Kleine vragen: economie & recht

Soms iemand hier die de regelgeving goed kent ivm overlevingspensioenen en waar ik een pm naar zou mogen sturen?

Het gaat om mijn schoonmoeder die overleden is en mijn schoonvader wordt van kastje naar de muur gestuurd met onvolledige info...

Gezien zijn leeftijd zou ik vermoeden dat hij recht heeft op een permanent overlevingspensioen, maar het zou nu een overgangsuitkering zijn van een jaar.
Na dat jaar kan/wil niemand iets van info geven, hij moet na een jaar maar eens terug komen en ze gaan dat dan nog eens bekijken...
Redelijk onmenselijk vind ik, want hij mag dan nog minstens een jaar in onzekerheid leven.

Heb zelf al zitten zoeken om het te proberen begrijpen, maar ik geraak er niet aan uit. :unsure:
 
Soms iemand hier die de regelgeving goed kent ivm overlevingspensioenen en waar ik een pm naar zou mogen sturen?

Het gaat om mijn schoonmoeder die overleden is en mijn schoonvader wordt van kastje naar de muur gestuurd met onvolledige info...

Gezien zijn leeftijd zou ik vermoeden dat hij recht heeft op een permanent overlevingspensioen, maar het zou nu een overgangsuitkering zijn van een jaar.
Na dat jaar kan/wil niemand iets van info geven, hij moet na een jaar maar eens terug komen en ze gaan dat dan nog eens bekijken...
Redelijk onmenselijk vind ik, want hij mag dan nog minstens een jaar in onzekerheid leven.

Heb zelf al zitten zoeken om het te proberen begrijpen, maar ik geraak er niet aan uit. :unsure:
Stuur maar. Graag een idee van zijn eigen inkomen, exact aantal kinderen (ook aantal eventueel minderjarige) en exacte leeftijd
 
Stuur maar. Graag een idee van zijn eigen inkomen, exact aantal kinderen (ook aantal eventueel minderjarige) en exacte leeftijd
Super, bedankt alvast. Ik vraag zijn gegevens van het laatste aanslagbiljet of mogelijks de pensioenfiches van vorig jaar als die al beschikbaar zijn.
Pm komt er dit weekend of begin volgende week aan. :thumb:
 
Bedankt voor de uitleg, maar ik heb ze beide gewoon betaald hoor, want ik weet wel dat ik te snel aan het rijden was.
Was gewoon benieuwd of ze zo'n dingen eigenlijk vaker deden (was op het stuk tussen Luik en Hasselt trouwens)

Die laatste opmerking is ook gewoon overbodig hoor :crazy:
Tenzij 140 CC op een lege autostrade tegenwoordig "idioot" is :unsure:
Een lege autostrade in België... dat moet een unicum zijn.
 
Ik ben huurder met een 3-6-9 contract en in augustus 2021 woon ik hier exact 3 jaar.

Indien ik mijn opzeg geef in mei, dan gaat de opzegtermijn van 3 maanden in (juni- juli- augustus) dan eindigt mijn contract eind augustus.
Kan ik dan kosteloos opzeggen?

Of kan ik pas opzeggen vanaf augustus 2021? :thinking: Zonder een schadevergoeding te betalen weliswaar
 
Gewoon zien dat de huur een einde neemt na 3 jaar huurperiode. Dan hoef je geen vergoeding te betalen.

In jouw geval zou het daarom bv. voldoende zijn dat de huur stopt op 1 september. Je moet je opzegtermijn daar dus gewoon op afstemmen (en bv. laten ingaan op 1 juni).
 
Gewoon zien dat de huur een einde neemt na 3 jaar huurperiode. Dan hoef je geen vergoeding te betalen.

In jouw geval zou het daarom bv. voldoende zijn dat de huur stopt op 1 september. Je moet je opzegtermijn daar dus gewoon op afstemmen (en bv. laten ingaan op 1 juni).
Oké thanks, dus opzeg geven in mei is te vroeg? Einde huurcontract is dan 31 augustus
 
Een klein vraagje over parkeerboetes. Ik stond verkeerd geparkeerd 2 dagen toen ik aan zee was (mijn fout, ik dacht dat ik in een niet-betalende zone zat). Deze week dus 2 x €30 in de bus gekregen als boete.
Zoals gezegd dus geen discussie over de boete, maar kunnen ze een boete geven zonder dit kenbaar te maken op de wagen zelf? Want ik heb mijn auto genomen de eerste dag na 19u (waar het zeker wél gratis parkeren was) en daar zat geen bonnetje tussen oid. Als ik het geweten had, had ik hem de 2e dag logischerwijs wel ergens anders gezet.
 
Dat kan inderdaad.

Op heel veel plaatsen gebeurt dat al lang zonder bonnetje (je wordt nl. op de bon geslingerd door een wagen met een scansysteem).
 
Een klein vraagje over parkeerboetes. Ik stond verkeerd geparkeerd 2 dagen toen ik aan zee was (mijn fout, ik dacht dat ik in een niet-betalende zone zat). Deze week dus 2 x €30 in de bus gekregen als boete.
Zoals gezegd dus geen discussie over de boete, maar kunnen ze een boete geven zonder dit kenbaar te maken op de wagen zelf? Want ik heb mijn auto genomen de eerste dag na 19u (waar het zeker wél gratis parkeren was) en daar zat geen bonnetje tussen oid. Als ik het geweten had, had ik hem de 2e dag logischerwijs wel ergens anders gezet.
Je kan eens kijken naar hun retributiereglement maar zelfs als er daar staat dat er een bonnetje tussen moet zitten is het niet omdat je het niet gevonden hebt dat er ook werkelijk geen tussen zat. Soms wordt er vereist dat ze een foto trekken met het bonnetje erin maar geen idee hoe algemeen dat nog is.
 
Dat kan inderdaad.

Op heel veel plaatsen gebeurt dat al lang zonder bonnetje (je wordt nl. op de bon geslingerd door een wagen met een scansysteem).

Je kan eens kijken naar hun retributiereglement maar zelfs als er daar staat dat er een bonnetje tussen moet zitten is het niet omdat je het niet gevonden hebt dat er ook werkelijk geen tussen zat. Soms wordt er vereist dat ze een foto trekken met het bonnetje erin maar geen idee hoe algemeen dat nog is.
Het is inderdaad met zo een wagen met een scansysteem. Soit, zoals gezegd betwist ik de boete op zich absoluut niet, maar ik vind het wat lullig dat ik het niet wist. Lesson learned I guess.
 
We hebben onlangs onze opzeg gedaan voor appt, maar de nieuwe huurder zal pas intrekken na afloop van ons contract helaas.

Nu vroegen we ons af wat de verbrekingsvergoeding zou zijn. 30/4 is de laatste dag van ons contract, wat in het tweede jaar is. 1/5 startte normaal gezien ons 3de jaar.

Moeten we nu 2maanden huur betalen of slechts 1? Ik zou denken het laatste aangezien het contract is afgelopen in het derde jaar?
 
Heb je al is gecheckt op myminfin of u huurcontract geregistreerd is? want anders ben je de verhuurder 0 maanden verschuldigd.
Anders nog zou ik 1 maand verwachten, van elke menselijke verhuurder toch
 
We hebben onlangs onze opzeg gedaan voor appt, maar de nieuwe huurder zal pas intrekken na afloop van ons contract helaas.

Nu vroegen we ons af wat de verbrekingsvergoeding zou zijn. 30/4 is de laatste dag van ons contract, wat in het tweede jaar is. 1/5 startte normaal gezien ons 3de jaar.

Moeten we nu 2maanden huur betalen of slechts 1? Ik zou denken het laatste aangezien het contract is afgelopen in het derde jaar?

Hier spreek je jezelf toch tegen?

Principe voor een 9 jarig contract in Vlaanderen is 1) opzegtermijn = 3 maanden en 2) opzegvergoeding = 2 maanden indien huurcontract eindigt tijdens het tweede jaar (wat hier het geval is, aangezien je tweede jaar blijkbaar loopt t.e.m. 30/04).

Zoals Pompi aangeeft, hoef je evenwel geen termijn of vergoeding te respecteren, indien het huurcontract niet werd geregistreerd. Best eens nagaan dus inderdaad.
 
Is afgelopen=/= afloopt, dus niet tegenstrijdig toch?
Jammer dat je dus afhankelijk bent van de goodwill van de verhuurder aangezien je in realiteit geen huurcontract kunt laten stoppen op bv de 2e van de maand.

We gaan er dus gewoon niet naar piepen, we horen wel. Hij is uiteindelijk niet verplicht het te vragen en was, mede dankzij ons goed onderhoud, na een week al verzekerd van nieuwe huurders...
 
Kan je verhelpen door een maand later je opzeg te geven.

Maar goed, je moet er inderdaad niet zelf achter vragen.
 
Terug
Bovenaan