Sociaal tarief gekregen, maar geen recht op

Ik heb een huurcontract afgesloten voor een appartement vanaf 1 oktober 2025.
Energiecontract bij Engie ook afgesloten rond die periode. Vast tarief 1 jaar.
Mijn domicilieadres heb ik officieel pas in januari in orde gezet op deze appartement.

Sinds 1 oktober betaal ik mijn kosten, en maandelijke voorschot bij Engie voor een vast tarief. Energiecontract loopt af 22 mei. (Gewoon verlengen)

Al goed en wel, plots krijg ik een mail binnen van Engie. "Uw nieuw contract is in orde" in de mail heb ik zogezegd een sociaal tarief gekregen dat onbeperkt geldig is. Ik heb gebeld naar Engie, om hun te vertellen, dat ik dit vreemd vond, omdat ik normaal gezien geen recht heb op sociaal tarief.

Engie vertelt mij dat ze dit hebben doorgekregen van Fod Economie... en ik hun moet contacteren.

Wat is er gebeurd? Ik werk full time, ik heb geen tegemoetkomingen, geen ocmw, geen leefloon, niet invalide, ik woon alleen, en verdien bovengemiddeld. Maar toch geven die clowns mij een sociaal tarief.

Waarschijnlijk berekend op de vorige huurder, omdat ik wat laat was met mijn adres domilici. Hoe vreemd het ook klinkt. Want alles staat op mijn naam. Op de website van Fod Economie zijn mijn persoonlijke gegevens correct, en staat er recht op sociaal tarief sinds 1/01/2026. Waarom weet ik niet...

Soit, ik ga die clowns morgen contacteren. Als ik het negeer krijg ik waarschijnlijk na 1 jaar zoiets te horen "we hebben een fout begaan, sorry, je moet een deel terugbetalen"

Dus wil ik het rap oplossen.

Laatst bewerkt:
Hoe kan je energiecontract op 22 mei aflopen als je rond 1 oktober je contract afgesloten hebt?
Welk soort contract heb je afgesloten als je daar nog niet gedomicilieerd was?

Hoe kan je energiecontract op 22 mei aflopen als je rond 1 oktober je contract afgesloten hebt?
Welk soort contract heb je afgesloten als je daar nog niet gedomicilieerd was?
Sorry foutje, mijn jaarlijkse afrekening krijg ik op 22 mei. Contract loopt nog wat door.
Ergens in oktober heb ik een contract bij Engie afgesloten voor een duur van 1 jaar, vast tarief.

(Allemaal op mijn naam)

Waarom ik nu plots een sociaal tarief krijg is een raadsel. Ik voldoe niet aan de voorwaarden.

Laatst bewerkt:
Enenigheid over iemands standpunten is geen reden voor persoonlijke opmerkingen over een andere topic.
*ik excuseer mij al op voorhand en aanvaard bij deze de eventuele consequenties van onderstaande bericht*

Misschien omdat je - afgaande op eerdere comments - een sociaal geval bent?

De FOD houdt een databank bij en update die elke 3 maanden. De energieleveranciers krijgen automatisch een update.
Om het sociaal tarief voor energie te krijgen, moet u of iemand op uw domicilieadres, een bepaaldeuitkering of tegemoetkoming krijgen.
Zie ook https://www.vlaanderen.be/sociaal-tarief-voor-energie-elektriciteit-aardgas-warmte

Aangezien je aangeeft dat je contract op 1/10/25 in ging, maar je domiciel pas in orde hebt gemaakt in 2026.
Vermoedelijk zal, aangezien je zelf aangeeft dat je er zelf geen recht op hebt, iemand die op hetzelfde adres gedomicilieerd was als jij op 1/1/26 er recht op hebben. En dus op 1/1/26 zal jij dus ook door de FOD dat hebben gekregen op je naam, en aangezien je naam matcht bij Engie hebben ze jou dat ook toegekend.
Wellicht zal dus op je oude woonplaats iemand zijn komen wonen die wél recht heeft, aangezien je daar nog officieel woonde op 1/1/2026, wordt er voor jou ook dat automatisch toegekend.

Ik vermoed, aangezien de FOD automatisch update, dat ze dit binnenkort ook wel weer zelf gaan corrigeren. Maar de FOD contacteren kan geen kwaad.

De FOD houdt een databank bij en update die elke 3 maanden. De energieleveranciers krijgen automatisch een update.
Om het sociaal tarief voor energie te krijgen, moet u of iemand op uw domicilieadres, een bepaaldeuitkering of tegemoetkoming krijgen.
Zie ook https://www.vlaanderen.be/sociaal-tarief-voor-energie-elektriciteit-aardgas-warmte

Aangezien je aangeeft dat je contract op 1/10/25 in ging, maar je domiciel pas in orde hebt gemaakt in 2026.
Vermoedelijk zal, aangezien je zelf aangeeft dat je er zelf geen recht op hebt, iemand die op hetzelfde adres gedomicilieerd was als jij op 1/1/26 er recht op hebben. En dus op 1/1/26 zal jij dus ook door de FOD dat hebben gekregen op je naam, en aangezien je naam matcht bij Engie hebben ze jou dat ook toegekend.
Wellicht zal dus op je oude woonplaats iemand zijn komen wonen die wél recht heeft, aangezien je daar nog officieel woonde op 1/1/2026, wordt er voor jou ook dat automatisch toegekend.

Ik vermoed, aangezien de FOD automatisch update, dat ze dit binnenkort ook wel weer zelf gaan corrigeren. Maar de FOD contacteren kan geen kwaad.
Bedankt voor uw antwoord.

Terug
Bovenaan