Kleine vragen: economie & recht

Vraag ivm de prijzen van ons huwelijksfeest.
Begin 2022 heb ik prijzen opgevraagd voor een locatie incl. catering en heb ik ook een eerste invulling/offerte ontvangen (locatie, eten, drank, personeel gedetailleerd apart opgesomd.)
In die offerte/mail staat volgende zin:


Wij hebben gekozen voor een datum niet in 2022 valt noch in de eerste 3 maanden van 2023 dus zoals ik interpreteer aan de prijzen in de offerte.
Kan ik vasthouden dat men de prijzen blijft hanteren die in de mail staan ? Of kan men die nog steeds aanpassen ?
Voorlopig heb ik nog niets anders gehoord van hen, maar er ook nog niet zelf achter gevraagd. Gezien de hoge inflatie en stijgende prijzen zullen de prijzen wel sterker gestegen zijn dan waar zij mee rekening hielden begin 2022.

Ik heb toen een voorschot gestort, akkoord per mail teruggezonden en bevestiging gekregen van de reservatie.
Als ik dat lees heb je de prijzen van 2023 gekregen, maar geven ze korting als je het alsnog in 2022 wil doen.
 
Mijn nieuwe gebuur kwam vorige week bij mij met een blad dat ik moest ondertekenen. Het is namelijk een nieuwbouw.

Goedkeuring gemeenschappelijke werken: ik geef toestemming om werken uit te voeren aan de gemeenschappelijke zijde van de woning.
Dit zowel voor de gevel als voor het dak.


Ik wil nu niet onmiddellijk ruzie maken, maar kan ik dit papier zomaar tekenen? Het is voor zijn aannemer.
Wij hebben een half-open woning. Is dit de normale gang van zaken?
 
Copyrightschending (artikels, foto's, data...)
Laatst bewerkt door een moderator:
Is er iemand die het e-DEPO van de FOD Financiën overweegt als alternatief voor het spaarboekje? Bedenkingen, besognes, overwegingen? Je verliest er door de inflatie nog altijd door, maar lijkt me beter alternatief als je je geld liquide wilt houden.


Kan nog handig zijn voor geld dat je binnen een jaar nodig hebt maar ik zie men wel nog die tarieven aanpassen als de banken teveel klagen.

E-depo is vooral handig voor een geblokkeerde waarborg want banken doen altijd een upsell verhaaltje als je een waarborg wilt openen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Bart
Is er iemand die het e-DEPO van de FOD Financiën overweegt als alternatief voor het spaarboekje? Bedenkingen, besognes, overwegingen? Je verliest er door de inflatie nog altijd door, maar lijkt me beter alternatief als je je geld liquide wilt houden.
Zondag geopend én gestort.
Volgens wat ik ervan versta is het de beste rente op dit moment en zijn er weinig addertjes.

Geld is ten allen tijde beschikbaar, zou 2 à 3 dagen na opvraging terug op uw rekening staan.

Nadelen:
Rente begint pas te lopen op 1e van maand na storting.
Rente wordt pas toegekend als geld er 1 jaar op staat. Staat geld er minder dan 1 jaar op, dan krijg je helemaal geen rente.
Geen mogelijkheid gezien om rekening te openen op 2 namen.
Rente wordt maandelijks aangepast. (december is bijv 2,3% - 30% RV -> netto 1,61%)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bart
Nadelen:
Rente begint pas te lopen op 1e van maand na storting.
Rente wordt pas toegekend als geld er 1 jaar op staat. Staat geld er minder dan 1 jaar op, dan krijg je helemaal geen rente.
Geen mogelijkheid gezien om rekening te openen op 2 namen.
Rente wordt maandelijks aangepast. (december is bijv 2,3% - 30% RV -> netto 1,61%)

extra nadeel: valt niet onder depositogarantiestelsel voor zover ik weet

E-depo is vooral handig voor een geblokkeerde waarborg want banken doen altijd een upsell verhaaltje als je een waarborg wilt openen.
Als bankier raad ik het mijn klanten enorm vaak aan omdat waarborgen soms veel te veel werk geven voor 0 return :unsure:
En voor de klant is het ook veel goedkoper en sneller

win-win
 
extra nadeel: valt niet onder depositogarantiestelsel voor zover ik weet
Precies niet, maar het is hier dan onze overheid die in gebreke zou blijven. Is België failliet, dan zijn spaartegoeden bij banken ook in gevaar.
Dat garantiestelsel wordt trouwens beheerd door dezelfde overheidsdienst als waar je uw centen parkeert bij e-DEPO.
 
extra nadeel: valt niet onder depositogarantiestelsel voor zover ik weet

Klopt, maar zoals TNTim zegt zou dan de Belgische overheid al niet meer in staat moeten zijn om terug te betalen. En ik weet dat België niet bekend staat om deugdelijk beleid, maar de kans dat banken in de problemen komen lijkt mij groter. Daarnaast heb ik over het depositogarantiestelsel ook al vaak gehoord dat dat een goed systeem is als één bank zou falen, maar in de huidige maatschappij zou die toch iedereen meesleuren en is het fonds bij lange niet in staat om iedereen €100.000 te garanderen.
 
Een vraagje over recht:

Mag je iemand zijn email lezen als je die persoon zijn wachtwoord kent.


Voor iemand denkt dat ik een creep ben, 't is een theoretische vraag, en vooral omdat de vakbond bij ons op het werk moeilijk doet.
Dus 'tzou mooi zijn om ze gewoon te kunnen aantonen van "als er iemand u wachtwoord kent, is het nog steeds digitale inbraak en wij kunnen kunnen zien van welke devices er op welke mailbox word aangemeld."
 
En is dat wachtwoord bewust doorgegeven? Indien niet, is dat natuurlijk inbraak (allez, de exacte juridische term ontsnapt me even)
 
En is dat wachtwoord bewust doorgegeven? Indien niet, is dat natuurlijk inbraak (allez, de exacte juridische term ontsnapt me even)
Neen niet bewust doorgegeven, maar bij arbeiders werden er te gemakkelijke paswoorden aangemaakt waardoor ze het (als ze zouden willen, er is geen bewijs van een issue) zouden kunnen gokken. (paswoord had een vast en vrij gemakkelijk stramien).

alleszins al bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden dat ze dan hoe dan ook nog illegaal zouden bezig zijn.
 
Neen dat mag niet:

Wet op de elektronische communicatie:
Art. 124. Indien men daartoe geen toestemming heeft gekregen van alle andere, direct of indirect betrokken personen, mag niemand :
1° met opzet kennis nemen van het bestaan van informatie van alle aard die via elektronische weg is verstuurd en die niet persoonlijk voor hem bestemd is;
2° met opzet de personen identificeren die bij de overzending van de informatie en de inhoud ervan betrokken zijn;
3° onverminderd de toepassing van de artikel en 122 en 123, met opzet kennis nemen van gegevens inzake elektronische communicatie en met betrekking tot een andere persoon;
4° de informatie, identificatie of gegevens die met of zonder opzet werden verkregen, wijzigen, schrappen, kenbaar maken, opslaan of er enig gebruik van maken.
 
Mijn werkgever heeft een taak die een conrector voor ons uitvoert, maar deze rekent woekerprijzen aan.

Mijn werkgever heeft geen zin om zelf te investeren in een speciale machine om dit uit te voeren.

Korte vraag, als ik zelf deze machine aanschaf en met 3 dagen werk kan ik 5000/maand factureren. Ik zou hiervoor een bijberoep aangaan, en voltijds aanblijven.

Het betreft een totaal andere tak als onze standaard activiteiten.

Big no wegens schijnzelfstandig?
 
Mijn werkgever heeft een taak die een conrector voor ons uitvoert, maar deze rekent woekerprijzen aan.

Mijn werkgever heeft geen zin om zelf te investeren in een speciale machine om dit uit te voeren.

Korte vraag, als ik zelf deze machine aanschaf en met 3 dagen werk kan ik 5000/maand factureren. Ik zou hiervoor een bijberoep aangaan, en voltijds aanblijven.

Het betreft een totaal andere tak als onze standaard activiteiten.

Big no wegens schijnzelfstandig?
Het feit dat je een (dure veronderstel ik) machine moet aankopen waarmee je echt risico loopt als het niet rendeert zorgt ervoor dat het geen schijnzelfstandigheid is. Als je ook nog eens vrij zelfstandig kan werken in de zin dat je geen constante aansturing van je baas nodig hebt voor het gebruik van die machine is het risico volgens mij virtueel onbestaand.
 
Is geen probleem. Best wel op papier zetten met je baas wat je als zelfstsandige doet (duidelijk verschillend vna je takenpakken dat hij daar akkoord mee gaat.
Mijn werkgever heeft een taak die een conrector voor ons uitvoert, maar deze rekent woekerprijzen aan.

Mijn werkgever heeft geen zin om zelf te investeren in een speciale machine om dit uit te voeren.

Korte vraag, als ik zelf deze machine aanschaf en met 3 dagen werk kan ik 5000/maand factureren. Ik zou hiervoor een bijberoep aangaan, en voltijds aanblijven.

Het betreft een totaal andere tak als onze standaard activiteiten.

Big no wegens schijnzelfstandig?
Is geen probleem. Best wel op papier zetten met je baas wat je als zelfstsandige doet (duidelijk verschillend vna je takenpakket als loontrekkende) en dat hij daar akkoord mee gaat.
 
Gisteren bij het inrijden van mijn ondergrondse parking (bocht naar beneden) ben ik met mijn auto uitgegleden en gebotst tegen de muur omdat het spekglad lag. Ik dacht eerlijk gezegd dat die inrit verwarmd was zodat het niet kon aanvriezen, ik herinner mij dat er werken waren maar vind niets erover terug. Is dit verantwoord en zouden de kosten voor de syndicus kunnen zijn? Er kunnen evengoed fietsers naar beneden rijden daar en ernstigere gevolgen hebben..

Ik heb nog het "geluk" dat er 5 minuten daarna een andere medebewoner net hetzelfde heeft meegemaakt.
 
Terug
Bovenaan