Jurassic World: Dominion

Film Jurassic World Dominion

Gisteren Fallen Kingdom eindelijk bekeken. Beetje zoals verwacht veel rehash en duidelijk 'The Lost World' van deze generatie.
Ik ben wel fan van Chris Pratt en Bryce Dallas Howard. Dus 't was geen 'pain' om deze film te bekijken. Ik ben alleszins klaar voor Dominion nu.

Imo is Jurassic Park nog altijd vele malen superieur aan alles wat erna is gekomen. Heeft uiteraard te maken met de tijdsgeest en het samenvallen van een aantal zaken. Spielberg en John Williams samen in hun prime. Topacteurs. Gebaseerd op een goed boek. Populariteit van Dino's op een all time high. Het slimme gebruik van CGI in combinatie met animatronics. All the boxes are checked.

Maar er is 1 aspect waar alle sequels het moeilijk mee hebben: Het overbrengen van verwondering, verbazing en pure angst voor wezens die in de realiteit 65mln jaar geleden zijn uitgestorven. Dát is iets dat JP echt perfect heeft overgebracht imo.
Het nadeel is, dat je dat eigenlijk geen 2x kan doen. Het effect nam al af bij The Lost World. We kenden die beesten al. De oplossing van Hollywood is dan om 100 soorten meer te laten zien, maar daarmee zwak je de impact alleen maar verder af. Wat is er beter dan één T-rex? twee T-rexen natuurlijk! JP3: Zelfde oplossing (Spinosaurus), in combinatie met irritante personages en een nogal plat verhaal.

Aanvankelijk dacht ik dat Jurassic World door diezelfde 'more is better'-aanpak compleet ging falen. Maar ze hebben het eigenlijk nog deftig uitgevoerd. Een compleet functioneel park met duizenden bezoekers. Dat gaf een verrassend ander perspectief imo.

Maar Dominion vond ik al een pak minder. Het werd te cartoony (die veiling, lol) en het hele plan rond de Indoraptor was gewoon belachelijk. Het gaat allemaal wat van het paadje af. Hopelijk kan Dominion me toch nog wat aangenaam verrassen (zoals World wel deed).
 
Alle sequels eens herbekeken:

JP >> JW > JP3 > JP2 >> JW2

JP3 heeft me het meeste verrast, een leuke avonturen b-film.
JW2 de minste, dat gedeelte met de dinos in het herenhuis was idioot.
 
Om nog maar te zwijgen van de T-Rex intro. Ze zitten eerst een hele tijd naast die omheining, en alles achter de omheining is duidelijk op gelijke hoogte als hun voertuigen. De geit zit daar, de T-Rex loopt gewoon door de omheining... Twee minuten later is het plots een diepe afgrond geworden, waar de kinderen en Alant Grant uiteindelijk naar beneden vallen.
Dat is me dus nu pas (hij is momenteel te zien op VTM3) voor het eerst opgevallen he. :shy:
 
Om nog maar te zwijgen van de T-Rex intro. Ze zitten eerst een hele tijd naast die omheining, en alles achter de omheining is duidelijk op gelijke hoogte als hun voertuigen. De geit zit daar, de T-Rex loopt gewoon door de omheining... Twee minuten later is het plots een diepe afgrond geworden, waar de kinderen en Alant Grant uiteindelijk naar beneden vallen. Ok, dat heeft nu weinig met het verhaal te maken, maar zulke dingen zijn zodanig opvallend, dat het met wel even uit de film haalt.
274142967_720657966008165_3692169793410110579_n.png


274818945_248956527323109_8873929960020684642_n.png
 
Heb dit uit nieuwsgierigheid even op Google gezocht, en dit blijkt een tekening te zijn van een fanatieke fan die het heel graag wou proberen uitleggen om plotholes te vermijden. Uiteindelijk kloppen sommige elementen nog altijd niet met wat in de film getoond wordt hoor. In iedere shot van die scene zie je vegetatie vlak achter de omheining. Op het moment dat ze ervan donderen, is dat volledig verdwenen. Daarbovenop, waarom zou je in godsnaam je T-Rex droppen in een terrein met een moeilijk zichtbare afgrond van 15 meter, terwijl dat beest zogezegd amper kan zien? :unsure:

Spielberg zelf werd ooit eens aangesproken hierover, en antwoordde "so what" erop. En op zich heeft hij gelijk natuurlijk. Maakt allemaal niet veel uit. Mijn enige punt dat ik probeerde te maken, is dat ik Jurassic Park ook niet bepaald een intelligente film vind. Uiteindelijk gaan mensen naar Jurassic Park kijken om dinosaurussen te zien ontsnappen. In de eerste film / het eerste boek werd dit nog gekaderd binnen een "filosofische" discussie, maar dat kan je gewoonweg niet blijven doen.
 
Heb dit uit nieuwsgierigheid even op Google gezocht, en dit blijkt een tekening te zijn van een fanatieke fan die het heel graag wou proberen uitleggen om plotholes te vermijden. Uiteindelijk kloppen sommige elementen nog altijd niet met wat in de film getoond wordt hoor. In iedere shot van die scene zie je vegetatie vlak achter de omheining. Op het moment dat ze ervan donderen, is dat volledig verdwenen. Daarbovenop, waarom zou je in godsnaam je T-Rex droppen in een terrein met een moeilijk zichtbare afgrond van 15 meter, terwijl dat beest zogezegd amper kan zien? :unsure:

Spielberg zelf werd ooit eens aangesproken hierover, en antwoordde "so what" erop. En op zich heeft hij gelijk natuurlijk. Maakt allemaal niet veel uit. Mijn enige punt dat ik probeerde te maken, is dat ik Jurassic Park ook niet bepaald een intelligente film vind. Uiteindelijk gaan mensen naar Jurassic Park kijken om dinosaurussen te zien ontsnappen. In de eerste film / het eerste boek werd dit nog gekaderd binnen een "filosofische" discussie, maar dat kan je gewoonweg niet blijven doen.
En sommige denken gewoon veel te veel na, bij bepaalde films moet je gewoon genieten en niet te veel vragen stellen achteraf. Zeker deze films
 
Jp was nogaltijd de beste. Maar blijf toch elke film kijken. Alleen het huisdier gehalte van de rapters is er een beetje over.
 
Over dat afgrondgeval, ik heb daar een plaatje over gevonden.

ik vind het niet zo verwonderlijk.
John hammond wou de trex triomfantelijk tonen op de top van de heuvel naast de autos, ik veronderstel dat zijn paddock beneden is en daarom moesten ze hem lokken met de geit om op de heuvel te komen.
Verklaart ook waarom zijn voetstappen luid zijn en verder in de film zacht.
Onder de heuvel zit nl de holle ruimtes waar de geiten zitten en dat versterkt het geluid, de gracht ernaast is de veiligheidsgracht tegen ontsnappen.
278842942_1015215989368247_5815852768801222361_n.jpg
 
Amai, ik ga die film nog 2-3x moeten zien voor ik weet of ik hem goed vind...
Er zaten heel veel goede dingen in, er was een hoop heel goed opgezet. Maar toch ook een hoop dat ik zelf anders had gedaan.
 
Amai, ik ga die film nog 2-3x moeten zien voor ik weet of ik hem goed vind...
Er zaten heel veel goede dingen in, er was een hoop heel goed opgezet. Maar toch ook een hoop dat ik zelf anders had gedaan.
Wat waren die goede dingen dan? Was wel oké als brainless vertier maar wat een boeltje.
 
Mijn vrouw is fan van de films, dus gisteren ook naar de "avant-premiere" in Kinepolis geweest (serieuze rip-off wel, ook de laatste keer ik dat doe :laugh:).

Mijn vrouw vond hem leuk, dus missie geslaagd. Ik vond hem een stuk beter dan de vorige, en ik heb me niet verveeld, dus missie ook daar geslaagd I guess. Ik stoor me wel aan het feit dat die films zichzelf continue herhalen. Steeds dezelfde scènes met dezelfde dino's maar in een iets andere setting. Het verhaal ging ook alle kanten op, met een antagonist die potentieel had maar helemaal niet goed uitgewerkt is. Ik vond een aantal dino's ook niet zo geloofwaardig geanimeerd.

Nu, sowieso heb ik eigenlijk alle films op hun sterkst gevonden wanneer ze inspelen op de verwondering. Van zodra de actie start glijden ze af naar meestal vrij flauwe actiefilms.

Grootste ergernis gisteren was wel dat het geluid véél te luid stond gisteren. Ik heb bij verschillende scènes echt mijn handen over mijn oren moeten houden. Niet de eerste keer de laatste tijd dat ik het gevoel heb dat ze bij Kinepolis terug luider beginnen te gaan. Ik ga oordoppen moeten beginnen meenemen zo. Echt niet aangenaam.
 
Mijn vrouw is fan van de films, dus gisteren ook naar de "avant-premiere" in Kinepolis geweest (serieuze rip-off wel, ook de laatste keer ik dat doe :laugh:).

Mijn vrouw vond hem leuk, dus missie geslaagd. Ik vond hem een stuk beter dan de vorige, en ik heb me niet verveeld, dus missie ook daar geslaagd I guess. Ik stoor me wel aan het feit dat die films zichzelf continue herhalen. Steeds dezelfde scènes met dezelfde dino's maar in een iets andere setting. Het verhaal ging ook alle kanten op, met een antagonist die potentieel had maar helemaal niet goed uitgewerkt is. Ik vond een aantal dino's ook niet zo geloofwaardig geanimeerd.

Nu, sowieso heb ik eigenlijk alle films op hun sterkst gevonden wanneer ze inspelen op de verwondering. Van zodra de actie start glijden ze af naar meestal vrij flauwe actiefilms.

Grootste ergernis gisteren was wel dat het geluid véél te luid stond gisteren. Ik heb bij verschillende scènes echt mijn handen over mijn oren moeten houden. Niet de eerste keer de laatste tijd dat ik het gevoel heb dat ze bij Kinepolis terug luider beginnen te gaan. Ik ga oordoppen moeten beginnen meenemen zo. Echt niet aangenaam.
Ik vond de CGI ook vrij brak voor zo'n miljardenfranchise. Blue zag er echt enorm fake uit.
 
Wat waren die goede dingen dan? Was wel oké als brainless vertier maar wat een boeltje.
Ja ik vond hem ook wat rommelig hoor, maar er zat wel potentieel in, maar dat hebben ze er precies niet helemaal uit gekregen.


Even een negaposi van wat nog vers in mijn geheugen zit:
Positief:
- BioSyn plot met de locusts kon recht uit een Crichton boek komen. De opzet van het plot was zeer goed, ze hebben het alleen wat te ver getrokken. Ze hadden beter dat gebruikt om aan te tonen dat BioSyn evil is en dat er een onderzoekscomissie naar de vallei gestuurd werd met dan Ellie en Grant. Het plot waar Ellie en Grant even de corporate spies gingen spelen die de wereld moesten redden was wat bij het haar getrokken.
- Ik vond het stuk in Malta zeer goed. Die zwarte markt was mooi uitgewerkt en de dino-actie was hoewel brainless zeer entertaining en cool om te zien.
- Het concept en de uitwerking van de vallei was mooi gedaan, maar ze hadden beter daar wat meer van laten zien dan van de gebouwen zelf.
- Therizinosaurus en de scene met Claire onder water was nice.
- Goede introductie van gevederde dinosaurussen, goed uitgelegd ook dat het gewoon komt omdat ze beter worden in het accuraat clonen van authentieke dinosaurussen.
- De recap van de journaliste aan het begin was een goede manier om een brug met de andere films te maken en alles nog even op een rijtje te zetten.
- De scenes in de eerste act waar ze tonen hoe mens en dinosaurus nu samenleven waren heel tof. Volgens mij kan je daar toffe spin-offs mee maken genre Battle at Big Rock of een reeks waar ze een capture team volgen.

Negatief:
- Zoals al gezegd, de locust krijgen te lang een te grote rol. Moesten die ook persé in de fik vliegen en zo heel de vallei afbranden? Dat leek mij er eerder in te zitten voor het Hollywood niveau van de film.
- Te weinig continue dino dreiging. Het gevaar leek zich telkens tot 1 soort per scene te beperken. In de andere films heb je meer het gevoel dat ze constant op hun hoede moeten zijn (JP1 voor de Trex en later raptors, TLW voor de rexen die hun volgen, JP3 de Spino en raptors, JW de Indominus). Toen Owen en Grant op zoek gingen naar Beta waren die ook super hard op hun hoede, en ik snapte niet voor wat, voor die baby-raptor? Daar hadden ze beter de Pyroraptor ook laten rondlopen.
- Owen die een Dilo bij zijn nekvel pakt...
- CGI was niet altijd tip top (diplo's in de sneeuw bv), maar stoorde in het algemeen niet super.
- De finale piekte niet echt naar mijn gevoel, voelde vrij vlak aan met de rest van de film.
 
Ja ik vond hem ook wat rommelig hoor, maar er zat wel potentieel in, maar dat hebben ze er precies niet helemaal uit gekregen.


Even een negaposi van wat nog vers in mijn geheugen zit:
Positief:
- BioSyn plot met de locusts kon recht uit een Crichton boek komen. De opzet van het plot was zeer goed, ze hebben het alleen wat te ver getrokken. Ze hadden beter dat gebruikt om aan te tonen dat BioSyn evil is en dat er een onderzoekscomissie naar de vallei gestuurd werd met dan Ellie en Grant. Het plot waar Ellie en Grant even de corporate spies gingen spelen die de wereld moesten redden was wat bij het haar getrokken.
- Ik vond het stuk in Malta zeer goed. Die zwarte markt was mooi uitgewerkt en de dino-actie was hoewel brainless zeer entertaining en cool om te zien.
- Het concept en de uitwerking van de vallei was mooi gedaan, maar ze hadden beter daar wat meer van laten zien dan van de gebouwen zelf.
- Therizinosaurus en de scene met Claire onder water was nice.
- Goede introductie van gevederde dinosaurussen, goed uitgelegd ook dat het gewoon komt omdat ze beter worden in het accuraat clonen van authentieke dinosaurussen.
- De recap van de journaliste aan het begin was een goede manier om een brug met de andere films te maken en alles nog even op een rijtje te zetten.
- De scenes in de eerste act waar ze tonen hoe mens en dinosaurus nu samenleven waren heel tof. Volgens mij kan je daar toffe spin-offs mee maken genre Battle at Big Rock of een reeks waar ze een capture team volgen.

Negatief:
- Zoals al gezegd, de locust krijgen te lang een te grote rol. Moesten die ook persé in de fik vliegen en zo heel de vallei afbranden? Dat leek mij er eerder in te zitten voor het Hollywood niveau van de film.
- Te weinig continue dino dreiging. Het gevaar leek zich telkens tot 1 soort per scene te beperken. In de andere films heb je meer het gevoel dat ze constant op hun hoede moeten zijn (JP1 voor de Trex en later raptors, TLW voor de rexen die hun volgen, JP3 de Spino en raptors, JW de Indominus). Toen Owen en Grant op zoek gingen naar Beta waren die ook super hard op hun hoede, en ik snapte niet voor wat, voor die baby-raptor? Daar hadden ze beter de Pyroraptor ook laten rondlopen.
- Owen die een Dilo bij zijn nekvel pakt...
- CGI was niet altijd tip top (diplo's in de sneeuw bv), maar stoorde in het algemeen niet super.
- De finale piekte niet echt naar mijn gevoel, voelde vrij vlak aan met de rest van de film.
Die scene in Malta sloeg ook op niet veel. Was precies uit een James Bond-film gecopy-paste.
 
Terug
Bovenaan