Kleine vragen: economie & recht

Ja oke, maar voor ons had dat betekend dat we gewoon een extra maand zouden huren om hem leeg te hebben staan, ipv slechts 2 maanden nu. Konden het helaas niet timen.

Zchja, zullen wel zien
 
Betaalt bpost de verkeersboetes terug van hun pakjesbezorgers? Want het lijkt mij niet mogelijk om hun rondes te doen op een "normale" manier. En die parkeren 100 keer per dag fout natuurlijk. Of worden die gewoon nooit beboet door de politie?
 
Een vraagje over fiscaal inwonerschap. Ik werk en woon (=domicilieadres) in het buitenland. Ik ben echter nog steeds Belg. Ben ik dan ook een fiscaal inwoner van België of ben ik enkel een inwoner van m'n gastland?
 
Een vraagje over fiscaal inwonerschap. Ik werk en woon (=domicilieadres) in het buitenland. Ik ben echter nog steeds Belg. Ben ik dan ook een fiscaal inwoner van België of ben ik enkel een inwoner van m'n gastland?
hangt af van het dubbelbelastingsverdrag en waar dat je je inkomen haalt fiscaal gezien
 
Als er geen Belgische inkomsten zijn, moet je dan enkel in Nederland een aangifte doen
 
Voor een financiële analyse gebruik ik de quick test/current test. Er zijn aan de passiefzijde echter R/C vennoten en R/C factoring en rekening vast voorschot factoring.

Dit geeft een vertekend beeld denk ik? Ik zou dus opteren om R/C vennoten niet in de berekening mee te nemen, ook aangezien dit gebruikt kan worden voor een eventuele kapitaalsverhoging. Hetzelfde voor 'voorschot factoring'. Deze is een vast bedrag maar niet relevant om het ratio te bemeten.

Iemand ervaring met deze voorbeelden of bronnen om dit op te lossen?
 
Wij zouden achteraan onze grond een poortje willen hangen (doorgaan fiets, te voet), zodat we over de oprit van de achterbuur aan onze tuin kunnen. De achterbuur vindt dit geen probleem (is enkel en alleen inrit naar zijn loods), maar regelt het graag officieel zodat we daar niet opeens een poort voor een auto kunnen zetten. Wat moeten we daarvoor regelen en wat gaat ons dat kosten (los van het plaatsen van het poortje)?
 
Is het de moeite om een gas boete van 58 eur aan te vechten voor het gebruik van een laden en lossen zone voor vrachtwagens terwijl ik aan het inladen was met een auto? Wat is de kans dat ik win?
 
En die parkeren 100 keer per dag fout natuurlijk.

Stilstaan om te laden & lossen is iets anders dan parkeren. Mag wel op de rijbaan, maar niet op het fietspad of voetpad.

coldvinc zei:
Is het de moeite om een gas boete van 58 eur aan te vechten voor het gebruik van een laden en lossen zone voor vrachtwagens terwijl ik aan het inladen was met een auto? Wat is de kans dat ik win?

Kans is klein, maar een GAS-boete kan je betwisten zonder dat ze daarom verhoogt.
 
Is het de moeite om een gas boete van 58 eur aan te vechten voor het gebruik van een laden en lossen zone voor vrachtwagens terwijl ik aan het inladen was met een auto? Wat is de kans dat ik win?
als sanctionerend ambtenaar:

- wat is de inbreuk (waarschijnlijk verwijzing naar artikel wegcode dat overgenomen werd in lokaal reglement)
- definieer "gebruik laden en lossen" in uw geval

(ik zou er niet al te veel op rekenen)
 
vanaf wanneer kan je via tax on web nu je belastingsbrief doorsturen? thx
 
Ik heb een onderhoud aangevraagd voor onze Bulex-boiler. Hier aangekomen, zeggen die mannen dat zij officieel geen onderhoud kunnen uitvoeren omdat er zaken niet volgens de wet zijn geïnstalleerd en zelfs gevaarlijk kunnen zijn. Los daarvan zit die boiler ook op de meest ontoegankelijke plaats ergens achter een muur aan het toilet. Zij hebben dan aangeraden om een externe installateur te laten langskomen zodat die het ook even kan bekijken. Zo gezegd zo gedaan, de andere installateur kwam langs en zei net hetzelfde. Zij kunnen hier niet mee verder omdat er dingen niet conform de wet zijn geïnstalleerd (geen goede toevoer zuurstof, leidingen die schots en scheef hangen, stopcontacten die niet vastzitten, ...). Wij wonen in een appartementsgebouw met 2 andere bewoners boven en onder ons die net hetzelfde probleem hebben. Appartement is 3 jaar geleden opgeleverd.

Dit is de eerste keer dat er iemand van Bulex langskomt. Kunnen wij de aannemer hiervoor aansprakelijk stellen omdat het toch effectief gaat over zaken die niet conform de wet zijn geïnstalleerd? Wij hebben al talloze problemen gehad met 'kleine' zaken in het appartementsgebouw omwille van idiote of goedkope beslissingen van de aannemer. Het eerste jaar konden we er af en toe nog op rekenen om dat in orde te brengen, nu is het natuurlijk al ff geleden.
 
Ik heb een onderhoud aangevraagd voor onze Bulex-boiler. Hier aangekomen, zeggen die mannen dat zij officieel geen onderhoud kunnen uitvoeren omdat er zaken niet volgens de wet zijn geïnstalleerd en zelfs gevaarlijk kunnen zijn. Los daarvan zit die boiler ook op de meest ontoegankelijke plaats ergens achter een muur aan het toilet. Zij hebben dan aangeraden om een externe installateur te laten langskomen zodat die het ook even kan bekijken. Zo gezegd zo gedaan, de andere installateur kwam langs en zei net hetzelfde. Zij kunnen hier niet mee verder omdat er dingen niet conform de wet zijn geïnstalleerd (geen goede toevoer zuurstof, leidingen die schots en scheef hangen, stopcontacten die niet vastzitten, ...). Wij wonen in een appartementsgebouw met 2 andere bewoners boven en onder ons die net hetzelfde probleem hebben. Appartement is 3 jaar geleden opgeleverd.

Dit is de eerste keer dat er iemand van Bulex langskomt. Kunnen wij de aannemer hiervoor aansprakelijk stellen omdat het toch effectief gaat over zaken die niet conform de wet zijn geïnstalleerd? Wij hebben al talloze problemen gehad met 'kleine' zaken in het appartementsgebouw omwille van idiote of goedkope beslissingen van de aannemer. Het eerste jaar konden we er af en toe nog op rekenen om dat in orde te brengen, nu is het natuurlijk al ff geleden.
Is eerder bouwtechnisch, maar lijkt me geen discussie over te zijn als 2 installateurs expliciet zeggen dat het niet conform de wet is, dat dit ook door hen moet opgelost worden ALS die wet er al bestond op moment van de installatie.
 
nog niemand die op mijn vraag heeft kunnen antwoorden?

vanaf wanneer is tax on web beschikbaar om in te vullen?
 
voor de inwoners van Antwerpen, wie heeft zijn provinciebelasting al ontvangen via het (digitale) burgerloket? De papieren versie zit al in de brievenbussen, maar ik zie nog altijd geen digitale aanslag? vorig jaar noch papieren en digitale aanslag ontvangen, maar dan wel kunnen betalen, via een link op de website van de provincie (maar ik vind dat niet direct terug).
 
Er bestaat zoiets als een rechtplegingsvergoeding: een forfaitaire tegemoetkoming in een deel van de kosten en erelonen van de advocaat van de in het gelijk gestelde partij door de verliezende partij.

Maar wat is "de gelijk gestelde partij"? Is er dan altijd een winnaar en een verliezer? Ik kan mij toch heel veel situaties inbeelden waarbij de rechter een deel de eiser en een deel de tegenpartij in het gelijk stelt?
 
Er bestaat zoiets als een rechtplegingsvergoeding: een forfaitaire tegemoetkoming in een deel van de kosten en erelonen van de advocaat van de in het gelijk gestelde partij door de verliezende partij.

Maar wat is "de gelijk gestelde partij"? Is er dan altijd een winnaar en een verliezer? Ik kan mij toch heel veel situaties inbeelden waarbij de rechter een deel de eiser en een deel de tegenpartij in het gelijk stelt?

Strikt gezien is er, per vordering, altijd een winnaar of verliezer. Ofwel wordt de vordering toegekend, ofwel niet.

Natuurlijk zijn er ook situaties waar je als eiser niet volledig je gelijk krijgt (je vraagt 100, maar krijgt slechts 50), in welk geval het bedrag van de rechtsplegingsvergoeding soms verminderd wordt (tot het basisbedrag van de RPV of een pro rate vermindering in functie van toegekende vordering - heel bondig uitgelegd, want hierover bestaat discussie binnen de rechtspraak).

Soms kan het ook zijn dat de verwerende partij een succesvolle tegenvordering instelt. Indien de initiële vordering van de eisende partij ook succesvol is, kan het zijn dat beide rechtsplegingsvergoedingen elkaar compenseren.
 
Terug
Bovenaan