Heb je voldoende financiële buffer?

Heb je volgens Nibud voldoende financiële buffer?

  • Ja

    Stemmen: 129 76,3%
  • Nee

    Stemmen: 40 23,7%

  • Totaal aantal stemmers
    169
Dat noemt lage middenklasse. 😉 Precies zoals ik me ook "voel".

Vorig jaar was het trouwens +- 1650, zoals ik al zei: dit komt puur door de indexatie dat het al zo veel is.
Die term heb je toch ook gewoon uit dat raar tabelletje van onlangs?
Dat is gewoon een deftig nettoloon. Van 1650 naar 1850 zou trouwens wel erg veel indexatie zijn, dat is meer dan 12%.
 
Deeltijds kunnen werken aan 1850 netto, met een eigen huis, alleenstaand, en zo (lagere) middenklasse zijn, met daarbovenop goedkope gezondheidszorg en quasi gratis onderwijs.

Toon mij eens waar in de wereld dat mogelijk is?

Wat een fantastisch land toch waar wij wonen (niet sarcastisch) :)
 
An sich is heel deze discussie toch weer gewoon off-topic?

Om er toch één keer op te reageren, on topic, dat dat mogelijk is, hangt toch ook gewoon af van de financiële reserve. Zonder financiële reserve zal je met dat loon geen huis kunnen verwerven.

Dat maakt, zoals eerder in deze topic reeds vermeld, de vergelijking puur "buffer" vs "inkomen" zonder andere factoren niet zo interessant. Welke fase van je leven zit je? Hoe is je verdere sociaal netwerk? Is je woning al (grotendeels) afbetaald of heb je pas een (dure) lening afgesloten voor je woning. Als je pas een lening hebt afgesloten, is dat voor een nieuwbouwwoning waarbij je weet dat er verder geen onverwachte kosten bijkomen of is dat voor een oud krot waarbij er sowieso nog heel wat kosten komen? In welke mate kan je je reserve lager houden (omdat je bv. weet dat je met veel tegenslag nog wel bij ouders of dergelijke terecht kan)? Wat is je uitgavenpatroon? In welke mate kun je je uitgavenpatroon direct(!) beinvloeden? (Zuinig/niet zuinige woning, heb je een alternatief voor woon-werk voor de auto, ...) Enz. Enz.
 
Ik ga sneller mijn financiën neerploffen op bg dan dat ik daarover in realiteit ga spreken.
Het effect is hetzelfde. Je stapt op iemand zijn teen... maar op een relatief anonieme plaats, ok. Bij kennissen, vrienden of familie... is dat al voldoende om vetes of gezever te krijgen... het groene monster steekt zijn hoofdje snel omhoog.

Dat kan je wel zeggen ja!
Pfff... je moet wel alles kopiëren hé...

En van die geruststelling heb ik zelf 1 jaar geleden (nu dus al 2) al kunnen gebruik maken toen ik ineens xxk moest voorschieten voor mijn operatie voor kanker).

Hangt het er ook niet wat van af hoe zeker je bent van je maandelijkse inkomsten? Als statutair ambtenaar kan je veel lagere reserves aanhouden dan als freelancer omdat je werkzekerheid vele malen groter is.
In principe wel, maar daar hielden ze in die tool geen rekening mee dacht ik...
 
Ik ga sneller mijn financiën neerploffen op bg dan dat ik daarover in realiteit ga spreken.
Het effect is hetzelfde. Je stapt op iemand zijn teen... maar op een relatief anonieme plaats, ok. Bij kennissen, vrienden of familie... is dat al voldoende om vetes of gezever te krijgen... het groene monster steekt zijn hoofdje snel omhoog.

Ik doe zoveel moeite als mogelijk om langs de andere kant van de tafel te staan.
Ik leef al mijn geld op, verdien geen drol, bezit niks en ben altijd misnoegd als iemand meer heeft als mij.

Ik heb eerlijk gezegd geen interesse om mijn financiële, relationele en emotionele toestand ergens neer te ploffen. Ik kom niks tekort, heb bezittingen, verdien goed mijn boterham en ben gelukkig. Ik heb geen behoefte
Er zijn altijd mensen die meer hebben, maar dat kan mij gestolen worden. Ik heb ook geen behoefte aan afgunst van mensen, nergens voor nodig.
 
Dus...wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?
Dat de gemiddelde Jan Modaal op HLN en zelfs in het algemeen binnen Vlaanderen, een 'nog' lager inkomen heeft dan jij en dat op beyondgaming maar liefst 78.2% (Voorlopig resultaat voting) tot de 'betere' helft van de middenklasse behoort?

Zoiets? :unsure:
 
VTM nieuws op Werchter en studenten die klagen over de prijzen.
Eerste wat ze gaan drinken op de dag: schuimwijn!

Tja
Sorry maar 't is ook gewoon belachelijk om +3 euro voor een slecht getapt pintje uit ne kamion te vragen. Dat mensen dat normaal vinden..
 
Sorry maar 't is ook gewoon belachelijk om +3 euro voor een slecht getapt pintje uit ne kamion te vragen. Dat mensen dat normaal vinden..
De persoon die dat pintje tapt moet ook betaald worden natuurlijk en wat winst maken (meestal moeten die voor hun plaats ook wat centen neerleggen zodanig dat de organisator de toegangsprijs dan misschien iets kan drukken of gewoon nog meer winst maakt)... en het zal waarschijnlijk toch nog altijd goedkoper zijn dan een mega drankenautomaat te zetten waar je gewoon de bakken bier, cola, fanta, etc in de crew sectie op een band moet zetten en die dan automagisch in die drankenautomaat aangevuld worden waarna je dan 3€ voor dat blikje jupiler mag neertellen.

En als je dat dan zet, dan heb je nog altijd uw hongertje dat je ook nog moet stillen.

Of anders gezegd, het is een commerce. Voor het drinken kun je uzelf op voorhand lazarus drinken. Voor het eten, kun je wat versnaperingen meeritselen. Ofwel, als je toch bereid bent om 125€ voor een dagticket voor werchter neer te leggen dan zal er ook wel 12€ afkunnen voor wat te drinken en dan nog eens 20€ voor wat te eten zeker...

Het is niet alsof die performers komen zingen/performen voor een ganse avond voor een goede friet van de vettige swa (of voor 2 maand lang 2 keer in de week frieten van de vettige swa zoals 40 jaar geleden - allez ik zeg maar iets). Al bestaat dat ook nog altijd, maar dan ga je de metallords (https://www.imdb.com/title/tt12141112/) krijgen ipv Metallica
 
Terug
Bovenaan