Jurassic World: Dominion

Film Jurassic World Dominion

Jurassic Park was geen horror maar wel een stuk grimmiger en angstaanjagender dan alles wat erna kwam. Die heeft zwaar moeten vechten voor zijn PG rating en ze hebben er zelfs extra regels en de parental guidance symbolen voor uitgevonden. Denk bijvoorbeeld aan Arnold's afgebeten arm die Op Sattler's schouder valt of de advocaat die van de pot geplukt wordt. Maar zelfs de niet bloederige stukken, van Nerdry die dat toxisch goedje in zn gezicht krijgt en natuurlijk tot de raptors in de keuken en "clever girl". Zelfs de koe die ze de raptors voederen waar je absoluut niets van ziet laat een behoorlijke indruk na. Die opener alleen al waar die gast die kooi in gesleurd wordt zet direct de toon voor de hele film.

De nieuwe trilogie heeft praktisch niets van spanning, zeker niet van dat niveau. Het voelt allemaal gespeeld en kermis fake, absoluut niet gegrond dus ook geen impact.
 
Och, laat me deze ene nostalgische franchise
Aan al de andere (Star Wars, marvel, DC,...) heb ik intussen een grondige hekel.

Deze en Toy Story (+Paddington) zijn mijn enige (al dan niet guilty) pleasures
 
was toch al lang geen verrassing meer dat ze hun wederoptreden zouden maken :unsure:
Mja, voor mij dus wel. Het is niet omdat je al eerder hebt verkondigt dat ze terugkeren, dat iedereen dat hoeft te weten. Zelfs zonder daar moeite voor te doen. Leuk voor degenen die zoiets al willen weten, maar de keuze moet worden gelaten aan de kijker vind ik, niet aan de filmmaatschappij. Waar zijn het mysterie en de verrassing gebleven?

Maar goed, is meer een algemene trend die me stoort. Bij series op het einde van een aflevering of voor een reclameblok al alle grote lijnen verklappen van wat erna volgt. En dan klagen dat onze attention span kleiner wordt 😅 Soit, I’m just getting older I guess dus een ’Ok boomer’ comment onder deze post is zeker terecht.
 
Daarnet ook de laatste trailer eens gezien.
De CGI spat er vanaf. Die dino's zijn echt wel heel onrealistisch. Op dat gebied gewoonweg slechter als de nog altijd niet te evenaren Jurassic Park van 32 jaar oud.
 
Daarnet ook de laatste trailer eens gezien.
De CGI spat er vanaf. Die dino's zijn echt wel heel onrealistisch. Op dat gebied gewoonweg slechter als de nog altijd niet te evenaren Jurassic Park van 32 jaar oud.
Wat is er dan zo slecht aan de CGI? Visueel ziet de trailer er voor mij wel goed uit.

Ik zie die feedback dikwijls terugkomen, dat Jurassic Park betere special effects had dan de nieuwe films. Jurassic Park was destijds inderdaad ongeëvenaard op dat gebied, en zelfs de dag van vandaag ziet het er nog vrij goed uit. Maar zijn sommige mensen niet wat verblind door de nostalgie? Die animatronics zagen er toch dikwijls bijzonder houterig uit hoor.

De originele trilogie is nu ook niet zo fantastisch hé. De originele film is terecht een klassieker, maar The Lost World en Jurassic Park III vond ik ronduit slecht. The Lost World had bijzonder zwakke personages, duurde veel te lang en de actie-scenes waren ook niet zo memorabel als zijn voorganger. De T-Rex loose in the city op het einde, redde de film nog een beetje. Jurassic Park III is dan weer gewoonweg een B-movie.

Jurassic World en Fallen Kingdom kan je meer beschrijven als moderne actiefilms, waarin de hoofdpersonages soms bijna superhelden zijn. Uitstekende popcorn-films, in mijn ogen, waar je helemaal niet moet bij nadenken. Maar waar ik mij wel geen seconde bij verveeld heb.

Ahja dus al die soorten waar ze maar 1 van hadden hebben zich voortgeplant ofzo?
Ik dacht dat er geïmpliceerd werd dat het DNA van de dino's op de vrije markt zou komen, en dat er intussen ook al andere organisaties aan het experimenteren waren met het klonen van dino's. Aangezien de film zich een paar jaar later afspeelt, zullen ze er wel een uitleg voor hebben.

Jurassic Park was geen horror maar wel een stuk grimmiger en angstaanjagender dan alles wat erna kwam. Die heeft zwaar moeten vechten voor zijn PG rating en ze hebben er zelfs extra regels en de parental guidance symbolen voor uitgevonden. Denk bijvoorbeeld aan Arnold's afgebeten arm die Op Sattler's schouder valt of de advocaat die van de pot geplukt wordt. Maar zelfs de niet bloederige stukken, van Nerdry die dat toxisch goedje in zn gezicht krijgt en natuurlijk tot de raptors in de keuken en "clever girl". Zelfs de koe die ze de raptors voederen waar je absoluut niets van ziet laat een behoorlijke indruk na. Die opener alleen al waar die gast die kooi in gesleurd wordt zet direct de toon voor de hele film.

De nieuwe trilogie heeft praktisch niets van spanning, zeker niet van dat niveau. Het voelt allemaal gespeeld en kermis fake, absoluut niet gegrond dus ook geen impact.
Die film dateert natuurlijk nog van een ander tijdperk. Ik heb de vijf films de laatste maanden allemaal eens bekeken, en ik moet zeggen dat ik JP absoluut geen horror vind. Als kind liet dat allemaal een indruk na, als volwassen vond ik het entertainend, maar leek het mij eerder een Disney-film. En zelfs als kind van 6 jaar vond ik de Jurassic Park film eigenlijk al niet angstaanjagend. Dat terwijl ik wel bang was van de giant spider-boss in een Mickey Mouse spel voor de Super Nintendo..

Mijn neefje van 11 jaar heeft ze ook alle vijf gezien, in volgorde, en hij vond Jurassic Park zelfs de slechtste van de vijf. Jurassic World is dan weer veruit zijn favoriet, gevolgd door Fallen Kingdom. Moest ik nu zijn leeftijd gehad hebben, zou ik er waarschijnlijk hetzelfde over denken.

Voor mij:
JP > JW > FK > LW > 3
 
Wat is er dan zo slecht aan de CGI? Visueel ziet de trailer er voor mij wel goed uit.

Ik zie die feedback dikwijls terugkomen, dat Jurassic Park betere special effects had dan de nieuwe films. Jurassic Park was destijds inderdaad ongeëvenaard op dat gebied, en zelfs de dag van vandaag ziet het er nog vrij goed uit. Maar zijn sommige mensen niet wat verblind door de nostalgie? Die animatronics zagen er toch dikwijls bijzonder houterig uit hoor.

De originele trilogie is nu ook niet zo fantastisch hé. De originele film is terecht een klassieker, maar The Lost World en Jurassic Park III vond ik ronduit slecht. The Lost World had bijzonder zwakke personages, duurde veel te lang en de actie-scenes waren ook niet zo memorabel als zijn voorganger. De T-Rex loose in the city op het einde, redde de film nog een beetje. Jurassic Park III is dan weer gewoonweg een B-movie.

Jurassic World en Fallen Kingdom kan je meer beschrijven als moderne actiefilms, waarin de hoofdpersonages soms bijna superhelden zijn. Uitstekende popcorn-films, in mijn ogen, waar je helemaal niet moet bij nadenken. Maar waar ik mij wel geen seconde bij verveeld heb.


Ik dacht dat er geïmpliceerd werd dat het DNA van de dino's op de vrije markt zou komen, en dat er intussen ook al andere organisaties aan het experimenteren waren met het klonen van dino's. Aangezien de film zich een paar jaar later afspeelt, zullen ze er wel een uitleg voor hebben.


Die film dateert natuurlijk nog van een ander tijdperk. Ik heb de vijf films de laatste maanden allemaal eens bekeken, en ik moet zeggen dat ik JP absoluut geen horror vind. Als kind liet dat allemaal een indruk na, als volwassen vond ik het entertainend, maar leek het mij eerder een Disney-film. En zelfs als kind van 6 jaar vond ik de Jurassic Park film eigenlijk al niet angstaanjagend. Dat terwijl ik wel bang was van de giant spider-boss in een Mickey Mouse spel voor de Super Nintendo..

Mijn neefje van 11 jaar heeft ze ook alle vijf gezien, in volgorde, en hij vond Jurassic Park zelfs de slechtste van de vijf. Jurassic World is dan weer veruit zijn favoriet, gevolgd door Fallen Kingdom. Moest ik nu zijn leeftijd gehad hebben, zou ik er waarschijnlijk hetzelfde over denken.

Voor mij:
JP > JW > FK > LW > 3
Ik heb een aantal maanden terug de eerste nog eens bekeken en die blijft toch bijzonder indrukwekkend hoor.
Daar werkten ze ook nog echt met robots en pakken. Nu is alles CGI en dat zie je wel vind ik.
Op seconde 47 van de trailer zie je het goed wat ik bedoel:

Nuja, ik ben fan hoor, ga zeker kijken.
 
Ik zei ook dat het geen horror is, gewoon veel grimmiger en angstaanjagender dan de actie spektakel familiefilms die het vandaag geworden zijn. Veel kinderen hadden wel nachtmerries van de originele Jurassic Park en daar werd ook serieus voor gewaarschuwd.

Mijn neefje van 11 jaar heeft ze ook alle vijf gezien, in volgorde, en hij vond Jurassic Park zelfs de slechtste van de vijf. Jurassic World is dan weer veruit zijn favoriet, gevolgd door Fallen Kingdom. Moest ik nu zijn leeftijd gehad hebben, zou ik er waarschijnlijk hetzelfde over denken.
Jurassic Park is dan ook een film van meer dan 2 uur waar dinosaurussen nog geen kwartier in beeld komen. Lijkt me niet meer dan normaal dat kleine kinderen de nieuwere films leuker vinden. Die hebben ook niet zozeer een verhaal nodig om gefascineerd te zijn.
 
Ik zei ook dat het geen horror is, gewoon veel grimmiger en angstaanjagender dan de actie spektakel familiefilms die het vandaag geworden zijn. Veel kinderen hadden wel nachtmerries van de originele Jurassic Park en daar werd ook serieus voor gewaarschuwd.


Jurassic Park is dan ook een film van meer dan 2 uur waar dinosaurussen nog geen kwartier in beeld komen. Lijkt me niet meer dan normaal dat kleine kinderen de nieuwere films leuker vinden. Die hebben ook niet zozeer een verhaal nodig om gefascineerd te zijn.
Jurassic Park is een klassieker vanwege de uitstekende opbouw, in mijn ogen. Maar het verhaal is nu toch ook niet om over naar huis te schrijven. Bijzonder veel stereotypen, clichés en nonsens waar je niet echt mag bij stilstaan.

Ik snap dat kinderen in dergelijke situaties dom kunnen zijn, maar als er een T-Rex voor je neus verschijnt, die je straal negeert omdat hij je duidelijk niet gezien heeft... Waarom ga je er dan een zaklamp op schijnen? En waarom kan ze blindelings de zaklamp aanzetten, maar niet meer uitzetten? Ok, paniek... Maar ze was ook in paniek toen ze de zaklamp aanzette, en dat lukte wel. Op het einde van de film is ze plots bijzonder kalm terwijl ze op een paar seconden tijd het security system terug aanzet met die computer, terwijl Alan Grant en Ellie Sattler met al hun macht proberen de deur te sluiten, aan het vloeken dat ze net niet aan hun geweer kunnen... Terwijl die kleine idioot in het rond staat te springen in plaats van gewoon dat geweer aan te reiken.

Om nog maar te zwijgen van de T-Rex intro. Ze zitten eerst een hele tijd naast die omheining, en alles achter de omheining is duidelijk op gelijke hoogte als hun voertuigen. De geit zit daar, de T-Rex loopt gewoon door de omheining... Twee minuten later is het plots een diepe afgrond geworden, waar de kinderen en Alant Grant uiteindelijk naar beneden vallen. Ok, dat heeft nu weinig met het verhaal te maken, maar zulke dingen zijn zodanig opvallend, dat het met wel even uit de film haalt.

Jurassic Park blijft mijn favoriet, maar Jurassic World hoeft voor mij niet per se onder te doen. Allebei heel entertainende films, voor mij dé popcornfilms bij uitstekt, maar allebei bijzonder verschillend door het feit dat ze uit een ander tijdperk komen. Jurassic Park was uiteraard veel revolutionairder.

Ik heb een aantal maanden terug de eerste nog eens bekeken en die blijft toch bijzonder indrukwekkend hoor.
Daar werkten ze ook nog echt met robots en pakken. Nu is alles CGI en dat zie je wel vind ik.
Op seconde 47 van de trailer zie je het goed wat ik bedoel:

Nuja, ik ben fan hoor, ga zeker kijken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Raptors in de Jurassic World films ook het minst realistisch vind... Maar, in de originele films was dat in mijn ogen ook al het geval. In sommige scenes uit de originele trilogie bewegen ze hun hoofd zodanig houterig, dat ik de CGI van Jurassic World toch pakken beter vind. De Spinosaurus uit Jurassic Park III zag er ook dramatisch slecht uit, maar ik veronderstel dat die film ook een kleiner budget had.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Raptors in de Jurassic World films ook het minst realistisch vind... Maar, in de originele films was dat in mijn ogen ook al het geval. In sommige scenes uit de originele trilogie bewegen ze hun hoofd zodanig houterig, dat ik de CGI van Jurassic World toch pakken beter vind. De Spinosaurus uit Jurassic Park III zag er ook dramatisch slecht uit, maar ik veronderstel dat die film ook een kleiner budget had.
Ik denk dat dat van de raptors te wijten is aan robots. Volgens mij hebben ze hiervoor destijds geen CGI gebruikt, maar was dat volledig via pakken en robots. De bewegingen zijn inderdaad houterig, maar de dino op zich ziet er wel realistischer uit vind ik. Zeker met het tijdsverschil vind ik dat het nu zeker niet beter is.
 
Jurassic Park is een verfilming van het klassieke boek van Michael Crichton en bevat toch enorm veel thematiek en subtext? Het is net omdat de dinosaurussen er praktisch niet in voorkomen dat die zo dialoog en verhaal gedreven is. Dat Lex uiteindelijk haar kalmte beter kan bewaren is deel van haar arc. Als het schijnen met die lamp je al stoort zou ik denken dat je de nieuwe films gewoon niet kan bekijken. 😅 In vergelijking valt het enorm op dat die nieuwe niet op boeken gebaseerd zijn en praktisch ter plekke uit de duim gezogen werden.

Dat Jurassic World voor jou niet moet onder doen is goed voor jou maar die scoort gemiddeld bij een ouder publiek veel slechter dan (6.8) dan Jurassic Park (8.1). Nu ben ook geen fan van IMDB stats, als jij hem zo goed vindt is dat het enige dat telt maar ik hoop wel dat de volgende generatie Jurassic films terug wat intelligenter uit de hoek gaat proberen komen.
 
Jurassic Park is een verfilming van het klassieke boek van Michael Crichton en bevat toch enorm veel thematiek en subtext? Het is net omdat de dinosaurussen er praktisch niet in voorkomen dat die zo dialoog en verhaal gedreven is. Dat Lex uiteindelijk haar kalmte beter kan bewaren is deel van haar arc. Als het schijnen met die lamp je al stoort zou ik denken dat je de nieuwe films gewoon niet kan bekijken. 😅 In vergelijking valt het enorm op dat die nieuwe niet op boeken gebaseerd zijn en praktisch ter plekke uit de duim gezogen werden.

Dat Jurassic World voor jou niet moet onder doen is goed voor jou maar die scoort gemiddeld bij een ouder publiek veel slechter dan (6.8) dan Jurassic Park (8.1). Nu ben ook geen fan van IMDB stats, als jij hem zo goed vindt is dat het enige dat telt maar ik hoop wel dat de volgende generatie Jurassic films terug wat intelligenter uit de hoek gaat proberen komen.
Dat Jurassic Park bij een ouder publiek hoger scoort, is toch volkomen logisch? Daar zit nostalgie voor heel veel tussen hé. Ik zou Jurassic Park ook een hogere score geven dan Jurassic World. Ik probeer hier Jurassic Park ook helemaal niet onderuit te halen. Maar om het nu af te doen als een intelligente film, vind ik toch ook een brug te ver. Het boek van Crichton werd destijds geprezen omdat het heel wat wetenschappelijke informatie kon weergeven op een makkelijk verteerbare en entertainende manier, maar het kreeg toen meteen ook al de kritiek dat de personages heel zwak en cliché waren, en dat de "diepgaande filosofische discussies" en Ian Malcolm in het bijzonder heel weinig voorstelden. Ian Malcolm werd zelfs een filosoof van den Aldi genoemd. In de film zijn de scenes tussen Alan Grant, Ian Malcolm, Hammond etc leuk geacteerd, maar de discussie op zich slaat eigenlijk nergens op, en is alleen maar Hollywood-nonsens om het plot van de film verder te drijven.

Het is ook gewoon een feit dat je de dag van vandaag geen film meer kunt maken met de opbouw van Jurassic Park. In 1993 waren die special effects onwaarschijnlijk goed, de Bracchiosaurus in het begin zag er levensecht uit, de T-Rex (die tot op dat moment in het collectief geheugen gegrift stond met een Godzilla-achtige postuur) zag er ook geweldig uit, etc. Maar als je in 2015 een Bracchiosaurus laat zien die wat naar voor wandelt, dan ontbreekt dat magisch effect gewoon. Mensen, ook volwassenen, die nu Jurassic Park voor het eerst zien, kijken ook niet meer op wanneer ze die scene voor het eerst zien. Dat is ook het punt dat ze letterlijk maken in Jurassic World ("kids see a Stegosaurus like they would see an elephant", of iets in die aard).

En dan heb ik het nog niet over The Lost World en III. Dat zijn gewoon slechte films, in mijn ogen. Anyway, het grote verschil tussen JP en JW, is inderdaad dat JW eerder een superhero-movie is op gebied van actie en dergelijke. Op zich kan je ze ook niet zomaar vergelijken. Een film waarin de dino's maar weinig in beeld komen, en waar de focus ligt op een paar stuntelige filosofische discussies, dat gaat tegenwoordig gewoon heel slecht ontvangen worden binnen dit genre. Kijk maar naar Godzilla uit 2015. Dus een terugkeer naar het originele format zou ik niet meteen verwachten.
 
Omdat allemaal af te doen als nostalgie is mij te simpel.

JP werd destijds zelfs naar voor geschoven als film waarin eindelijk wetenschappers eens de show stelen ipv de typische actie helden. Dat Malcolm's filosfie u niet ligt en voor u nonsens is ok maar persoonlijk vond ik dat best geinig. Chaos theory is wel een van de vele drivers van de diepere thematiek en gezien de status die Malcolm ondertussen heeft denk ik dat het personage bij een breed publiek best in de smaak is gevallen. Dat personage is toch een zee van diepte tov Pratt in Jurassic World? Ik ken zijn naam na 3 films nog niet. 😅

Dat het allemaal te veel gepraat is voor films vandaag ja dat zal wel kloppen maar ik vind dat persoonlijk jammer. Zelfs de gemiddelde cut lengte is ondertussen al meerdere seconden gekrompen. Dat zijn geen positieve evoluties imo.

De kleinste details in die film, zoals bijvoorbeeld die raptor die aan zn eigen DNA ontsnapt of Grant die 2 vrouwelijke gordel helften samen knoopt, het hangt allemaal samen en betekent ook echt iets. Het is natuurlijk geen 2001 A Space Odyssey maar dat is toch stukken intelligenter dan zowat eender welke blockbuster die ze vandaag op ons loslaten? En Jurassic Park familiefilm vind ik dan weer een brug te ver, die film is 13+ voor een reden. Jurassic World is een stuk kindvriendelijker maar zelfs die bevat ook best nog wat geweld. Het komt gewoon allemaal nogal komisch binnen daarom dat het misschien niet zo'n impact heeft maar dan nog. Lassie is een familie film.
 
Laatst bewerkt:
Die chaos theory is ook gewoon geforceerd binnen het plot van Jurassic Park om het verhaal vooruit te trekken. Stel dat het mogelijk zou zijn om echt een park met dino's te maken, dan zou de security er nooit zo uitgezien hebben als in Jurassic Park. 1 stroompanne, en de dino's geraken probleemloos uit hun kooien, en de auto's waarin de bezoekers zitten komen collectief stil te staan. En alles in handen leggen van 1 louche IT'er, waarvan iedereen weet dat hij geldproblemen heeft en ontevreden is met zijn werkgever.

Als ik Jurassic Park kijk, dan moet ik even hard mijn brein uitschakelen als wanneer ik Jurassic World krijg. Het origineel blijft veruit mijn favoriet, maar ik geef toe dat dat vooral komt omdat ik mijn eigen reactie nog steeds herinner toen ik voor het eerst die film zag, bijna 30 jaar geleden. Pure nostalgie. Die personages vind ik ook geweldig, omdat ik ze al heel mijn leven ken. Maar zo diepgaand zijn ze toch ook allemaal niet.

Er zijn heel weinig volwassenen die Jurassic Park als kind niet gezien hebben. Mijn vriendin was daar een van. De laatste paar maanden heeft ze ze alle vijf voor het eerst gezien, en vlak na de derde film kon ze zich de namen van Alan Grant en Ian Malcolm ook niet herinneren hoor. Bij de scene waar ze allemaal rond de tafel zitten (waar Hammond dan de opmerking maakt dat de blood-sucking lawyer), zei ze ook meteen spontaan dat die discussie nergens op slaat.

Uiteraard, het zijn twee heel verschillende films, dus het is logisch dat velen JP over JW zullen verkiezen. Maar ik moet toch altijd wel eens lachen als ik hoor hoeveel intelligenter die eerste film was. Het is niet omdat ze een paar wetenschappelijke en filosofische onderwerpen in het plot forceren, dat het een intelligente film is.

De regie van Jurassic Park is uiteraard wel fantastisch, en dat is dan ook de specialiteit van Spielberg. Dat, samen met de nostalgie-factor, is de voornaamste reden dat ik Jurassic Park zeker en vast de betere film vind. En uiteraard ook het feit dat de JP personages inderdaad iets memorabeler zijn, maar dat is eerder omdat ze kleurrijke cartoon-personages zijn. Enige diepgang hebben ze ook niet echt. Qua intelligentie verkies ik dan bijna eerder Jurassic World. Die film maakt er geen geheim van dat het gewoon een hersenloze popcornfilm is. De "intelligente" dialogen en de zeer heavy-handed subtekst in JP, haalt mij eerder uit de film, dan dat het me in het verhaal zuigt.

Je vermeldt die gordel van Alan Grant, maar is dat nu echt zo diepzinnig? Life finds a way, ja. Veel meer dan een leuke easter egg vind ik dat nu ook niet.
 
Als je echt het verschil in intelligentie en diepgang niet ziet tussen Jurassic Park en world of andere blockbusters van vandaag dan ja... Let's agree to disagree. 😅
 
Terug
Bovenaan