Kinderen en schermtijd

Mijn kinderen kregen toegang tot schermtijd (tablet, gsm, console, tv, etc)

• Onder 2 jaar

Stemmen: 26 59,1%
  • Vanaf 2 jaar

Stemmen: 10 22,7%
  • Vanaf 3 jaar

Stemmen: 4 9,1%
  • Vanaf 4 jaar

Stemmen: 2 4,5%
  • Ouder

Stemmen: 4 9,1%

• Totaal aantal stemmers
    44
In het begin toen we de tv introduceerde aan onze kleine spruit toen ze 1,5 was, was ik niet zo'n heel grote fan, nog steeds niet eigenlijk, maar ik moet wel toegeven dat het met momenten een gemak is [kleren aandoen net voor de kinderopvang bijvoorbeeld]. Ook wel fijn dat ze sommige dingen na-aapt met de tv en ook nadenkt voor zover een 2,5 jarige dat vermogen heeft.

Verder kijkt ze al geen tv in de kinderopvang en als ze thuis tv kijkt is ze nog met honderdduizend andere dingen bezig.

Over de leeftijd van de smartphone ben ik nog niet uit. Daar hoef ik voor het moment ook nog niet over na te denken. We hebben haar wel een keer een tablet gegeven waar ze onder toezicht op mocht met educatieve spelletjes voor peuters, maar die is tegen de grond gekeild en scherm kapot + startte ook niet meer op. Hierna vond ik het niet meer de moeite er een te kopen.

Ik kan geen kranen niemeer zien op youtube zeg , elke dag "wat wil je kijken? -> Kraan kijken"

Ben wel verbaasd hoe realistisch zo'n RC kranen zijn tegenwoordig amai, bij sommige filmpjes waar je de mensen er niet rond ziet staan kan je soms echt twijfelen of het echt is of RC.

Toch ook wel een uurtje of 2 dat hij kijkt per dag denk ik, hij is 2 jaar nu.

Soms ook eens op de gsm in de auto tijdens een langere rit. Het is ongelofelijk hoe snel die kinderen dingen leren, als het reclame is op youtube dan kan hij die op de gsm al zelf overslaan door op die knop te drukken. En als het op TV reclame is op youtube staat hij recht en gaat hij op die knop gaan drukken op TV rofl

Maar regelmatig als het niet regent gaan we ook eens een lokale bouwwerf gaan opzoeken en zitten we (vooral met zijn mama) een uurtje buiten naar de kranen en camions te kijken, vind hij zalig.

We komen daar zo vaak dat hij al mee mocht in de kraan

Hier zijn ze 3,5 en 4,5 en hebben we niet echt regels qua schermtijd. Wij kijken zelf de ene dag ook al wat meer tv dan de andere. Dus zullen ze soms wat te veel tv kijken? Zeker. Zijn er dagen dat ze geen tv kijken? Ja, die zijn er ook.

We hebben 1,5 jaar geleden een tablet gekocht voor hen. In het begin vroegen ze hier dikwijls achter. Nu nog zelden. Nu wordt die meestal enkel gebruikt als we op weekend of zo gaan omdat daar ook voorleesverhaaltjes op staan.

Op restaurant nemen we de tablet wel nooit mee. Ook mogen ze niet op onze smartphone. Ik heb dan steeds wat kleurtjes, puzzeltjes of pixel xl's mee om hen bezig te houden.

Ah da's de trui 😀. Ik kzal wat meer moeite moeten dan mmm zeggen
"mama heeft honger... Ga jij iets koken voor mama?" - rent enthousiast naar haar keukentje-

"oei... Waar zijn jouw kaboutertjes? Hebben ze zich terug verstopt?" - rent enthousiast weg op kabouterspeurtocht-

"wil je graag kleuren? Ga je een doos versieren of wil je een kleurboek?"

Ik heb er natuurlijk maar eentje én die eist niet elke 5 botten aandacht op, ze wil gewoon graag dichtbij zijn. Makkelijk kind op dat vlak 😇

Hier mag dagelijks de TV aan om 17u terwijl ik ga koken. Dus meestal 30min-45min. In 't weekend spelen we ook wel is wat games of kijken we soms is een film. Ze beginnen wat interesse te hebben in films van onder andere Disney & Pixar en dan is dat wel fijn om samen te kijken. Tablet enkel bij de grootouders eigenlijk. Op de laptop gaan ze ook af en toe maar dat is dan vooral voor oefeningen te maken (bingel).

Passen jullie je eigen schermtijd aan de kinderen aan?

Maw zelf geen tv kijken als de kinderen het ook niet mogen? Dus geen sport op zondag volgen of een serie bingewatchen?
Waarom zou je dat doen?

Je kan kinderen toch perfect uitleggen dat er een verschil is tussen wat volwassenen doen en wat kinderen doen/mogen.

De kinderen krijgen vroeger ook alleen maar water, terwijl je zelf wel iets anders drinkt. Of ze mogen niet met een chefmes snijden, terwijl een volwassenen dat wel mag.

Met tv is dat niet anders hier. Als ik de koers of de voetbal wil zien zet ik dat gewoon op omdat er voor volwassenen nu eenmaal andere regels zijn.

Ik ga wel geen series kijken of games opzetten.

Waarom zou je dat doen?

Je kan kinderen toch perfect uitleggen dat er een verschil is tussen wat volwassenen doen en wat kinderen doen/mogen.

De kinderen krijgen vroeger ook alleen maar water, terwijl je zelf wel iets anders drinkt. Of ze mogen niet met een chefmes snijden, terwijl een volwassenen dat wel mag.

Met tv is dat niet anders hier. Als ik de koers of de voetbal wil zien zet ik dat gewoon op omdat er voor volwassenen nu eenmaal andere regels zijn.

Ik ga wel geen series kijken of games opzetten.
De kinderen krijgt hier ook water om te drinken, maar dan drink ik dit ook. Ik kan toch moeilijk zeggen dat cola ongezond is en er zelf van drinken. Dan geef ik toch een verkeerd signaal naar mijn kinderen.

De kinderen hebben een eigen mes om mee te snijden en mogen van mij onder begeleiding wel met het chefmes snijden (als ze een bepaalde leeftijd hebben)

Hoe komt het dat je een onderscheid maakt tussen koers, voetbal en series/games?

De kinderen krijgt hier ook water om te drinken, maar dan drink ik dit ook. Ik kan toch moeilijk zeggen dat cola ongezond is en er zelf van drinken. Dan geef ik toch een verkeerd signaal naar mijn kinderen.

De kinderen hebben een eigen mes om mee te snijden en mogen van mij onder begeleiding wel met het chefmes snijden (als ze een bepaalde leeftijd hebben)

Hoe komt het dat je een onderscheid maakt tussen koers, voetbal en series/games?

Dus drink je eigenlijk gewoon stiekem cola wanneer de kinderen het niet zien? Welke boodschap geef je dan? Het mag niet, zolang niemand het weet?
Hier kregen ze vroeger geen cola, nu mogen ze dat regelmatig eens een glas per dag ofzo. Allez, dan geen cola, want dat drinkt hier niemand, maar Tonissteiner of Pepsi max, maar komt op hetzelfde neer. Bier of wijn krijgen ze ook gewoon niet terwijl de volwassenen dat gewoon drinken waar de kinderen bij zijn of feesten of op een terras in de zomer.

Er is nu eenmaal een verschil tussen wat kinderen mogen en wat volwassenen mogen. Dat moeten ze gewoon leren, daar is niets mis mee.
Ga je op hetzelfde moment slapen als je kinderen? Mogen je kinderen met de auto rijden? Er zijn zoveel verschillen en schermtijd is er daar 1 van.

Koers en voetbal is iets dat je live moet kijken en dat vergt ook niet 100% aandacht. Ik kan best sport op de achtergrond hebben opstaan en tegelijk een bordspelletje spelen met de kinderen. Sport staat bijvoorbeeld op als we aan het darten of sporten zijn in de kelder.
Games en series vergen we gewoon aandacht, maar die kunnen perfect op andere tijdstippen gedaan worden.

Mijn eigen kinderen zijn daar nog niet echt mee bezig. Oudste dochter is 2 jaar en 7 maanden en die kijkt met momenten is mee naar TV maar dat is een paar minuten en dan is ze toch weer afgeleid door iets anders. Die zit dus meestal met poppen of Duplo of puzzels of ... te spelen. De jongste dochter is 7 maanden dus sowieso nog niet aan de orde.

De kinderen van mijn vriendin daarentegen zitten praktisch hele dagen achter de laptop. De leeftijden zijn 9 / 12 / 13. Persoonlijk ben ik daar heel los in, ik heb er nooit een probleem in gezien, uiteindelijk zitten ze het grootste deel van de dag op school dus hebben ze sowieso geen schermtijd gehad. En ik weet dat ik vroeger zelf ook niks anders deed en wou doen dan gamen of achter de pc zitten. Ik zou persoonlijk ook niet direct weten hoe ik ze anders zou kunnen bezig houden. Je kan ze wel gaan forceren om een spelletje te spelen of weet ik veel maar heeft dat veel nut als ze daar helemaal geen zin in hebben? Dan zitten ze daar met een lange lip voor zich te staren... nee dank u.

Hoe houden al die kinderen zich dan bezig ganse dagen? Mijn schermtijd is minstens 10 uur per dag :unsure:
Die spelen :p

De twee oudsten kijken regelmatig tv. Vooral de oudste dan.

Echt vaste regels zijn er niet; geen 15 minuten per dag of alleen op woensdag ofzo. 't is zowat afhankelijk van de situatie: bij slecht weer mogen ze eens wat langer voor de buis hangen dan wanneer de zon schijnt (dan spelen ze 't liefst buiten).
't is al geweest dat het twee Disney films na elkaar zijn, dan is dat 3 uur tv. Maar als't regent dat het giet en ze hebben al een hele voormiddag goed gespeeld, why not.

Het enige vaste tv moment is voor ze gaan slapen, dan mogen ze beide een tekenfilmpje van een vijftal minuten kiezen.

Geen tablet in huis, dus daar vragen ze ni naar. Gsm zijn ze veel te klein voor.

Wij proberen dat in te perken, maar met corona is dat wat de pan uit gezwierd. Hier is het:
  • Elke ochtend 15min bij melk
  • Elke avond 15min bij melk
  • ~50% van de schooldagen: 30min als ze thuis komt (de dagen dat ze uitgeput is)
  • Zaterdag en zondag: Gemiddeld nog een uur doorheen de dag
Ik snap trouwens niet dat iedereen zo tegen tablet op resto is? Het moet geen gewoonte zijn dat ze eten met tablet, maw thuis is dat niet OK. Maar op restaurant maakt het dat toch gewoon makkelijker voor iedereen? De kinderen zitten stil, de ouders kunnen genieten van hun eten, en de andere gasten worden niet gestoord. Als het ergens OK is, lijkt het mij op resto te zijn? 🤷‍♂️

Wij proberen dat in te perken, maar met corona is dat wat de pan uit gezwierd. Hier is het:
  • Elke ochtend 15min bij melk
  • Elke avond 15min bij melk
  • ~50% van de schooldagen: 30min als ze thuis komt (de dagen dat ze uitgeput is)
  • Zaterdag en zondag: Gemiddeld nog een uur doorheen de dag
Ik snap trouwens niet dat iedereen zo tegen tablet op resto is? Het moet geen gewoonte zijn dat ze eten met tablet, maw thuis is dat niet OK. Maar op restaurant maakt het dat toch gewoon makkelijker voor iedereen? De kinderen zitten stil, de ouders kunnen genieten van hun eten, en de andere gasten worden niet gestoord. Als het ergens OK is, lijkt het mij op resto te zijn? 🤷‍♂️
Ik vind dat nogal asociaal. Ik vind het ook maar niets als volwassenen op hun gsm zitten te tokkelen aan tafel.
Ik geef ze dan een puzzel, tekening of pixel knutselding en dan houden ze zich zo wel bezig. Maar dan zoeken ze toch nog meer interactie met hun omgeving.
Als wij echt rustig op het gemak op resto willen gaan, pakken wij onze kinderen niet mee :D

Hier zijn de kindjes 7 en 9 en ikzelf zit in IT dus schermen genoeg in huis :)
De afspraak is eigenlijk simpel:
- tijdens de week: is het huiswerk gedaan? zo ja, mag je vrij kiezen (laptop, tablet of switch) tot etenstijd. Aan tafel is sociaal moment met daarna rustige avond: gezelschap spelletjes of film
- tijdens weekend zijn we wat laxer: zaterdag is sport/wandelen/lezen met enkel 's avonds wat TV. Zondag is lazy day hier dus mogen ze (weliswaar na huiswerk of taakjes) kiezen. Afhankelijk van het weer komen we dan soms zelfs niet buiten ;)

Vroeger was ik extreem: geen wifi in kamers als ze super klein waren, nu is er al discussie van TV op kamer wegens samen gamen enzo.
Ik zie wel, ik sta open voor discussie en luister wel naar hen ook. Te streng breng alleen maar het omgekeerde teweeg. Ze gaan dan stiekem aan het werk ;)

Er is altijd tijd voor sociaal contact, nu weliswaar minder. We vinden het ook belangrijk dat ze buiten gaan spelen en ze doen aan athletiek en Scouts. Alles met mate en dan komt alles goed (y)

Bij ons is die beslissing genomen vanuit twee standpunten:

1. Op deze leeftijd (bijna 3j), leren ze het meest qua gedrag en regeltjes. Als we ze nu al een tablet laten gebruiken om haar stil te houden, gaan we ze dit misschien nooit meer kunnen afleren. Nu weet ze dat er kleine speeltjes mee gaan naar een restaurant (al even niet meer van toepassing jammer genoeg, f*** Covid19), en dat de tablet is om thuis tot rust te komen na een drukke schooldag, of voor het slapen gaan. Overdag kan het, maar dan enkel in de zetel onder een dekentje omdat het dan aangeeft dat ze moe is en even wil rusten.
  2. Het sociale aspect dat anderen aanhaalden. Het is belangrijk dat een kind, hoe jong ook, went aan 'drukkere' situaties, waar wat lawaai en afleiding is. Door constant zich af te sluiten daarvan door multimedia, kan dat het omgekeerde effect hebben waarbij het kind schuw wordt voor zo'n situaties. Mijn achtergrond kan een rol spelen in deze denkwijze, maar ik geef enkel mee waarom wij 'tegen' zijn in restaurants. Dit is eerder subjectief, uiteraard.

Ik vind dat nogal asociaal. Ik vind het ook maar niets als volwassenen op hun gsm zitten te tokkelen aan tafel.
Ik geef ze dan een puzzel, tekening of pixel knutselding en dan houden ze zich zo wel bezig. Maar dan zoeken ze toch nog meer interactie met hun omgeving.
Als wij echt rustig op het gemak op resto willen gaan, pakken wij onze kinderen niet mee :D
Cfr. Asociaal: Argument kan ik volgen, ik vind het inderdaad ook niet OK als volwassenen op hun GSM zitten. Ik geef grif toe dat het is eerder uit gemakszucht voor rustig te eten op resto. We weten gerust dat het niet ideaal is voor de opvoeding
Maar ik zie het verschil niet tussen tablet en puzzel/tekening/... . Het kan die van mij zijn, maar die gaat daar even hard in op waardoor er 0 interactie is.

Bij ons is die beslissing genomen vanuit twee standpunten:

1. Op deze leeftijd (bijna 3j), leren ze het meest qua gedrag en regeltjes. Als we ze nu al een tablet laten gebruiken om haar stil te houden, gaan we ze dit misschien nooit meer kunnen afleren. Nu weet ze dat er kleine speeltjes mee gaan naar een restaurant (al even niet meer van toepassing jammer genoeg, f*** Covid19), en dat de tablet is om thuis tot rust te komen na een drukke schooldag, of voor het slapen gaan. Overdag kan het, maar dan enkel in de zetel onder een dekentje omdat het dan aangeeft dat ze moe is en even wil rusten.
  2. Het sociale aspect dat anderen aanhaalden. Het is belangrijk dat een kind, hoe jong ook, went aan 'drukkere' situaties, waar wat lawaai en afleiding is. Door constant zich af te sluiten daarvan door multimedia, kan dat het omgekeerde effect hebben waarbij het kind schuw wordt voor zo'n situaties. Mijn achtergrond kan een rol spelen in deze denkwijze, maar ik geef enkel mee waarom wij 'tegen' zijn in restaurants. Dit is eerder subjectief, uiteraard.
Zie hierboven
+
Dat wennen aan "drukkere" situaties vind ik ook wel een goede, nooit bij stil gestaan. Mijn dochter is wel snel overprikkeld door lawaai, dus misschien leert ze het zo ook niet (alleh, niet dat het nog relevant is zoals je zelf zegt).

Wat is je achtergrond?

Ook altijd verbaasd hoe rap kinderen met gsm en tablets weg zijn.

Zoon juist 4 jaar geworden en kan al perfect onze iphones en ipad unlocken door 4 cijferige code in te vullen op de iphone en 6 cijfers op de ipad, youtube zoeken in de mapjes, reclame overslaan, teruggaan naar vorig filmke, op pauze zetten,...

Als hem ff tv kijkt en moet pipi doen dan zet hem de tv op pauze, pipi doen en terug op play. Als hem moet stoppen met kijken dan neemt hij het programma op.

Van mij mag hem na het eten even op de ipad kijken en in het weekend ziet hem af en toe ne film, maar hij speelt dikwijls tijdens de film met zijn auto's, lego, duplo,... Dus echt aandachtig kijken doet hem niet.

Op restaurant nemen we altijd klein speelgoed mee zoals auto's en kleurboeken, maar af en toe op de gsm moet kunnen zoals het niet heel de tijd door tussen de gangen is en tijdens eten uiteraard.

Ik had voor ik zelf kinderen had wel het idee dat ik actief hun schermtijd ging beperken als ik zelf kinderen had.
In praktijk is dat nu iets wat redelijk natuurlijk gaat.

Onze kinderen zijn trouwens 2 en 4,5.

De jongste kijkt Paw Patrol terwijl hij zijn flesje opdrinkt 's morgens, afhankelijk van hoe lui ze nog zijn of niet kijken ze daarna samen nog wat TV of tablet. Of als ze direct veel energie hebben beginnen die gewoon te spelen, met auto's/fietsjes rond te rijden of te kleuren.
Compleet afhankelijk van de situatie dus. Er zijn dagen dat ze veel spelen (binnen en buiten), maar evengoed dagen dat ze veel "schermtijd" hebben. Met de oudste kijken wij zelf op zondag ook al wel eens lekker lui een film in de zetel.

De oudste wil nu ook soms al eens "met de kaskes spelen" > FIFA spelen op de XBOX :D.

Ik heb vooral geleerd om (niet enkel in de schermtijd situatie) mijn mening/overtuiging/... bij te stellen. Dat geldt voor alles omtrent onze kinderen, maar natuurlijk ook voor andere zaken in het leven.

Cfr. Asociaal: Argument kan ik volgen, ik vind het inderdaad ook niet OK als volwassenen op hun GSM zitten. Ik geef grif toe dat het is eerder uit gemakszucht voor rustig te eten op resto. We weten gerust dat het niet ideaal is voor de opvoeding
Maar ik zie het verschil niet tussen tablet en puzzel/tekening/... . Het kan die van mij zijn, maar die gaat daar even hard in op waardoor er 0 interactie is.

Zie hierboven
+
Dat wennen aan "drukkere" situaties vind ik ook wel een goede, nooit bij stil gestaan. Mijn dochter is wel snel overprikkeld door lawaai, dus misschien leert ze het zo ook niet (alleh, niet dat het nog relevant is zoals je zelf zegt).

Wat is je achtergrond?
Goh, ik heb ooit een bachelor leerkracht secundair gestudeerd en ondanks het feit dat ik expliciet koos om aan 12-20-jarigen les te geven, kreeg ik tijdens de lessen pedagogie toch de hele tijdlijn geboorte-volwassene met alle details voorgeschoteld. 't Is die kennis die ik als basis gebruik om zo'n beslissingen te nemen, al gooi je sommige principes en feiten overboord omdat de praktijk bepaalde dingen echt onmogelijk maakt.

Dit (tablet + regels er rond) lijkt voor onze dochter echter heel erg goed te werken, ze kent echt al het verschil wanneer het kan en niet mag, zet hem uit zichzelf op pauze/af wanneer het moet, etc.

Onze kinderen zijn 1,5 en 3,5. Tijdens de week gebeurt het soms eens dat ze savonds een kwartier TV mogen kijken terwijl ze hun melk drinken maar is zeker niet de helft van de week. In het weekend mogen ze smorgens ongeveer een uur kijken en savonds ook een uur. Terwijl de jongste slaapt (in het weekend) mag de oudste op de tablet of een film kijken op TV.
Kan soms iets meer zijn of iets minder naargelang de situatie :)

Terug
Bovenaan