAR stonden er gewoon drie goals naast de assist en was het een prima toernooi.

Lukaku is een speler die de stenen uit de grond kan zuigen dat het gene naam heeft, maar wel blijft vechten en dus toch plots een bal tegen de netten kan jagen. Dat gezegd zijnde had ik hem ook gewisseld gisteren, maar ik denk dat zijn vervanger evengoed in de broekzak had gezeten tegen Saliba. Want er was gewoon geen aanvallend plan, en dat is imo de wortel van het probleem. Lukaku amper in stelling geweest om aan te tonen hoe zeer hij uit vorm is.

Wat de coaches betreft, moeten we dat ook niet gaan over-analyseren. Ik zou niet weten waarom het niet met een buitenlandse coach zou kunnen lukken. Welke Belgische coach had er dan meer uitgehaald dan Martinez in 2018? Feit blijft dat wij weinig succesvolle Belgische coaches hebben die het gewoon zijn om op het hoogste niveau te presteren. Hopelijk groeien er de komende jaren toch een aantal door.

Dus of de volgende coach nu een Belg of een buitenlander is, maakt mij niet zoveel uit. De mayonaise moet gewoon pakken.

Ik heb daar al eens over geschreven dat je niet te hoge verwachtingen moeten eisen van een Belgische coach gewoon omdat het een Belg is (net zoals je die niet moet aanstellen gewoon omdat het een Belg is). Uiteindelijk is het gros van de bondscoaches gewoon een lokale trainer zonder al te veel adelbrieven. Kroatie heeft haar beste resultaten gehaald met een trainer die nooit hoger niveau gehaald heeft dat Hajduk Split en Al Hilal. Was geen enkel probleem voor hem om om te gaan met al die Kroatische sterren in zijn elftal. Zelfde voor een Denemarken of een Zwitserland, die hun coaches hadden ook geen enkele internationale adelbrieven, maar dat heeft hun niet tegengehouden om knappe resultaten te boeken.
En ja, dat hoeft niet altijd goed uit te draaien. Kijk naar Southgate of Deschamps, al had Deschamps met Monaco en Marseille wel enkele degelijke resultaten geboekt. En heeft die met Frankrijk ook gewoon WK gewonnen natuurlijk. Al hadden die beter moeten doen op de EK's.

Mijn punt is dat de statistieken niet geheel in lijn liggen met die perceptie. Zoals Archaos terecht aangeeft: zonder VAR stonden er gewoon drie goals naast de assist en was het een prima toernooi.

Lukaku is een speler die de stenen uit de grond kan zuigen dat het gene naam heeft, maar wel blijft vechten en dus toch plots een bal tegen de netten kan jagen. Dat gezegd zijnde had ik hem ook gewisseld gisteren, maar ik denk dat zijn vervanger evengoed in de broekzak had gezeten tegen Saliba. Want er was gewoon geen aanvallend plan, en dat is imo de wortel van het probleem. Lukaku amper in stelling geweest om aan te tonen hoe zeer hij uit vorm is.
Zou jij hem laten staan de komende kwalificatie en op het WK?

Ik heb daar al eens over geschreven dat je niet te hoge verwachtingen moeten eisen van een Belgische coach gewoon omdat het een Belg is (net zoals je die niet moet aanstellen gewoon omdat het een Belg is). Uiteindelijk is het gros van de bondscoaches gewoon een lokale trainer zonder al te veel adelbrieven. Kroatie heeft haar beste resultaten gehaald met een trainer die nooit hoger niveau gehaald heeft dat Hajduk Split en Al Hilal. Was geen enkel probleem voor hem om om te gaan met al die Kroatische sterren in zijn elftal. Zelfde voor een Denemarken of een Zwitserland, die hun coaches hadden ook geen enkele internationale adelbrieven, maar dat heeft hun niet tegengehouden om knappe resultaten te boeken.
En ja, dat hoeft niet altijd goed uit te draaien. Kijk naar Southgate of Deschamps, al had Deschamps met Monaco en Marseille wel enkele degelijke resultaten geboekt. En heeft die met Frankrijk ook gewoon WK gewonnen natuurlijk. Al hadden die beter moeten doen op de EK's.
Dat klopt maar juist ook dan speelt een stukje patriottisme en fanatisme een belangrijke rol. Een bondscoach moet de spelers op de juiste plek zetten, er is vaak te weinig tijd om een spelsysteem uitgebreid te trainen. Maar hij moet verbaal wel een goede indruk maken en dat vond ik bij Tedesco (net als bij Bobbey) vaak niet het geval.

Probleem is dat er in de Rode Duivels geen fut zit. En als je geen goals maakt kan je niet simpelweg niet winnen, en dat is iets wat we de afgelopen 4 matchen (waar er maar in één match goals vielen) duidelijk hebben gezien.

De Belgen kijken elkaar eens aan, schudden handjes met de tegenstander en gaan op vakantie. Slovenen en Slowaken liggen jankend op het veld nadat ze er uit liggen.

Idd. Met zo'n mentaliteit als De Bruyne (die Lukaku, Hazard, Courtois, etc. ook hebben/hadden) ga je er inderdaad nooit geraken. En ik kan me ook geen normaal (voetbal)land voorstellen waar zo'n mentaliteit zou pakken.
In andere landen zijn spelers zichtbaar fier dat ze mogen uitkomen voor hun land, zelfs de oude Ronaldo nog. Bij de Rode Duivels hebben de (meeste) spelers altijd zo'n air gehad van "wees blij dat ik meespeel". De omgekeerde wereld dus.

Terug
Bovenaan