Het is inderdaad niet representatief. Er zijn de afgelopen jaren al verschillende landen geweest die een dikke zak punten krijgen van de "vakjury" (what's in a name) om dan niks of quasi niks te krijgen van het probleem. Meteen ook de reden waarom ik de klacht van Spanje compleet ridicuul vind: "ONZE vakjury geeft 12, publiek 0 = kan niet!". Hoezo kan niet? Precies of het is de eerste keer... het echte probleem is hier vooral dat het geen geïsoleerd geval van links en rechts eens een land, maar een breed gegeven bij bijna alle landen.
De 2de vraag die je imo ook moet durven stellen: is er mogelijks ook geen bias naar de andere kant bij bv de vakjury's? Moest daar bij ons bv een Thomas Vanderveken bij zitten, iemand die (toch deels) een muziekopleiding heeft gehad, dan zou ik denken: "ok, die kan waarschijnlijk wel beter inschatten of liedjes puur muziektechnisch goed in elkaar zitten" maar hier? Ook het feit dat die vakjury uit slechts 5 namen lijkt te bestaan kan toch nooit een correcte doorsnede geven? Je moet maar een Laura Tesoro hebben die deze week nog verkondigd dat je "toch niet op Israel kan stemmen met de situatie in Gaza?" en je hebt al 20% van je stemmen die verschuiven puur door external bias. Volgens de regels mag dat niet maar hoe ga je dat controleren bij mensen die misschien iets minder vocaal zijn hierover? En dan spreek ik nog niet over een scenario waar zo iemand dat punt fanatiek verdedigd en ook 1 of meerdere andere juryleden meesleept in die redenering en zo heel je uitslag veranderd terwijl externe factoren eigenlijk geen invloed zouden mogen hebben.