Heb je voldoende financiële buffer?

Heb je volgens Nibud voldoende financiële buffer?

  • Ja

    Stemmen: 129 76,3%
  • Nee

    Stemmen: 40 23,7%

  • Totaal aantal stemmers
    169

Karton

Well-known member
In België zijn de reserves bij veel mensen niet goed. Volgens onderzoek van Statbel zijn onverwachte uitgaven doen moeilijk voor een vijfde van de Belgen (22,3%). In Brussel en Wallonië was respectievelijk 35,7% en 32,9% van de bevolking niet in staat om een onverwachte uitgave te doen, terwijl dat in Vlaanderen 14% was. Bovendien kon meer dan een Belg op tien het zich niet veroorloven om beschadigde of versleten meubels te vervangen (14,4%), om regelmatig deel te nemen aan vrijetijdsactiviteiten (11,1%) of om wekelijks een bedrag uit te geven voor persoonlijke behoeften (11,9%).

Hoe groot moet je financiële buffer dan zijn? Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting Nibud in Nederland heeft dit onderzocht en heeft hiervoor een tooltje ontwikkelt dat je ideale buffer berekent op basis van 4 factoren: leeftijd, gezinssituatie (alleenstaande of niet, kinderen of niet), inkomen en type woning (huurhuis of eigen woning). De buffer die het Nibud aanraadt houdt rekening met het huishoudinkomen omdat iemand die meer verdient vaker ook een hoger uitgavenpatroon heeft. Deze buffer neemt ook de vorm aan van cash op een rekening: geld dat altijd en meteen beschikbaar is als je het onverwacht nodig hebt.

Je kan hier zelf de simulatie doen: https://bufferberekenaar.nibud.nl/introductie . Heb je volgens deze tool voldoende reserves achter de hand?
 
Toch al stevige bedragen die ze hier voorop stellen.
Ik ga het niet betwisten, maar het is wel niet te onderschatten :)
 
Genoeg reserves, volgens de simulatie. Phew! Het mag altijd meer zijn want er komen nog uitgaven aan. Vanaf ik een surplus heb wil ik dat investeren in beleggingsproducten die geld opleveren. Dat moet je in feite doen met geld dat je kan missen. Een spaarboekje is momenteel, gezien de inflatie, helaas een verliespost.
 
wel redelijk hoge buffers dat die tool voorstelt, dat hebben we momenteel ook maar binnen 2 weken is de akte van aankoop woning en dan is onze buffer serieus geslonken.
 
Volgens die tool hebben we meer dan dubbele aan reserves. Maar sinds we onlangs een woonst hebben gekocht, valt het eens te meer op hoe snel je door je centen gaat...
Nieuwe meubeltjes, verf,...
 
Mijn stelregel is 6x netto inkomen in buffer. Dan hebben we genoeg tijd om af te bouwen in geval van rampen
 
Stevige buffer, zit er wel serieus boven door een hoop spaargeld dat ik dringend eens moet "activeren" + bedoeld is voor aankomende werken wanneer de aannemer eens zin heeft.

Ik kan me wel inbeelden dat dit bedrag zien voor veel mensen redelijk confronterend is.
 
Ik heb ruimschoots voldoende buffer, maar dat gaat met de aankoop van de nieuwe woning (en het niet verkopen van de huidige) binnenkort wel anders zijn. De eerstkomende jaren worden daardoor wel wat spannender.
 
Jong erven als enig kind wil toch vooral zeggen dat je de buffer die je in je prille volwassenheid hebt opgebouwd vaak voor een groot deel mag overhandigen aan de (r)overheid als een van je ouders sterft. In ruil krijg je dan de blote eigendom van een huis waar je niets mee kunt doen, en dat als je pech hebt mag gaan verkopen om de volledige successierechten te betalen als de andere ouder sterft.

TLDR: ik had een gezonde buffer, dan kwamen succesierechten, en nu zit ik er wel wat onder, dus ik ben die terug aan het opbouwen voor de eigen gemoedsrust.
 
Jong erven als enig kind wil toch vooral zeggen dat je de buffer die je in je prille volwassenheid hebt opgebouwd vaak voor een groot deel mag overhandigen aan de (r)overheid als een van je ouders sterft. In ruil krijg je dan de blote eigendom van een huis waar je niets mee kunt doen, en dat als je pech hebt mag gaan verkopen om de volledige successierechten te betalen als de andere ouder sterft.

TLDR: ik had een gezonde buffer, dan kwamen succesierechten, en nu zit ik er wel wat onder, dus ik ben die terug aan het opbouwen voor de eigen gemoedsrust.
Mja maar dat is ook enkel als die erfenis alleen 1 onroerend goed bevat waar iemand nog in woont hé. Successierechten zijn natuurlijk wat ze zijn, maar doorgaans denk ik niet dat je financieel slechter uit een erfenis komt.
 
6.8 x de adviesbuffer :S
Ik ben nogal risco avers maar als de beurs nog eens te goed crashed dan stap ik wel in. Ik denk dat huidige portfolie 1% is van mijn totaal kapitaal.
Crypto wel niet meegerekend anders zit ik nog wat hoger.
In before jamaar crypto is risicovol. Via airdrops wat crypto kunnen bemachtigen. Dus 0 euro investering daarin.
 
nope, geen buffer hier, nauwelijks een kwart.

maar onderhoud? dat zit toch gewoon in je lopende kosten? waarom je daar een buffer voor moet rekenen?
en dan rekenen ze 800€ voor onderhoud van mijn wagen, terwijl ik hem onlangs heb binnen gedaan voor ongeveer 2-jaarljks onderhoud: dat heeft mij de helft gekost.
 
6.8 x de adviesbuffer :S
Ik ben nogal risco avers maar als de beurs nog eens te goed crashed dan stap ik wel in. Ik denk dat huidige portfolie 1% is van mijn totaal kapitaal.
Crypto wel niet meegerekend anders zit ik nog wat hoger.
In before jamaar crypto is risicovol. Via airdrops wat crypto kunnen bemachtigen. Dus 0 euro investering daarin.
Het advies van Nibud ligt wel zéér laag voor een koppel met kinderen in koopwoning:

netto inkomen 2k per maand -> buffer van 7k (3,5 maanden)
netto inkomen 4k per maand -> buffer van 8.5k (+- 2.1 maanden)
netto inkomen 8k per maand -> buffer van 11.4k (+- 1.4 maanden)

Voor een alleenstaande met een pensioen van 1.5k en eigen huis -> buffer van 4.4k (2.9 maanden)

'voor het repareren en/of vervangen van je inboedel' -> miniminimaal
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wacht vol ongeduld op de posts waar 10x de adviesbuffer als normaal wordt beschouwd en men niet begrijpt hoe dan eigenlijk minder kan zijn.
almost there :p

Nu ja..
Geen kinderen, cava inkomen, beide salariswagen.
En vooral beide geen gat in het hand. We kopen wel nekeer iets maar nu niet dat we elke keer het laatste of het nieuwe moeten hebben.

Maar de inflatie zorgt er nu wel voor dat ik verlies. Had ik op de beurs gespeeld hoogstwss ook verlies.
 
Het advies van Nibud ligt wel zéér laag voor een koppel met kinderen in koopwoning:

netto inkomen 2k per maand -> buffer van 7k (3,5 maanden)
netto inkomen 4k per maand -> buffer van 8.5k (+- 2.1 maanden)
netto inkomen 8k per maand -> buffer van 11.4k (+- 1.4 maanden)

Voor een alleenstaande met een pensioen van 1.5k en eigen huis -> buffer van 4.4k (2.9 maanden)
Ik moet een buffer van 48k hebben :unsure:
 
27000€. Hoe berekenen die dat ook.. Dat is het bedrag voor als alles gewoon kapot is.
Inboedel, auto, reparaties auto, huis,.. En ze tellen gewoon alles op.

Slaat toch totaal op niks? Tenzij heel je kot afbrandt, maar daar ben ik voor verzekerd.
Ja, das toch een rare manier van rekenen. Precies of ge ineens door al uw meubelen gaat vallen.
En je zeker genoeg geld moeten hebben voor een nieuwe auto, ook al heb je je auto nog maar net.
Wat mij is aangeleerd, is ongeveer wat Zarathustra zei, maar dan niet 6x maandloon maar het bedrag van 6x maandelijkse kosten hebben staan als buffer.
Maar aangezien we op BG zitten zal dit toch een stoeftread worden, dus wat doe ik hier eigenlijk.
 
Ja, das toch een rare manier van rekenen. Precies of ge ineens door al uw meubelen gaat vallen.
En je zeker genoeg geld moeten hebben voor een nieuwe auto, ook al heb je je auto nog maar net.
Wat mij is aangeleerd, is ongeveer wat Zarathustra zei, maar dan niet 6x maandloon maar het bedrag van 6x maandelijkse kosten hebben staan als buffer.
Maar aangezien we op BG zitten zal dit toch een stoeftread worden, dus wat doe ik hier eigenlijk.
Ja het is echt wel een soort worst-case scenario lijkt me, waar je heel de inboedel moet vervangen na overstroming of brand en misschien ook nog je auto perte totale rijdt, en je alles al moet/wil vervangen voor de verzekering iets terugbetaalt ofzo :unsure:
 
Terug
Bovenaan