Heb je voldoende financiële buffer?

Heb je volgens Nibud voldoende financiële buffer?

  • Ja

    Stemmen: 129 76,3%
  • Nee

    Stemmen: 40 23,7%

  • Totaal aantal stemmers
    169
Zijn we nu echt allemaal zo kortzichtig dat zo'n situaties niet voorkomen?

Ik ga niet meer in detail treden over het bovenstaand geval, want dat is mijn eigen situatie niet en ik wil die van hen niet teveel uit de doeken doen, maar het bestaat wel degelijk.

Zeker als je wat talent hebt in een sport die veel minder geld krijgt dan voetbal, dan zijn de plaatsen om je sport op een wat hoger niveau te beginnen trainen op 1 hand te tellen. En als u dat als ouder geen bal interesseert, dan zal het inderdaad voor u misschien heel raar overkomen dat je daar over gaat denken van "noem je dat al moeilijk".

Maar het zal inderdaad dan al grote luxe zijn dat je 2 zo'n kinderen hebt met wat talent en dat hebben die ouders enkel aan zichzelf te danken. Ze hadden hun kinderen die kans maar niet moeten geven, nog voor de prijzen deze abnormale hoogtes begonnen te kennen.
Het is niet omdat die bepaalde uitzonderlijke situaties voorkomen dat die opeens de benchmark voor de discussie moeten zijn voor wat mogelijk moet zijn voor de kinderen.

De meeste ouders gaan hun kinderen echt niet 3x per week 70 km rijden voor een talent. En al helemaal niet voor een sport is die veel minder verdient dan voetbal. Dat is ook geen kwestie van geld, maar van kosten/baten en de tijd die de rest van het gezin (die ook wel hun talenten zullen hebben die ze willen ontwikkelen?) moet opbrengen in functie van 1 enkel gezinslid.
 
Goed ja dan heb je weinig keuze. Maar dan moet je u de vraag stellen of die hobby wel geschikt is voor een kind natuurlijk.
Een kind van 11 tot 22u laten dansen, dan nog naar huis om te wassen en noem maar op. Ideaal is dat toch allemaal niet.

Nu goed je noemt nu een uitzondering. Maar het gros van de kinderen hun hobby is tussen 5 en 8 en binnen een straal van 6km. Dan kan je gerust op andere manieren buiten met de auto naar daar.
Plus in het weekend naar wedstrijden kan ook d.m.v. carpooling. Ik deed in mijn kindertijd niet anders.
Ik heb veel voor de judo samen in een auto gezeten met een hoop andere kinderen en een ouder of trainer. Atletiek idem, hell zelfs nu carpoolen we nog geregeld als we naar een wedstrijd gaan.
Atletiek heb ik ook gedaan als jong kind. Dat was ook 9km naar dichtsbijzijnde piste. Ik was toen 8 jaar daar stuur je uw kind ook niet zomaar naartoe...
Kameraden gingen voetballen, de beteren worden ook op jonge leeftijd al gescout door de eersteklasse ploegen, daar sta je dan he...
 
Ik zou daar absoluut geen probleem mee hebben mocht die situatie zich voor doen, mijn wederhelft daarentegen... :unsure:
I feel you bro.
Ik had nog 5 jaar in ons huis kunnen wonen zonder een deftige verbouwing te doen, helaas hing ik dankzij de vrouw er na een half jaar al aan.

Het is niet omdat die bepaalde uitzonderlijke situaties voorkomen dat die opeens de benchmark voor de discussie moeten zijn voor wat mogelijk moet zijn voor de kinderen.
Dat heb ik ook nergens gezegd.
Ze vroegen hier gewoon om een voorbeeld en toevallig kwam deze in mij op omdat ik het er onlangs nog bij die collega over heb gehad.

Dat dat geen standaard situatie is, dat weet ik zelf ook. Maar ze komen wel voor en kunnen voor financiële problemen zorgen.
Of je dan gewoon gaat zeggen "we gaan niet meer" of "je gaat naar een club dichterbij" dat is al voorbij de kwestie, want je moet die keuze dan maken omdat je anders financiële problemen kan krijgen.
 
Dat heb ik ook nergens gezegd.
Ze vroegen hier gewoon om een voorbeeld en toevallig kwam deze in mij op omdat ik het er onlangs nog bij die collega over heb gehad.

Dat dat geen standaard situatie is, dat weet ik zelf ook. Maar ze komen wel voor en kunnen voor financiële problemen zorgen.
Of je dan gewoon gaat zeggen "we gaan niet meer" of "je gaat naar een club dichterbij" dat is al voorbij de kwestie, want je moet die keuze dan maken omdat je anders financiële problemen kan krijgen.
Ja, ze komen voor. Maar zijn er dan geen initiatieven en subsidies voor kansarme kinderen?

Als ik kijk wat de beoefening van sport en hobbies tegenwoordig kost, miljaar de prijzen van die lessen. :cautious:
 
Ja, ze komen voor. Maar zijn er dan geen initiatieven en subsidies voor kansarme kinderen?

Als ik kijk wat de beoefening van sport en hobbies tegenwoordig kost, miljaar de prijzen van die lessen. :cautious:
Ik denk en hoop wel dat die er zijn ja.

Mijn dochter danst, dat is nog een "vrij" goedkope sport :D En het is op minder dan 5km van onze deur.
 
Als ik kijk naar mijn ouders, daar was elke ruimte een x-jarenplan. De huidige generatie, ikzelf ook, wil graag liefst zo snel mogelijk alles in orde hebben.
Mijn ouders hebben zich bijvoorbeeld een aantal jaren in een onafgewerkte badkamer moeten wassen en die konden daar eigenlijk heel goed mee leven. Deze tijd is dat voor velen ondenkbaar :)

Dat je niet meteen een luxe marmer keukenblad moet hebben van het moment dat je inhuist... lijkt me logisch. Maar met zaken als EPC-normen heb je voor héél wat zaken géén keuze meer over welke investeringen je in het begin moet doen.

Jouw en mijn ouders hebben geen 2 regenwaterputten moeten steken, zoveel % isolatie moeten halen, etc.

Met de stijgende prijzen op het vlak van vastgoed is het uitstellen vaak ook een recept om later net minder te realiseren dan nu, én daarenboven, veel zaken mag je zeker bij nieuwbouw niet meer onafgewerkt laten of je loopt premies mis of erger nog boetes op.
 
Dat je niet meteen een luxe marmer keukenblad moet hebben van het moment dat je inhuist... lijkt me logisch. Maar met zaken als EPC-normen heb je voor héél wat zaken géén keuze meer over welke investeringen je in het begin moet doen.

Jouw en mijn ouders hebben geen 2 regenwaterputten moeten steken, zoveel % isolatie moeten halen, etc.

Met de stijgende prijzen op het vlak van vastgoed is het uitstellen vaak ook een recept om later net minder te realiseren dan nu, én daarenboven, veel zaken mag je zeker bij nieuwbouw niet meer onafgewerkt laten of je loopt premies mis of erger nog boetes op.
Ja ok, maar eerlijk, nieuwbouw is toch meer en meer luxe aan het worden lijkt me. Je kan je de vraag stellen of dat soms niet beter is dan een krot te betrekken natuurlijk, maar ik denk dat het gemiddeld gezin dat wat keuzes moet maken in functie van het budget niet meteen richting nieuwbouw gaat kijken, want ik denk bijvoorbeeld dat in deze streek je daar niet meer aangeraakt voor minder dan 500 kEUR (huis).

Bij een bestaand huis heb je de EPC score, en ja, dan zie je zelf maar zeker. Met die vage norm voor 2050, en de wetenschap dat we richting strengere normen gaan. Ons huis had EPC 370 bij aankoop, zonder dakisolatie en met oude ramen. De oude ramen zijn vervangen, het dak hopelijk deze zomer, dan zal ik eens beginnen kijken voor zonnepanelen en/of gevelisolatie. Op langere termijn waarschijnlijk de condenserende gasketel vervangen, maar dan spreken we ook over onze (mooie) vloer opbreken en vloerverwarming.

We hebben ons ook nog niet armgestookt eigenlijk.
 
Dat je niet meteen een luxe marmer keukenblad moet hebben van het moment dat je inhuist... lijkt me logisch. Maar met zaken als EPC-normen heb je voor héél wat zaken géén keuze meer over welke investeringen je in het begin moet doen.
Ik heb het hier nog al gevraagd, maar stel je koopt een crappy oud huis op dit moment, wat is uw tijdslijn dan en wat gebeurt er juist als je iets niet doet? Verlies je uw huis? Is er een boete? Hoeveel is die dan ?
 
Die voorgestelde buffer vind ik toch ook nogal bij de haren gegrepen.

Ik reken 3 maanden netto gezinsinkomen.
Sinds een kleine twee jaar kunnen wij nu eindelijk die buffer zonder problemen aanhouden, dankzij een mooie loonsverhoging.

Daarvoor was het niet gemakkelijk, en zaten we meestal onder die buffer.
Het heeft uiteindelijk geduurd tot we dertigers waren vooraleer we in een financieel stabiele situatie terecht gekomen zijn, en dat is ons dan nog enkel gelukt doordat we, mits wat geluk, iets meer verdienen dan het gemiddelde.

In mijn omgeving zie ik héél veel twintigers die het moeilijk hebben. Ik gok dat de meesten daarvan geen dergelijke buffer hebben.
 
Bij zo goed als iedere jeugdbeweging. Als het nodig is ook gratis.
Ook gratis kampen voor kansarme gezinnen.
Dat dacht ik al. Onze club kreeg in ieder geval korting op de huur van de sportzaal in ruil voor kortingen voor kansarme ea. personen.

Wat ook niet mag vergeten worden is dat kinderen nog nooit zo gemakkelijk als nu hobbies konden beoefenen. Tal van zaken zoals muziekles, tekenen, fitness, kan je online op youtube of andere sociale media volledig gratis en zonder autoritten volgen.
 
Wat ook niet mag vergeten worden is dat kinderen nog nooit zo gemakkelijk als nu hobbies konden beoefenen. Tal van zaken zoals muziekles, tekenen, fitness, kan je online op youtube of andere sociale media volledig gratis en zonder autoritten volgen.
Ja maar 1 van de belangrijkste aspecten bij je hobby is toch het sociale aspect? :D
 
Wij hebben 100k spaargeld dus wij moeten ons voorlopig geen probleem zorgen maken. Het is sowieso ons plan om niet te werken tot we 65 jaar zijn, of toch niet fulltime.

We gaan 3x per jaar op reis, sterrenrestaurants, … dus we zien er niet naar. We krijgen ons geld gewoon niet op. Ik denk dat wij samen minimum €500 kunnen sparen iedere maand, de laatste 15 jaar.
 
Terug
Bovenaan