Was er gisteren bij in Dusseldorf. Geweldig dagje met veel sfeer voor en tijdens de wedstrijd. Average Rob was tof, de fan walk lange tijd één groot zangfeest en ook tijdens de saaie, maar spannende wedstrijd toch ook veelvuldig massaal het team vocaal gesteund (de Fransen waren toch veel stiller).
Qua match, tja. Schaakspel met weinig echt kansen aan beide kanten en beide teams erg voorzichtig. Frankrijk was wel veelal de betere ploeg met het initiatief, maar toch veel geluk hoe ze met zo een lullig doelpunt in het slot alsnog de match beslissen. Verder had Frankrijk veel afstandsschoten en België minder maar eigenlijk iets betere kansen (in ieder geval van veel dichterbij). Eerlijk gezegd vind ik het niet onlogisch dat Frankrijk baas is als je naar beide teams kijkt. Het is geen 2018 meer. Ik vond Doku echt wel sterk gisteren, verloor eigenlijk niet veel ballen en zette mooi Lukaku op weg naar een kans vanuit een scherpe hoek. Gaf ook meteen al Griezmann en Rabiot een geel karton. Lukaku was een absolute ramp gisteren, niets lukte, volkomen nutteloos. Zo wordt het lastig natuurlijk. Al bij al was dit wel een verdienstelijke match gisteren van de Duivels. Je kan dan wel zeggen dat ze te voorzichtig speelden, maar ik moet het nog maar zien of aanvallender zoveel beter was of dat we er dan eerder 3/4 om de oren kregen (we zullen het nooit weten). Dan kreeg je weer geheid te horen dat we te naïef speelden. Vind de mediacommentaren toch te hard over gisteren. Was een voorzichtig schaakspel dat je evengoed had kunnen winnen ondanks dat je (niet geheel onlogisch) iets onderlag in het spel.
Qua EK, was het natuurlijk te weinig. Een degelijke match tegen Slovakije (in ieder geval véél meer kansen dan de Engelsen in de 8e finale), een goede match tegen Roemenië (wederom met zéér veel kansen), een te voorzichtige match tegen Oekraïne (helaas teveel met de uitschakeling in het achterhoofd). En net daardoor komt de (op voorhand plausibele) exit tegen Frankrijk te snel. Ik lees ook geregeld dat het niet beter was dan Qatar. Mwoa, weggespeeld worden door Canada en Marokko en slechts een halve goede match tegen Kroatië (met helaas te weinig efficiëntie) was m.i. toch nog minder (weliswaar tegen iets sterkere tegenstanders).
Ik vind het zelf zeker logisch dat we het spel aan Frankrijk lieten en was daar zelfs blij mee. Want op die manier konden we eindelijk eens iets anders proberen dan eindeloos de bal breed en terug leggen, trachten te domineren, zoekend naar een gaatje in de verdediging om dan tegen een (laat) tegendoelpunt aan te lopen waarna de tegenstander de boel nog meer op slot zet.
Alleen, in deze wedstrijd was het gewoon heel erg duidelijk dat enkelen ofwel totaal niet in de match zaten ofwel compleet zonder durf speelden.
Lukaku, Carrasco en Theate hadden altijd gewisseld moeten worden (of in het geval van Theate verschoven worden naar de CV positie). Van Theate kwam op die linkerflank nu eens helemaal niks, integendeel zelfs. Lukaku heeft denk ik op de ganse match 1 goede aanname gehad en stond voor de rest vooral veel te sloffen, niet moeilijk natuurlijk als je jezelf telkens eerst uit die achterzak van Saliba moet wringen. Carrasco was gewoon telkens te traag en niet scherp genoeg, er zit duidelijk (woestijn)zand in die zijn roestige motor. Heeft 2x een dikke kans de nek omgewrongen gewoon omdat hij compleet afgebot is geraakt in eerst de Chinese competitie en dan de zandbak.
Maar hey, het zijn favorietjes van de coach, die gaan we toch niet wisselen zeker? Ah nee, we halen dan Openda eruit voor een ander favorietje, een verdedigend dan nog. Niet dat Openda sterk was, maar er kwam van hem op zijn minst inzet en snelheid, iets wat we van Lukaku helemaal niet gezien hebben deze en de vorige wedstrijd.
En dat dan CdK op het einde eindelijk toch eens 3 min mag meedoen wanneer het kalf al verdronken is, is compleet van de put gerukt en lijkt zelfs een soort pestwissel van Tedesco. Komaan zeg, welke coach doet dat nu? Breng dan Trossard, Tielemans of Bakayoko mee in met Lukebakio op dat moment, maar nee, een speler die een dik seizoen heeft gedraaid bij de EL winnaar en nr4 uit Italië elke wedstrijd laten vastroesten op de bank terwijl ge geen goal gescoord krijgt, de voorkeur blijven geven aan je lievelingetjes die op een (veel) lager niveau spelen of geen deuk in een pak boter trappen, maar die speler dan nog 3 minuten "gunnen" in deze wedstrijd? Ik had echt als CdK zijnde gezegd dat hij ze kon kussen. Ik snap niet dat daar zo weinig spel rond wordt gemaakt in de pers.
Deze coach is een absolute schande voor onze Duivels. Ja, de spelers moeten het doen op het veld, maar als het daar niet loopt is het aan de coach om in te grijpen. En die weigerde dat pertinent of deed het compleet verkeerd.
En nu zullen we naar het WK gaan zonder KDB (die gaat stoppen, dat voel je zo) en zonder Lukaku (idem vermoed ik), hoewel beide toch naar de zandbak gaan trekken en het alleen maar slechter zal gaan, én zonder de beste keeper ter wereld (hoewel Casteels hier niets te verwijten valt, integendeel, hij deed het goed). En met jonge spelers die onze toekomst zouden moeten zijn die hij compleet heeft genegeerd of mismeesterd heeft de voorbije periode. En het nog maar de vraag is of hij ze nu eindelijk wel gaat gebruiken.
Echt gedegouteerd door deze huizenhoge prutser, ik kan het niet ander beschrijven.