pardal
Well-known member
Ah da's de truiNiet zolang ook af en toe op haar reageer terwijl ze speelt![]()
. Ik kzal wat meer moeite moeten dan mmm zeggenVolg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ah da's de truiNiet zolang ook af en toe op haar reageer terwijl ze speelt![]()
. Ik kzal wat meer moeite moeten dan mmm zeggen"mama heeft honger... Ga jij iets koken voor mama?" - rent enthousiast naar haar keukentje-Ah da's de trui. Ik kzal wat meer moeite moeten dan mmm zeggen

Waarom zou je dat doen?Passen jullie je eigen schermtijd aan de kinderen aan?
Maw zelf geen tv kijken als de kinderen het ook niet mogen? Dus geen sport op zondag volgen of een serie bingewatchen?
De kinderen krijgt hier ook water om te drinken, maar dan drink ik dit ook. Ik kan toch moeilijk zeggen dat cola ongezond is en er zelf van drinken. Dan geef ik toch een verkeerd signaal naar mijn kinderen.Waarom zou je dat doen?
Je kan kinderen toch perfect uitleggen dat er een verschil is tussen wat volwassenen doen en wat kinderen doen/mogen.
De kinderen krijgen vroeger ook alleen maar water, terwijl je zelf wel iets anders drinkt. Of ze mogen niet met een chefmes snijden, terwijl een volwassenen dat wel mag.
Met tv is dat niet anders hier. Als ik de koers of de voetbal wil zien zet ik dat gewoon op omdat er voor volwassenen nu eenmaal andere regels zijn.
Ik ga wel geen series kijken of games opzetten.
De kinderen krijgt hier ook water om te drinken, maar dan drink ik dit ook. Ik kan toch moeilijk zeggen dat cola ongezond is en er zelf van drinken. Dan geef ik toch een verkeerd signaal naar mijn kinderen.
De kinderen hebben een eigen mes om mee te snijden en mogen van mij onder begeleiding wel met het chefmes snijden (als ze een bepaalde leeftijd hebben)
Hoe komt het dat je een onderscheid maakt tussen koers, voetbal en series/games?
Die spelenHoe houden al die kinderen zich dan bezig ganse dagen? Mijn schermtijd is minstens 10 uur per dag![]()

Ik vind dat nogal asociaal. Ik vind het ook maar niets als volwassenen op hun gsm zitten te tokkelen aan tafel.Wij proberen dat in te perken, maar met corona is dat wat de pan uit gezwierd. Hier is het:
Ik snap trouwens niet dat iedereen zo tegen tablet op resto is? Het moet geen gewoonte zijn dat ze eten met tablet, maw thuis is dat niet OK. Maar op restaurant maakt het dat toch gewoon makkelijker voor iedereen? De kinderen zitten stil, de ouders kunnen genieten van hun eten, en de andere gasten worden niet gestoord. Als het ergens OK is, lijkt het mij op resto te zijn?
- Elke ochtend 15min bij melk
- Elke avond 15min bij melk
- ~50% van de schooldagen: 30min als ze thuis komt (de dagen dat ze uitgeput is)
- Zaterdag en zondag: Gemiddeld nog een uur doorheen de dag
![]()

Ik snap trouwens niet dat iedereen zo tegen tablet op resto is? Het moet geen gewoonte zijn dat ze eten met tablet, maw thuis is dat niet OK. Maar op restaurant maakt het dat toch gewoon makkelijker voor iedereen? De kinderen zitten stil, de ouders kunnen genieten van hun eten, en de andere gasten worden niet gestoord. Als het ergens OK is, lijkt het mij op resto te zijn?![]()
Cfr. Asociaal: Argument kan ik volgen, ik vind het inderdaad ook niet OK als volwassenen op hun GSM zitten. Ik geef grif toe dat het is eerder uit gemakszucht voor rustig te eten op resto. We weten gerust dat het niet ideaal is voor de opvoedingIk vind dat nogal asociaal. Ik vind het ook maar niets als volwassenen op hun gsm zitten te tokkelen aan tafel.
Ik geef ze dan een puzzel, tekening of pixel knutselding en dan houden ze zich zo wel bezig. Maar dan zoeken ze toch nog meer interactie met hun omgeving.
Als wij echt rustig op het gemak op resto willen gaan, pakken wij onze kinderen niet mee![]()
Zie hierbovenBij ons is die beslissing genomen vanuit twee standpunten:
- Op deze leeftijd (bijna 3j), leren ze het meest qua gedrag en regeltjes. Als we ze nu al een tablet laten gebruiken om haar stil te houden, gaan we ze dit misschien nooit meer kunnen afleren. Nu weet ze dat er kleine speeltjes mee gaan naar een restaurant (al even niet meer van toepassing jammer genoeg, f*** Covid19), en dat de tablet is om thuis tot rust te komen na een drukke schooldag, of voor het slapen gaan. Overdag kan het, maar dan enkel in de zetel onder een dekentje omdat het dan aangeeft dat ze moe is en even wil rusten.
- Het sociale aspect dat anderen aanhaalden. Het is belangrijk dat een kind, hoe jong ook, went aan 'drukkere' situaties, waar wat lawaai en afleiding is. Door constant zich af te sluiten daarvan door multimedia, kan dat het omgekeerde effect hebben waarbij het kind schuw wordt voor zo'n situaties. Mijn achtergrond kan een rol spelen in deze denkwijze, maar ik geef enkel mee waarom wij 'tegen' zijn in restaurants. Dit is eerder subjectief, uiteraard.
.Goh, ik heb ooit een bachelor leerkracht secundair gestudeerd en ondanks het feit dat ik expliciet koos om aan 12-20-jarigen les te geven, kreeg ik tijdens de lessen pedagogie toch de hele tijdlijn geboorte-volwassene met alle details voorgeschoteld. 't Is die kennis die ik als basis gebruik om zo'n beslissingen te nemen, al gooi je sommige principes en feiten overboord omdat de praktijk bepaalde dingen echt onmogelijk maakt.Cfr. Asociaal: Argument kan ik volgen, ik vind het inderdaad ook niet OK als volwassenen op hun GSM zitten. Ik geef grif toe dat het is eerder uit gemakszucht voor rustig te eten op resto. We weten gerust dat het niet ideaal is voor de opvoeding
Maar ik zie het verschil niet tussen tablet en puzzel/tekening/... . Het kan die van mij zijn, maar die gaat daar even hard in op waardoor er 0 interactie is.
Zie hierboven
+
Dat wennen aan "drukkere" situaties vind ik ook wel een goede, nooit bij stil gestaan. Mijn dochter is wel snel overprikkeld door lawaai, dus misschien leert ze het zo ook niet (alleh, niet dat het nog relevant is zoals je zelf zegt).
Wat is je achtergrond?