Vragen ivm huurwaarborg en verlaten huurwoning

WalkingDead

Active member
Even hijacken;

We verlaten 31 maart het huidige appartement. Op 5 maart heb ik de opzeg gedaan via aangetekend schrijven (contract was niet geregistreerd). Ze hebben per mail laten weten hier akkoord mee te gaan.

Ik hoor nu van de vorige huurders (waarmee we af en toe contact hebben gehad na onze verhuis naar dit appartement) dat ze de volledige huurwaarborg (iets van een €2700) kwijt waren en er nog €200 extra werd gevraagd. Dit na het tekenen van de uittredende plaatsbeschrijving waar een heel deel puntjes stonden opgesomd, doch zonder de kosten (ik heb gevraagd of hij dit zou willen overmaken naar mij).

Nu het appartement was in onze ogen in zeer goede staat. De verhuurders wouden absoluut nog kuisen maar dit waren naar mijn mening relatief kleine dingen.

De vraag luidt als volgt:

De plaatsbeschrijving werd niet geregistreerd. Ik zie verschillende standpunten maar vind het moeilijk om een bepaalde wet te vinden. Enerzijds lees ik dat de niet-registratie er niet toe doet want het is een gehandtekende overeenkomst Anderzijds lees ik dat de niet-registratie inhoudt dat er kan verwacht worden dat het appartement wordt teruggegeven zoals bij de ingebruikname tenzij anders bewezen maar de plaatsbeschrijving is door hun zelf gemaakt, niet zeer gedetailleerd en vrij weinig foto's.

Nu gaan we dit weekend goed poetsen maar volgens de vorige huurders werd er ook schade door normaal gebruik aangerekend.

Mijn plan: zorgen dat alles perfect in orde is. Als er onterechte schade wordt aangerekend, dit weerleggen met de niet-registratie + de uittredende plaatsbeschrijving van de vorige huurders, die aantoont dat de "schade" er al was (want er is nooit iets hersteld / er was niets kapot).

Kan ik nog iets doen, klopt er iets niet in mijn redenering om mezelf in te dekken?

PS: voor het 2 jaarlijks onderhoud van de gasketel staan ze erop dat we dit laten doen door een vriend/familie van hun. Anders STAAN ze erop dat ze aanwezig zijn. Hier deden ze bij de vorige huurders ook moeilijk over, maar daar weet ik wel dat ze het attest van een erkende technicus moeten aanvaarden :crazy:.
 
Huurcontracten worden geregistreerd, de plaatsbeschrijving zelf niet denk-ik.

Qua huurwaarborg: hoelang heb je er gewoond? Ik zou die als verloren beschouwen (ook gezien de historiek met de vorige huurder).

Dan kom je in een soort "prisoners dillema" terecht. Heeft het zin om het volledige pand op te ruimen, "alles perfect in orde te zetten" als de verhuurders toch de waarborg gaan claimen? Vermoedelijk niet ...
+laat je goed ondersteunen. Zie https://www.vlaanderen.be/organisaties/huurdersbond
 
Even hijacken;

We verlaten 31 maart het huidige appartement. Op 5 maart heb ik de opzeg gedaan via aangetekend schrijven (contract was niet geregistreerd). Ze hebben per mail laten weten hier akkoord mee te gaan.

Ik hoor nu van de vorige huurders (waarmee we af en toe contact hebben gehad na onze verhuis naar dit appartement) dat ze de volledige huurwaarborg (iets van een €2700) kwijt waren en er nog €200 extra werd gevraagd. Dit na het tekenen van de uittredende plaatsbeschrijving waar een heel deel puntjes stonden opgesomd, doch zonder de kosten (ik heb gevraagd of hij dit zou willen overmaken naar mij).

Nu het appartement was in onze ogen in zeer goede staat. De verhuurders wouden absoluut nog kuisen maar dit waren naar mijn mening relatief kleine dingen.

De vraag luidt als volgt:

De plaatsbeschrijving werd niet geregistreerd. Ik zie verschillende standpunten maar vind het moeilijk om een bepaalde wet te vinden. Enerzijds lees ik dat de niet-registratie er niet toe doet want het is een gehandtekende overeenkomst Anderzijds lees ik dat de niet-registratie inhoudt dat er kan verwacht worden dat het appartement wordt teruggegeven zoals bij de ingebruikname tenzij anders bewezen maar de plaatsbeschrijving is door hun zelf gemaakt, niet zeer gedetailleerd en vrij weinig foto's.

Nu gaan we dit weekend goed poetsen maar volgens de vorige huurders werd er ook schade door normaal gebruik aangerekend.

Mijn plan: zorgen dat alles perfect in orde is. Als er onterechte schade wordt aangerekend, dit weerleggen met de niet-registratie + de uittredende plaatsbeschrijving van de vorige huurders, die aantoont dat de "schade" er al was (want er is nooit iets hersteld / er was niets kapot).

Kan ik nog iets doen, klopt er iets niet in mijn redenering om mezelf in te dekken?

PS: voor het 2 jaarlijks onderhoud van de gasketel staan ze erop dat we dit laten doen door een vriend/familie van hun. Anders STAAN ze erop dat ze aanwezig zijn. Hier deden ze bij de vorige huurders ook moeilijk over, maar daar weet ik wel dat ze het attest van een erkende technicus moeten aanvaarden :crazy:.
Je dient het pand te verlaten in dezelfde staat zoals je deze hebt ontvangen bij intrede.

Schade die veroorzaakt is door slijtage en overmacht is voor de verantwoordelijkheid van de verhuurder.

De intredende plaatsbeschrijving is hierin belangrijk, want die zou de staat bij aanvang moeten omschrijven. Indien deze iets niet vermeld gaat de wet ervanuit dat je het pand teruggeeft in dezelfde staat dan dat je het hebt gekregen. Er is geen enkele verplichting dat een plaatsbeschrijving geregistreerd moet zijn, deze is rechtsgeldig als ze omstandig en tegensprekelijk is opgesteld.

Hebben jullie geen overeenkomst over vrijgave van de waarborg dan zullen jullie naar de rechtbank moeten gaan, wat uiteraard kosten met zich meebrengt. Best op voorhand uitmaken hoeveel je van je waarborg wilt laten vallen op niet naar de rechtbank moeten gaan.

En laat principes en rechtvaardigheid varen als je er goedkoop vanaf wilt komen.
 

De plaatsbeschrijving moet geregistreerd zijn. Al zal men daar minder moeilijk over doen indien die niet geregistreerd is. Het contract MOET echter wel geregistreerd zijn.

Wat wel belangrijk is, is dat de plaatsbeschrijving tijdens de eerste maand van de huurovereenkomst moet opgesteld zijn. Dus gehandtekend, ingevuld en gedateerd. Als het dan wat langer duurt voor de registratie dan zal dit nog altijd rechtsgeldig zijn. Maar men zal het nog altijd liefst geregistreerd hebben en zien.

Indien die plaatsbeschrijving dan ook gehandtekend is, ga je vooral moeten zien welke opmerkingen men vooral geeft bij de uittredende plaatsbeschrijving, hoever die afwijken van de gehandtekende plaatsbeschrijving en welke bedragen daar tegenover staan om die zaken op te lossen en welke ervan als natuurlijke slijtage kunnen gezien worden.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat bij een contract van 2j slijtage minder kan ingeroepen worden dan met een contract van 20j en er over die tijd niets is aangepast. Maar opnieuw te bekijken in functie van de intredende plaatsbeschrijving. Alsook is het beste om tijdens de plaatsbeschrijving daar ook al bedragen op te plakken voor de remediëring (of te stellen dat je x of y nog zelf gaat doen).

De huurwaarborg als volledig verloren beschouwen defacto en dit als normaal te beschouwen lijkt mij serieus overkill. Maar te bekijken in functie van de redelijkheid en of je bereid bent om daarvoor naar het vredegerecht te gaan om die zaken aan te vechten. Als hetgeen men vraagt redelijk is, dan zou ik dat niet doen. Als dat onredelijk is of lijkt zou ik daar al sneller voor geneigd zijn om dat te doen. Maar dat blijft een judgement call.
 
Terug
Bovenaan