Kleine vragen: economie & recht

Als je aannemer zo'n blaadje niet wilt geven aan je na de werken dan gaat er ook al serieus dingen verkeerd gelopen zijn tijdens de werken.
Een aannemer wint daar niks bij om het niet te geven aan z'n klanten.
Ik heb al veel verbouwingen gedaan en nog nooit problemen gehad met een aannemer waardoor hij zulke formaliteiten niet wilde geven.
 
finactum.be lijkt niet meer te werken. Spijtig, want ik vind het altijd makkelijk zoeken op naam van een persoon. Kent iemand een andere manier om op basis van de naam van een zaakvoerder de bedrijven te achterhalen waar die allemaal zaakvoerder is?
 
Terugvorderen domiciliëring.

De vraag is niet voor mezelf, maar op het werk komt de opmerking wel al eens naar boven. Bij een foutieve aanrekening via domiciliëring kan de overeenkomst/bestelling geschrapt worden. De terugbetaling wordt echter pas over 14 dagen uitgevoerd omdat de klant via zijn bank de opdracht kan terugvorderen. Op deze manier zou hij binnen 1/2 werkdagen zijn geld al kunnen terugkrijgen.

Ik heb vernomen van een kennis die voor bank A werkt, dat ze dit effectief doen, maar de klant moet langskomen hiervoor en een document ondertekenen.

Anderzijds hoor ik zo vaak van mensen dat hun bank hier niet toe bereid zijn. Grootste zondebok is meestal Bpost bank of Argenta.

Zijn bankmedewerkers gewoon koppig/lui bij momenten? Is hier geen nationale wetgeving voor en kan elke bank of bankkantoor zijn eigen regels opmaken hiervoor?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vernomen van een kennis die voor bank A werkt, dat ze dit effectief doen, maar de klant moet langskomen hiervoor en een document ondertekenen.

Anderzijds hoor ik zo vaak van mensen dat hun bank hier niet toe bereid zijn. Grootste zondebok is meestal Bpost bank of Argenta.

Zijn bankmedewerkers gewoon koppig/lui bij momenten? Is hier geen nationale wetgeving voor en kan elke bank of bankkantoor zijn eigen regels opmaken hiervoor?
Bij bpost kan je het gewoon via PC banking doen:
Kan ik het gedebiteerd bedrag van een domiciliëring terugvorderen?

Ja. Via PCbanking kan u tot 8 weken na de betaling een SEPA domiciliëring terugvorderen. De terugbetaling ervan gebeurt onmiddellijk.

Zelfde voor Argenta:
Ja, dat kan. Een domiciliëring of invordering is de automatische inning van een factuur. Domiciliëringen die al uitgevoerd zijn, kun je tot 8 weken nadien weigeren via Rekeningen > Verrichtingen > Detail van de verrichting > Invordering weigeren. Na 8 weken en binnen 13 maanden na de uitvoeringsdatum van de domiciliëringsopdracht kun je deze invordering betwisten via je kantoorhouder.

Dus ik zie niet goed waar je dit allemaal haalt. Bij iedere bank die ik weet kan je dit volautomatisch (binnen de 8 weken zonder boe of bah, zoals wettelijk voorzien in de hele SEPA).

Je kan overal ook de domicilieringen blokkeren vanuit de bank. Het mandaat opheffen zelf moet de feitelijke mandaathouder doen, daar komt de bank niet in tussen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Bij bpost kan je het gewoon via PC banking doen:


Zelfde voor Argenta:


Dus ik zie niet goed waar je dit allemaal haalt. Bij iedere bank die ik weet kan je dit volautomatisch (binnen de 8 weken zonder boe of bah, zoals wettelijk voorzien in de hele SEPA).

Je kan overal ook de domicilieringen blokkeren vanuit de bank. Het mandaat opheffen zelf moet de feitelijke mandaathouder doen, daar komt de bank niet in tussen.
Ik heb het zelf tnog nooit moeten vragen aan mijn bank. Dergelijke opmerkingen komen meestal van klanten die niet zo technisch handig zijn met hun bankapps/homebanking en bellen met hun lokaal bankkantoor.

Het kan natuurlijk zijn dat die klanten vanuit de bank horen "je kan dit zelf doen via de app of homebanking" en dat ze (koppig) denken dat ze aan hun lot worden overgelaten....
 
Vrij subjectieve vraag, maar wat is een comfortabele som als spaarsom? En hoe gaan jullie om met grote luxe uitgaven?
Ik begin richting midlife crisis te gaan en wil een weekend cabrio. Kheb nog gene ballekeskop maar geef me nog een 10tal jaar stress op het werk en dat komt ook wel in orde :)

Met wat ik op het oog heb zou ik toch een substantiele terugval doen.
Binnen de paar jaar kan ik dat -mits wat zuiniger leven dan ik nu doe- toch weer snel recupereren, echter heb ik het precies toch enorm moeilijk om zo een stap terug te zetten en mijn bankrekening te zien halveren, bij wijze van spreken.

YOLO leeft vooral in mijn gedachten, de uitvoering wil maar niet lukken eens het erop aankomt. Ben nogal traditioneel opgevoed met 'sparen nondedju!!"

Langs de andere kant heb ik echt wel iets van 'morgen kan ik iets voorhebben dat het toch allemaal niet meer boeit, why wait'

Na mijn aankoop zou ik terugvallen op een 10tal maandlonen.

Advies?
 
Vrij subjectieve vraag, maar wat is een comfortabele som als spaarsom? En hoe gaan jullie om met grote luxe uitgaven?
Ik begin richting midlife crisis te gaan en wil een weekend cabrio. Kheb nog gene ballekeskop maar geef me nog een 10tal jaar stress op het werk en dat komt ook wel in orde :)

Met wat ik op het oog heb zou ik toch een substantiele terugval doen.
Binnen de paar jaar kan ik dat -mits wat zuiniger leven dan ik nu doe- toch weer snel recupereren, echter heb ik het precies toch enorm moeilijk om zo een stap terug te zetten en mijn bankrekening te zien halveren, bij wijze van spreken.

YOLO leeft vooral in mijn gedachten, de uitvoering wil maar niet lukken eens het erop aankomt. Ben nogal traditioneel opgevoed met 'sparen nondedju!!"

Langs de andere kant heb ik echt wel iets van 'morgen kan ik iets voorhebben dat het toch allemaal niet meer boeit, why wait'

Na mijn aankoop zou ik terugvallen op een 10tal maandlonen.

Advies?

Geen idee of je er wijzer uit gaat worden...
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Vrij subjectieve vraag, maar wat is een comfortabele som als spaarsom? En hoe gaan jullie om met grote luxe uitgaven?
Ik begin richting midlife crisis te gaan en wil een weekend cabrio. Kheb nog gene ballekeskop maar geef me nog een 10tal jaar stress op het werk en dat komt ook wel in orde :)

Met wat ik op het oog heb zou ik toch een substantiele terugval doen.
Binnen de paar jaar kan ik dat -mits wat zuiniger leven dan ik nu doe- toch weer snel recupereren, echter heb ik het precies toch enorm moeilijk om zo een stap terug te zetten en mijn bankrekening te zien halveren, bij wijze van spreken.

YOLO leeft vooral in mijn gedachten, de uitvoering wil maar niet lukken eens het erop aankomt. Ben nogal traditioneel opgevoed met 'sparen nondedju!!"

Langs de andere kant heb ik echt wel iets van 'morgen kan ik iets voorhebben dat het toch allemaal niet meer boeit, why wait'

Na mijn aankoop zou ik terugvallen op een 10tal maandlonen.

Advies?
Herkenbaar 😅 ik ben al een jaar aan het twijfelen over een plezieraankoop van een 5k. Ook door opvoeding waar er wat minder geld was.
Ik heb dus geen tips.
 
Vrij subjectieve vraag, maar wat is een comfortabele som als spaarsom? En hoe gaan jullie om met grote luxe uitgaven?
Ik begin richting midlife crisis te gaan en wil een weekend cabrio. Kheb nog gene ballekeskop maar geef me nog een 10tal jaar stress op het werk en dat komt ook wel in orde :)

Met wat ik op het oog heb zou ik toch een substantiele terugval doen.
Binnen de paar jaar kan ik dat -mits wat zuiniger leven dan ik nu doe- toch weer snel recupereren, echter heb ik het precies toch enorm moeilijk om zo een stap terug te zetten en mijn bankrekening te zien halveren, bij wijze van spreken.

YOLO leeft vooral in mijn gedachten, de uitvoering wil maar niet lukken eens het erop aankomt. Ben nogal traditioneel opgevoed met 'sparen nondedju!!"

Langs de andere kant heb ik echt wel iets van 'morgen kan ik iets voorhebben dat het toch allemaal niet meer boeit, why wait'

Na mijn aankoop zou ik terugvallen op een 10tal maandlonen.

Advies?
Spaarsom: ik raad iedereen een buffer van 10k aan. Weet niet wat je ander spaarvermogen is. Als die 10k het enige is wat je hebt=niet doen. Heb je nog aandelen portefeuille van 250k of een huis etc. dan spreken we over een ander iets. Denk er ook aan dat een auto ook taksen, verzekering etc. kost.
 
Wij hebben de afrekening van ons KI gekregen, maar ondanks dat we een nieuwbouw hebben met -30 e-peil, hebben we geen 50% korting daarop.
Komt dat apart? Of zullen we moeten kijken om hiervoor een correctie te moeten doen? :(
 
Wij hebben de afrekening van ons KI gekregen, maar ondanks dat we een nieuwbouw hebben met -30 e-peil, hebben we geen 50% korting daarop.
Komt dat apart? Of zullen we moeten kijken om hiervoor een correctie te moeten doen? :(

Is je EPB aangifte al ingediend of nog maar recent ingediend? Dan zal die 50% mogelijks pas vanaf volgend jaar ingaan (voor de komende 5 jaar).

Wij hebben vorig jaar ook nog de volle pot moeten betalen maar zouden voor dit jaar normaal gezien maar 50% moeten betalen.
 
Laatst bewerkt:
Is je EPB aan


Is je EPB aangifte al ingediend of nog maar recent ingediend? Dan zal die 50% mogelijks pas vanaf volgend jaar ingaan (voor de komende 5 jaar).

Wij hebben vorig jaar ook nog de volle pot moeten betalen maar zouden voor dit jaar normaal gezien maar 50% moeten betalen.
Ja die zou moeten ingediend zijn. Ons KI hebben we ook al gekregen. Ik denk intussen meer dan een half jaar geleden. We wonen er al een ruim anderhalf jaar.
We hebben wel onze carport nog niet gebouwd, iets waar ze bij die dienst die verantwoordelijk zijn voor KI enzo, ook op de hoogte van zijn.
Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
 
Is er iemand die goed gekend is met de nieuwe BTW wetgeving rond leveringen in de EU.
Ik word er als sales door geconfronteerd door mijn boekhoud afdeling maar ik heb het gevoel dat ze het zelf maar half begrijpen en voor mij klinkt het zo onlogisch dat ik het moeilijk kan begrijpen.
Ik probeer het in simpele termen te begrijpen, maar zelf door te googlen geraak ik er niet aan uit.
Simpel gezegd komt het er op neer dat ik geen machine in bijvoorbeeld NL of FR mag leveren op locatie en dat de facturatie gebeurd tussen 2x BE bedrijven. Dit kan blijkbaar enkel als die BE klant ook een NL of FR BTW nummer heeft.
Zijn er hier anderen die daar nog met in aanraking komen? Wat zijn jullie ervaringen?
 
Hoe heb je dat ontvangen? Ik zie een relatief realistisch getal staan op MyMinfin maar heb daar nog geen communicatie over ontvangen via brief of mail, dus weet eigenlijk niet hoe definitief dat is toegekend bij ons...
Ik dacht via mail, het is al even geleden. Het zou kunnen dat dit in de MyMinfin inbox terechtkwam en dat ik daar zo een mail van kreeg.

Via de post hebben we wel communicatie gehad over hoe hoog ons KI moet worden, we moesten dan een vragenlijst invullen van hoeveel kamers verwarmd, of er een carport is, ...
 
Ik dacht via mail, het is al even geleden. Het zou kunnen dat dit in de MyMinfin inbox terechtkwam en dat ik daar zo een mail van kreeg.

Via de post hebben we wel communicatie gehad over hoe hoog ons KI moet worden, we moesten dan een vragenlijst invullen van hoeveel kamers verwarmd, of er een carport is, ...
Ja dat formulier hebben we drie keer ontvangen omdat de bouw nog bezig was telkens. ik zal alles nog eens nakijken of ik iets gemist heb.
 
Een vriendin van mij heeft paar jaar samengewoond met haar vriend die nu uit elkaar zijn (zij blijft wonen in dat huis, hij is weg), maar hij weigert om zijn domicilie te veranderen naar het adres waar hij nu woont. Is er iets wat zij kan doen om hem te verplichten? Ze wou dit zelf veranderen, maar ze weet niet op welk adres hij nu woont.
 
Terug
Bovenaan