Kleine vragen: economie & recht

Hoe verloopt ancienteitsopbouw als je niet full-time werkt? Stel ik werk 20%, stijgt mijn ancieniteit met 1 jaar per jaar of 0,2 per jaar? Is als onderwijzend personeel aan Vlaamse overheid.
 
Hoe verloopt ancienteitsopbouw als je niet full-time werkt? Stel ik werk 20%, stijgt mijn ancieniteit met 1 jaar per jaar of 0,2 per jaar? Is als onderwijzend personeel aan Vlaamse overheid.
Algemeen: hangt af van de afspraken in CAO's. Soms wordt een percentage lager dan bvb 30% niet als ancienniteit aanvaard.

Voor Vlaamse overheid zijn er verschillende soorten ancienniteit:
 
Hopelijk een "expert" hier die mij kan informeren over het volgende:
Mijne schoonvader zou graag een stuk bouwgrond met huis op kopen. Huis zou afgebroken worden + opnieuw verkaveld worden ins 3 stukken. Nu is hem verteld dat hij hier zwaar op belast zou worden als hij dat achteraf met winst verkoopt, omdat hij nu met pensioen is en gedurende zijn loopbaan grotendeels zelfstandige is geweest in de bouw.

Ik vind dat een heel vreemd verhaal. Die aankoop en verkoop staat toch volledig los van zijn tijd als zelfstandige? En wat heeft pensioen of niet er mee te maken?
Iemand die hier iets van afweet? PM mag. Merci!!
 
Hopelijk een "expert" hier die mij kan informeren over het volgende:
Mijne schoonvader zou graag een stuk bouwgrond met huis op kopen. Huis zou afgebroken worden + opnieuw verkaveld worden ins 3 stukken. Nu is hem verteld dat hij hier zwaar op belast zou worden als hij dat achteraf met winst verkoopt, omdat hij nu met pensioen is en gedurende zijn loopbaan grotendeels zelfstandige is geweest in de bouw.

Ik vind dat een heel vreemd verhaal. Die aankoop en verkoop staat toch volledig los van zijn tijd als zelfstandige? En wat heeft pensioen of niet er mee te maken?
Iemand die hier iets van afweet? PM mag. Merci!!
Ze bedoelen waarschijnlijk de meerwaardebelasting, die heb je ongeacht je op pensioen/zelfstandige/arbeider bent.

 
Ze bedoelen waarschijnlijk de meerwaardebelasting, die heb je ongeacht je op pensioen/zelfstandige/arbeider bent.

En ook dit: https://www.certifisc.be/nl/nieuws/13232/moet-ik-btw-betalen-op-werken-die-ik-zelf-thuis-uitvoer

Bovendien kan je je ernstig vragen stellen of iemand niet als zelfstandige bezig is als hij een terrein aankoopt, het gebouw erop afbreekt en dan verkavelt. Als hij vroeger in de bouw zat, zal het antwoord vlugger ja zijn.
 
Ik heb een discussie met mijn bouwpromotor over het postinterventiedossier. Volgens de website van de vlaamse overheid moet dit onder andere op zijn minst een "aanduidingen van (ingewerkte) nutsleidingen (water, gas, elektriciteit, ventilatie, ...) en verborgen gevaren" bevatten. Maar wat moet je hier juist onder verstaan? Kan ik ergens een juist voorbeeld vinden?
 
Ik heb een discussie met mijn bouwpromotor over het postinterventiedossier. Volgens de website van de vlaamse overheid moet dit onder andere op zijn minst een "aanduidingen van (ingewerkte) nutsleidingen (water, gas, elektriciteit, ventilatie, ...) en verborgen gevaren" bevatten. Maar wat moet je hier juist onder verstaan? Kan ik ergens een juist voorbeeld vinden?
rioleringsplan, situatieschema electriciteit, ...
 
rioleringsplan, situatieschema electriciteit, ...
Maar moet er bijvoorbeeld een plan zijn waar de leidingen in de muren zitten? Een collega van mij vertelde dat zijn PID foto's bevat van de ruwbouw met aanduidingen erop van waar welke leiding zit. Geen idee of zoiets verplicht is. Ik weet niet goed hoever men hierin moet gaan om wettelijk in orde te zijn.
 
Bon, ze gaan het zorgkrediet reduceren. Heeft iemand een idee of het Vlaams zorgverlof voor de openbare sector daar ook door aangepast gaat worden? Ik heb daar werkelijk geen flauw idee van of dat nu iets met elkaar te zien heeft :help:
 
Ik neem al zorgverlof voor kind onder 8 jaar. Ik moet het wel elke keer verlengen voor een jaar. Kan ik er nog gebruik van maken omdat ik er nu al gebruik van maak? Zoon word 6jaar.
 
Ik neem al zorgverlof voor kind onder 8 jaar. Ik moet het wel elke keer verlengen voor een jaar. Kan ik er nog gebruik van maken omdat ik er nu al gebruik van maak? Zoon word 6jaar.
Het is nog onduidelijk momenteel wat de concrete implicaties zijn. Als je mag afgaan op het verleden, zullen ze waarschijnlijk pas vanaf 1 januari 2023 de mogelijkheid afschaffen én zullen alle aangevraagde periodes gehonoreerd worden. Daarom kan het interessant zijn om zo vroeg als mogelijk in te dienen bij de RVA. Dat is 6 maand voor de datum van verlenging.
 
Laatst bewerkt:
Bon, ze gaan het zorgkrediet reduceren. Heeft iemand een idee of het Vlaams zorgverlof voor de openbare sector daar ook door aangepast gaat worden? Ik heb daar werkelijk geen flauw idee van of dat nu iets met elkaar te zien heeft :help:
Er staat in het akkoord dat:

"Er wordt bespaard op tijdskrediet om voor een kind te zorgen (het zogenoemde "tijdskrediet met motief", dat is voor alle duidelijkheid iets anders dan het ouderschapsverlof). Dat zal voortaan moeten ingaan voor een kind 5 jaar is (vandaag is dat 8 jaar). Het tijdskrediet zelf wordt ook ingeperkt van 51 naar 48 maanden. Ook voor andere loopbaanonderbrekingen wordt de looptijd ingeperkt, van 60 naar 51 maanden."


alvast de duurtijd zal dus ook voor de loopbaanonderbrekingen (=overheidsstelsels) verkort worden.
 
Het is nog onduidelijk momenteel wat de concrete implicaties zijn. Als je mag afgaan op het verleden, zullen ze waarschijnlijk pas vanaf 1 januari 2022 de mogelijkheid afschaffen én zullen alle aangevraagde periodes gehonoreerd worden. Daarom kan het interessant zijn om zo vroeg als mogelijk in te dienen bij de RVA. Dat is 6 maand voor de datum van verlenging.
Hopelijk werkt mijn werkgever daar in mee en laten ze het dan niet 6maand liggen.
 
Zoals ik het begrepen heb, is de leeftijd vh kind voor nemen van tijdskrediet enkel verlaagd als je volledig wenste thuis te blijven. Indien je dit 4/5de of deeltijds opneemt, blijft het hetzelfde.
 
Iemand is klant geworden bij Mega en op zijn tariefkaart van 08/2021 staat een korting van € 270 incl. 21% BTW vermeld.
Het contractjaar is om en de klant krijgt nu een korting toegekend van € 236,53 (= € 270 - 21% + 6%)
Volgens Mega is dit omdat vanaf 01/03 de BTW is verlaagd van 21% naar 6%.

De voorwaarden van Mega vermelden enkel het volgende:
"U geniet van een unieke korting, die zal verminderd worden op uw afrekeningsfactuur na één jaar energieconsumptie."

Klopt deze stelling van Mega?
De stelling van Mega houdt in dat ze kijken naar de factuurdatum. Omdat de factuur na 01/03 is opgesteld, passen ze 6% BTW toe.

Ik kan hier enigszins inkomen.
Op de tariefkaart staat een korting vermeld van € 270. Voor Mega komt dit neer op een kost van € 223,14 en een BTW bedrag van € 46,86.

Als Mega de € 270 volledig zou moeten uitbetalen, zou de totale kost voor Mega € 254,72 bedragen en een BTW bedrag van € 15,29.

De fairste oplossing lijkt me een verdeling pro rata: Korting voor de periode van 01/08/2021 - 28/02/2022 berekenen aan 21% en de korting erna berekenen aan 6%.

Maar het probleem is hier misschien dat er vermeld staat dat de korting pas zal worden toegekend na één jaar consumptie.
 
Brief Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds.

Ik kreeg een brief binnen met de vraag om te bewijzen dat mijn auto verzekerd is.
Ik ging er niet op in, brief was ook niet aangetekend.
Een maand later krijg ik opnieuw een brief met dezelfde vraag, en indien ik hier niet op in ga zouden ze de politie inlichten...
Het leek wel scam. Maar even opzoeken leert me dat dit wel gangbaar is:


Nu vraag ik me af, waarom zouden ze mij zo een brief toesturen?
Mijn auto is nieuw sinds februari 2022 en meteen full omnium verzekerd...

Nog iemand die ooit zo een brief kreeg?
 
Brief Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds.

Ik kreeg een brief binnen met de vraag om te bewijzen dat mijn auto verzekerd is.
Ik ging er niet op in, brief was ook niet aangetekend.
Een maand later krijg ik opnieuw een brief met dezelfde vraag, en indien ik hier niet op in ga zouden ze de politie inlichten...
Het leek wel scam. Maar even opzoeken leert me dat dit wel gangbaar is:


Nu vraag ik me af, waarom zouden ze mij zo een brief toesturen?
Mijn auto is nieuw sinds februari 2022 en meteen full omnium verzekerd...

Nog iemand die ooit zo een brief kreeg?
In zou er gewoon eens mee naar het politiekantoor gaan, de meeste zijn tijdens het weekend ook gewoon open.
 
Terug
Bovenaan