Kleine vragen: economie & recht

Brief Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds.

Ik kreeg een brief binnen met de vraag om te bewijzen dat mijn auto verzekerd is.
Ik ging er niet op in, brief was ook niet aangetekend.
Een maand later krijg ik opnieuw een brief met dezelfde vraag, en indien ik hier niet op in ga zouden ze de politie inlichten...
Het leek wel scam. Maar even opzoeken leert me dat dit wel gangbaar is:


Nu vraag ik me af, waarom zouden ze mij zo een brief toesturen?
Mijn auto is nieuw sinds februari 2022 en meteen full omnium verzekerd...

Nog iemand die ooit zo een brief kreeg?

Je kan eens contact opnemen met de bevoegde ombudsman Verzekeringen
 
Brief Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds.

Ik kreeg een brief binnen met de vraag om te bewijzen dat mijn auto verzekerd is.
Ik ging er niet op in, brief was ook niet aangetekend.
Een maand later krijg ik opnieuw een brief met dezelfde vraag, en indien ik hier niet op in ga zouden ze de politie inlichten...
Het leek wel scam. Maar even opzoeken leert me dat dit wel gangbaar is:


Nu vraag ik me af, waarom zouden ze mij zo een brief toesturen?
Mijn auto is nieuw sinds februari 2022 en meteen full omnium verzekerd...

Nog iemand die ooit zo een brief kreeg?
Ik heb dat ook nog gekregen en dit was gewoon door een fout van de verzekeraar. Ik zou gewoon eens vragen bij jouw verzekeraar dat ze dat eens in orde maken.
 
Ik weet niet of dit hoort in dit topic maar ik vond geen beter topic.
Ik heb een factuur gekregen die ik moet betalen en als betalingsdatum staat letterlijk daarop: ONMIDDELLIJK.

Maar ja verzending met de post --> Arriveren van de brief in mijn brievenbus = Onmiddellijk kan in praktijk dus niet he.

Wat wil de termijn 'Onmiddelijk' dan eigenlijk zeggen? Wat zegt de wetgeving hierover? Ik vind dit niet meteen terug.
Hier past het beter denk ik.
Ik zou dat interpreteren als 'liefst zo snel mogelijk'. Afhankelijk of dat een volledig nieuwe factuur is of een herinnering van een factuur die ik zelf vergeten was zou dat bij mij ofwel op de stapel belanden van te betalen facturen (die wordt elke week nagekeken) ofwel meteen betaald worden.

Betalingstermijn hangt van contract tot contract af, is er niets bepaald dan val je terug op 'redelijke termijn' die eigenlijk niet strikt wettelijk bepaald is.

'Voor producten en diensten die voorzien in essentiële levensbehoeften, bestaan er wel een aantal specifieke regels. Zo moet je bijvoorbeeld bij gas en elektriciteit minimum 15 dagen de tijd krijgen om het bedrag te betalen.'

Meer info:
https://news.economie.fgov.be/186518-vijf-vragen-over-facturen-die-iedereen-zich-stelt
https://radio2.be/lees/wat-is-een-redelijke-betalingstermijn-voor-facturen
 
Er is geen wettelijk minimumtermijn voor betalingen van facturen. Ik vermoed ook dat het niet echt gaat om een factuur maar eerder om een herinnering?
Neen het gaat over een echte factuur, geen herinnering. Iemand is hier langs geweest voor een vrij "klein" werkje, dus ik bestrijd het bedrag ook niet.
Ik moest dit niet meteen ter plaatse betalen, en nu krijg ik dus de factuur binnen met 'te betalen voor' = Onmiddellijk.

Ik vroeg me alleen af, wat de wet erover zegt en wat 'redelijk' is. 1 à 2 weken aldus?
 
Neen het gaat over een echte factuur, geen herinnering. Iemand is hier langs geweest voor een vrij "klein" werkje, dus ik bestrijd het bedrag ook niet.
Ik moest dit niet meteen ter plaatse betalen, en nu krijg ik dus de factuur binnen met 'te betalen voor' = Onmiddellijk.

Ik vroeg me alleen af, wat de wet erover zegt en wat 'redelijk' is. 1 à 2 weken aldus?

Zie hierboven.

Wet zegt vooralsnog niets concreet (er liggen wel wetsvoorstellen over op tafel).
 
Iemand ervaring met de dienst van test-aankoop die energieleveranciers vergelijkt?

Aanrader of afrader?

Tot nu toe doe ik zelf regelmatig de vergelijking via de site van de vreg. Gezien er quasi enkel nog variabele tarieven aangeboden worden, vroeg ik me af of test-aankoop misschien een betere vergelijking maakt
 
Iemand die weet of je via Tui zelf een compensatie moet vragen voor een vlucht die niet doorgegaan is (en slechte communicatie over de annulering enz.)? Of is dit via een site zoals "claimjevlucht"?

Alvast dank
 
Iemand die weet of je via Tui zelf een compensatie moet vragen voor een vlucht die niet doorgegaan is (en slechte communicatie over de annulering enz.)? Of is dit via een site zoals "claimjevlucht"?

Alvast dank
je kan beide, claimjevlucht en consoorten nemen een deel van de administratie over.
 
Als je van job verandert, kan je blijkbaar je geld opvragen van de groepsverzekering. Is dat interessant? Of gaat daar een hele hoop belastingen op gegeven worden?
 
Als je van job verandert, kan je blijkbaar je geld opvragen van de groepsverzekering. Is dat interessant? Of gaat daar een hele hoop belastingen op gegeven worden?
Nee, dat kan je niet. Je kan enkel geld opvragen van de groepsverzekering voor bvb een verbouwing:

Ik heb het ooit uitgerekend en het komt écht niet interessant uit, tenzij in héél specifieke gevallen.
 
Fiscaal woonplaatsattest.

Ik moet een fiscaal woonplaatsattest voorleggen.

Als natuurlijk persoon kan dit online aangevraagd worden.
Als onderneming is dit nog niet mogelijk.
U zult u attest één à drie maanden na het versturen van uw aanvraag ontvangen per post (als u voldoet aan de voorwaarden).

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik moet het attest voor 1 december kunnen voorleggen...
 
Geen idee waar ik dit best kan plaatsen maar ik heb een terugbetaling ontvangen van 45.5€
Van Bambora Inc, zweedse rekening.
Als ik wat opzoek heeft dit wel iets met wordline en dus visa te maken.
Maar ik kan dit totaal niet ergens aan linken met iets dat ik verwachte van terugbetaling of cashback of whatever.
Hoe kan ik dit uitzoeken want is toch maar vreemd.

Of plaats ik dit beter in het 'hoe heeft men u proberen scammen....' topic.
Of zou de bank hier een antwoord op weten? Of worldline bellen?
 
Fiscaal woonplaatsattest.

Ik moet een fiscaal woonplaatsattest voorleggen.

Als natuurlijk persoon kan dit online aangevraagd worden.
Als onderneming is dit nog niet mogelijk.
U zult u attest één à drie maanden na het versturen van uw aanvraag ontvangen per post (als u voldoet aan de voorwaarden).

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik moet het attest voor 1 december kunnen voorleggen...
Kan je ook gewoon aan je bank vragen.
 
Als je een contract (geen arbeidsovereenkomst!) van onbepaalde duur met opzegtermijn van 3 maand opzegt via aangetekende brief, welke datum is dan de start van de opzegtermijn? Of best zelf een vermelden in de brief die een aantal dagen verder ligt, zodat de brief zeker al aangekomen is?
 
Als je een contract (geen arbeidsovereenkomst!) van onbepaalde duur met opzegtermijn van 3 maand opzegt via aangetekende brief, welke datum is dan de start van de opzegtermijn? Of best zelf een vermelden in de brief die een aantal dagen verder ligt, zodat de brief zeker al aangekomen is?
Huurcontact?

De opzeg begint te lopen op de eerste dag van de maand, ná de maand waarin de opzegging is gedaan
 
Huurcontact?

De opzeg begint te lopen op de eerste dag van de maand, ná de maand waarin de opzegging is gedaan
Nee, geen huurcontract, ik had misschien wat preciezer moeten zijn want al de verschillende types met al hun regels... Is een samenwerkingsovereenkomst tussen 2 bedrijven. In de voorwaarden staat de opzegtermijn van 3 maand maar niks specifieker.
 
Nee, geen huurcontract, ik had misschien wat preciezer moeten zijn want al de verschillende types met al hun regels... Is een samenwerkingsovereenkomst tussen 2 bedrijven. In de voorwaarden staat de opzegtermijn van 3 maand maar niks specifieker.
Ik zou een datum bv drie dagen na verzending in de brief opnemen als startdatum (in bepaalde rechtstakken wordt dat gezien als datum dat de brief geacht is te zijn toegekomen), maar ik denk niet dat er in se een verbod is om het op de dag van verzending zelf al te doen. Gewoon iets beleefder om het effectief op ontvangst te laten ingaan
 
Iemand een idee hoe je best een ingebrekestelling in aangetekend schrijven kan doen aan iemand waarvan je enkel de naam & geboortedatum weet, maar niet het meest recente adres (enkel het oude)?

Ik weet dat advocaten, notarissen, deurwaarders & politie toegang hebben tot het rijksregister, maar zo ver wil ik het nu ook nog niet drijven...
 
Vraag ivm de prijzen van ons huwelijksfeest.
Begin 2022 heb ik prijzen opgevraagd voor een locatie incl. catering en heb ik ook een eerste invulling/offerte ontvangen (locatie, eten, drank, personeel gedetailleerd apart opgesomd.)
In die offerte/mail staat volgende zin:

Jullie geven de voorkeur aan 2023 maar ik zet jullie hiernavolgende datums bij van de dagen die nog beschikbaar zijn in de periode 2022 en eerste drie maanden van 2023 (omdat in 2023 de prijzen ziullen stijgen; de prijzen voor 2022 liggen dus lager dan in bijgevoegde offerte)
Wij hebben gekozen voor een datum niet in 2022 valt noch in de eerste 3 maanden van 2023 dus zoals ik interpreteer aan de prijzen in de offerte.
Kan ik vasthouden dat men de prijzen blijft hanteren die in de mail staan ? Of kan men die nog steeds aanpassen ?
Voorlopig heb ik nog niets anders gehoord van hen, maar er ook nog niet zelf achter gevraagd. Gezien de hoge inflatie en stijgende prijzen zullen de prijzen wel sterker gestegen zijn dan waar zij mee rekening hielden begin 2022.

Ik heb toen een voorschot gestort, akkoord per mail teruggezonden en bevestiging gekregen van de reservatie.
 
Terug
Bovenaan