Heb je voldoende financiële buffer?

Heb je volgens Nibud voldoende financiële buffer?

  • Ja

    Stemmen: 129 76,3%
  • Nee

    Stemmen: 40 23,7%

  • Totaal aantal stemmers
    169
Sorry maar 't is ook gewoon belachelijk om +3 euro voor een slecht getapt pintje uit ne kamion te vragen. Dat mensen dat normaal vinden..
Thans, buiten dat het een plastieken bekertje is, is de tapinstallatie op een festival vaak beter dan op vele café's.
Waar oa. Cristal nu hard op inzet is "citernes" in café's, maar op festivals is het sowieso van dat. Bier uit een citerne (of "camion") is beter dan uit een standaard tapinstallatie met ton. Omdat er hierbij de "correcte" hoeveel CO2 in het bier zit. Het bier zit hierbij in een zak, waarbij er extern op deze zak druk gezet wordt om het bier er uit te krijgen. Bij een standaar tap installatie komt de CO2 die er op gezet wordt voor een stuk mee in het bier te zitten.
 
Thans, buiten dat het een plastieken bekertje is, is de tapinstallatie op een festival vaak beter dan op vele café's.
Waar oa. Cristal nu hard op inzet is "citernes" in café's, maar op festivals is het sowieso van dat. Bier uit een citerne (of "camion") is beter dan uit een standaard tapinstallatie met ton. Omdat er hierbij de "correcte" hoeveel CO2 in het bier zit. Het bier zit hierbij in een zak, waarbij er extern op deze zak druk gezet wordt om het bier er uit te krijgen. Bij een standaar tap installatie komt de CO2 die er op gezet wordt voor een stuk mee in het bier te zitten.
Ik ben op de hoogte van dat systeem, de Tribunaal in Bilzen bv heeft dat. Maar na 15 jaar op festivals te tappen weet ik ook dat die pinten alles behalve op de correcte manier getapt worden: in een plastic bekertje + op voorhand gebufferd worden voor de doorgeeftoog.

Alleja 't heeft eigenlijk niks met mijn post te maken maar wat gij hierboven zegt is gewoon theoretisch, in de praktijk zijn het gewoon slechte pinten hoor.
 
De persoon die dat pintje tapt moet ook betaald worden natuurlijk en wat winst maken (meestal moeten die voor hun plaats ook wat centen neerleggen zodanig dat de organisator de toegangsprijs dan misschien iets kan drukken of gewoon nog meer winst maakt)... en het zal waarschijnlijk toch nog altijd goedkoper zijn dan een mega drankenautomaat te zetten waar je gewoon de bakken bier, cola, fanta, etc in de crew sectie op een band moet zetten en die dan automagisch in die drankenautomaat aangevuld worden waarna je dan 3€ voor dat blikje jupiler mag neertellen.

En als je dat dan zet, dan heb je nog altijd uw hongertje dat je ook nog moet stillen.

Of anders gezegd, het is een commerce. Voor het drinken kun je uzelf op voorhand lazarus drinken. Voor het eten, kun je wat versnaperingen meeritselen. Ofwel, als je toch bereid bent om 125€ voor een dagticket voor werchter neer te leggen dan zal er ook wel 12€ afkunnen voor wat te drinken en dan nog eens 20€ voor wat te eten zeker...

Het is niet alsof die performers komen zingen/performen voor een ganse avond voor een goede friet van de vettige swa (of voor 2 maand lang 2 keer in de week frieten van de vettige swa zoals 40 jaar geleden - allez ik zeg maar iets). Al bestaat dat ook nog altijd, maar dan ga je de metallords (https://www.imdb.com/title/tt12141112/) krijgen ipv Metallica
Dat zijn vrijwilligers die tappen tvv een vereniging (weet niet hoeveel ze krijgen maar is wel goede opbrengst)
 
Qua buffer hier zo'n 16 nettomaandlonen, maar dat zit 75% in fondsen en ETF dus semivlot omzetbaar in liquide wanneer nodig. Met de 25% cash zit ik wel redelijk safe nog.

Ik ben op een punt gekomen nu dat ik niet veel meer spaar en vooral goed leef. Ik probeer nog 1-2 nettolonen per jaar te sparen, ik voorzie dit jaar bv 2 nettomaanden in het rood gaan, ik zie 2022 dan ook als investeringsjaar na 2 jaar coronashit. :D
 
De term "moeilijk hebben" is hier totaal verkeerd.
Niet meer uw levensstijl kunnen onderhouden is het niet moeilijk hebben. Je hebt nog altijd een huis en een auto. Uw kinderen kunnen nog altijd naar hun hobbys.

Als je als als gezin moet kiezen tussen uw huis verwarmen en op het einde van de maand nog kunnen eten met uw gezin, dan heb je het moeilijk.
Als je uw kinderen bijvoorbeeld een stuk of volledig hun hobby moet afnemen omdat de benzineprijzen gewoon te forst gestegen zijn, dat noem ik het moeilijk hebben.
 
Als je uw kinderen bijvoorbeeld een stuk of volledig hun hobby moet afnemen omdat de benzineprijzen gewoon te forst gestegen zijn, dat noem ik het moeilijk hebben.
Zie ik eerder als "het moeilijk hebben in het onderhoud van mijn luxeleven". Kunt kinderen ook met de fiets brengen. Kan me moeilijk voorstellen dat ge 30-40km moet rijden voor een hobby.
Wat MrKendl54l bedoelde is dat "het moeilijk hebben" neigt naar leven of dood. Niet meer kunnen voorzien in basisbehoeftes.
Een hobby is (en ik ga hier tegen wat schenen trappen) geen basisbehoefte. Het is een luxe die we gewoon zijn geworden en als bsisbehoefte zijn beginnen zien. Net zoals een tv-abonnement ook geen basisbehoefte is.
"Kinderen kunnen niet naar school door brandstofkosten" vindk pas een moeilijke situatie
 
Zie ik eerder als "het moeilijk hebben in het onderhoud van mijn luxeleven". Kunt kinderen ook met de fiets brengen. Kan me moeilijk voorstellen dat ge 30-40km moet rijden voor een hobby.
Wat MrKendl54l bedoelde is dat "het moeilijk hebben" neigt naar leven of dood. Niet meer kunnen voorzien in basisbehoeftes.
Een hobby is (en ik ga hier tegen wat schenen trappen) geen basisbehoefte. Het is een luxe die we gewoon zijn geworden en als bsisbehoefte zijn beginnen zien. Net zoals een tv-abonnement ook geen basisbehoefte is.
"Kinderen kunnen niet naar school door brandstofkosten" vindk pas een moeilijke situatie
Ik hoop dat het niet verzeilt in een semantische discussie. Maar daar ga ik niet mee akkoord.
"Basisbehoeftes" in een westerse maatschappij gaan veel verder dan "leven en dood". We verwachten veel meer van een burger tegenwoordig. Dus daar mag ook wat meer tegenover staan.

Internet is bv. ook een basisbehoefte geworden, zonder internet kun je niet functioneren in deze maatschappij. Al voor iets "basis" als een job te vinden heb je al internet nodig. Een basisbehoefte, naar mijn mening, is iets dat nodig is om goed te functioneren in de maatschappij. Als je gaat zeggen "hobby's voor kinderen zijn geen basisbehoefte", dan frons ik toch aardig mijn wenkbrauwen. Ik vind het een basis dat kinderen zich goed kunnen ontwikkelen. Dat wilt uiteraard niet zeggen dat we als maatschappij moeten subsidiëren dat elk kind 50km verderop polo kan gaan spelen, maar het lijkt me dat er weinig hobby's zijn die gratis zijn en het is niet dat we zouden moeten zeggen "neen, jij mag als hobby niet voetballen/kleuren/... want dat kost geld"
Maar hier niet in investeren als maatschappij zou, buiten het menselijke om, een enorm slechte financiële keuze zijn.
 
Zie ik eerder als "het moeilijk hebben in het onderhoud van mijn luxeleven". Kunt kinderen ook met de fiets brengen. Kan me moeilijk voorstellen dat ge 30-40km moet rijden voor een hobby.
Ik denk dat booka het eerder heeft over het betalen van het inschrijvingsgeld?
Zo interpreteerde ik het toch, dat "gaan werken" duurder is geworden waardoor 100-300 euro per jaar per hobby per kind niet meer betaalbaar is.
"Kinderen kunnen niet naar school door brandstofkosten" vindk pas een moeilijke situatie
En dat is dan weer iets wat nauwelijks bestaat in België gezien elk dorp wel 1 of meerdere basisscholen heeft op wandel- of fietsafstand.
Voor secundaire scholen heb je het openbaar vervoer dan weer.
 
Zie ik eerder als "het moeilijk hebben in het onderhoud van mijn luxeleven". Kunt kinderen ook met de fiets brengen. Kan me moeilijk voorstellen dat ge 30-40km moet rijden voor een hobby.
Wat MrKendl54l bedoelde is dat "het moeilijk hebben" neigt naar leven of dood. Niet meer kunnen voorzien in basisbehoeftes.
Een hobby is (en ik ga hier tegen wat schenen trappen) geen basisbehoefte. Het is een luxe die we gewoon zijn geworden en als bsisbehoefte zijn beginnen zien. Net zoals een tv-abonnement ook geen basisbehoefte is.
"Kinderen kunnen niet naar school door brandstofkosten" vindk pas een moeilijke situatie
Ik vind het soms een beetje pijnlijk hoe weinig begrip er is voor de situaties van andere mensen. Die typîsche "maar daar hebben ze dan wel geld voor" mentaliteit komt heel vaak van mensen die net helemaal nergens naar moeten kijken en zich dus ook niet in de schoenen van die mensen kunnen verplaatsen. (Ik heb het niet over met een iPhone van €900 naar de voedselbank gaan)
In sluit mij hierbij erg aan bij @phate_13 , hobby's lijken misschien luxe maar eigenlijk klopt dat niet helemaal. Je moet natuurlijk niet alles willen maar het is belangrijk dat kinderen maximaal de kans krijgen van zich te ontplooien. Kinderen die in armoede al vanaf jonge leeftijd allerhande zaken ontzeggen die voor veel andere kinderen vanzelfsprekend zijn heeft heel erg nefaste gevolgen voor hun verdere opvoeding.

Was het in Zorgen voor mama een paar weken geleden dat er daar een kind een paar luttele euro's nodig had voor fruit op school en dat zelfs dat niet kon? Stel je voor dat jij dat kind bent: alle kinderen krijgen dat en jij niet want er is geen geld... hoeveel zelfvertrouwen schiet er dan nog over tegen dat je volwassen bent? Dat zijn mensen die bij voorbaat kansloos zijn tenzij ze mentaal echt keihard zijn.
 
het is belangrijk dat kinderen maximaal de kans krijgen van zich te ontplooien. Kinderen die in armoede al vanaf jonge leeftijd allerhande zaken ontzeggen die voor veel andere kinderen vanzelfsprekend zijn heeft heel erg nefaste gevolgen voor hun verdere opvoeding.

Was het in Zorgen voor mama een paar weken geleden dat er daar een kind een paar luttele euro's nodig had voor fruit op school en dat zelfs dat niet kon? Stel je voor dat jij dat kind bent: alle kinderen krijgen dat en jij niet want er is geen geld... hoeveel zelfvertrouwen schiet er dan nog over tegen dat je volwassen bent? Dat zijn mensen die bij voorbaat kansloos zijn tenzij ze mentaal echt keihard zijn.
Ik ben in een groot gezin met 8 kinderen opgegroeid met 1 kostwinner (katholieke ouders die braaf naar meneer pastoor luisterden) ik was 12 jaar alvorens ik voor de eerste keer Cola proefde, een restaurant aan de binnenkant zien was pas jaren later, ik weet wat het is om uit bijna armoede te komen en op school gepest te worden want kinderen zijn geen doetjes voor elkaar, maar dat heeft mij noch mijn broers of zusters tegengehouden. Allemaal hebben ze nu een eigendom, sommigen zelfs meerdere, en zijn ze vooruit gekomen in het leven door (hard) te werken. De ene als werknemer of ambtenaar maar ook verschillende zelfstandigen, geloof me een goede loofgieter of dakwerker verdiend goed zijn kost, ALLES hangt af van je instelling, je wil om uit de valkuil uit te kruipen en je op te werken.
 
en zijn ze vooruit gekomen in het leven door (hard) te werken. De ene als werknemer of ambtenaar maar ook verschillende zelfstandigen, geloof me een goede loofgieter of dakwerker verdiend goed zijn kost, ALLES hangt af van je instelling, je wil om uit de valkuil uit te kruipen en je op te werken.
Deels mee eens.
Want ik vermoed dat jullie wél gestimuleerd werden van thuis uit?
Er zijn veel kinderen die opgroeien in armoede die nergens in gestimuleerd worden. Die geen spatje zelfvertrouwen hebben, die opgroeien met het idee dat ze waardeloos zijn.
Hoe groot is de kans dat die dan aangenomen gaan worden na een sollicitatie?
Hoe groot is de kans dat die gaan doorgroeien? Laat staan een eigen zaak durven opstarten?

Ja, als je de wil hebt hogerop te raken is dat absoluut mogelijk!
Maar je opvoeding bepaalt mee of er ruimte zal zijn voor die wil en dat zelfvertrouwen.
 
Zie ik eerder als "het moeilijk hebben in het onderhoud van mijn luxeleven". Kunt kinderen ook met de fiets brengen. Kan me moeilijk voorstellen dat ge 30-40km moet rijden voor een hobby.
Wat MrKendl54l bedoelde is dat "het moeilijk hebben" neigt naar leven of dood. Niet meer kunnen voorzien in basisbehoeftes.
Een hobby is (en ik ga hier tegen wat schenen trappen) geen basisbehoefte. Het is een luxe die we gewoon zijn geworden en als bsisbehoefte zijn beginnen zien. Net zoals een tv-abonnement ook geen basisbehoefte is.
"Kinderen kunnen niet naar school door brandstofkosten" vindk pas een moeilijke situatie
Maar manneke toch, echt niet elke sport is rond de kerktoren. Ik ken ouders die hun beide kinderen 3x per week +60/70 km moeten brengen voor hun sport. En dan nog beide niet dezelfde sport of richting om naartoe te rijden.
En ja, je kan dan simpel zeggen "kinderen, ook al hebben jullie wel het talent, toch gaan we terug naar de sportclub om de hoek, want papa en mama kunnen de brandstofkosten niet meer betalen en zo belangrijk is die hobby toch ook weer niet", maar als ouder wil je zo'n keuze echt niet maken t.o.v. uw kind.

Het kan volgens sommige echt niet dat je het in een land als België moeilijk hebt. En als je het wel moeilijk hebt, dan is het je eigen fout.
Rare redenering.

Als enkel "leven of dood" het moeilijk hebben is, dan zijn we inderdaad snel uitgepraat :)
 
Maar manneke toch, echt niet elke sport is rond de kerktoren. Ik ken ouders die hun beide kinderen 3x per week +60/70 km moeten brengen voor hun sport. En dan nog beide niet dezelfde sport of richting om naartoe te rijden

Als enkel "leven of dood" het moeilijk hebben is, dan zijn we inderdaad snel uitgepraat :)
Mja ok, maar dat is dan ook weer een geval van problemen zoeken.

Maar goed dat is inderdaad de discussie van aan de ene kant de ' we mogen toch iets hebben/we moeten toch wat leven ook?' groep en aan de andere kant de 'geen foliekes voor alles in orde is' groep.
 
Maar manneke toch, echt niet elke sport is rond de kerktoren. Ik ken ouders die hun beide kinderen 3x per week +60/70 km moeten brengen voor hun sport. En dan nog beide niet dezelfde sport of richting om naartoe te rijden.
En ja, je kan dan simpel zeggen "kinderen, ook al hebben jullie wel het talent, toch gaan we terug naar de sportclub om de hoek, want papa en mama kunnen de brandstofkosten niet meer betalen en zo belangrijk is die hobby toch ook weer niet", maar als ouder wil je zo'n keuze echt niet maken t.o.v. uw kind.

Het kan volgens sommige echt niet dat je het in een land als België moeilijk hebt. En als je het wel moeilijk hebt, dan is het je eigen fout.
Rare redenering.

Als enkel "leven of dood" het moeilijk hebben is, dan zijn we inderdaad snel uitgepraat :)
Kan je eigenlijk eens met cijfers uitleggen waarom een gezin met 4400 euro netto inkomsten het moeilijk zou kunnen krijgen?
Als ik naar mijn eigen situatie kijk met 1 kind die voltijds naar de creche gaat, kan ik mij dit maar moeilijk inbeelden. Zelfs met een tweede kind.
Of ze zouden beiden een zeer dure hobby moeten hebbne.
 
Maar manneke toch, echt niet elke sport is rond de kerktoren. Ik ken ouders die hun beide kinderen 3x per week +60/70 km moeten brengen voor hun sport. En dan nog beide niet dezelfde sport of richting om naartoe te rijden.
En ja, je kan dan simpel zeggen "kinderen, ook al hebben jullie wel het talent, toch gaan we terug naar de sportclub om de hoek, want papa en mama kunnen de brandstofkosten niet meer betalen en zo belangrijk is die hobby toch ook weer niet", maar als ouder wil je zo'n keuze echt niet maken t.o.v. uw kind.

Het kan volgens sommige echt niet dat je het in een land als België moeilijk hebt. En als je het wel moeilijk hebt, dan is het je eigen fout.
Rare redenering.

Als enkel "leven of dood" het moeilijk hebben is, dan zijn we inderdaad snel uitgepraat :)
Goh ik volg je in dat we wel meer dan een dak, droog brook, en water als standaard of basis mogen nemen in deze maatschappij. Maar het probleem is dat iedereen die standaard dan anders gaat interpreteren. Persoonlijk vind ik het ook zot om in zo'n situatie zoals jij nu aanhaalt verzeild te raken.
Ja, misschien heeft die kleine wel een soort van uitzonderlijk talent, maar de kans lijkt me groter dat dit vooral een wensdroom is van de ouders, anders zat die kleine toch al op een internaat/topsportschool?

Mensen doen het zichzelf wel vaak aan in een soort van hang naar meer. Heeft iedereen die thuis twee wagens heeft staan die echt nodig, bijvoorbeeld? Waarom begin je ooit met je kind 3x per week 70 km ver te vervoeren voor een sport? Ik weet het, het klinkt snel alsof je iemand zijn rekening wil maken, maar ik vind het nu ook wel verstandig om je prioriteiten eens te bekijken als je merkt dat je het "moeilijk" krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Goh ik volg je in dat we wel meer dan een dak, droog brook, en water als standaard of basis mogen nemen in deze maatschappij. Maar het probleem is dat iedereen die standaard dan anders gaat interpreteren. Persoonlijk vind ik het ook zot om in zo'n situatie zoals jij nu aanhaalt verzeild te raken.
Ja, misschien heeft die kleine wel een soort van uitzonderlijk talent, maar de kans lijkt me groter dat dit vooral een wensdroom is van de ouders, anders zat die kleine toch al op een internaat/topsportschool?

Mensen doen het zichzelf wel vaak aan in een soort van hang naar meer. Heeft iedereen die thuis twee wagens heeft staan die echt nodig, bijvoorbeeld? Waarom begin je ooit met je kind 3x per week 70 km ver te vervoeren voor een sport?
Zijn we nu echt allemaal zo kortzichtig dat zo'n situaties niet voorkomen?

Ik ga niet meer in detail treden over het bovenstaand geval, want dat is mijn eigen situatie niet en ik wil die van hen niet teveel uit de doeken doen, maar het bestaat wel degelijk.

Zeker als je wat talent hebt in een sport die veel minder geld krijgt dan voetbal, dan zijn de plaatsen om je sport op een wat hoger niveau te beginnen trainen op 1 hand te tellen. En als u dat als ouder geen bal interesseert, dan zal het inderdaad voor u misschien heel raar overkomen dat je daar over gaat denken van "noem je dat al moeilijk".

Maar het zal inderdaad dan al grote luxe zijn dat je 2 zo'n kinderen hebt met wat talent en dat hebben die ouders enkel aan zichzelf te danken. Ze hadden hun kinderen die kans maar niet moeten geven, nog voor de prijzen deze abnormale hoogtes begonnen te kennen.
 
Kan je eigenlijk eens met cijfers uitleggen waarom een gezin met 4400 euro netto inkomsten het moeilijk zou kunnen krijgen?
Als ik naar mijn eigen situatie kijk met 1 kind die voltijds naar de creche gaat, kan ik mij dit maar moeilijk inbeelden. Zelfs met een tweede kind.
Of ze zouden beiden een zeer dure hobby moeten hebbne.
Er zijn natuurlijk vrij makkelijk voorbeelden te vinden he. Medische aandoening die niet wordt terugbetaald, om er maar eentje te geven...
 
Terug
Bovenaan