Knock-outfase (1/8 finales tem finale)

En ze zouden dat niet eens zelf zien zitten. Sonck wil toch het liefst met de jeugd werken als je hem bezig hoort, en hij lijkt mij daar ook zeer geschikt voor. Verheyen wil misschien dàt zelfs niet eens meer. Denk dat ze allebei zeer tevreden zijn met hun job al analist.
Sonck zou een absolute ramp voor het Belgische voetbal zijn. Dat is een bluffer maar als hoofdcoach totaal ongeschikt.

Er moet inderdaad wel gezegd worden dat een hoop spelers gewoon niet goed speelden, los van de blunders van Tedesco. We hadden allemaal veel meer verwacht van bv Lukaku. Ook Trossard en Carrasco stelden ontzettend teleur. Voorafgaand aan dit toernooi was quasi iedereen het ermee eens dat Trossard een soort van wit konijn kon worden dit toernooi. Had na zijn transfer naar Arsenal toch laten zien dat hoewel hij dat niveau zeker niet overstijgt, hij wel kwaliteiten heeft om een rol van betekenis te spelen. Maar die speelde letterlijk niets klaar dit toernooi.
Dan heb je nog Carrasco, hier door verscheidene mensen geroemd om zijn werkkracht en zijn inzet, maar die werd dan helaas voor hemzelf op posities gezet die niet zijn ding zijn en maakte vaak gewoon slechte beslissingen wanneer hij kansen kreeg of kon creeeren.

Die coaches :laugh: , geloven die eigenlijk alles wat ze zelf zeggen? Of is dit gewoon Jacky Matthijssen gewijs wat dollen met de pers?

Blijkbaar heeft Tedesco gisteren zelfs gezegd dat de rode duivels "veel risico's genomen hebben".

Die man moet nu gewoon buiten gesmeten worden. We moeten met een schone lei beginnen, met de nieuwe generatie, en een andere speelstijl die op punt gesteld moet worden naar het WK toe.

Wat mij vooral opvalt is hoe hard deze profvoetballers worden overschat. Ze verdienen 1000x meer als een normale mens, maar hun prestaties zijn er niet naar. Ze worden betaald naar hun bekendheid. Het zijn gewoon influencers avant la lettre. Neem nu Lukaku. Hoe vaak de commentator zei: 'Nù wel een goede balaanname'! De bal niet verliezen bij aanname wordt al gelauwerd. Wat een gepamper. 8,8km liep hij in 95 minuten. Dat is dus 5,5km/u gemiddeld hé. Natuurlijk verwachten wij meer van die vedetten die ons land vertegenwoordigen.

Als die stat klopt is het echt wel schandalig. Nog erger zelfs gezien de tactiek waarmee we wilden spelen (lange ballen op lopende mensen).

Dat vind ik ook voetbal voor dummies: een spits die niet goed in de match zit, kan gebeuren, maar dan moet die op zijn minst hard werken ter compensatie.

Ik heb Lukaku ook lange tijd verdedigd, en terecht want hij is ongelofelijk belangrijk geweest voor de nationale ploeg de voorbije 10 jaren. Maar het is voorbij - rijp voor de zandbak. Oprecht bedankt, Romelu, maar het is tijd voor iets nieuw.

Ik vond het vooral jammer voor Jantje. Op zijn leeftijd vond ik het zeker geen slecht EK voor hem. En om dan te denken dat het zijn laatste EK/WK zal zijn, moet hij dit meedragen. Zijn ploeg eruit gekegeld met een owngoal waar hij eigenlijk niks aan kon doen. Die heeft echt niet goed geslapen hoor

Was er gisteren bij in Dusseldorf. Geweldig dagje met veel sfeer voor en tijdens de wedstrijd. Average Rob was tof, de fan walk lange tijd één groot zangfeest en ook tijdens de saaie, maar spannende wedstrijd toch ook veelvuldig massaal het team vocaal gesteund (de Fransen waren toch veel stiller).

Qua match, tja. Schaakspel met weinig echt kansen aan beide kanten en beide teams erg voorzichtig. Frankrijk was wel veelal de betere ploeg met het initiatief, maar toch veel geluk hoe ze met zo een lullig doelpunt in het slot alsnog de match beslissen. Verder had Frankrijk veel afstandsschoten en België minder maar eigenlijk iets betere kansen (in ieder geval van veel dichterbij). Eerlijk gezegd vind ik het niet onlogisch dat Frankrijk baas is als je naar beide teams kijkt. Het is geen 2018 meer. Ik vond Doku echt wel sterk gisteren, verloor eigenlijk niet veel ballen en zette mooi Lukaku op weg naar een kans vanuit een scherpe hoek. Gaf ook meteen al Griezmann en Rabiot een geel karton. Lukaku was een absolute ramp gisteren, niets lukte, volkomen nutteloos. Zo wordt het lastig natuurlijk. Al bij al was dit wel een verdienstelijke match gisteren van de Duivels. Je kan dan wel zeggen dat ze te voorzichtig speelden, maar ik moet het nog maar zien of aanvallender zoveel beter was of dat we er dan eerder 3/4 om de oren kregen (we zullen het nooit weten). Dan kreeg je weer geheid te horen dat we te naïef speelden. Vind de mediacommentaren toch te hard over gisteren. Was een voorzichtig schaakspel dat je evengoed had kunnen winnen ondanks dat je (niet geheel onlogisch) iets onderlag in het spel.

Qua EK, was het natuurlijk te weinig. Een degelijke match tegen Slovakije (in ieder geval véél meer kansen dan de Engelsen in de 8e finale), een goede match tegen Roemenië (wederom met zéér veel kansen), een te voorzichtige match tegen Oekraïne (helaas teveel met de uitschakeling in het achterhoofd). En net daardoor komt de (op voorhand plausibele) exit tegen Frankrijk te snel. Ik lees ook geregeld dat het niet beter was dan Qatar. Mwoa, weggespeeld worden door Canada en Marokko en slechts een halve goede match tegen Kroatië (met helaas te weinig efficiëntie) was m.i. toch nog minder (weliswaar tegen iets sterkere tegenstanders).

Laatst bewerkt:
Keer op keer angsthazenvoetbal en onbegrijpelijke selecties en favorietjes bij de opstelling.
Dit tornooi was voor ons inderdaad toch wel het tornooi van het angsthazenvoetbal. Tegen Frankrijk was het van dat, maar zelfs tegen mindere tegenstanders zoals Oekraïne waren we veel te voorzichtig. Daardoor ook maar twee keer gescoord...
Dat terwijl deze ploeg al vele jaren het best rendeert wanneer ze aanvallend ingesteld is, deze ploeg heeft nooit fantastisch kunnen terughangen en verdedigen.
Enkele voorbeelden:
WK 2014: we winnen die match tegen de USA omdat we bleven aanvallen. We gaven ook wel wat weg, maar hebben uiteindelijk toch een keer meer gescoord dan de USA. Een ronde later spelen we veel defensiever en liggen we eruit tegen een matig Argentinië.
WK 2018: Tegen Japan beginnen we behoudend en komen we 2-0 achter. Daarna is het van moeten en dan lukt het ook weer.
EK 2024: Tegen Roemenië was het weer van moeten en spelen we dan ook een echt goede eerste helft met veel aanvallende impulsen. De tweede helft is wat minder, maar het verschil was al gemaakt.

Als we alleen maar proberen te verdedigen, zoals gisteren, dan loopt het quasi altijd verkeerd af.

En Tedesco is iemand met een palmares van hier tot ginder zeker 😂
We hebben gezien hoe goed die buitenlandse coaches uitpakken.
Nog zo'n dooddoener. Dus omdat Tedesco geen goede keuze is gebleken, moeten we maar uit het niks een Verheyen en Sonck nemen? Je kunt zo bij de voetbalbond beginnen lijkt me. Daar kunnen zo'n logica wel appreciëren. En nu moeten we natuurlijk nooit nog een buitenlandse coach nemen, want Belgische coaches zijn altijd een enorm succes gebleken. Misschien Wilmots nog eens een kans geven?

Ik vond het vooral jammer voor Jantje. Op zijn leeftijd vond ik het zeker geen slecht EK voor hem. En om dan te denken dat het zijn laatste EK/WK zal zijn, moet hij dit meedragen. Zijn ploeg eruit gekegeld met een owngoal waar hij eigenlijk niks aan kon doen. Die heeft echt niet goed geslapen hoor
Idd, wel heel zuur voor hem, laatste match als Rode Duivel, en dan zoiets meemaken.

Nuja zal dit wel van zich af kunnen zetten neem ik aan, tenslotte is het niet dat die owngoal tegen de gang van het spel in was ofzo

Ik denk niet dat de bond Tedesco gaat ontslaan. Dat heeft dan deels met geld te maken, en deels met gezichtsverlies (want ja, ze hadden hem voor de start van het EK nog verlengd). En ze kunnen zwaaien met het feit dat ze hier van het grote Frankrijk zijn verloren, niet van pakweg Georgië... Het hangt er natuurlijk nog wat vanaf wat jongens als De Bruyne, Lukaku, ... achter de schermen vertellen.

Als ik Tedesco was, zou ik de eer wel aan mezelf houden. Je hebt het al verkorven bij de fans, je hebt het verkorven bij een groot deel van de analisten en journalisten. Geen goede basis om te starten aan de kwalificatie voor het WK. Er gaat meteen vanaf de eerste wedstrijd een grote druk liggen en als je in die wedstrijd dan niet meteen goed speelt...

Los van de resultaten en het geleverde spel zijn er toch wat zaken die hij raar of slecht heeft aangepakt. Uiteraard is er het debacle met de aanvoerdersband/Courtois. Daarna neemt hij maar 25 ipv 26 spelers mee, ondanks het blessureleed in de defensie. Hij laat De Cuyper beide oefenwedstrijden spelen, om hem daarna in de eerste wedstrijd meteen te vervangen door iemand die geen linksback is. Hij vervangt de geblesseerde Meunier niet. Hij vist plots Witsel terug op om één of andere reden (die dan ook de ganse tijd geblesseerd is).

Sommigen verhieven hier Tedesco 2 jaar geleden meteen tot een godenstatus (en 100x beter dan Martinez en bla bla bla). Zo positief was ik niet, maar hij was wel goed begonnen en de Belgen speelden die eerste wedstrijden tegen Duitsland, Zweden, ... best wel goed, en brachten positief voetbal. Daar bleef nu bitter weinig tot niets van over. Vreemd... en geeft weinig vertrouwen voor de toekomst. In plaats van progressie richting het WK, was het degressie.

Veel spelers gaven ook niet thuis, dat moet ook gezegd worden (al dan niet gedeelde verantwoordelijkheid met de trainer). Lukaku presteerde niet goed genoeg. Doku had weinig tot geen efficiëntie. De Bruyne was niet slecht, maar toch ook niet scherp/zuiver genoeg bij momenten. Trossard was vrij dramatisch. Carrasco, tja... enz

Nu afwachten wat Lukaku en De Bruyne gaan doen. Ik vrees toch nog altijd dat ze gaan stoppen...

Zou Casteels nu toch geen spijt hebben dat hij vóór het EK al een contract tekende in de woestijn? Ik zou denken dat een paar deftige ploegen in Europa toch een contractje zouden hebben klaarliggen.

Ook dat laatste is niet positief natuurlijk. Casteels al naar SA. Carrasco zat daar al. De Bruyne misschien? Wat doet Lukaku?
Top post

Tedesco begon met enkele zeer hoopvolle wedstrijden. Maar zijn selecties waren altijd voor veel kritiek vatbaar. Hij kiest niet voldoende naar vorm. Waarom zijn Vranckx, CDK, Vermeeren en De Cuyper daar? En waarom Vanaken dan niet meenemen? Die had toch perfect de rol naast de Bruyne en Onana kunnen invullen? Is balvast, infiltreert en kan goed koppen.
Lukaku speelde op een eiland en Tedesco durft hem niet wisselen?

Daarnaast is hij op een bepaald moment super angstig en controlerend gaan spelen. Waarom?

Dit EK is niet mislukt omdat we tegen Frankrijk met een own goal zijn verloren. Wel omdat we in de groepsfase niet hebben gedurfd.

Ook nog: onze stilstaande fases trokken op niets. Corners, vrije trappen leverden geen gevaar op tenzij rechtstreeks.

Dat is allemaal de verantwoordelijkheid van de coach. Die krijgt van mij dus een onvoldoende. Alleen gaat de bond er rustig mee door tot de USA
Zucht

Vertonghen appreciation post 🖤💛❤️

Ik zag het op voorhand eerlijk gezegd niet zitten met hem in de verdediging, maar hij heeft al bij al wel gewoon een solide toernooi gespeeld. Die owngoal gisteren is 100% pech - hij lijkt niet eens een beweging te maken naar de bal, maar krijgt hem in de loop gewoon per ongeluk tegen de knie. Hij verdient het inderdaad niet om op deze manier afscheid te moeten nemen, maar voetbal is nooit eerlijk geweest.

Qua attempts on target heeft Lukaku het anders wel prima gedaan. Moet enkel Havertz voor zich laten.

Blijf toch vooral met het gevoel zitten dat Lukaku OF van te diep op de eigen helft moest komen OF er gewoon amper tot geen aansluiting was. Gisteren zag het er bij momenten wel erg knullig uit, maar hij had het dan ook totaal niet onder de markt bij Saliba. Was volgens mij een enorm zware wedstrijd voor hem.
Lukaku en in mindere mate De Bruyne imo het exponent van goede spelers met goede kwaliteiten die gewoon slecht gebruikt zijn. Vooral met De Bruyne enorm te doen eigenlijk. Moeten bikkelen voor zijn basisplaats in de nationale ploeg back in the days, en heeft intussen al overal en nergens gestaan op het veld. Onmiskenbaar de speler met de grootste kwaliteiten in de ploeg, en op geen enkel moment de afgelopen 10jaar hebben wij ons daar volledig op aangepast, jammer.

(...) Hij laat De Cuyper beide oefenwedstrijden spelen, om hem daarna in de eerste wedstrijd meteen te vervangen door iemand die geen linksback is. (...)

Dat is idd nog zoiets onbegrijpelijk. De Cuyper was gewoon de smaakmaker van die 2 oefenwedstrijden, en dan krijgt die jongen letterlijk 0 minuten speeltijd op het EK. Die keuze voor Carrasco op LB tegen Slovakije was het eerste teken aan de wand dat Tedesco telkens de verkeerde keuzes ging maken.

Ik begrijp dat je Theate zet tegen ploegen als Frankrijk. Maar tegen de ploegen in de poulefase zag je toch dat er weinig tot geen aanvallende impulsen waren van hem.

Vertonghen appreciation post 🖤💛❤️

Ik zag het op voorhand eerlijk gezegd niet zitten met hem in de verdediging, maar hij heeft al bij al wel gewoon een solide toernooi gespeeld. Die owngoal gisteren is 100% pech - hij lijkt niet eens een beweging te maken naar de bal, maar krijgt hem in de loop gewoon per ongeluk tegen de knie. Hij verdient het inderdaad niet om op deze manier afscheid te moeten nemen, maar voetbal is nooit eerlijk geweest.
Vertonghen speelde gewoon een goed EK. Ik vond het onbegrijpelijk dat sommigen hem eruit wouden. Zeer triest dat het zo moest eindigen.

Qua attempts on target heeft Lukaku het anders wel prima gedaan. Moet enkel Havertz voor zich laten.

Blijf toch vooral met het gevoel zitten dat Lukaku OF van te diep op de eigen helft moest komen OF er gewoon amper tot geen aansluiting was. Gisteren zag het er bij momenten wel erg knullig uit, maar hij had het dan ook totaal niet onder de markt bij Saliba. Was volgens mij een enorm zware wedstrijd voor hem.
Lukaku en in mindere mate De Bruyne imo het exponent van goede spelers met goede kwaliteiten die gewoon slecht gebruikt zijn. Vooral met De Bruyne enorm te doen eigenlijk. Moeten bikkelen voor zijn basisplaats in de nationale ploeg back in the days, en heeft intussen al overal en nergens gestaan op het veld. Onmiskenbaar de speler met de grootste kwaliteiten in de ploeg, en op geen enkel moment de afgelopen 10jaar hebben wij ons daar volledig op aangepast, jammer.
Lukaku worstelde gisteren toch echt met zichzelf (al laat ik in het midden waarom hij precies in de zak zat van Saliba, door z'n eigen zwakte of door diens sterkte). Kon nauwelijks een bal bijhouden en was vaak enkele stappen te laat, zette weinig druk, slenterde over het veld... echt compleet nutteloos. Tot gisteren speelde hij best een redelijk goed EK qua meevoetballen. Enkel ontbrak (wederom in de belangrijke matchen) de efficiëntie en als hij dan wel efficiënt was, werden de goals afgekeurd. Wellicht nam zijn vertrouwen hierdoor toch een diepe duik.

KDB speelde best een goed EK vond ik. Gisteren ook weer aan de basis van quasi elke kans. Had hem gisteren ook liever hoger gezien, vreemd experiment van Tedesco plots. Verleden moet toch genuanceerd worden. Hazard én KDB leek toen niet altijd te werken en was wel in de tijd dat Hazard echt wel nóg beter was.

Als die stat klopt is het echt wel schandalig. Nog erger zelfs gezien de tactiek waarmee we wilden spelen (lange ballen op lopende mensen).

Komt uit de Euro 2024 app. Je kan dan slechte balaannames doen en whatever, maar dit ontbreekt aan totale inzet, respect aan supporters en het land. Je mag dan niet top zijn en verliezen maar fuking hell doe eens moeite en loop tenminste om wat druk te zetten.

We speelden eerder met 10 tegen 11.

Ik herhaal het. Lukaku had een gemiddelde snelheid van 5,5 km/u tijdens de match.

Laatst bewerkt:

Je speelt tegen de nummer 24, 45 en 47 van de wereld. Mag je daar een paar ballen tegen op doel schieten?

Uiteindelijk is het gewoon bar slecht dat je uit 3 wedstrijden 0 goals haalt. Nu goed, die ene bal na hands van Openda was goed ingeschoten en verwijt ik hem niet. Maar buitenspel is buitenspel. Het is gewoon een teleurstelling geworden.

Nog zo'n dooddoener. Dus omdat Tedesco geen goede keuze is gebleken, moeten we maar uit het niks een Verheyen en Sonck nemen? Je kunt zo bij de voetbalbond beginnen lijkt me. Daar kunnen zo'n logica wel appreciëren. En nu moeten we natuurlijk nooit nog een buitenlandse coach nemen, want Belgische coaches zijn altijd een enorm succes gebleken. Misschien Wilmots nog eens een kans geven?

Wie wil er Verheyen of Sonck?

Een coach uit eigen land zal idd ook niet automatisch een succes zijn, maar ik geloof wel dat dat voor de positie van bondscoach altijd veel beter is om iemand te hebben die de cultuur en het land van de spelers goed begrijpt. Martinez en Tedesco hadden/hebben niks feeling met België en kwamen/komen daardoor te veel over als kille managers (die nooit echt de indruk geven dat het ze al te veel kan schelen wat de ploeg nu doet), en ik denk dat dat voor een bondscoach toch wel een zwaar minpunt is dat zich indirect negatief kan vertalen op het veld.

Wie wil er Verheyen of Sonck?

Een coach uit eigen land zal idd ook niet automatisch een succes zijn, maar ik geloof wel dat dat voor de positie van bondscoach altijd veel beter is om iemand te hebben die de cultuur en het land van de spelers goed begrijpt. Martinez en Tedesco hadden/hebben niks feeling met België en kwamen/komen daardoor te veel over als kille managers (die nooit echt de indruk geven dat het ze al te veel kan schelen wat de ploeg nu doet), en ik denk dat dat voor een bondscoach toch wel een zwaar minpunt is dat zich indirect negatief kan vertalen op het veld.
Dat is wel gewoon een feit ja. Ik denk echt dat men onderschat hoe belangrijk het is dat je als bondscoach ook een stuk culturele binding met een ploeg hebt. De ploeg hangt al niet van homogeniteit aan elkaar, dan is het heel belangrijk om als coach dat wel te promoten. In plaats van zoals Martinez of Tedesco als een soort veredelde Engelssprekende clubcoach te werk te gaan.

Terug
Bovenaan