Kleine vragen: economie & recht

Een vriendin van mij heeft paar jaar samengewoond met haar vriend die nu uit elkaar zijn (zij blijft wonen in dat huis, hij is weg), maar hij weigert om zijn domicilie te veranderen naar het adres waar hij nu woont. Is er iets wat zij kan doen om hem te verplichten? Ze wou dit zelf veranderen, maar ze weet niet op welk adres hij nu woont.
Politie laten komen (via gemeentehuis) en hem van ambtswege laten schrappen. En dat zo vlug als mogelijk, anders kan ze daar miserie mee hebben indien hij nu schulden zou maken.
 
Ik heb een vraag over de indexatie van PC 336. Begrijp ik het goed dat in deze sector net zoals bij PC 200 de indexatie één keer per jaar gebeurd (op 1 januari), maar dat er nu voor 2023 maar een indexatie voorzien is van 1,664% en dat dan nog enkel op het minimumloon? Terwijl de inflatie momenteel boven de 8% zit? Kan dat of interpreteer ik het verkeerd? https://www.hetacv.be/je-rechten/we...ex?EnrichmentType=Sectors&EnrichmentValue=385

336 - Vrije beroepen​



In het paritair comité van de vrije beroepen is enkel het sectoraal minimumloon gekoppeld aan de index. Sommige werkgevers in de sector indexeren spontaan het loon van hun medewerkers anderen doen dat niet. De sector-cao voorziet voor de werknemers van de ondernemingen waar geen regeling van loonindexering bestaat en van wie het maandloon hoger is dan het minimumloon van de sector, bovenop de sectorale verhoging een extra premie.

Zo zijn in het meest recente sectorakkoord, naast de sectorale verhoging van de bruto maandlonen met 0,4% op 1 januari 2022, ook nog volgende verhogingen voorzien:

  • Het maandloon op 1 januari 2022 wordt verhoogd met 1,163%, met een maximum van € 38 mits verrekening van effectieve verhogingen van het loon die in 2021 op ondernemingsvlak zijn toegekend
  • Het maandloon op 1 januari 2023 wordt verhoogd met 1,664%, met een maximum van € 55, mits verrekening van effectieve verhogingen van het loon die in 2022 op ondernemingsvlak zijn toegekend.
De zeer hoge inflatie die we momenteel kennen heeft voor de medewerkers van pc 336 echter zware gevolgen. Voor het jaar 2022 wordt een inflatie van ongeveer 8,4% verwacht. Veel meer dus dan de 1,664 % die voorzien is in het sectorakkoord. De extra verhoging van 1,664% is gebaseerd op een studie die door de CRB (centrale raad voor het bedrijfsleven) werd gemaakt.

De CRB berekent wat de verwachte indexering voor de komende twee jaar zal zijn en het is dat percentage dat gebruikt wordt voor de bijkomende verhogingen. De studie waar we ons op gebaseerd hebben voor de laatste sectoronderhandelingen dateert van begin 2021. Op dat ogenblik was er nog geen sprake van de enorme inflatie die we nu kennen. De sectoronderhandelingen zelf zijn in het najaar van 2021 gevoerd.

ACV Puls heeft op dat ogenblik geprobeerd om de percentages te verhogen, maar daar wilden de werkgevers niets van weten. ACV Puls krijgt van heel wat werknemers uit de sector (terecht) verontwaardigde reacties. Het is dan ook hoog tijd dat hier verandering komt! ACV Puls zal hiervoor de komende maanden de nodige acties ondernemen. We houden je op de hoogte.

@JPV ?
 
Lijkt mij het geval te zijn. Met zoals ik het interpreteer in 2023/2024 een nieuwe studie voor de indexatie in 2024 en 2025 waar men dan de indexatie die van toepassing is zal geven.

Kortom, een uitstel van executie voor die werkgevers of een competitief voordeel. Het is maar hoe je het bekijkt. Maar lijkt wel dat je het ooit gaat krijgen.
 
Ik heb een vraag over de indexatie van PC 336. Begrijp ik het goed dat in deze sector net zoals bij PC 200 de indexatie één keer per jaar gebeurd (op 1 januari), maar dat er nu voor 2023 maar een indexatie voorzien is van 1,664% en dat dan nog enkel op het minimumloon? Terwijl de inflatie momenteel boven de 8% zit? Kan dat of interpreteer ik het verkeerd? https://www.hetacv.be/je-rechten/we...ex?EnrichmentType=Sectors&EnrichmentValue=385



@JPV ?
Zoals ik het lees:
- indexatie (in de aard van 8%) op het minimumloon van de sector.
- geen index, maar een een gewone loonsverhoging voor de andere lonen, die 1,664%.

As jij in die sector werkt, gaat je loon dus zwaar achteruit in reële termen.
 
Ik moet in een formulier van m'n partner en mezelf het 'huidige jaarlijks gezamenlijk beslastbaar inkomen' opgeven. Vergis ik me of is het niet mogelijk om dit reeds na te gaan (maar hoogstens een degelijke inschatting)?
 
Ik moet in een formulier van m'n partner en mezelf het 'huidige jaarlijks gezamenlijk beslastbaar inkomen' opgeven. Vergis ik me of is het niet mogelijk om dit reeds na te gaan (maar hoogstens een degelijke inschatting)?
Volgens laatste aanslag normaal. In welke context?
 
Ik moet in een formulier van m'n partner en mezelf het 'huidige jaarlijks gezamenlijk beslastbaar inkomen' opgeven. Vergis ik me of is het niet mogelijk om dit reeds na te gaan (maar hoogstens een degelijke inschatting)?
Anders gewoon jullie jaarloon ( of huidig maandloon x13,92) X 0,8693. Als je allebei bediende bent zal dat een redelijke inschatting zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Ik ben aan het kijken om te verhuizen, maar ik heb een vraag omtrent de opzegtermijn. Mijn huurcontract was aanvankelijk van het type korte duur (tot 3 jaar) en deze is dan stilzwijgend verlengd ( zit nu in het 4e of 5e jaar) en dan zou dat automatisch een contract van 9 jaar worden.
Dus de opzeg is dan 3 maanden, lees ik.
Maar ik vind ook het volgende:

"Zolang de huurovereenkomst van negen jaar niet is geregistreerd, kan de huurder opzeggen zonder opzegtermijn en zonder opzegvergoeding. Deze regel is niet van toepassing gedurende de twee maanden die volgen op het afsluiten van de huurovereenkomst. De huurder moet nog wel altijd een opzeg ter kennis geven aan de huurder."

Mijn aanvankelijk contract van korte duur is geregistreerd zie ik op mijn e-box, maar is dan automatisch ook het stilzwijgende contract van 9 jaar ook geregistreerd?
 
Als je in aanmerking komt voor het Vlaams opleidingsverlof, neem je zelf vóór de start van de cursus contact op met het secretariaat ([email protected] of +32 3 265 48 03). Je vermeldt hierbij je naam, je volledige thuisadres (inclusief busnummer indien van toepassing) en je rijksregisternummer.


Ik heb in het verleden al beroep kunnen doen op opleidingsverlof (voor het VOV was) ;dit lijkt me nogal ridicuul?
Mijn vriendin wil VOV aanvragen maar bij linguopolis zeggen ze gewoon: pech op de website staat dat dit voor de cursus start moet gevraagd worden. (ze zijn 2 lessen ver)
Lijkt me sterk dat het instituut zoeen dingen kn gaan beslissen.. met welke reden? om wat administratie uit te besparen?
 
Nog een ander vraag verdergaand op de huur:
Stel dat er twee huurders samen een contract hebben ondertekend, bijvoorbeeld twee vrienden.

Sinds een drietal jaar is een van die vrienden vertrokken en heeft ergens anders iets gehuurd en domicilie van hem is eveneens officieel veranderd.
Klopt het dat als de partij die nog niet weg is maar wel weg wil, niet kan vertrekken zolang dat er geen opzeg gegeven is door de de vriend die al eerder vertrokken is?

M.a.w. je zit geketend aan dat huis? Lijkt mij toch iets straf en abnormaal en onmenselijk?

En stel dat die vriend op geen enkele manier te bereiken is, wat moet er dan gedaan worden?
 
Wettelijk gezien zou je kunnen proberen die persoon te dwingen om de helft van de huur te laten betalen. Dan zal hij wel snel zijn opzeg doen ;-) .

Ik denk ook dat er andere zaken kunnen gedaan worden, zoals controle door politie (domicilie) en eventueel via vredegerecht eenzijdig het contract laten opzeggen. Probeer hem hoe dan ook te contacteren, zelfs al heb je ruzie, hij heeft er geen enkele baat bij om plots de helft van de huur te moeten betalen (leg hem dat ook uit).
 
Nog een ander vraag verdergaand op de huur:
Stel dat er twee huurders samen een contract hebben ondertekend, bijvoorbeeld twee vrienden.

Sinds een drietal jaar is een van die vrienden vertrokken en heeft ergens anders iets gehuurd en domicilie van hem is eveneens officieel veranderd.
Klopt het dat als de partij die nog niet weg is maar wel weg wil, niet kan vertrekken zolang dat er geen opzeg gegeven is door de de vriend die al eerder vertrokken is?

M.a.w. je zit geketend aan dat huis? Lijkt mij toch iets straf en abnormaal en onmenselijk?

En stel dat die vriend op geen enkele manier te bereiken is, wat moet er dan gedaan worden?
je kan dit via de vrederechtbank regelen, al is het natuurlijk iets dat dan vlug 2 maand zal duren :). Best is nog altijd om je ex-medehuurder te contacteren.
 
Getwijfeld of ik dit al dan niet beter in bouwen & wonen post maar ik waag het erop.

Sinds kort het fantastische nieuws ontvangen dat ons bod voor een huis aanvaard is. Momenteel huren we en zullen we onze opzeg doen. Ik verwacht dit echter wat strategisch aan te pakken om de opzegvergoeding te beperken.

Situatie: contract lange termijn, ingegaan op 15/01/21. Indien we vandaag opzeggen dienen we dus 3 maanden opzegtermijn en 2 maanden opzegvergoeding te respecteren. Vanaf 16/01/23 (of is dit meteen 01/02/23?) zal de opzegvergoeding slechts 1 maand bedragen.

Vraag: Is het zo dat de opzegtermijn wordt berekend vanaf het moment dat het huurcontract werd opgezegd, of pas op de datum na de opzegtermijn? Indien datum opzegtermijn, dan neem ik aan dat ik mijn opzeg het best in november begin?
 
Mijn moeder is eigenaar van een appartement en vroeg zich iets af i.v.m. de factuur van de syndicus.

Deze is opgesplitst in drie delen met elke keer de zelfde titel: werkkapitaal (provisies).

Het eerste deel is de maandelijkse provisie voor haar ondergrondse parking (verdeelsleutel 11/543). Het derde deel is de maandelijkse provisie voor haar appartement (verdeelsleutel 274/1 738).

Het tweede deel is beide, ondergrondse parking (verdeelsleutel 11/10 000) en appartement 274/10 000).

De vraag is: hoe komt het dat in deel twee de verdeelsleutel anders is?
 
Mijn moeder is eigenaar van een appartement en vroeg zich iets af i.v.m. de factuur van de syndicus.

Deze is opgesplitst in drie delen met elke keer de zelfde titel: werkkapitaal (provisies).

Het eerste deel is de maandelijkse provisie voor haar ondergrondse parking (verdeelsleutel 11/543). Het derde deel is de maandelijkse provisie voor haar appartement (verdeelsleutel 274/1 738).

Het tweede deel is beide, ondergrondse parking (verdeelsleutel 11/10 000) en appartement 274/10 000).

De vraag is: hoe komt het dat in deel twee de verdeelsleutel anders is?
Waarschijnlijk zitten ze zowel in een hoofdvereniging (volledige gebouwencomplex) als in een deelvereniging (beperkter deel van het gebouwencomplex)
 
Terug
Bovenaan