Heb je voldoende financiële buffer?

Heb je volgens Nibud voldoende financiële buffer?

  • Ja

    Stemmen: 129 76,3%
  • Nee

    Stemmen: 40 23,7%

  • Totaal aantal stemmers
    169
Holy shit. Wij zouden een buffer van 27k moeten hebben, die hebben wij nu natuurlijk totaal niet. Net klaar aan 't geraken met ons huis te verbouwen, onze tuin aan te kleden en wat nog allemaal.
Nu, sommige van die onvoorziene kosten (laatste was een wasmachine vervangen) doen wij dan van ons maandloon en die maand zorgen we gewoon dat we het wat rustiger aan doen.

Maar nu toch een serieuze vraag, met verbouwingen, 2 (kleine) kinderen en nog wat "graag leven" erbij, hoe geraken jonge gezinnen aan een buffer van 25k?
Wij hadden vorig jaar ergens een 15k spaargeld opgebouwd, maar dat wordt voor een stuk dan weer gebruikt om de tuin aan te kleden, nog wat opknapwerken te doen die niet superdringend zijn/waren.
Wij hebben nu een 5 a 6k spaargeld staan, maar ons huis en tuin zijn naar onze goesting wel zo goed als af, dus de komende jaren zou die spaarboek toch iets groter moeten worden, ik mik tegen volgende zomer op een 10 a 12k. De maand ouderschapsverlof die ik pak, neemt natuurlijk nog wel een stukje buffer af.

Gewoon ter info, wij hebben het totaal niet moeilijk ofzo en hebben een mooi gezinsinkomen, maar soms is het precies of het geld buitenvliegt :unsure:.
Als je beide een gemiddeld inkomen hebt, heb je een inkomen van +-50k netto. Dan kan je toch vrij snel reserves opbouwen normaal...
Eens uw verbouwingen gedaan zijn, zakken uw uitgaven enorm he.
 
Ik heb ja geantwoord, maar ik vind ook dat grote financiële buffers niet echt nuttig zijn, en de bedragen op die website zijn echt heel hoog om gewoon op een rekening te houden imho.

Wie te obsessief rekening houdt met alle potentiële tegenslagen in of risico's van het leven bereidt zichzelf voor op falen. Dat klinkt heel wollig maar is gewoon ook wetenschappelijk bewezen. Een voetballer die schrik heeft om een penalty te missen heeft een veel hogere kans om die effectief ook slecht te trappen, dan een voetballer die vooraf meer bezig is met hoe hij z'n doelpunt gaat vieren.

Wij houden als buffer momenteel iets meer dan 1 netto maandelijks inkomen op de gezamenlijke rekening.
 
Ik heb ja geantwoord, maar ik vind ook dat grote financiële buffers niet echt nuttig zijn, en de bedragen op die website zijn echt heel hoog om gewoon op een rekening te houden imho.

Wie te obsessief rekening houdt met alle potentiële tegenslagen in of risico's van het leven bereidt zichzelf voor op falen. Dat klinkt heel wollig maar is gewoon ook wetenschappelijk bewezen. Een voetballer die schrik heeft om een penalty te missen heeft een veel hogere kans om die effectief ook slecht te trappen, dan een voetballer die vooraf meer bezig is met hoe hij z'n doelpunt gaat vieren.

Wij houden als buffer momenteel iets meer dan 1 netto maandelijks inkomen op de gezamenlijke rekening.
Wordt het overige dan gewoon gespendeerd of wordt dat geïnvesteerd (wat ook een soort van buffer is natuurlijk) of hoe moet dat gezien worden?
 
Als je uw kinderen bijvoorbeeld een stuk of volledig hun hobby moet afnemen omdat de benzineprijzen gewoon te forst gestegen zijn, dat noem ik het moeilijk hebben.
Ik vermoed dat je dan voetbal zal bedoelen?
Naar trainingen kunnen ze ook gewoon perfect met de fiets. Wedstrijd in het weekend? Er bestaat zoiets als carpoolen.

Het probleem is niet dat mensen het moeilijk hebben maar dat de kinderen lui en verwend zijn. Elke training moeten ze met de wagen gebracht worden ook al is het 6km fietsen. En elk spelertje moet op zondag door mamie of papie gevoerd worden naar een wedstrijd.

Het niet kunnen overhouden van pure luxe is niet het moeilijk hebben. Het niet kunnen voorzien van basisbehoeften, dat is het moeilijk hebben.
 
Ik vermoed dat je dan voetbal zal bedoelen?
Naar trainingen kunnen ze ook gewoon perfect met de fiets. Wedstrijd in het weekend? Er bestaat zoiets als carpoolen.

Het probleem is niet dat mensen het moeilijk hebben maar dat de kinderen lui en verwend zijn. Elke training moeten ze met de wagen gebracht worden ook al is het 6km fietsen. En elk spelertje moet op zondag door mamie of papie gevoerd worden naar een wedstrijd.

Het niet kunnen overhouden van pure luxe is niet het moeilijk hebben. Het niet kunnen voorzien van basisbehoeften, dat is het moeilijk hebben.
Dat is wel een zeer simplistisch wereldbeeld. Mijn hobby destijds had training om 21u in een stad 10km verderop. Goed plan om daar een 11-jarige op de fiets naartoe te sturen...
 
Wordt het overige dan gewoon gespendeerd of wordt dat geïnvesteerd (wat ook een soort van buffer is natuurlijk) of hoe moet dat gezien worden?
Ik heb wel een vrij groot bedrag geïnvesteerd op de beurs, maar dat zou in theorie toch zeker 25-30 jaar moeten vast staan. Mijn vrouw heeft dan weer een appartement - ook dat is een buffer maar ééntje die je niet zomaar kan liquideren natuurlijk :)

Anders gezegd: de website gaf voor mij een buffer aan van 27k, maar ik ben zeker ook "comfortabel" met 10k op de zichtrekening.
 
Wordt het overige dan gewoon gespendeerd of wordt dat geïnvesteerd (wat ook een soort van buffer is natuurlijk) of hoe moet dat gezien worden?
Ik reken mijn geïnvesteerd geld eigenlijk voor 50% mee als buffer.
Aangezien mijn grootste deel van de beleggingen vrij conservatief zijn en dat het echt wel al héél extreem moet zijn als deze onder de 50% zouden zakken.
 
Ik reken mijn geïnvesteerd geld eigenlijk voor 50% mee als buffer.
Aangezien mijn grootste deel van de beleggingen vrij conservatief zijn en dat het echt wel al héél extreem moet zijn als deze onder de 50% zouden zakken.
Ik reken dat zelfs helemaal mee. Het is niet dat het geld op uw spaarrekening zo zeker is he *Kuch 10% inflatie *
 
Ik heb ja geantwoord, maar ik vind ook dat grote financiële buffers niet echt nuttig zijn, en de bedragen op die website zijn echt heel hoog om gewoon op een rekening te houden imho.

Wie te obsessief rekening houdt met alle potentiële tegenslagen in of risico's van het leven bereidt zichzelf voor op falen. Dat klinkt heel wollig maar is gewoon ook wetenschappelijk bewezen. Een voetballer die schrik heeft om een penalty te missen heeft een veel hogere kans om die effectief ook slecht te trappen, dan een voetballer die vooraf meer bezig is met hoe hij z'n doelpunt gaat vieren.

Wij houden als buffer momenteel iets meer dan 1 netto maandelijks inkomen op de gezamenlijke rekening.
Eerst en vooral, dit is geen persoonlijke aanval. Hetgeen jij verdient zal je absoluut ook wel voor gewerkt hebben.

Maar dat is wel nogal vrij makkelijk om te zeggen als je zelf:

151k bruto jaarloon
18% bonus
320 nettovergoeding
auto 1000
sign-on bonus 77k

binnenhaalt. En dan ook nog het loon en appartement van uw vrouw, en wie weet wat nog. Dus wat rijf jij zoals gemiddeld binnen per jaar? Een goeie 200k? Allez, zoals gezegd zal je er absoluut wel voor gewerkt hebben. Maar als uw boiler kapot is moet jij een dag of 4 gaan werken. Mensen die zich daar niet op voorbereiden gaan dan plots financieel in de problemen raken.
 
@Carrion dat is zeker een faire kanttekening - ik heb ook heel veel geluk gehad met hoe mijn carrière (tot nu toe) gelopen is.

Anderzijds sta ik wel 100% achter het vette deel van die quote - het is echt beter om je niet te laten leiden door potentieel risico.
 
kleine van 11 moet om 21 uur in zijn bed. :eviltongue:
Klopt :p, ik was het type kind dat alles mocht, zie wat er van is gekomen...

Neenee, ik was een heel braaf kind met goede punten en ik had geen last van eens later te gaan slapen...

En letterlijk geen andere plek/tijdstip voor de hobby...
 
Klopt :p, ik was het type kind dat alles mocht, zie wat er van is gekomen...

Neenee, ik was een heel braaf kind met goede punten en ik had geen last van eens later te gaan slapen...

En letterlijk geen andere plek/tijdstip voor de hobby...
Kunt het anders bekijken ik heb nu al gekeken naar alles wat ze hier in het dorp kunnen doen en dat is wat ze kunnen doen.
 
Dat is wel een zeer simplistisch wereldbeeld. Mijn hobby destijds had training om 21u in een stad 10km verderop. Goed plan om daar een 11-jarige op de fiets naartoe te sturen...
Welke hobby mocht dat dan wel zijn?
Een hobby die om 21u begint voor een 11-jarige dat zal zeker niet iets doorsnee zijn. Hell zelfs voor volwassenen is dat al laat voor een hobby :unsure:
Of het zou een hobby moeten zijn waar geestrijk vocht part of the game is

Als je door de financiële druk uw kind niet meer kunt laten paardrijden of laten karten dan is dat niet het moeilijk hebben. Dat zijn twee heel dure hobby's waar je op voorhand van weet dat ze duur zijn.
Een modaal gezin kan dat zich niet veroorloven ook als is er geen financiële druk.
Er zijn tig hobby's die gewoon bijna gratis zijn, ook dat is een optie. Toch zeker aangezien je het inschrijfgeld via de mutualiteit voor een groot stuk al terugkrijgt.
Dat is niet uw kind dingen ontzeggen. Dat is gewoon uw kind vanaf het begin een beetje realiteitsbesef bijbrengen.
 
Laatst bewerkt:
Welke hobby mocht dat dan wel zijn?
Een hobby die om 21u begint voor een 11-jarige dat zal zeker niet iets doorsnee zijn. Hell zelfs voor volwassenen is dat al laat voor een hobby :unsure:
Of het zou een hobby moeten zijn waar geestrijk vocht part of the game is.
Breakdance.
Was destijds enkel te doen in Lier en was inderdaad in een groep met vooral oudere "jongeren". En dat was dan van 21u tot 22u voor de "gevorderden".

Het probleem met dansscholen is dat de ruimte beperkt is en het aanbod groot, dus die kunnen niet enkel op de typische uren les geven.
 
Breakdance.
Was destijds enkel te doen in Lier en was inderdaad in een groep met vooral oudere "jongeren". En dat was dan van 21u tot 22u voor de "gevorderden".

Het probleem met dansscholen is dat de ruimte beperkt is en het aanbod groot, dus die kunnen niet enkel op de typische uren les geven.
Goed ja dan heb je weinig keuze. Maar dan moet je u de vraag stellen of die hobby wel geschikt is voor een kind natuurlijk.
Een kind van 11 tot 22u laten dansen, dan nog naar huis om te wassen en noem maar op. Ideaal is dat toch allemaal niet.

Nu goed je noemt nu een uitzondering. Maar het gros van de kinderen hun hobby is tussen 5 en 8 en binnen een straal van 6km. Dan kan je gerust op andere manieren buiten met de auto naar daar.
Plus in het weekend naar wedstrijden kan ook d.m.v. carpooling. Ik deed in mijn kindertijd niet anders.
Ik heb veel voor de judo samen in een auto gezeten met een hoop andere kinderen en een ouder of trainer. Atletiek idem, hell zelfs nu carpoolen we nog geregeld als we naar een wedstrijd gaan.
 
Terug
Bovenaan