Kleine vragen: economie & recht

Voor school moet ik een boekhoudkundige oefening maken, maar geraak er niet meteen aan uit. Er worden 1.000 nieuwe aandelen aangekocht aan €50 per stuk. Daarvan wordt 25% volstort. Echter 75% van die 25% wordt volstort via dividenden. Hoe moet dit geboek worden? Vooral bij die volstorting via dividenden zit ik wat vast.
 
Mijn fiets is op het werk beschadigd bij een poging tot diefstal. De eerste offertes die ik binnen heb gekregen spreken over een minimumprijs van €500.

Via Google vind ik bvb deze Link
Waar ze melden dat een werkgever verplicht is tot "verschaffen van een veilige stalling- of parkeerplaats."

De stalling voor fietsen is niet afgesloten en vooral als het donker is verdwijnt de "sociale" controle. Het bedrijventerrein is "afgesloten" maar op vele plaatsen kan je zonder controle binnenlopen.

Is mijn werkgever hier dan in fout en dus verantwoordelijk voor de schade of droom ik luidop? Mijn bron is ook al 10jaar oud maar vind niet echt iets recent en duidelijk.
 
Mijn fiets is op het werk beschadigd bij een poging tot diefstal. De eerste offertes die ik binnen heb gekregen spreken over een minimumprijs van €500.

Via Google vind ik bvb deze Link
Waar ze melden dat een werkgever verplicht is tot "verschaffen van een veilige stalling- of parkeerplaats."

De stalling voor fietsen is niet afgesloten en vooral als het donker is verdwijnt de "sociale" controle. Het bedrijventerrein is "afgesloten" maar op vele plaatsen kan je zonder controle binnenlopen.

Is mijn werkgever hier dan in fout en dus verantwoordelijk voor de schade of droom ik luidop? Mijn bron is ook al 10jaar oud maar vind niet echt iets recent en duidelijk.
Heb je die fiets nodig voor het werk?
 
Strikt gezien is er, per vordering, altijd een winnaar of verliezer. Ofwel wordt de vordering toegekend, ofwel niet.

Natuurlijk zijn er ook situaties waar je als eiser niet volledig je gelijk krijgt (je vraagt 100, maar krijgt slechts 50), in welk geval het bedrag van de rechtsplegingsvergoeding soms verminderd wordt (tot het basisbedrag van de RPV of een pro rate vermindering in functie van toegekende vordering - heel bondig uitgelegd, want hierover bestaat discussie binnen de rechtspraak).

Soms kan het ook zijn dat de verwerende partij een succesvolle tegenvordering instelt. Indien de initiële vordering van de eisende partij ook succesvol is, kan het zijn dat beide rechtsplegingsvergoedingen elkaar compenseren.
In sommige gevallen worden de kosten van een geding zelfs toch nog ten laste gelegd van de ‘winnende’ partij.
Ik heb al een paar keer een vonnis gelezen waarbij de verzoekende partij in de grond van de zaak gelijk had, maar er geen tot te weinig ‘moeite’ werd gedaan voorafgaand de gerechtelijke procedure om de zaak minnelijk te regelen(ingebrekestellingen/niet akkoord gaan met afbetalingsplannen).
 
Mijn dochter zit in de 2de kleuterklas. 1 van haar klasgenootjes is positief getest. Zij en de rest van haar klasgenootjes zijn door CLB aangewezen als laagrisicocontact. Ze mogen naar school, maar niet naar hobby's, afspreken met vriendjes, ... . Er wordt ook met aandrang gevraagd om ze nu zeker niet door grootouders te laten opvangen. Dit geeft voor ons wel problemen aangezien wij beiden te vroeg moeten starten met werken en de grootouders hen dan normaal opvangen. Voorschoolse opvang open te laat voor ons en is ook al volzet. Gewoon verlof is ook geen optie. Iemand een idee of ik hiervoor familiaal verlof kan opnemen? Of iemand een ander idee?
 
Mijn dochter zit in de 2de kleuterklas. 1 van haar klasgenootjes is positief getest. Zij en de rest van haar klasgenootjes zijn door CLB aangewezen als laagrisicocontact. Ze mogen naar school, maar niet naar hobby's, afspreken met vriendjes, ... . Er wordt ook met aandrang gevraagd om ze nu zeker niet door grootouders te laten opvangen. Dit geeft voor ons wel problemen aangezien wij beiden te vroeg moeten starten met werken en de grootouders hen dan normaal opvangen. Voorschoolse opvang open te laat voor ons en is ook al volzet. Gewoon verlof is ook geen optie. Iemand een idee of ik hiervoor familiaal verlof kan opnemen? Of iemand een ander idee?
familiaal verlof is strikt juridisch bruikbaar hiervoor indien het onverwacht is en de eerste dag. Anders is het een gunst van de werkgever.
 
Wordt een gratis schatting van een immo makelaar door de Vlaamse Belastingdienst geaccepteerd wat betreft een geërfd huis?
 
Vragen ivm herfinanciering van de lening.
We zijn alles eens aan het bekijken en Keytrade gaat echt een pak onder wat onze huidige bank aanbiedt.

Klopt het dat de wederbeleggingsvergoeding en de notariskosten de enige kosten zijn?
Wat met de schuldsaldo. Die is destijds in één keer betaald bij de aankoop van de woning.

Herfinancieren bij dezelfde bank lijkt vrij straightforward maar bij switch van bank heb ik dus wat meer vragen :)
 
Zijn er parameters zoals de OLO voor hypothecaire kredieten, die een idee kunnen geven van de flow van de interestrates van andere kredieten?
We zagen bv voor een aantal simulaties dat het tarief al 0.1% lager lag dan vorige week, we willen dus kijken waar we nu zitten (ideaal moment vs slecht moment)
 
Conclusies en bewijsstukken voor een zaak in het vredegerecht: mag je deze documenten naar de tegenpartij mailen of moet dit via aangetekende zending?

Tweede vraag gewoon uit interesse: alles verloopt op papier, maar stel dat je bv. video's of Whatsappberichten wilt gebruiken, hoe werkt dat dan tegenwoordig?
 
Conclusies en bewijsstukken voor een zaak in het vredegerecht: mag je deze documenten naar de tegenpartij mailen of moet dit via aangetekende zending?

Tweede vraag gewoon uit interesse: alles verloopt op papier, maar stel dat je bv. video's of Whatsappberichten wilt gebruiken, hoe werkt dat dan tegenwoordig?

E-mail is principe voldoende. Veiligheidshalve kan je dat evenwel steeds aangetekend doen (aangezien tussen particulieren geen deontologische regels i.t.t. tussen advocaten).

Voor je tweede vraag bestaat er naar mijn weten geen uitdrukkelijke regeling. Daar wordt dan ook praktisch mee omgaan: via CD/DVD, USB,..
 
Ok, hier redelijk wat kleine en minder kleine vraagjes :unsure:

Ben dus sinds begin van het jaar zelfstandige in bijberoep met een eenmanszaak, niet BTW-plichtig. Ik ben van plan om mijn boekhouding zelf te proberen. We zullen zien hoe dat loopt :unsure:

Ik ben dus nu mijn kasboek, bankboek, verkoopdagboek en aankoopdagboek gemaakt.

Dat kasboek en bankboek heb ik altijd goed bijgehouden. Al heb ik nog geen cash om in het kasboek te geven.
Nu wil ik beginnen aan mijn verkoopdagboek.

Ik heb dat in excel gemaakt met als tabellen.

DatumNummerBedrag excl BTWBTWBedrag incl BTWType klantBTW nummer klant

Meer moet ik er niet opzetten? Moet ik die BTW erbij zetten vermits ik niet BTW plichtig ben?
 
Ok, ben dus sinds een paar weken begonnen met Cashaca want excel en al = wat een hel als ge daar niks van ken.t

Kleine onderneming dus vrijgesteld van BTW. Heb wel een paar praktische vraagjes.

Ik krijg betalingen via Payconiq, dat boek ik dan als particuliere ontvangsten gewoon. Ik moet in Cahsaca een klant aanmaken en gebruik gewoon de mensen hun bankrekening nummer als klant als hun naam er niet bij staat. Ik neem aan dat dat OK is?

Ik heb een betaling van mijn privé-rekening gedaan die ik dan vanuit de zakelijke rekening terug gestort heb. Ik heb dat als overboeking ingeboekt maar die 150 euro (kost) wordt niet van mijn resultatenafgetrokken en trekt hij dus niet van mijn bruto opbrengsten af...
Hoe los ik dat op?
Gewoon een aankoop inboeken met mijn eigen rekening als leverancier? Mag dat?
 
Hallo!

Ik heb onlangs een woning (appartement) gekocht. In het appartement stond een grote koelkast/diepvries die de vorige eigenaar wou. Ik had met hem, voor aankoop van de woning, afgesproken dat ik die naar beneden zou brengen wanneer ik de verhuislift zou gebruiken.
Uiteindelijk heb ik die nog voordien naar beneden gekregen.

Ik heb hem in de garage geplaatst en gestuurd dat hij die mag komen ophalen. We zijn ondertussen 2-3 maand verder. Na 1 week heb ik hem nogmaals gestuurd dat ik het toestel binnen de 2 weken weg wil omdat ik de ruimte vrij wil hebben. Geen reactie. Sindsdien doe ik geen moeite meer om contact te leggen.

Mijn vraag is nu of die mens mij eigenlijk iets kan maken als ik het toestel 2dehands verkoop. Het werd nergens in de verkoopakte vermeld. Er lagen nog andere kleine spullen, deze zijn reeds de vuilbak in toen ik de vloer heb opgelapt en de muren heb geschilderd voor ik er ben ingetrokken.
 
Hallo!

Ik heb onlangs een woning (appartement) gekocht. In het appartement stond een grote koelkast/diepvries die de vorige eigenaar wou. Ik had met hem, voor aankoop van de woning, afgesproken dat ik die naar beneden zou brengen wanneer ik de verhuislift zou gebruiken.
Uiteindelijk heb ik die nog voordien naar beneden gekregen.

Ik heb hem in de garage geplaatst en gestuurd dat hij die mag komen ophalen. We zijn ondertussen 2-3 maand verder. Na 1 week heb ik hem nogmaals gestuurd dat ik het toestel binnen de 2 weken weg wil omdat ik de ruimte vrij wil hebben. Geen reactie. Sindsdien doe ik geen moeite meer om contact te leggen.

Mijn vraag is nu of die mens mij eigenlijk iets kan maken als ik het toestel 2dehands verkoop. Het werd nergens in de verkoopakte vermeld. Er lagen nog andere kleine spullen, deze zijn reeds de vuilbak in toen ik de vloer heb opgelapt en de muren heb geschilderd voor ik er ben ingetrokken.
Indien het niet in de akte werd opgenomen lijkt het me weinig waarschijnlijk dat hij je iets kan maken.
 
Misschien niet de juiste plaats om dit te vragen maar:

Ik heb in december vorig jaar een product online besteld bij een zelfstandige elektro zaak. Ik had hier nog niet voor betaald en koos om te betalen bij afhalen in de winkel. Ze zeiden dat dat binnen de 2 weken ging toekomen. In maart dit jaar bellen ze mij uiteindelijk pas op om te zeggen dat het product er is, een goeie 3 maanden later dus. Ik moest het tegen dan niet meer hebben, want ik had zo lang niet van hen gehoord dat ik het al ergens anders had gekocht. Nu bellen ze mij vorige week op om te zeggen dat ik verplicht ben om dit te komen kopen. Klopt dit? Ik begrijp dat je bij een online aankoop 14 dagen hebt om af te zien daarvan, wat ik dus toen niet gedaan heb omdat het binnen de 2 weken zou toekomen, maar in welke mate ben je verplicht om iets nog aan te kopen als ze daar maanden over doen en ik ook nog niets betaald heb?

Als het moet, ga ik het wel alsnog gaan halen, maar ik weet het gewoon oprecht niet.
 
In principe geldt een maximale levertermijn van 30 dagen. Respecteert de verkoper die termijn niet, moet je hen in principe daaraan herinneren. Levert men dan nog niet, dan mag je de bestelling annuleren.

Strikt gezien kan je geen gebruik maken van deze laatste mogelijkheid (omdat je hen geen herinnering hebt gestuurd).

Maar dan nog: stel dat je het product gaat afhalen, dan beschik je nog steeds over een herroepingstermijn van 14 dagen (die ingaat op het ogenblik dat je het product afhaalt)...

Ik hoop dat je hiermee wat verder kan.. (ik zou het in elk geval niet ophalen :p).
 
Hmmm, die herroepingstermijn gaat pas in op het moment dat ik het ga ophalen? Ik dacht wanneer dat toekwam in de winkel. Dus eigenlijk kan ik het gaan ophalen en betalen, en dan nog teruggeven? Want ik dacht dat ik dat ook tegen hen had gezegd aan de telefoon, maar dan zeiden ze dat dat niet kan voor een aankoop in de winkel.

Edit: ik lees idd over het herroepingsrecht op de site van economie.fgov. Het is mij alleen niet duidelijk of dat ook op mij slaat. Ik heb namelijk online besteld, maar nog niet betaald. Als ik dan het zou gaan afhalen in de winkel en ik betaal, geldt dat dan nog als een overeenkomst op afstand aangezien ik ter plekke heb betaald?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan